ked sa pohybuje piestik smerom hore, tak
olej sa dostáva pod neho inak by tam vznikol podtlak.
Aj piestik má však svoj objem takže časť oleja ide pod neho, a presná časť (objem spodného drieku) je vytláčaná hore a nad piestikom stúpa hladina. Spravidla je tam další piestik, ktorý bzdí kvapalinu aby volne pokračovala (Lock, lowspeed, highspeed...)
vždy musí byť celý systém ponorený v oleji aby fungoval. Vzduch a kavitácia sa s hydraulikou nemajú radi. Pri otvorených systémoch je nad
olejom vzduch (ten je na rozdiel od oleja stlačiteľný) a umožňuje chod celého systému.
pri uzavretom systeme je olej v presne odmeranom množstve uzavretý v kartuši. AK si pochopil prečo sa dvíha hladina, tak ti už musí byť jasné prečo by to nefungovalo. Preto je nad olejom prepážka a za ňou stlačený vzduch (dusík ...) aby celý systém mohol pracovať.
predpokladám, že ťa bude zaujímať prečo tlakom? pri otvorených systémoch je len volný vzduch. Pri prechode oleja planžetkami dochádza k jeho speneniu a čiastočne obmedzuje funkciu (ked ho je málo prestane fungovať za jazdy lock, ale na mieste bude OK)
V uzavretom systéme je olej bez vzduchu, ale stlačený 150PSI (XC-Pro). z toho dôvodu nebude dochádzať k speneniu oleja a taktiež kavitačné sily sú menšie.
taktiež tlak ovplyvňuje správanie planžetiek. Systém SPV nastavuješ tlakom. Pri Terralogicu síce nastavuješ presnejšie závitnicou, ale vnútorne si stále musí udržovať tlak, lebo by nepracoval správne ......
ideálne na začiatok je vhodné prečítať si stránky
www.tuning-test.cz. je tam vysvetlená podstata chodu a ak si to dáš do súvislosti s tým čo som to popísal tak by si v tom mohol mať jasno.