Mam vidlicu Raidon od suntour, pruzinove vyhotovenie (X100 na GT avalanche 1.0). Chcel by som skusit ju po domacky vylepsit. Ma pomerne pevne vonk aj vnut nohy, ako epicon, jediny problem je v necitlivosti. A zda sa mi ze toto moze sposobovat iba pretlmenost(na tunning teste sa spomina nieco o tom ze pruzinove vidly dosahuju najlepsiu citlivost- jasne ze nie v tejto kategorii ale aj tak :D ). Ma niekto skusenost s rozoberanim tlmiacej jednotky (vid nakres na http://srsuntour-files.dbap.de/_public/tuningbase/downloadarea/explosions/SF8-RAIDON-LO.pdf])? mozno by pomohla vymena oleja za redsi alebo nieco podobne, aj za cenu mensieho tlmenia odskoku. A prosim reakcie typu posli to na tunnig-test nechajte. neoplati sa, a kym nekupim neaku slusnu vidlu rad by som s tym nieco spravil....
04.02.2009 - 15:07:04
00
Najprv by som skusil rozobrat vyutierat setku vazelinu a dat tam mazaci olej bude to citlivejsie :) dalsia moznost by bola dat redsi olej do patrony alebo vymenit pruzinu za maksiu...pokial to ma byt citlivejsie:)
04.02.2009 - 16:02:04
00
jj bude a taky tím získá krásnou vůli v pouzdrech :-) ale bude to citlivější
04.02.2009 - 16:04:31
00
len neviem ci ta patrona je rozoberatelna, nerad by som prisiel aj o vidlu aj o zaaruku :D......a je olejova, ten redsi olej by mohol byt. na neako fore pisali cosi a vrtani do patrony, vymene oleja a zalepeni tekutym kovom. :roll:
04.02.2009 - 16:13:27
00
Tak podme na to ... ak uvažuješ nad rozobratím natlakovanej patrony (19) tak ti to naozaj nedoporučujem. Je tam dosť velký tlak a bez prípravku ako ju natlakovať nebude funkčná. Existujú dva typy. mosadzná a plechová. Po problémoch z náhodnými prejavmi locku sa plechová už u Milana neupravuje.
dalšia vec je chod. Zlý chod nieje spôsobený hustotou oleja, ale kompresiou ako takou. Celý prietok je cez jeden otvor pre oba smery. Jediná vec ktorá by ti pomohla je prerobiť celý vnútrajšok na systém planžetiek, aby si mal pre každý smer jeden ventil ....
chceš vymeniť vazelinu za olej? kludne :roll: ukážu sa ti vôle a aj tak sa to v citlivostí prejaví len minimálne (bez úpravy tlmiča)
toto ťa čaká po otvorení .... vrchná časť ... spodok som odrezal, lebo nemám foto originálu

už som toho popísal na fore dosť, tak skús pohladať.

Prílohy:

HPIM1505s.jpg
HPIM1505s.jpg 229.06 KiB thumb_up0thumb_down

04.02.2009 - 16:19:31
00
len neviem ci ta patrona je rozoberatelna, nerad by som prisiel aj o vidlu aj o zaaruku :D......a je olejova, ten redsi olej by mohol byt. na neako fore pisali cosi a vrtani do patrony, vymene oleja a zalepeni tekutym kovom. :roll:


