Gusto0 Dvihanie na predne = ENDO nie brzdenie. Pri brzdeni sa nic dvihat nesmie mas mat zadny
plast na zemi lebo ten zabezpecuje 30% z maximalneho brzdneho ucinku a predny zvysnych 70%.
To ci ide
bike na predne pri brzdeni je sice ovplyvnene geo, ale nema to nioc s brzdnym ucinkom. To by chpper s 2m dlhou vidlou brzdil lepsie ako okruhova moto GP. A ono je to prave naopak, cim viac mas predkopnutu vidlu tym mensi pritlak na predne koleso a tyhm mensia prilnavost predneho plasta = mensia brzdna sila ktoru dokaze preniest.
26 vs 29 je rozdiel hlavne v mometne brzdnej sily, cim vacie koeso, tym vacsie kotuce treba. To ale neplati pre rafove brzdy, tie brzdia rovnako bez ohladu na velkost kolesa. lebo vzdialenost brzdy od osy kolesa je +- zhodna so vzdialenostou asfatu od osy kolesa.
Da sa vypocitat pre typicke 29er koleso a 180mm kotuc.
29er ma cca 38cm polomer cize 38/9=4.22 cize trenie mediz kotucom a platnami musi byt 4,22x vacsie ako mediz asfaltom a plastom, aby bolo mozne zablokovanie plasa. U V-cok staci rovnake cize trenie medzi rafom a klatikmi staci aby bolo zhodne ako medzi asfaltom a plastom. Inym slovom V-ckam v tomto pripade staci vytvorit 1/4 brzdnej sili oproti kotucovej brzde pre rovnaky brzdny ucinok.