https://cnn.iprima.cz/nizozemsko-je-v-prusvihu-nikdo-netusi-jak-uhasit-500-elektoaut-na-nakladni-lodi-373836
01.08.2023 - 23:30:38
01
asi ich začnú predávať nenabité
02.08.2023 - 06:38:03
00
skynet napísal:
Aká dopravná chudoba?


Dopravná chudoba je vec, ktorú Slovensko už takmer neodvrátiteľne čaká. Nejde primárne o mobilitu v mestách, tam sa skôr alebo neskôr zlepší verejná osobná doprava na nejakú prijateľnú úroveň, plus cyklo+peši, plus individuálna automobilová doprava, plus 15-minútové mestá a atď.

Ide najmä o mobilitu na vidieku. Slovensko chladnokrvne zanedbáva organický rozvoj distribučnej siete pre elektromobily a rozvoj koľajovej dopravy, cena benzínu a nafty bude stúpať, prímestskú autobusovú dopravu jednak nevieme robiť efektívne a jednak bude mať vysoké náklady a teda bude tiež drahá.
Takže ľudia (najmä) z vidieka buď budú platiť viac za dochádzanie do práce (relatívne k výplate) a teda im ostane menej z výplaty, alebo budú musieť zmeniť prácu za nejakú bližšiu a nie je nijako zaručené, že to bude tak isto platená práca a nie horšie platená alebo skrátka žiadnu prácu v dopravnej dostuopnosti, ktorá by sa im ešte oplatila, nenájdu.

To je dopravná chudoba.

skynet napísal:
Veď tu ľudia majú v rodinách 3 drahé autá...


Chvíľu som rozmýšľal a nepoznám žiadnu rodinu, ktorá by vlastnila 3 drahé autá. Ale to je jedno, nejde o počet a cenu áut, ale o to, že náklady na prevádzku auta budú určite stúpať.
02.08.2023 - 06:47:52
05
Naklady na prevadzku EV su UZ DNES nizsie, ako pri spalovakoch a ich cena bude nizsia do par rokov. Ale to nam nejak nevychadza, tak si zahrajme tu nasu https://youtube.com/watch?v=MlYjkcZUKF8
02.08.2023 - 06:54:56
00
Naklady na prevadzku aut budu stupat - ako budu stupat ceny fosilnych paliv. A tie stupat podla mna budu - pretoze stat bude chciet znevyhodnit spotrebu fosilnych paliv.

Ale ono to nie je taky velky problem, ako sa zda. Energie su v pomere k platom naozaj velmi lacne. V minulosti boli ovela vyssie. A rovnako aj ojazdene fosilne auta.
Porovnajte si ceny aut a jazdenia teraz, pred 10, 20, 30 rokmi. Teraz sa nedivame na horizont 10 rokov, ale na horizont 20-30 rokov, ked bude vacsina dopravy elektrifikovana (alebo inak "bezuhlikova"). V minulosti bola doprava v porovnani s prijmami ovela drahsia. Teraz je to naozaj prd.

Na dedinach sa stavaju nabijacky aspon trochu. Nebudem polemizovat, ci dostatocne, ale vo vela uz su nabijacie miesta, a viem, ze sa niektore zatial takmer nevyuzivaju. Ak si niekto kupi elektromobil, tak bude nabijat aj doma. Solary su uz teraz cenovo celkom dostupne. Co vidim ako problem, bude dimenzovanie elektrickych vedeni na vsetky miesta. Tam budu miesta, kde nebude stacit. Ale zase to budu lokalne problemy a v priebehu rokov sa odstrania.

Doprave velmi pomozu aj elektrobicykle a vystavba cykotras. Velke mnozstvo dochadzania je do 10 km a tam prejst 10 km na elektrobicykli bude ovela efektivnejsie a lacnejsie ako autom alebo mozno aj autobusom. Toto je podla mna ekologicky aj ekonomicky najefektivnejsie riesenie (aj ked ma tiez svoje problemy - napr pri zlom pocasi).

Okrem toho autonomne auta mozu zmenit koncept verejnej dopravy v odlahlych regionoch. Miesto prevazania 10 ton zeleza (autobus) neefektivne po tratiach moze chodit taketo vozidlo na zavolanie. Zase sa bavime o buducnosti 20 rokov dopredu.

