pani gramisti na www.bajk.cz mate o tom pekny clanok podlozeny fyzikalnymi vypoctami.
10.01.2006 - 11:00:29
00
root: no ty mi chces tvrdit ze udrzat v (rovnakej) rotacii koleso co ma na obvode 5kg a druhe co ma na obvode 500g vyzaduje rovnaky vykon??
10.01.2006 - 17:12:30
00
ked ho dostanes do toho rovnomerneho pohybu tak uz ano... inak ten clanok co je na bajk. cz si precitaj a j tymi reakciami, tam to v podstate potvrdil aj autor clanku a este dvaja reagujuci.
11.01.2006 - 09:05:13
00
takze takto, ked si to zihas povedzme 30 km/h po rovinke, myslis ze je to iste mat v dusi vzduch alebo povedzme olovo (priklad)? hovorim o udrzovani konstatnej rychlosti, nie o akceleracii, a takisto o realnych podmienkach (teda berme do uvahy gravitacnu silu)...

prieci sa to mojmu rozumu akosi, takze ked budem mat chvilku cas (trebarz v ramci pripravy na skusku z mechaniky, ktora ma caka za nejaky ten tyzden) tak to skusim nejak dokazat a potom sa uvidi ;)
11.01.2006 - 13:22:25
00
Tak to som zvedavy... inak pri rovnomernom pohybe je jedno ci mas to olovo v dusiach alebo naliate v rame.... ved ked dostanes tie kolesa do teho rovnomerneho pohybu tak maju taku zotrvacnost, ze nemusis ani slapat :-) ale ci ich tam dostanes to je otazne .
12.01.2006 - 07:11:11
00
skusim taku nenarocnu uvahu.

predstav si ze aj ked to uz rozdusis v aute 130 tak nieje jedno ci tam sedis sam, alebo este 4 kamarati a plny kufor zemiakov :) aj ked ides len po rovinke vzdy musis viac tlacit na plyn aby si isiel rovnakou rychlostou. je to spominana gravitacna sila vdaka ktorej ides stale viac a viac do zeme a musis prekonavat vacsiu silu teda aby si isiel dalej (aj ked mas vacsiu hybnost/zotrvacnost)... to so mnou bude isto kazdy suhlasit.

to iste su aj tie kolesa, s tym ale ze tam ten moment zotrvacnosti to urcite este nejak multiplikuje a to by rad nejak matematicky vyjadril...

jo este na jeden experiment spomeniem a sice vrtacku. ta ma nejaky konstantny vykon povedzme 600W a ked ju roztocis naprazdno urcite ma vacsie otacky ako ked na nu zavesis nejaky ten brusiaci kotuc, alebo co... sice je pravda ze nas zaujima obvodova rychlost, takze mali by sa porovnavat dva kotuce s rovnakym priemerom ale rozlisnou hustotou. no ale vysledok je podla mna jasny. pri jej konstantnom vykone (tej vrtacky) sa kotuce budu tocit odlisne (tazsi pomalsie). nemylim sa??
12.01.2006 - 08:36:53
00
Ano presne tak a kedze aspon ja sa bavim o tom, ze pri rovnomernom pohybe je pomer medzi rotujucimi a nerotujucimi castami v teretickej rovnovahe, ked budem mat 10 kg kolesa a pol kilovy zbytok bicykla, ze to take iste ako ked budem mat pol kilove kolesa a 10 kilovy zbytok. A potvrdil si to aj ty, kedze si napisal, ze so zvysovanim hmotnosti CELKU sa zvysuje aj vykon potrebny na prekonanie sil na celok posobiaci. Mylim sa teraz ja?
12.01.2006 - 09:02:21
00
ja som napisal este aj nieco ine, co sa vylucuje s tvojim tvrdenim.

skusim mierne nacrtnut, ako by som analyticky riesil tento problem.

z fyziky si urcite pamatas ze sila sa pocita ako sucin zrychlenia a hmotnosti.

