Keď som bol jeden z iniciátorov offtopic-u v inej téme, rozhodol som sa založiť tému vlastnú, v ktorej by som sa naozaj vecne rád venoval kompozitom, technológii ich spracovania, použitia, servisu vo svete cyklistiky.
Pridávajte zaujímavé videá, obrázky z výstav, človek sa učí celý život, vždy niečo prekvapí.
Tu je video z TIME bikes z Francúzska, kde môžte vidieť napríklad aj dôvod vyššej ceny - sami si tkajú rukávy na rozdiel od väčšiny konkurencie, navliekanie prebieha ručne - na voskové jadro. Nasleduje vstreknutie živice RTM...atď. Fabrication d'un Vélo - Reportage chez Time CyclesOtvoriť v novom oknethumb_up0thumb_down
No sem by sa mali presunut tie prispevky, ale moderatori maju uz dovolenky, takze asi nic .. zaujimalo ma ako sa robil (robi?) karbonovy Epic, este si matne pamatam, ze to robili nejako dvojito .. ale kedze uz odvcera uplynul den, tak som vsetko, co si pisal, zabudol .
Plus by som do toho mozno este dal taku vseobecnu otazku na aramidove vlakna. Pouzivaju sa na ramy ? Akos a riesi krehkost karbonovych veci, ak vobec ?
Fúúha....no s tým Epic-om, ti neporadím, lebo ja som vtedy pravdepodobne slintal na kocky z lega v detskej izbe
Ak sa máš na mysli to, že sa robil zdvoch polovíc a následne lepil, je to možné, akurát nie z prepregu, ale ukladaním suchej tkaniny a následným impregnovaním živicou valčekom. Možno sa mýlim a bolo to inak...ale toto vyššie spomenuté je v podstate základ, ktorý má dodnes veľmi veľké využitie - napríklad lietadlové trupy, kajaky, kanoe...
Aramid - najznámejší je asi kevlar, no robía sa rôzne kombinácie, napríkad s uhlíkovým vláknom. Ťažšie sa opacuváva, je drahší ako uhlík. Jeho využitie je v častiach, kde by uhlíkové vlákno mohlo ublížiť na zdraví (je to len príklad, samozrejme sa nájde kopec iných aplikácií, píšem zo svojich skúseností). My sme vyrábali v leteckej výrobe z tohto materiálu (kevlar+uhlík) opierku chrbta, sedačky, opierky na lakte...prečo? Lebo keď sa zlomí uhlík ostanú z neho trčať úlomky, ostré ako britva, kdežto pri kevlar+uhlík ostane vlákno držať pokope, akoby previazané tým kevlarom, čím eliminuješ ostré a nebezpečné triesky.... ďalej táto kombinácia má tlmiace vlastností (kevlar sa predsa používa v balistike), preto sa používa aj napríklad pri výrobe krku vidlíc.
Krehkosť - záleží od epoxidovej živice, ktorou je vlákno nasýtené - my napríklad máme s rôznou tepelnou odolnosťou. Od 60°C do 215°C, ďalej s rôznymi mechanickými vlastnosťami -pružné, supertuhé, odolné voči UV, odolné voči slanej vode, či ropným palivám....
Nevýhodou je však nižšia odolnosť voči nárazu....ale verím, že to je otázkou času. Vývoj ide dopred - ako som ti včera písal, vo vojenskom priemysle, či letectve sú už dnes technológie, ktoré my v našich bicykloch uvidíme o 10 rokov....
PhilJperezJaniiik - pokiaľ je vo vnútri polystyrén, acetón ho rozpustí. Pokiaľ EPU (expandovaný polyuretán) dá sa pri určitej teplote vypáliť. či roztopiť chemikáliou, ďalej jadro býva aj z vosku, ten sa pri teplote 105°C pustí a vytečie a použije znovu
AdMich: aha, kevlar som poznal este z cias, ked som pozeraval F1 .. teda ich kokpit je kevlar+uhlik ? A tie krky, ako robi RS teda pouziva aramidove vlakno .. inak doteraz som nepochopil, preco robili namiesto toho, aby odlahcovali karbonom vonkajsie nohy ako Pace, lebo tie krky boli chulostive.
Ten Epic si pamatam akurat, ze robili vnutro, snad nejake trubky spajali? a potom to cele este obalili .. to je technika z dvoch polovic ?
F1-ku som zatiaľ nestaval, ale z letectva viem, že sedačky a prístrojové dosky sa z tohto materiálu robili skrz spomínanú bezpečnosť.
Krky - na 100% ti nepoviem, lebo som videl iba vidlice z cesťákov - myslím, že u MTB sú iné nároky no konštrukcia ostáva, len masívnejšia - DT Swiss.som videl, full carbon vidlicu.
AdMich: DTSwiss vidlica je Pace .. ale ked zacali robit aj krky, tak spravili progress .. ale ja osobne krk, korunku vidlice , kluky z karbonu, telo pedalov , kotuce a skrutky nepovazujem za dobry napad.
