ja sa neurazam...... len kukam na tie sprostosti co sem pises :!:
V zaujme seba by si uz mohol konecne prestat.
04.04.2008 - 08:30:56
00
uz su tu 4 strany, no moc som sa toho nedozvedel.. spravim na to novu temu, tak dufam,ze tam sa uz nebudete hadat :roll:
tu sa moze lock :!:
04.04.2008 - 10:17:27
00
Pre pripad, ze by ešte nikto našiel tuto nedoriešenú tému, tak jeden postreh čo tu neodznel. Čím väčší zdvih tým sa viac mení geometria rámu počas jazdy. To znamená, ak si v plnom záklze vidle máš výrazne strmsi uhol hlavového zloženia, ako keď si v plnom zdvihu. K tomu prirátaj, ze do záklzu ideš hlavne v zjazde, keď trafíš prekážku, zotrvačnosť ťa tlačí v pred, prekážka tlačí bike vzad a to je recept na pekný kotrmelec. Keď to podporíš veľkým zdvihom, tak je to pocit, ako keby ti predné koleso zmizlo po os do blata. Tak opatrne, to už skôr zdvihnúť dĺžku vidlice, nie zdvih. Tým sa zmení geometria na agresívnejšiu a nebude to mat tak negatívny efekt pri plnom záklze. Pripadne urobiť oboje, zdvih z 100 na 140 a urobiť tomu hydraulický dôraz, alebo extrémny progres, aby sa reálne používalo povedzme len 120mm. Výsledok bude väčší zdvih bez problémov s vratkým riadením. Ale pozor na sklon sedlovej trúbky, lebo sa môže stať, že budeš sedieť veľmi za pedalmi. Ale to je uz vec fitingu.
30.01.2018 - 12:48:14
01
:facepalm:
30.01.2018 - 12:59:04
00
dobi235 ďakujem za tvoju veľmi konštruktívnu kritiku, iste to ocenia aj ostatní čo otvoria tuto tému a nájdu tvoj príspevok.
30.01.2018 - 13:09:00
03
Zdvih vidlice je vždy limitovaný rámom, rozumej na XC bajk nedáš 160mm, problém ale nie je zmena geometrie pri zanáraní vidlice ale to že výrazne zmeníš hlavový uhol a keďže ten bajk na to nebol stavaný hrozí že to nevydrží rám a ulomíš hlavovú trubku. Keď máš 2 rovnaké vidlice, jedna 140mm a druha 100mm tak pri úplnom zanorení bude hlavový uhol rovnaký. Pri každej vidlici sa "mení" hlavový uhol pri zanáraní a podla tvojej logiky by DH bajky nemali mat 200mm zdvih lebo pri zjazde sa im zanára vidlica mení sa hlavový uhol.
30.01.2018 - 13:30:57
00
S prvou časťou úplne súhlasím, riziko zlomenia rámu je jasný vedľajší efekt. Nechcem lom už tak dlhy príspevok ešte naťahovať. Co sa tyka uhlu hl zloženia tiež súhlasím, ale s pripomienkou. Inak budeš sedieť na xc a inak na DH HT. A kad sa ti za jazdy zmení riadenie (stopa, ťažisko, obratnosť) tak, ze sa ti bike začne chovat opäť ako xc, ale ty tam už nemáš 10cm predstavec, a hlavne si si už od toho odvykol, zistíš, že to je všetko len nie vypočítatelná pohodlná jazda. DH bike sem neťahaj, to je full tam sa rám hýbe úplne inak.
30.01.2018 - 13:46:44
00
stále nechápeš...či máš vidlu 140 alebo 100mm, pri úplnom zanorení bude hlavový uhol ROVNAKÝ
30.01.2018 - 13:51:30
00
Neviem na základe čoho tvrdíš, ze nechápem, nikde som nenapísal nič iné. Jediný problém je, že ja píšem úplne o niečom inom. Asi som to nenapísal dosť jasne. Tak to vezmem lopatisticky.

