Jano1987 len aby pár vecí nebolo presne naopak, ako tvoje nadobudnuté dojmy... obzvlášť "stačenie 1x bežným ľuďom" (je to skôr naopak: na 1x ti snáď s 2 výnimkami bude chýbať buď ľahký, alebo ťažký koniec oproti 2x - 3x je v podstate out - a z tohoto dôvodu sa tu niektorí ku 2x vrátili alebo dokonca triplu nikdy neopustili). A obzvlášť ti bude chýbať, ak si zvyknutý na "road like" bicykel, ktorý ide primárne dosť rýchlo, a zrazu sa ocitneš vo väčšom stúpaní. S 1x je to totiž tak, že nadupanec vydupe kopec aj s prevodom, ktorý mu na 11z pastorku umožní ísť naozaj rýchlo, povedzme s 36z prevodníkom, zatiaľ čo bežný človíček môže zistiť, že mu je 32z do kopca priveľa - a to už je na hladkých rovinkách napr. málo. Na AM krave to možno nevadí. Na niečom, čo sa tvári ako cesťák? To už je vec diskusie. Tam budeš mať vpredu najskôr nejakú 48ku, možno o niečo menej. Mne je momentálne v horšom kopci 36/28 už dosť ťažké, takže ako pochodíš s 48/34 je, ako hovoria Angličania, open to discussion.
"Gumám ráfkom ani prednej vidle nerobí dobre" - tak ja mám na XCčku vpredu CESTNÝ
náboj (American Classic Micro 58) už 11 rokov a napriek tomu, že ich opizzovávajú, že ako menšie ložiská, viac odchádzajú, tak mu stále nič nie je. Prečo? No práve preto, že
vidla robí z nárazov "nie nárazy". Na pevňáku máš travel virtuálne nula, tak oproti 100 mm je to vždy virtuálne nekonečne krát horšie. Samozrejme,
bike je optimalizovaný na "hladké hlinené" kopce Vonkajších Západných Karpát a podobné terény, na väčší brutus mám... väčší brutus.
Podobne je to s hydraulikou, tam platí, že čo sa nesere, na to nesiaham, v mojom prípade ak nerátam výmeny platničiek a kotúčov, skoro 10 rokov bez zásahu. To už pochybujem o tom, v akom stave je DOT, ale stále to normálne brzdí!!! A na výmene kvapaliny a odvzdušnení spravidla nie je nič, čo by si nezvládol, hoci existujú (prinajmenšom existovali) aj nablblejšie systémy. Shimák ľavou zadnou. A to Manitú a členovia fóra sú mi svedkami, že aj ja som mával "silné" reči, ako Včka stačia. Nuž.. stačia, kinda of. Ale aj tak by som už niiikdyyy, zdôrazňujem, NIIIKDYYY nekúpil iné brzdy, ako hydraulické, a to ani na
cesťák (na kúpu nového cesťáku som čakal pár rokov, kým "môj výrobca" nezačal robiť "môj rám" v úprave pre hydrauliku).
Ak máš mechanické kotúče, tak to servisuješ +/- rovnako často, koniec koncov aj z tých istých príčin, ako iné bovdenom ovládané veci - zasieranie bovdenu, vyťahávanie laniek.