Tolko moje argumenty preco by som sa aj tak tej dopravnej chudoby nebal.
02.08.2023 - 08:02:02
00
- Ano, elektromobily budu casom dost mozne lacnejsie ako spalovaky, ale to nevyhnutne neznamena, ze aj dostupnejsie oproti dnesku, kedze spalovaky rastu aj 8% rocne.
A aj tato pripadna cenova parita nebude prirodzena, vyplyvajuca vylucne z technologii a trhu, ale o velkej miere dosledkom regulacii.

- Elektromobily samozrejme po vyrobeni nikto nenabija na viac ako nevyhnutnu uroven, netransportuju sa plne nabite.

- Zazil som ca. pred mesiacom burku, ktora znicila okrem aut aj komplet solarne panely, krupy velke ale ziaden extrem, vacsina tak 3-4 cm, odvtedy uz taka bola aj v SR na viac miestach.

Osobne to vnimam tak, ze ideme opat bez zvazenia negativnych externalit hlavou do niecoho s jedinym cielom (CO2) nehladiac na to, ake nasledky to bude mat o par desatroci (presne ako som tu uz opisoval tlacenie dieselov okolo roku 2000 ked nikto neriesil karcinogeny, len CO2) stylom najprv rezem a potom meriam:
- extremna povrchova tazba (okrem ineho velke odlesnene plochy asi nepomozu zastaveniu oteplovania a poklesu CO2)
- tazba z morskeho dna s nasledkami, ktore sa nedaju predvidat https://www.postoj.sk/135271/manganove-hluzy-by-mohli-byt-riesenim-pre-zelenu-ekonomiku-ak-ich-nezakazu
- zjavne rastuce riziko ekologickych katastrof pri lodnej doprave EV (snad nieco vymyslia do buducna, cital som o napade nejakych tazkych "plachiet" na EV),
- zivostnost solarov/FVE a ich narocna recyklacia

Inak neviem v akej lokalite byvate vy, co vidite riesenie individualnej dopravy v SR v cyklotrasach, no SR je z velkej casti hornata krajina, znacnu cast roka nema priaznive podmienky na cyklistiku pre beznych ludi, nie sportovcov a fanatikov.
Cyklotrasy samozrejme treba, ale od univerzalneho riesenia to ma v nasich podmienkach daleko.

Je fakt, ze sme oproti mnohym vyslepym krajinam pozadu co sa tyka hromadnej dopravy, najma kolajovej a nic nenasvedcuje tomu,ze by sa to mohlo v najblizsich 20 rokoch vyrazne zlepsit.
A celkovo su hornate krajiny viac odkazane na individualnu dopravu, kedze vystavba zeleznic je tam financne vyrazne nakladnejsia.
02.08.2023 - 09:47:25
01
Vdaka bohu ze cena benzinu je trhova, ziadne spotrebne dane, ziaden opec, iba panensky cisty, prirodzeny trh :) uz sa s tym zmierte a nemrncite furt, je to nedostojne...
02.08.2023 - 11:22:23
00
Zvlastny argument, kedze to len podporuje nerovne podmienky pre spalovaky a EV, podobne ako ine regulacie. Kebyze nie su tieto faktory zvysujuce ceny PHM, tak by boli EV financne vyrazne menej vyhodne.
Ale myslel som ine legislativne regulacie, tie smerujuce k upllne bezemisnym (lokalne) autam.

Nie som proti EV, ale nepovazujem za idealne ich pretlacanie do vsetkych oblasti/na vsetky ucely na ukor spalovakov prave z dovodu ekologie.

Nakolko negastivne externality su znacne, nie som si isty, ci pri sucasnych technologiach je to najlepsi napad.

Stale sa objavuju nove temy, o ktorych sa nehovorilo, ako je oblast transformacie ekologicky narocna, ci uz suroviny, recyklacia a pod., a ktore doposial ludi netrapilo. Preto ten konecny rozdiel, co je ekologickejsie moze byt realne maly. Proste nemyslim, ze jedinym faktorom, na ktory by sa malo prihliadat, je CO2. To je velmi kratkozrake.
02.08.2023 - 11:29:30
00
will napísal:
Co vidim ako problem, bude dimenzovanie elektrickych vedeni na vsetky miesta. Tam budu miesta, kde nebude stacit. Ale zase to budu lokalne problemy a v priebehu rokov sa odstrania.