táto úprava vyrieši len úpravu otvoru. na pocit sa ti bude zdať že je to lepšie, ale správanie v terene bude nečitateľné ..... čistá fušerina :evil:
PS: akýkoľvek zásah do tlmiča je porušenie záruky!
04.02.2009 - 16:21:51
00
Som rad ze sa ozval niekto so skusenostami. co to som od teba precital. Tusil som ze v tej patrone je len maly otvor a tlmenie pri nabehu = tlmenie pri odskoku. Preto som pisal ze upravit na ukor tlmenia odskoku. Takze jednoducho zvacsit tu dierku,resp zmenit hustotu oleja.Davat tam spatny ventil domacej vyrobi asi ee, a zasa take neake extremne zlepsenie ani necakam. Celu vec ale komplikuje to ze ta patrona je natlakovana. to som vobec netusil (a neviem celkom ako to potom funguje). Takze to asi necham - nedokazal by som to znovu natlakovat. Inac by som sa do toho uz pustil(kto by povedal ze v pruzinovej vidle je natlakovana patrona omg :| ). A mazanie rozhodne menit nebudem, nemyslim ze to ma taky podtatny vplyv na spravanie, hlavne pri takej shit vidle. Skoda ze nemam zbytocnu vidlu na experimentovanie, rad by som sa s tym pohral -aspon jemne by sa to zlepsit isto dalo. lenze jedna chyba by ma stala bajkovanie na par mesiacov takze....vdaka za odpoved Roman.
04.02.2009 - 17:48:44
00
neviem čo má byť zvláštne na natlakovanej patrone v akejkolvek vidle.
ako to funguje? veľmi jednoducho. patronu si rozdel na dve samostatné časti, v jednej je olej a v druhej vzduch. oddelené je to membránou (plastová zátka profil U) Olejová časť je plná oleja bez vzduchu (čo možno najmenej vzduchu) aby zbytočne nedochádzalo k peneniu oleja ako pri otvorených systémoch. Tlak vo vzduchovej časti zabezpečí že membrána sa bude môcť pohybovať po vnútrajšiu a vyrovnávať sily tlaku. Ked zasúvaš piestik, tak zákonite hladina oleja musí stúpať práve o objem piestika a o to sa posunie membrána, ktorá stále vytvára protitlak a tak umožnenie "stláčanie oleja" čo by uzavretom priestore bez nej nebolo možné.
vravíš shit vidla? hmmm ... Keby si vedel ako sa správa po úprave tak by si to odvolal. Pevnostne je na tom dobre 32mm nohy, len jej k dobrému chodu treba zmeniť mazanie a upraviť tlmič. Potom dostaneš niečo úplne iné.
V podstate si to môžeš prečítať .... u Milana
Tlmič je zhodný s radou XC pro, takže toto ti celý problém ujasní. To či sa ti to oplatí alebo neoplatí posielať na úpravu ... s tým sa musíš vyrovnať len ty. Ja mám v tom jasno.
05.02.2009 - 08:24:27
00
Takze sa spytam na rovinu. Tuningovat X 100, co je podla vyrobcu pruzinovy raidon len nemam nastavenie odskoku, alebo rovno upit tuneny epicon? S peniazmi nie som ktovie ako ale dalo by sa nasetrit... Ten domaci tuning teda na tvoj popud zavrhujem. len pre uspokojenie mojej zvedavej duse by si mi mohol upresnit princip toho tlmica? nechapem kde potom je ten skrtiaci tovor ktory ma na svedomi tlmenie ako nim prechadza olej. zatial si to predstavujem akosi takto, oprav ma ak sa mylim. inak vdaka ;)
1-vzduch
2- malicky otvor kvoli tlmeniu
3- olej
4- piest

Prílohy:

patrona.JPG
patrona.JPG 22.32 KiB thumb_up0thumb_down

05.02.2009 - 21:28:19
00
som rád že si sa vzdal domáckej opravy a úpravy :wink:
ak ti financie len trochu dovolia tak bez váhania upravený Epicon. Chodom sa dostaneš k tomu najlepšiemu za zlomok financii.
tlmič ako ho máš nakreslený by nemohol fungovať!
otvor sa nachádza na pohyblivom piestiku. V prípade Splice je čiernou vyznačený otvor, ktorý umožňuje priechod oleja oboma smermy rovnako. Pokial by mal nastaviteľný reboud (návrat) tak by dochádzalo k škrteniu tohoto otvoru. (tento otvor má sunto, ostatné mu chýba) "zaručené úpravy na nete" upravujú ten otvor kde dochádza k rýchlejšej kompresii, ale vidla bude pri návrate kopať a zakmytávať. To sa už od úpravcu nedozvieš, lebo si myslí že sa viac nedá spraviť ... ale dá.
pri kompresii prechádza olej cez labyrint (ventil) Všimni si nesymetrický tvar. kde je 6 otvorov ktoré sú striedavo usporiadané a na každej strane sú vždy 3 zavreté. Pri kompresíí (červená) ide piestik hore (doľava) a olej prechádza cez labyrint a spodnú planžetku volne, nakolko je ovládaná pružinkou. čiže veľkosť (súčet) čiernej a červenej šipky je kompresia. Vzhladom na to že kvapalina si hladá najlahšiu cestu viac menej vynecháva čiernu možnosť. Možnosť rýchleho prečerpania oleja cez labyrint a je nárazová kompresia .... čím väčší otvor tak rýchlejšie môže isť vidla do kompresie. V tom sa vidly podstatne líšia kde pri rovnakej váhe jazdca a teoretickej prekážke ju vidla zobrala vyšším zdvihom (väčší otvor= viac oleja za kratší čas).
Pri výjazde na prekážku sa ventil uzavrie a pri expanzii zostáva spodná planžetka zatvorená. Olej je donútený ísť cez čierny smer čiže návrat bude podstatne pomalší. Zelená cesta slúži na vyrovnávanie tlakov. Je bez pružinky a pri vysokom rozdiele tlakov dokáže otvoriť a prepustiť. Jej "vhodnou úpravou" sa dosiahne lepšie rozoznávanie terennych nerovností ... (planžetka ala FOX, kto by to na Manitou povedal?) a pri určitej úprave aj plne funkčný systém :-D
V podstate je to všetko len o spodnom piestiku a jeho možnostiach kde sa olej prečerpáva okolo neho. Prípadne automaty ako SPV, TerraLogic .... tam majú miesto spodnej pružinky a planžetky závažie, ktoré reaguje na náraz .... v podstate je to také kurvítko chodu, kde o citlivej vidle nemôže byť ani reči.
Ak je na vidle lock alebo dalšie systémy, tak podobný piestik (nepohyblivý) je aj v hornej časti .... a ten je spravidla komplikovanejši (ako kde)

