motory s výkonom 250w-povolené v EU
priame motory
sú to motory v prednom alebo zadnom kolese, ich výkon 250w je slabý, bajk je ťažký v pomere k výkonu , pre jazdu v terene a kopcoch nevhodné
stredový motor
výrazne lepšie riešenie,motor sa nachádza v v ráme alebo je uchytený na ráme, umožňuje na rozdiel od priamych motorov využivanie zmeny prevodov pomocou kazety.Učinne pomože, ale pedálovať sa musí.Rýchlosť je max. 25km/hod
sprevodovaný priamy motor
prevodovka je súčasťou motora v prednom či zadnom kolese.planetová prevodovka býva z plastov, kvalitné motory napr. E Zee sú dosť drahe. ich učinnosť je v kopcoch lepšia ako priamych motorov. Rýchlosť max 25km
motory s výkonom nad 250w-v EU nelegálne,
práve tieto motory ma zaujímali, a tak som si po mesiacoch študovania postavil dva bajky, lebo kúpiť hotové po 3500.-Euro bolo pre mňa pridrahe Tu sú moje skusenosti:
1.priamy HT /high torque/ motor v zadnom kolese s vysokým krútiacim momentom a maximálnym výkonom 2000w,
max rýchlosť okolo 40-60km/hod podľa voltáže
baterie motor je ťažký, ma 7,5kg, ráfik je zdvojený ako pre downhillové bajky a
špice sú silné ako na babete.
bateria 15 Ah má 8kg, zvyšok riadiaca jednotka, káble asi 0,5kg.
celková váha bajku sa blíži k 30kg, čo je dosť...avšak po otočený akceleračnou páčkou akoby sa hmotnosť stratila.
motor ťahá a zrychľuje veľmi citilne do rýchlosti asi 40km/hod.môžete na bajku jazdiť ako na klasickom mtb alebo ako na enduromotorke.naviac, ak pri jazde z kopca zmačknete el. brzdu, dobíjate bateriu.20% stúpanie nie je problem výjsť bez použitia pedálov. 25% stúpanie s pedalovaním sa mi podarilo zdolať bez veľkej námahy, pričom moja rýchlosť neklesla pod 15km/hod.
takýto typ pohonu je vhodný pre cesty, polné cesty, horské zvážnice a chodníky kde si dokážete udržať rýchlosť okolo 15km/hod. Pri nižšej rýchlosti motor straca učinnosť a výkon sa mení na teplo.
a dojazd?
bateria 48V 15Ah pri rýchlosti 20km po rovine okolo 100km pri ľahkom pedalovaní.
výhody:
jednoduchý,
velmi tichý,
bezudržbový,
nemá sa čo pokaziť
nevýhody:
nie je vhodný do ťažšieho terenu, kde treba isť pomaly
nedá sa využiť sprevodovanie bajku
2.stredový motor s maximalnym výkonom 1200w, max. rýchlosť 40-60km/hod podľa voltáže baterie
ideálna voľba do hôr, vytiahne Vás všade, kde si len zmyslíte aj bez pedálovania, ak sa ovšem na ňom udržíte..
31% stúpanie na Považský Inovec ešte nebol pre motor veľká záťaž, avšak ja som sa prevrátil dozadu, hoci som bol prevesený cez riadidlá.
motor využiva kazetu zadného kolesa v celom rozsahu, pri 34 zubovom kolečku je nezastavitelny a to este stále ide 12-14 km rýchlosťou.
Pre takéto jazdenie je nutnosť mať
bateriu v ráme kvôli ťažisku, pokiaľ som mal celoodpružený bajk a bateriu na nosici vzadu, jazdenie bolo pocitovo nebezpečné-/moja žena má dodnes z toho modrinu na nohe/
po výmene rámu za pevny došlo k optimálnemu rozloženiu hmotnosti a jazda sa stala pôžitkom.
9.9. bol dňom testovania bajku a výdrže batérii
Zvolil som si trasu a bol som zvedavý pokial až dôjdem na jedno nabitie baterie.
trasa:
Trenčín-sedlo Lúčky,Neporadza, Slatinka,Baske, hrebeňom na Homôlku, Valaská Bela,Čavoj, cez hory smer Tužina, Čičmany
sedlo nad zjazdovkou, Strážov
Vyštartoval som z Trenčína až 12,30, pedáloval som temer celou cestou tak, aby som sa nespotil a veľmi nezadýchal, ked sa mi občas pedalovať nechcelo, nechal som to iba na motor.
Vzhľadom na charakter terénu som počital, že budem dobíjať bateriu v chate na Homôlke, ale nebolo treba... V Čavoji stále nebolo treba...Z Čavoja do Čičmian je to výhradne len po lesnej zvážnici plnej kamenia, v dedine som siel po asfaltke este 39km rýchlosťou.Kopec z Čičmian na vrchol Strážova však už bol priveľa..asi v 1/3 baterka vypla a s 25 kilovým
bajkom som to otočil priamo do Čičmianskej reštaurácie, kde pri pive a haluškách som dobil bateriu,domov po asfalte som už šiel temer 40kilometrovou rýchlosťou.
Trasa ktoru som prešiel na 1. nabitie :69,8km
prevýšenie :1868m
Priemerná rýchlosť :25,2km/hod
výhody stredového motora:
nizka hmotnosť 4,5 kg
málo sa zahrieva v kopcoch
možnosť využitia prevodov-7 rýchlostí
možnosť jazdy krokom i 40kilometrovou rýchlosťou
nízka spotreba energie
veľký dojazd
výborná stúpavosť
nevýhody
možnosť závad, viac súčiastok podliehajúcich opotrebeniu,
nízka kvalita motorov čínskej produkcie,
náročnejšia inštalácia