1. Ak má niekto xc rám a uvažuje nad vidlou s väčším zdvihom, tak už chce ten Bike priblížiť skôr AM, DH... nie jazdit xc.
2.ram xc ma skolon HZ +- 72 stup. Co je dosť zvislé. Vyžaduje to dlhšie predstavce, a celkovo je taky bajk dosť neistý v strmých zjazdoch. Je robený na obratnosť, rýchlosť, prenos energie, nie na stabilitu.
3. Ak začneš meniť geometriu takého rámu zväčšením zdvihu, stane sa par veci. 2 cm ti uberu zhruba 2-3 stupne na sklone HZ. Dostnes sa niekam na 69 stup. Natiahne ti to vzdialenosť kolies, zväčší stabilitu, polomer otáčania sa razantne zväčší. Das tam teda kratší predstavec, iné riaditka... A ZVYKNEŠ SI NA TEN POSED.
4. A keď sa ti behom rozbitej klopky zanori vidla a HZ sa vrati na pôvodných 72 tak si rozbjes cunu. Preto, ze to necakas, preto, ze si nasadil stopu ako na biku s HZ s uhlom 69, preto, ze ti to súčasne zavrie riadenie, preto, ze sa ti prenesie kopec váhy naraz na predné koleso...

Proste si to vyskúšaj. Alebo daj na tých, čo skúšali, alebo si pozri nejaký test na youtube, alebo navštív zahraničné fora.
30.01.2018 - 15:49:35
00
To ze si zvykneš na iný posed nemení nič na tom čo som písal vyššie.
Na xc bajkoch nemá dlhší predstavec nič spoločné so zdvihom vidlice a nechápem prečo píšeš o zmene predstavca a riadidiel keď tu riešime zdvih vidlice.
PÍšeš sem úplne nelogické nezmysli.
To že sa vytrepeš na klopke zato že nevieš jazdiť nemá to nič spoločné s vidlicou.
Na jednom bajku mám 140 vidlicu, na druhom 100mm a neviem o tom ze by som sa vytrepal kvôli zdvihu vidlice. Odporúčam viac jazdiť na bajku a menej písať nezmysly na fórum ?
30.01.2018 - 16:07:18
01
Ďakujem za odporučenie, narozdiel od teba to tu nepovažujem za súboj o to kto vie jazdit a kto nie. To je total OT. A ak ta to trápi v podpise mam Link na stravu, pozri sa koľko jazdím. Tak späť k téme, dĺžka predstavca nemá nič s dĺžkou vidlice, ale má s obratnostou/vratkostou biku. To ze máš na xc rame 140mm vidlu je prva relevantná informácia co si tu uviedol. Tak to prosim rozvin, napíš nám aké to má výhody.
30.01.2018 - 17:34:39
00
Neviem síce od kedy je stumpjumer xc bajk ale nevadí ? obratnosť a "vratkost" závisí od rozchodu kolies, dĺžky zadnej stavby atď. s dĺžkou predstavca až tak nesúvisí alebo mi chceš tvrdiť že xc jazdci majú naschvál 10cm predstavce aby ich bajk bol menej obratny? Na stumpovi mám 45mm predstavec, na xc bajku 7cm a môžem ti garantovať že ten xc bajk je aj s dlhším predstavcom obratnejší ☺

Ale už tu miesas veci úplne od témy.
30.01.2018 - 17:44:16
00
Ach jaj, ty si asi necital tuto temu od zaciatku, ...to vysvetluje mnohe. Stumpjumer je ak ma pamat neklame full. Cize uplne OT. Tato tema je o tom ci na XC s chodom vidle 100mm ma zmysel davat vacsi chod a ak ano, ako sa to prejavi. Ja som pisal vyhradne o XC HT bikoch a snahe ich posunut do AM. Nie o full! Mal som na HT 100mm.120mm.130mm. a zakotvil som na 120mm. Ale ma to svoje obmedzenia, ako som pisal hore. Je to nieco, za nieco, inak by to tam davali v serii.

OT: Predstavec a jeho vplyv na ovladanie biku je tu uz na fore popisany inde, Okrem polohy taziska je to aj o doladeni reach a polohy na biku preto maju 100mm predstavce, aby mohli mat mensi lahsi ram. Tiez je bike pri kratkom rozchode (maly, kratky ram) menej stabilny a tazsie drzi stopu, tomu napomaha aj uhol HL zlozenia, ked si priratas uzke riaditka, drop 10cm a viac, tak mas nieco co nema velmi chut ist rovno a nikto nechce po trati kluckovat. Vsimni si ako vyrobcovia osadzaju bicykle, specialne si pozri vztah medzi dlzkou predstavca a uhlom HL zlozenia. ;)
30.01.2018 - 23:05:40
00
Posledný príspevok v tejto téme lebo ma to fakt nebaví...
Už si úplne OT, riešil sa tu zdvih vidlice a zrazu si sem začal ťahať predstavce.
Ja som tu riešil ten tvoj nezmysel o zmene hlavového uhlu kvôli ktorému preletíš cez rajdy.
Takže ti to napíšem posledný krát a snáď to už pochopíš.