no. a ked ides rovnomernym priamociarym pohybom po nejakej ceste si brzdeny. to so mnou budes urcite suhlasit ze ta brzdi jednak odpor vzduchu a trecia sila.

takze na teba posobi nejaka sila v presne opacnom smere ako sa ty pohybujes, a aby si udrzal ten svoj rovnomerny priamociary pohyb, tak musis nejak posobit proti nej, aby sa tieto sily vyrovnali.

a ako vypocitas tu silu, ktorou budes posobit proti brzdnej sile? ako akceleraciu krat hmotnost.

zastavme sa pri tej akceleracii - ako sa to akceleruje s tymi kolesami?? Aky je ten pomer kilo na kolese vs. kilo na rame???

Asi tusis kam tym smerujem - k tomu, ze NIE JE jedno ci mas 10 kilovy ram pol kilove kolesa, alebo polkilovy ram a 10 kilove kolesa. Totiz pri tej akceleracii kolesa a ram zavazia inak - a mas to dokazane aj na bajk.cz
12.01.2006 - 09:40:56
00
:-) no a teraz sme sa dostali uplne niekde inde... Ved to som pisal hned, ze akceleracia deceleraia, kopce.... ci nie? ze tam zalezi najviac na hmotnosti kolies :-)
12.01.2006 - 10:10:35
00
nie, stale sa motame okolo toho isteho tvrdenia

Root napísal/a:
-------------------------------------------------------
> Viem, ze to sem nepatri,ale neda mi to:
> Robo som rad, ze este aj niekto okrem mna sa to
> nebal povedat nahlas, ze na vahe kolies zalezi zo
> vsetkeho najviac, ak teda berieme do uvahy
> akceleraciu a deceleraciu a jazdu do kopca; pri
> ustalenej jazde po rovine to je jedno :-)

Root napísal/a:
-------------------------------------------------------
> Ano presne tak a kedze aspon ja sa bavim o tom, ze
> pri rovnomernom pohybe je pomer medzi rotujucimi a
> nerotujucimi castami v teretickej rovnovahe, ked
> budem mat 10 kg kolesa a pol kilovy zbytok
> bicykla, ze to take iste ako ked budem mat pol
> kilove kolesa a 10 kilovy zbytok.


a ja cely cas reagujem na tu ustalenu jazdu po rovine - ze to nieje jedno, neda sa ani vtedy brat koleso/ram+ostatne nerotujuce veci ako to iste. aj pri tej ustalenej jazde stale musis akcelerovat...
12.01.2006 - 11:05:26
00
Aha, no tak dobre, vyhral si :-)
12.01.2006 - 11:21:21
00
aj tak si zoženťe ľahké kolesá.


jeden maník mi vysvetľoval. že s hmotnosťou na obvode kolesa je to inak. nezapametal som si presne prečo, ale ukázal mi xtr-ka kolesá a ten centrovací element mali pri náboji, tak isto špice sa robia zužované smerom k ráfu, mavic ma zfrézované časti na ráfe pomedzi špice (hnotn sa prenáša preč od ráfu blišie k náboju-samozrejme hmot. celku ostáva)takže skôr bych řek že je kus dôležitá váha na obvode. ževraj to má niečo s odstredivou silou.



podľa tochto je teta hmotnosť "kolesa" na ráfe a po obvode dôležitá. je to tak?
potom by mali byť ľahké kolesá naozaj dôležitou časťou
12.01.2006 - 14:08:34
00
Presne tak ako si napisal... na naboji az tak nezalezi, myslim na vahe ako na rafiku, plasti a dusi....
12.01.2006 - 14:16:40
00
jano: o tom sa tu bavime cely cas :)
12.01.2006 - 15:43:05
00
ale ponekud inými slovami. som rád že som trafil kveci :)
12.01.2006 - 22:29:16
00
keyboard_arrow_up