Prílohy:

Komentár súboru: Splice
Splice piestik.jpg
Splice piestik.jpg 15.07 KiB thumb_up0thumb_down

Komentár súboru: Black SPV
Black SPV.jpg
Black SPV.jpg 19.7 KiB thumb_up0thumb_down

06.02.2009 - 08:50:26
00
ahm....tak uz sa mi to dava do kopy. Stale si vsak myslim ze takyto piestik bo mohol fungovat iba v jednoduchom valci s olejom, bez vzduchu, a netusim co tam ten vzduch robi. Je to o zlepseni chodu tym, ze sa do systemu zavedie poddajnost? tj ze sa nepohybuje len piestik v oleji , ale pomahu ma aj to ze sa kusok "pohubuje cely olej s nim ?" :roll: Vdak za tie foto, nemusim roozoberat a vidim :D
06.02.2009 - 12:02:58
00
Olej je nestlacitelny(teda skoro), takze ak do nadoby s olejom(tlmiaca patrona) hodis kus zeleza(tlmiaci piestik a jeho oska), tak hladina oleja v nadobe stupne o objem toho zeleza. A na kompenzaciu tychto rozdielov tam je vzduch pod tlakom.
06.02.2009 - 12:38:54
00
ked sa pohybuje piestik smerom hore, tak olej sa dostáva pod neho inak by tam vznikol podtlak.
Aj piestik má však svoj objem takže časť oleja ide pod neho, a presná časť (objem spodného drieku) je vytláčaná hore a nad piestikom stúpa hladina. Spravidla je tam další piestik, ktorý bzdí kvapalinu aby volne pokračovala (Lock, lowspeed, highspeed...)
vždy musí byť celý systém ponorený v oleji aby fungoval. Vzduch a kavitácia sa s hydraulikou nemajú radi. Pri otvorených systémoch je nad olejom vzduch (ten je na rozdiel od oleja stlačiteľný) a umožňuje chod celého systému.
pri uzavretom systeme je olej v presne odmeranom množstve uzavretý v kartuši. AK si pochopil prečo sa dvíha hladina, tak ti už musí byť jasné prečo by to nefungovalo. Preto je nad olejom prepážka a za ňou stlačený vzduch (dusík ...) aby celý systém mohol pracovať.
predpokladám, že ťa bude zaujímať prečo tlakom? pri otvorených systémoch je len volný vzduch. Pri prechode oleja planžetkami dochádza k jeho speneniu a čiastočne obmedzuje funkciu (ked ho je málo prestane fungovať za jazdy lock, ale na mieste bude OK)
V uzavretom systéme je olej bez vzduchu, ale stlačený 150PSI (XC-Pro). z toho dôvodu nebude dochádzať k speneniu oleja a taktiež kavitačné sily sú menšie.
taktiež tlak ovplyvňuje správanie planžetiek. Systém SPV nastavuješ tlakom. Pri Terralogicu síce nastavuješ presnejšie závitnicou, ale vnútorne si stále musí udržovať tlak, lebo by nepracoval správne ......

ideálne na začiatok je vhodné prečítať si stránky www.tuning-test.cz. je tam vysvetlená podstata chodu a ak si to dáš do súvislosti s tým čo som to popísal tak by si v tom mohol mať jasno.
06.02.2009 - 12:51:22
00
Olej je nestlacitelny(teda skoro), takze ak do nadoby s olejom(tlmiaca patrona) hodis kus zeleza(tlmiaci piestik a jeho oska), tak hladina oleja v nadobe stupne o objem toho zeleza. A na kompenzaciu tychto rozdielov tam je vzduch pod tlakom.

sakra ... ja to tam rozpisujem a ty to takto jednoducho polopatisticky zosmolíš.
normálne som to aj ja pochopil ...dik :lol:
06.02.2009 - 12:53:36
00
No uz mi je to jasne:D omg ze mi to nedoslo skor, ved je to logicke :oops: Tak vdaka chalani. Skor ci neskor pravdepodobne bud upravim tu x 100 alebo rovno kupim ten epicon. Skusal som ho, je to parada. len tie peniazky keby tak neutekali :D....aspon ze uz som o nieco mudrejsi:)
06.02.2009 - 13:04:46
00
keyboard_arrow_up