Som toho nazoru ze tlacit prachy do autohifi je hlupost.
Jednak nesedis vycentrovany v stereo priestore (vlastne ziadny pasazier), a potom je tu hluk z jazdy+vetra. :)
Lepsie je rozbit prasiatko v obyvacke.
01.06.2023 - 18:24:53
02
ddemo napísal:
Subwooferove nastavenie sa robi vzdy v aute, aj spodna frekvenica, aj horna... a ta mimochodom zavisi od toho od kolko HZ ti hraju dverove repro.
Sovicka, vies mi v kocke vysvetlit co ta viedlo k tejto rade/domnienke/odporucaniu...?
vdaka


Čím vyššia frekvenciách basaka tým viac viem odkiaľ hraje a väčšinou keď tam niekto dá deliaciu frekvenciu 200 a viac tak už je zvuk zahuhleny .a každý trošku lepši reprak vo dverách by mal zvládnuť 80hz
02.06.2023 - 06:36:56
00
bedo napísal:
hej, zvykneš si, to je zmysel všetkých tých "zahorovaní" :P

dalsia perla... :/
a Sovicka pise: ... " keď tam niekto dá deliaciu frekvenciu 200 a viac tak už je zvuk zahuhleny"
200hz ti uz kludne zahraju aj repro v dverach (kickbasy aj nizsie) a teda sa signal v tychto frekvenciach scitava...
preto sa to ladi v aute, kde si pustas jednotlive frekvencie a nastavujes presnu deliacu frekvenciu.
02.06.2023 - 07:26:49
10
To nie je perla to je realita..to že niekto má rád pevné basy a nazahluhlany zvuk nie je perla ty mudrlant..načo mi 30cm basak bude hrať 200hz frekvenciu? V aute kde je priestor 2m3
02.06.2023 - 07:28:59
00
klud.. to bolo myslene na Beda.. citaj s porozumenim...
02.06.2023 - 07:55:22
00
ddemo napísal:
dalsia perla... :/
a Sovicka pise: ... " keď tam niekto dá deliaciu frekvenciu 200 a viac tak už je zvuk zahuhleny"
200hz ti uz kludne zahraju aj repro v dverach (kickbasy aj nizsie) a teda sa signal v tychto frekvenciach scitava...
preto sa to ladi v aute, kde si pustas jednotlive frekvencie a nastavujes presnu deliacu frekvenciu.

mohol by si to pustanie jednotlivych frekvencii a nastavovanie deliacej frekvencie vysvetlit prosim? lebo ak si pamatam, deliaca frekvencia je dana pouzitou "vyhybkou", ktora ti oddeli frekvencne pasmo medzi basy/stredy/vysky + pripadne subwoofer....a ak ma naozaj pamat neklame, tak subwoofer je primarne urceny pod 50Hz a max do 80Hz je ho potrebne "odrezat" , aby hral len nizke frekvencie....ale mozno sa to zmenilo a mas na mysli nieco nove z akustiky..vdaka vopred
02.06.2023 - 08:27:36
00
Niekto tu spomínal deliacu frekvenciu... tá však neurčuje ako "nízko" to bude hrať.

V aute hudbu neriešim, priestor je to maličký a už s princípu sa tam nedá nič normálne počúvať, keďže je tam veľa ruchu. Kvalitné nahrávky sú tam na nič, veď toto bol aj jeden s dôvodov prečo sa začala hudba nahrávať bez dynamiky.

No a repráčky sa samozrejme potrebujú zo začiatku "rozbehať" lebo závesy, cievky.... Pri vysoko citlivých repráčikoch, napr.širokopásmach je to veľmi markantný rozdiel.
02.06.2023 - 08:32:09
00
... Vonmil ma už v niečom predbehol ;)
02.06.2023 - 08:33:49
00
Práve tie deliace frekvencie výhybky sa ladia po správnosti podľa nameraných údajov. Čiže v skratke zistíš, že potrebuješ deliť nejaké trojpásmo na 300Hz a 2500Hz, tak podľa toho zostavíš výhybku, teda zvolíš cievky a kondenzátory (občas rezistory) tak, aby to sedelo. Samozrejme sú tam potom aj rôzne ďalšie parametre. Tak vieš navyše kompenzovať baffle step a aj kopu ďalších vecí. Napríklad v takom aute si celkom ani neviem predstaviť, ako to vyzerá na nízkych frekvenciách, pretože tam tie módy budú celkom divoké (vzhľadom k veľkosti interiéru a rôznym materiálom s rôznou absorpčnou schopnosťou). Preto napríklad kompenzácia len ekvalizérom nie je celkom správne riešenie - to platí aj pre klasické miestnosti - pretože sa uplatní len pre dané posluchové miesto a na inom mieste v miestnosti/aute môže zvuk podstatne zhoršiť.