Este ma napada, tie lacne karbonove veci .. v com je problem, ze im to praska. A tiez som si spomenul, videl som prasknute vidlice, ramy cestne, ktore nahle pukli a neboli myslim cinske. Aj tu sa mi zda, niekto daval foto.
Kristina ale to už je v podstate montáž rúriek k sebe, Samostatné rúrky sa vyrábajú technológie ktoré sme spomínali. Aj viac firem vyrába rámy ako segmenty - predný trojuholník, zadná spodná vidlica, vrchná vidlica, diely na spojenie, Nakoniec sa to všetko lepí dokopy. Možno Scott má zas inú technológiu konečného zliepania...
lto Korunku som osobne držal v ruke - resp. jej jadro. Jadro je vyrobené z odlievaného, plneného polyuretánu (microbaloon plnivo - microduté skelenené guličky). Toto jadro sa následne obalí uhlíkovým vláknom a pod tlakom je tam streknutá živica.
Brzdové páky - naukladané vlákno v niekoľkých vrstvách na seba, nasýtené epoxidom stlačné v lise (forma) a ihneď zapečené. Rovnako kľuky - kým nie sú duté, pedále, to je tiež masa vlákna...
A kotúče - na závodné autá, formule sa už niekoľko rokov používajú CC disky (Carbon-Ceramic). Je to v podstate lisované na drobno nasekané uhlíkové vlákno a keramický prášok. Nič prevratné. No tie kotúče, čo sa objavili tu fóre ma celkom zaujali. to by som si pozrel - ale nevyskúšal sám na sebe.
Kristina ale to už je v podstate montáž rúriek k sebe, Samostatné rúrky sa vyrábajú technológie ktoré sme spomínali...
Však ja som písala o výrobe komplet rámu a nie samotných trubiek. Pretože predtým bola reč o lepení dvoch polovíc k sebe a táto verzia zatiaľ spomínaná nebola.
Všetkými spomínanými technológiami sa robia tie rámy takýmto postupom - aj tie dve zlepené polovice k sebe sú len jednotlivé segmenty, nie komplet rám. Ak som ťa zle pochopil pardón - najprv je prepreg, alebo rtm, potom vypálenie nosného média (polystyrén, vosk, EPU), narezanie na mieru a následuje Tube 2 Tube napríklad.
Ešte mi teraz napadla jedna vec - technológia, aj keď nebolo to zrovna pre bicykle, ale pre lietadlá....
Firma, ktorá vyrába z uhlíkových vlákien rozvody vzduchu pre chladenie motora, alebo pre kraburátorové motory tzv. airboxy.
S chlapíkom vo výrobe sme riešili materiál - silikón, alebo polyuretánový elastomér, z ktorého sa vyrobí niečo ako tvarovaný balón. Musel tento materiál však spĺňať vysoké nároky na predĺženie pri pretrhnutí, odolnosť vysokému tlaku, odlonosť vysokej teplote, chemickú odolnosť
Išlo o to, že tvarovaný balón sa obalí prepregom. následne sa tento balón vloží do formy, natlačí sa vzduchoch a forma sa vyhreje, aby živica zreagovala. Po vytvrdnutí sa z balóna odsal vzduch a išlo ho pekne vytiahnuť, čiže žiadne rozpúšťadlá, vosky....žiaľ neúspešne pre mňa, nakoľko polyuretány (ktoré sme ponúkali) nad 100°C strácajú niektoré vlastnosti. Nakoniec sme tam však poslali nášho "spriateleného konkurenta", špecialistu na silikóny a ten im materiál naformuloval.na mieru.
Edit: čo tu budem vyprávať....našiel som video. A ešte aj od bicyklov
toto je tiez zaujimave Carbon Fiber - The Truth!Otvoriť v novom oknethumb_up0thumb_down CUTTING UP EXPENSIVE CARBON BIKES!Otvoriť v novom oknethumb_up-1thumb_down
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Fabrication d'un Vélo - Reportage chez Time CyclesOtvoriť v novom okne thumb_up0thumb_down
Plus by som do toho mozno este dal taku vseobecnu otazku na aramidove vlakna. Pouzivaju sa na ramy ? Akos a riesi krehkost karbonovych veci, ak vobec ?
Ak sa máš na mysli to, že sa robil zdvoch polovíc a následne lepil, je to možné, akurát nie z prepregu, ale ukladaním suchej tkaniny a následným impregnovaním živicou valčekom. Možno sa mýlim a bolo to inak...ale toto vyššie spomenuté je v podstate základ, ktorý má dodnes veľmi veľké využitie - napríklad lietadlové trupy, kajaky, kanoe...
