Na margo estetiky. Aj keď je väčšina vecí, na ktoré poukazujeme sú z funkčného hľadiska v poriadku tak je lepšie ich robiť správne. Uvediem pár príkladov. Kľudne pridajte ďalšie, alebo založte niekto vlákno s "desatorom", kde môžu byť popísané návody na časté chyby pre začínajúcich staviteľov a servismanov.
- Nápisy na plášťoch zarovnávame s ventilmi. Funkčné budú aj nezarovnané. Ale, napr. pri defekte ľahšie nájdeme dieru v duši keď nájdeme tŕň v plášti a vieme, že nápis bol pri ventile.
- Nápisy na nábach zarovnávame s ventilmi ráfkov. Funkčné budú aj nezarovnané.
- Kolesá sa vyplietajú tak, že ventil je vždy umiestnený medzi dvoma rovnobežnými špicami. Ale funkčný bude aj keď bude v mieste kríženia špicov.
- Skúsení vyplietači kolies dokonca ešte vyplietajú spôsobom, že
špice za kazetou, ktoré sú v ťahu keď sa šliape do pedálov sú z vnútra. A teda skryté za druhou radou špicov. V prípade keď sa reťaz dostane medzi kazetu a výplet sú ťažné špice chránené pred poškodením.
- Rýchloupinacie páčky kolies pri ráfkových brzdách umiestňujeme na ľavú stranu.
- Plášte nasadzujeme podľa odporúčaného smeru rotácie. Funkčné budú aj keď ich nasadíme opačne a verím tomu 90% bajkerov nepozná rozdiel.
- Hadice a
bowdeny skracujeme na čo najmenšiu dĺžku, aby nerobili na bajku zbytočne veľké oblúky. Funkčné budú aj neskrátené.
- Hadice od kotúčových bŕzd vedieme z vnútornej strany nôh vidlice.
- Na konce laniek nasadzujeme Alu koncovky, aby sa
lanká nerozplietali.
- 4cm komín nad predstavcom je v poriadku iba pri prvých niekoľkých testovacích jazdách.
- Určite by nikto nechcel bajk, na ráme ktorého budú krivo nalepené nálepky, lebo piatková smena. Ale funkčne je to predsa v poriadku.
Všetky vyššie uvedené príklady sú funkčne v poriadku, ale ... Bajk je vizitkou bajkera a aj jeho servismena. Na jednej strane tu mnohí ohŕňajú nad týmito základnými "estetickými" riešeniami nos a v inom vlákne na farbenú kombináciu nejakého bajku napíšu "to je hnus".
Enjoy