Neviem preco stale tvrdis, ze niecomu nechapem. Obaja hovorime v zasade to iste, suhlasim zo vsetkym co si napisal az na 2 veci.
Nezmysly typu že si zvyknutý na iný posed a pod. sú úplne mimo
Vec nazoru.
Predstavec nemá absolútne nič spoločné s hlavovým uhlom ani zdvihom vidlice.
Ak to myslis tak, ze neovpluvnuje ich chovanie, tak ano. Ale nesuhlasim s tym, ze neovplyvnuje jazdne vlastnosti
biku a jeho obratnost zivost.
Skusim este pohlad z inej perspektivy a mozno uz bude jasne co sa snazim povedat.
To co vytvara pocit ze ides cez
riaditka je presun taziska. Tento pocit vyvolava, napriklad zaborenie predneho kolesa do jamy, ostre brzdenie prednou brzdou, zvrtnutie riaditok.... Proste vznika klopny moment, lebo tazisko je nad urovnou momentoveho bodu. Tento klopny mement je tym vacsi com je vacsie rameno to znamena cim je dlhsia vidlica. Z toho vyplyva, ze pri vidlici s vacsim zdvihom je tento klopny bod vacsi. Vyrobca ramu to kompenzuje mensim uhlom HZ (Slack Head Tube Angle), ale to plati len ak je ten
bike urceny na taky zdvih vidle. Nasho XC biku sa to netyka. Mozes si vsimnut, ze vsetky bicykle na trhu sa riadia pravidlom, vacsi zdvih = mensi uhlol HZ. Jedno bez druheho nefunguje. Cestne maju 73 a 0 chod vidle, XC 71 a 100mm chod, Trail 66 a 150mm, DH 63 a 200mm.
Druhy faktor je, relativna zmena taziska, ked ide vidlica do zaklzu pri zatazeni, napriklad klopka, prechod z klesania do roviny.... Vidla ide do zaklzu a tebe uhybaju
rajdy pod rukami. Cim viac ti uhnu tym viac vahy na prednom kolese (
tu je aj suvis s predstavcom co stale odmietas) a tym vacsia pravdepodobnost, ze hodis cunu. Je ti asi jasne, ze vacsi zdvih znamerna vacsi chod vidle pri tej istej posobiacej sile, cize cim vacsi chod tym vacsi presun vahy a tym vacsi maler. Nie je dolezite ake je absolutne rozlozenie vahy s tou ktorou vidlicou, pri jej plnom zaklze (ako stale uvadzas),
Rozhoduje moment (zmena oproti polohe bez zatazenia) Cast o vratkosti riadenia som z toho zamerne vynechal, ale ak chces popisem ti aj tuto cast cez fyziku a bude to jasne.Tam ide o zmenu polomeru obratu, a z toho vyplyvajucu zmenu odstredivej sili a nutnosti inak klopit bike. Je to ako by si behom zatacky zacal zatvarat riadenie a zaroven prenasal tazisko von .... nasledky si vies predstavit. Samozrejme ak si dobry jazdec vies to kompenzovat, ale kto chce stale bojovat s bikom?