Vysvetlím ti to na príklade :
Máš 2 rovnaké bajky, aj dĺžka predstavca atď, jeden so 100mm vidlou druhý so 120mm vidlou

Pri 100mm bude hlavový uhol dajme tomu 71°, pri úplnom stlačení vidlice napr 75°.

Pri 120mm bude hlavový uhol 69° ale pri úplnom stlačení vidli bude rovnako ako pred tým 75°.

Už chápeš? Hlavový uhol bude úplne ROVNAKÝ pri úplnom zanorení vidlice!

Nezmysly typu že si zvyknutý na iný posed a pod. sú úplne mimo

A to čo si napísal v tom "OT" je to isté čo som napísal ja že bicykel nerobí obratnejším dĺžka predstavca ale dĺžka rozchodu kolies. Predstavec nemá absolútne nič spoločné s hlavovým uhlom ani zdvihom vidlice.

a týmto končím debatu :hai:
31.01.2018 - 06:10:28
00
Neviem preco stale tvrdis, ze niecomu nechapem. Obaja hovorime v zasade to iste, suhlasim zo vsetkym co si napisal az na 2 veci.
Nezmysly typu že si zvyknutý na iný posed a pod. sú úplne mimo
Vec nazoru.
Predstavec nemá absolútne nič spoločné s hlavovým uhlom ani zdvihom vidlice.
Ak to myslis tak, ze neovpluvnuje ich chovanie, tak ano. Ale nesuhlasim s tym, ze neovplyvnuje jazdne vlastnosti biku a jeho obratnost zivost.

Skusim este pohlad z inej perspektivy a mozno uz bude jasne co sa snazim povedat.
To co vytvara pocit ze ides cez riaditka je presun taziska. Tento pocit vyvolava, napriklad zaborenie predneho kolesa do jamy, ostre brzdenie prednou brzdou, zvrtnutie riaditok.... Proste vznika klopny moment, lebo tazisko je nad urovnou momentoveho bodu. Tento klopny mement je tym vacsi com je vacsie rameno to znamena cim je dlhsia vidlica. Z toho vyplyva, ze pri vidlici s vacsim zdvihom je tento klopny bod vacsi. Vyrobca ramu to kompenzuje mensim uhlom HZ (Slack Head Tube Angle), ale to plati len ak je ten bike urceny na taky zdvih vidle. Nasho XC biku sa to netyka. Mozes si vsimnut, ze vsetky bicykle na trhu sa riadia pravidlom, vacsi zdvih = mensi uhlol HZ. Jedno bez druheho nefunguje. Cestne maju 73 a 0 chod vidle, XC 71 a 100mm chod, Trail 66 a 150mm, DH 63 a 200mm.

Druhy faktor je, relativna zmena taziska, ked ide vidlica do zaklzu pri zatazeni, napriklad klopka, prechod z klesania do roviny.... Vidla ide do zaklzu a tebe uhybaju rajdy pod rukami. Cim viac ti uhnu tym viac vahy na prednom kolese (tu je aj suvis s predstavcom co stale odmietas) a tym vacsia pravdepodobnost, ze hodis cunu. Je ti asi jasne, ze vacsi zdvih znamerna vacsi chod vidle pri tej istej posobiacej sile, cize cim vacsi chod tym vacsi presun vahy a tym vacsi maler. Nie je dolezite ake je absolutne rozlozenie vahy s tou ktorou vidlicou, pri jej plnom zaklze (ako stale uvadzas), Rozhoduje moment (zmena oproti polohe bez zatazenia)

Cast o vratkosti riadenia som z toho zamerne vynechal, ale ak chces popisem ti aj tuto cast cez fyziku a bude to jasne.Tam ide o zmenu polomeru obratu, a z toho vyplyvajucu zmenu odstredivej sili a nutnosti inak klopit bike. Je to ako by si behom zatacky zacal zatvarat riadenie a zaroven prenasal tazisko von .... nasledky si vies predstavit. Samozrejme ak si dobry jazdec vies to kompenzovat, ale kto chce stale bojovat s bikom?
31.01.2018 - 13:06:54
00
keyboard_arrow_up