Zahorenie reproduktorov je kapitola sama o sebe, pri niektorých typoch je to celkom pekne merateľné (TS parametre), niekedy sa to neprejaví vôbec a ide len o placebo.
02.06.2023 - 08:41:21
11
V aute niečo dosiahnuť so zvukom - asi jedine cez DSP.
02.06.2023 - 10:13:24
00
tomtom7 neviem, ci som ti spravne porozumel....
vyhybku "zostavis" - vypocitas ako hodnoty parametrov cievky a kondenzatorov podla typu pouzitych reproduktorov a ich frekvencych charakteristik , ktore musia mat +- rovnaku citlivost v decibeloch(cim vyssia citlivost tym hraju repraky "hlasnejsie" , skreslenie a v neposlednom rade aj zatazitelnost(kolko watov znesu bez vyrazneho skreslenia), aby to tvorilo reprodukciu ako celok s vyrovnanou frekvecnou charasteritikou...navyse este si urcis tkzv. strmost vyhybky, t.j ako "rychlo -strmo" odrezes frekvencne pasmo vyskoveho repro od stredobasoveho,hlbokotonoveho alebo subwooferu - ak sa mylim, opravte ma prosim stavitelia reproduktorov
tomtom7 co myslis pod "ladenim" vyhybky potom? chapem, ze auto je neforemny priestor a akusticky velmi nedokonaly, co pri high-end zostave vedia meranim akustickeho priestoru potlacit a vyladit reprodukciu poctom a umiestnenim reproduktorov tak, aby tam neboli rezonancie a zvyraznene frekvencne pasma vplyvom priestoru(zamerne nepisem kompenzaciu baffle step - snazim sa pisat tak, aby to bolo zrozumitelne co najviac, bez pouzivania "odbornych vyrazov"
ak ma niekto pochybnosti o moznosti kvalitnej reprodukcie v aute,treba skusit nejake lepsie zostavy v predajni aut, alebo navstivit specializovanu vystavu auto-audio, popripade nejakeho specializovanu firmu na auto hifi a posudit na vlastne usi....
02.06.2023 - 10:23:50
01
Mal som a celkom to zvýšilo úroveň kvality zvuku v aute v rámci možností. Ešte mám ten zosik odložený a rozmýšľam, či ho zapojim znova alebo ho predám.
02.06.2023 - 10:24:42
00
vonmil
V podstate píšeš správne - výhybku zostavuješ podľa parametrov reproduktorov, ale kedysi sa to riešilo len tak, že sa zobrali nejaké základné parametre od výrobcu, pozrelo sa na charakteristiku a určili sa deliace frekvencie výhybky. Následne sa spočítali súčiastky a zostavila sa výhybka, potom sa prípadne doladila podľa posluchu. Neskôr prišla doba počítačov a pomerne jednoduchého merania parametrov reproduktorov - veľmi jednoducho si vieš zmerať TS parametre (http://www.audioweb.cz/viewtopic.php?id=10933), ktoré ti dobre opisujú správanie reproduktora, ale platí to najmä pre nižšie frekvencie, takže napríklad podľa týchto parametrov si vedel veľmi dobre určiť vhodný typ ozvučnice (uzavretá, bassreflex, bandpass...) a jej vhodný objem, tak aby si využil čo najlepšie daný menič. No a potom prišla doba kedy sa dali dostať za slušný peniaz vhodné mikrofóny s dobrou frekvenčnou charakteristikou, prípadne aj s kalibračnou krivkou. Stačil len softvér, priemerne slušná zvukovka a posunulo to také hobby meranie na úplne inú úroveň - taký kratší návod pre objasnenie napríklad tu: http://www.audioweb.cz/viewtopic.php?pid=183517#p183517
No a súčasne alebo trochu neskôr už bol dostupný aj softvér, s ktorým sa dalo poľahky merať správanie miestností a ich vplyv na reprodukciu. Je to strašne obsiahle a všetko so všetkým súvisí, ale v skratke myslím, že ddemo narážal na niečo takéto - keď to má byť poriadne, tak sa to ladí priamo v danom mieste, pomocou merania a ideálne nejakého dsp, prípadne výkonnej zvukovky.

Netvrdím, že v aute sa nedá dosiahnuť dobrý zvuk, ale budem si stáť za tým, že v takom priestore je to ťažké, najmä s ohľadom na pozíciu poslucháča - určite bude problém dosiahnuť dobrý zvuk všade. Navyše hlukové pozadie je v aute veľmi vysoko, čo je asi najväčší problém, čo sa týka kvality posluchu.
02.06.2023 - 10:50:45
10
tomtom7 velmi pekne popisal. K tomu uz len doplnit to, co suvisi so skepsou domacich audiofilov voci autohifi - auto je naozaj komplikovany priestor, chyba symetria, velke odrazove plochy, atd atd. Presne preto je ladenie dolezite a nie uplne priamociare. Filtre, casove korekcie, ladenie fazy - toto je pre puristu s posluchovkou blasfemia, v aute je to normal. Dokonca aj veci typu smerovanie membrany subwooferu dokazu vela ovplyvnit (bedna v kufri otocena dozadu, doboku, dohora bude kazdy raz hrat inac, nehovoriac o portovanych bednach). Tam potom ide aj to co clovek chce, alebo moze obetovat - idealne bedna v kufri vs neidealna (ale prakticka) namiesto rezervy a podobne.
To ze niekedy pomoze pre najlepsi zvuk napriklad otocit fazu jedneho repraku, napohlad nelogicky, to su len legendy, ktore sa siria ustnym podanim :-D

ddemo som pred tyzdnom po rokoch videl R. Machana, spominali sme aj teba, v dobrom :-)
02.06.2023 - 14:25:56
02
Keď mi menili audio v aute, tak samotné nastavovanie DSP trvalo skoro tri hodiny.
02.06.2023 - 14:46:30
00
keyboard_arrow_up