Aramid - najznámejší je asi kevlar, no robía sa rôzne kombinácie, napríkad s uhlíkovým vláknom. Ťažšie sa opacuváva, je drahší ako uhlík. Jeho využitie je v častiach, kde by uhlíkové vlákno mohlo ublížiť na zdraví (je to len príklad, samozrejme sa nájde kopec iných aplikácií, píšem zo svojich skúseností). My sme vyrábali v leteckej výrobe z tohto materiálu (kevlar+uhlík) opierku chrbta, sedačky, opierky na lakte...prečo? Lebo keď sa zlomí uhlík ostanú z neho trčať úlomky, ostré ako britva, kdežto pri kevlar+uhlík ostane vlákno držať pokope, akoby previazané tým kevlarom, čím eliminuješ ostré a nebezpečné triesky.... ďalej táto kombinácia má tlmiace vlastností (kevlar sa predsa používa v balistike), preto sa používa aj napríklad pri výrobe krku vidlíc.
Krehkosť - záleží od epoxidovej živice, ktorou je vlákno nasýtené - my napríklad máme s rôznou tepelnou odolnosťou. Od 60°C do 215°C, ďalej s rôznymi mechanickými vlastnosťami -pružné, supertuhé, odolné voči UV, odolné voči slanej vode, či ropným palivám....
Nevýhodou je však nižšia odolnosť voči nárazu....ale verím, že to je otázkou času. Vývoj ide dopred - ako som ti včera písal, vo vojenskom priemysle, či letectve sú už dnes technológie, ktoré my v našich bicykloch uvidíme o 10 rokov....
Ten Epic si pamatam akurat, ze robili vnutro, snad nejake trubky spajali? a potom to cele este obalili .. to je technika z dvoch polovic ?
Krky - na 100% ti nepoviem, lebo som videl iba vidlice z cesťákov - myslím, že u MTB sú iné nároky no konštrukcia ostáva, len masívnejšia - DT Swiss.som videl, full carbon vidlicu.
Resp. ak ti je ťažký, na čo si si ho kupoval?
Este ma napada, tie lacne karbonove veci .. v com je problem, ze im to praska. A tiez som si spomenul, videl som prasknute vidlice, ramy cestne, ktore nahle pukli a neboli myslim cinske. Aj tu sa mi zda, niekto daval foto.
lto Korunku som osobne držal v ruke - resp. jej jadro. Jadro je vyrobené z odlievaného, plneného polyuretánu (microbaloon plnivo - microduté skelenené guličky). Toto jadro sa následne obalí uhlíkovým vláknom a pod tlakom je tam streknutá živica.
Brzdové páky - naukladané vlákno v niekoľkých vrstvách na seba, nasýtené epoxidom stlačné v lise (forma) a ihneď zapečené. Rovnako kľuky - kým nie sú duté, pedále, to je tiež masa vlákna...
A kotúče - na závodné autá, formule sa už niekoľko rokov používajú CC disky (Carbon-Ceramic). Je to v podstate lisované na drobno nasekané uhlíkové vlákno a keramický prášok. Nič prevratné. No tie kotúče, čo sa objavili tu fóre ma celkom zaujali. to by som si pozrel - ale nevyskúšal sám na sebe.
Však ja som písala o výrobe komplet rámu a nie samotných trubiek. Pretože predtým bola reč o lepení dvoch polovíc k sebe a táto verzia zatiaľ spomínaná nebola.
Pre formulu žiadny problém, horšie s bajkom.
Firma, ktorá vyrába z uhlíkových vlákien rozvody vzduchu pre chladenie motora, alebo pre kraburátorové motory tzv. airboxy.
S chlapíkom vo výrobe sme riešili materiál - silikón, alebo polyuretánový elastomér, z ktorého sa vyrobí niečo ako tvarovaný balón. Musel tento materiál však spĺňať vysoké nároky na predĺženie pri pretrhnutí, odolnosť vysokému tlaku, odlonosť vysokej teplote, chemickú odolnosť
Išlo o to, že tvarovaný balón sa obalí prepregom. následne sa tento balón vloží do formy, natlačí sa vzduchoch a forma sa vyhreje, aby živica zreagovala. Po vytvrdnutí sa z balóna odsal vzduch a išlo ho pekne vytiahnuť, čiže žiadne rozpúšťadlá, vosky....žiaľ neúspešne pre mňa, nakoľko polyuretány (ktoré sme ponúkali) nad 100°C strácajú niektoré vlastnosti. Nakoniec sme tam však poslali nášho "spriateleného konkurenta", špecialistu na silikóny a ten im materiál naformuloval.na mieru.
Edit: čo tu budem vyprávať....našiel som video. A ešte aj od bicyklov
How It's Made Carbon Fiber BicyclesOtvoriť v novom okne thumb_up0thumb_down
Carbon Fiber - The Truth!Otvoriť v novom okne thumb_up0thumb_down
CUTTING UP EXPENSIVE CARBON BIKES!Otvoriť v novom okne thumb_up-1thumb_down