Musíš vedieť obvod kolesa a mať spočítané zuby na prevodoch, t. j. na prevodníku aj na kazete. A prípadne musíš mať presný tachometer, aby ukazoval rýchlosť s jedným desatinným miestom. Prípadne musíš trochu poznať Excel. Ale stačí aj papier, ceruzka a pre pomoc kalkulačka.
Pôjdeš ustálenou rýchlosťou a pozrieš sa, aký máš prevod. Rýchlosť máš napríklad 32 km/hod a prevod 44x11, t. j. na prevodníku 44 zubov a na kazete 11. Obvod kolesa máš 200 cm, t. j. 2 metre.
Vypočítaš prevodový pomer 44 / 11 = 4, to znamená, že na jednu otáčku kľukami (napr. pravá
kľuka z hornej úvrat sa otočí naspäť do hornej úvrate) sa kazetové kolečko otočí 4 krát a aj
koleso sa otočí 4x.
Ďalej to znamená, že na jedno otočenie kľukami prejdeš 8 metrov (prevodový pomer x obvod kolesa = 4 x 200 = 800 cm = 8 m).
Ak vydelíš rýchlosť vzdialenosťou prejdenou na jedno otočenie dostaneš koľkokrát pri danej rýchlosti otočíš kľukami za hodinu (32 kmh = 32 000 m za hod. / 8 = 4 000 otáčok za hodinu).
No a keď toto číslo vydelíš 60-timi, dostaneš koľko krát otočíš kľukami za minútu, čize otáčky alebo frekvenciu (4 000 / 60 = 66,6 otáčok za minútu).
No a keď si šikovný, tak si na to urobíš excelovskú tabuľku.
A tých plus-mínus 90 otáčok je vraj naozaj optimálnych - najmenej zaťažuješ srdce, ideš v aeróbnom pásme a nevyrábaš laktát. Samozrejme, musíš mať aj natrénované.