Praveže toto je jeden z kľúčových problémov, ktorý môže dostať časť populácie do dopravnej chudoby - upgradovať distribučnú sieť pre potreby rozvoja elektromobility nie je vec na 3 roky, ale na desaťročia a na miliardy eur. A de facto to vláda nijako nerieši a distribútori to bez legislatívnych zmien nebudú vedieť urobiť ani rýchlo a a ani pomaly. Dnes výmena jedného vedenia trvá roky...
Namiesto vylepšovania podmienok a legislatívy pre 21. storočie politici riešia medvede...
02.08.2023 - 12:06:01
03
quasimoto napísal:
Osobne to vnimam tak, ze ideme opat bez zvazenia negativnych externalit hlavou do niecoho s jedinym cielom (CO2) nehladiac na to, ake nasledky to bude mat o par desatroci (presne ako som tu uz opisoval tlacenie dieselov okolo roku 2000 ked nikto neriesil karcinogeny, len CO2) stylom najprv rezem a potom meriam:
- extremna povrchova tazba (okrem ineho velke odlesnene plochy asi nepomozu zastaveniu oteplovania a poklesu


Keby tento tvoj názor bol zodpovedal pravde, tak stále by taký postup bol legitímny - globálne otepľovanie sa urýchľuje, čas pre nejaké optimálne riešenia sa skracuje veľmi rapídne a v globálnej mierke musíme riešiť oveľa podstatnejšie, pre existenciu dôležitejšie problémy než miestne znečistenia prostredia, neférovú ťažbu a pod.

Tieto debaty tu majú jednu chybu - máloktorí ich aktéri vnímajú, čo sa skutočne deje s prostredím na planéte tu a teraz.
02.08.2023 - 12:10:59
00
Ide mi o to, ze v nedavnej minulosti sa robili taketo riesenia, ktore nasledne sposobili mozno aj vacsie vedlajsie problemy. A ich riesenie zvycajne tiez nebyva CO2 neutralne.

Co sa tyka distribucnej siete, deje sa to uz dnes, niektori dileri novych aut si nevedia postavit ani 50kW nabijacku kvoli nedostatocnej kapacite.
Jednak ide o naklady na nove trafostanice, ktore v takom pripade nezafinancuje distribucka, ale ma to znasat zakaznik so ziadostou o vyssiu kapacitu.
Druhym problemom je, ze majitelia pozemkov okolo nemusia suhlasit s rozkopanim a vedenim pripojok.

Su firmy, co s tymto u nas zapasia uz niekolko rokov a riesenie sa stale odklada...
02.08.2023 - 12:19:57
02
lto napísal:

Robime sondy na tuzkove li clanky, kazda krabica musi byt olepena www.labelsource.co.uk
Poslat lietadlom neexistuje, a ine prepravy tiez maju obmedzenia. :) A to je v krabici ani 25 gramov litia.
Co potom auto kde je to na kila. :D
02.08.2023 - 18:25:56
00
quasimoto napísal:
- zjavne rastuce riziko ekologickych katastrof pri lodnej doprave EV (snad nieco vymyslia do buducna, cital som o napade nejakych tazkych "plachiet" na EV),

Je to uz dost stare riesenie. Nerozumiem, preco nie je kazde elektroauto pri preprave zabalene do takejto plachty. Riesenie s minimalnymi nakladmi, ktore usetri tazke miliony...

thumb_up0thumb_down
02.08.2023 - 22:06:53
00
Tak oproti doterajsiemu scenaru bez plachiet to nieco stat bude.

Automobilky bezne setria doslova aj pareurove polozky.
02.08.2023 - 22:28:41
00
Nieco ano, ale absolutne zanedbatelny naklad v porovnani s lodou so 4000 autami na odpis + nakladmi na zachrannu operaciu + nakladmi na likvidaciu. A tie plachty sa nezahodia po jednom pouziti, ze ano. ;)
02.08.2023 - 22:35:28
01

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle)
keyboard_arrow_up