mam tachomer Blackburn 6 ale stale mi zle mera vysku teraz ako sa ochladilo sa to este zhorsilo pred tym merat tak s odchylkou asi 10m (to mi az tak nevadilo) ale teraz mi mera tak ze asi ani netrafi do vysky ktoru ma ako domacu
Alebo je vobec mozne aby hocijaky tachometer meral presne vysku +/- 5m? Hlavne ak je v manualne napisane "super presne meranie na 1m"
Dik za odpovede...
V tvojom prípade ti pomôže jedine vytemperovanie na vonkajšiu teplotu, potom kalibrácia výškomeru a až potom môžeš vyraziť.
+/- 5 m sa dá v pohode dosiahnuť aj nekompenzovaným výškomerom, za predpokladu práve toho, že kalibruješ výšku pri teplote vonkajšieho prostredia - ideálne je prekalibrovávať výškomer aj v priebehu akcie, lebo tlak vzduchu sa pochopiteľne s časom mení (spravidla nie nejako dramaticky, ale prechod frontu v Tatrách sú skoky aj +/- 50 m v priebehu niekoľkých sekúnd).
Treba si uvedomiť princíp merania a teda aj všetky dopady na jeho presnosť a z toho jasne vyplynú limity použitia... a aj to, čo môžeš od prístroja očakávať... jediné presné meranie je teodolitový ťah
dik idem to vyskusat zajtra sa uvidi
Prosím o bližšie vysvetlenie. Ďakujem.
p = h.rho.g (p - tlak, h - výška vzdušného stĺpca, rho - hustota, g - gravitačné zrýchlenie)
a zároveň
p.V = n.Rm.T (V - objem, Rm - molárna plynová konštanta, n - látkové množstvo)
a n = m/M (m - hmotnosť plynu, M - molárna hmotnosť plynu, v našom prípade vzduch má "priemernú" molárnu hmotnosť asi 29 g/mol)
po úprave platí:
h = (Rm.T)/g.M
čiže pri prenesení nám to emuluje "pokles" výšky o
dh = (Rm.dT)/g.M
pri prenesení do chladnejšieho prostredia a podobne "nárast" výšky pri prenesení do teplejšieho prostredia
dT je rozdiel teplôt
toto je jednoduchý model, ktorý nezohľadňuje zmenu hustoty plynu s výškou (počítam s "nestlačiteľným plynom", akoby kvapalinou), vertikálny teplotný gradient a obvyklú kalibráciu na štandardnú atmosféru, ale na osvetlenie podstaty to snáď stačí (a počíta sa s ideálnym plynom - nekonečne malé častice, ktoré na seba nijako nepôsobia)
Google Earth na tom môže byť podobne, neviem, odkiaľ má výškopisné dáta
najlepšia cesta je:
1. úplne najpresnejšie - využiť referenčné body geodetickej (presnejšie - nivelačnej) siete
2. využiť výšky udané na tur. smerovníkoch, ale tam je možné rátať už s odchýlkami ... no, u vrcholov ani nie, ale u sediel a kadejakých lúk a pod. aj do 5 m
3. využiť výšky z presných máp, napr. turistických, vojenských 1:25 000 alebo základných 1:10 000 či 1:5000, v tomto celkom dobre poslúži aj výškopis zo Slovakia Topo v2 - nájdi si najbližší referenčný bod (kótu) so známou výškou a kalibruj na ňom
to, čo si pozoroval, že po návrate sa ti výška líšila o 14 m do plusu, znamená, že kým si sa vrátil domov, poklesol tlak - prichádza tlaková níž alebo prechádza front... a nesúvisí to s rýchlosťou tvojho pohybu ale s rýchlosťou tej tlakovej zmeny na tvojom referenčnom bode
keď som kedysi išiel zimné sólo Záp. Tatier tak som v brutálnej oblačnosti išiel značnú časť "po hmate", ale podľa výškomeru som presne vedel, na ktorom vrchole som - kalibroval som na každom známom bode, ktorý som stretol (v prípade horských hrebeňov sú výšky sediel aj vrcholov dostatočne presné), tým sa práve eliminuje vplyv zmeny atm. tlaku v priebehu akcie
odchýlka do 5 m je pretty acceptable
Kalibracia nad.vysky miesta s ktoreho vychadzam referencny bod.Alebo aktualneho tlaku vzduchu v referencnom bode.Nakolko ako pise piko_master tiez mi neukazuje po navrate na vychodzi referencny bod povodnu nad.vysku.Tolerancia 1-2metre.
Mam sigmu Rox 8.
Co sa tika nad.vysky je niaka dedina,mesto podla Google Earth ukazuje pre celu oblast rovnaku nad.vysku +/- 1m.Ale pri jazde tachometrom ukazuje vecie rozdiely nap.ulic.