Uz som to tu pisal a zosumarizujem ti to este raz a na posledy. Kriteria pre vyber podla mna a mojich skusenosti plati pre ludi co jazdia jeden bike 5 rokov a viac, nie pre tych, co musia mat vzdy aktualny model.
1. Dobry
ram = geometria ktora mi vyhovuje na to co chcem jadit a nebude za 2 roky zastarala (vid.
https://www.mtbiker.sk/forum/xc-am-en-bicykle/velkost-ramu-t40236-60.html?hilit=geometria), dobra hmotnost< 2kg u enduro, <1.6kg XC,
pevne osy (niektore
ramy maju tak dobre vyriesene osadenie QR, ze to nie je velky problem, ale u vacsinu co ma len obycajnu vidlicku NEBRAT) Idealne BSA
stredove zlozenie. Samozrejme u karbonu to je rarita. Ak budes robit
servis sam, radim vonkajsie vedenie bowdenov a hadic, ale to v tejto pochabej ere asi uz nezoozenies. Kedisi to mali vsetky, dnes nema skoro ziaden, ale niektore ramy sa k tomu zacinaju pod tlakom odbornej verejnosti vracat. Nie kazdy tuzi po biku co dobre vyzera na foto, ale hrkocu v nom lanka a vymena brzd a laniek je nocna mora na niekolko dni. (su aj ramy co maju tento problem vyrieseny napriek vnutornemu vedeniu, ale to su luxusne znacky a vysoke rady > 1000E za samotny ram.
2. Dobra
vidlica = servisovatelna, dostupne diely, ak som v beznej vahe (85-95kg) tak moze byt aj struna, vsetci ostatny vzduch. A rataj, ze ak nemas tuk pod 10% a budes bikovat tak schudnes. Ja som za 3 roky isiel zo 100kg na 75kg. Moznost osadit aspon 180mm kotuc (Kazda vidla ma udany max rozmer kotuca). Vidlu neratam za komponent, lebo zasadne meni chovanie biku a je to druha najdrahsia vec na biku po rame. Kupit bike so slabou/zlou vidlou su vyhodene peniaze, lebo upgrade vyde viac ako si priplatit za ten isty bike s vidlou ktoru chcem. MO ceny vidlic su ovela vyzsie ako OM pre firmu co sklada bicykle. Vynimka moze byt jedine ak kupujes z druhej ruky. Ale to by som pri tovjich vedomostiach a skusenostiach rovno zavrhol.
3.Dobre
kolesa = vnutorna sirka rafu > 21mm naboje ak shimano tak XT ak priemyselne lozisko, tak je to jedno ak nemaju vakel a idu pekne. Raf musi byt TLR alebo aspon model, ktory uz niekto na bezdusak uspesne prestaval. Vid tema bezdusove systemy. Idealne ocelovy orech, ak chces predist problemom neskor. Ak chces gramit, tak mozes ist do AL orechu, ale zaplatis to na drahej kazete, alebo jeho castych vymenach. Opat overit dostupnost dielov na naboj.
4.Brzdy = kotuce hydraulicke niektore z overenych, je ich teraz obrovske mnozstvo dobrych treba pogooglit tu vo vlakne o brzdach. Vymena brzd moze vyst dost draho, cize plati to co o vidlici. Tiez zvaz ci ich budes vediet servisovat sam. Vyber nenarocne na servis.
A hlavne nie packy kombinovane s radenim.5.Dobry pohon = za mna dost nepodstatne. vsetko od 3x7 hore je uplne postacujuce. Skor by som povedal, ze cim vyzsia novsia koncepcia tym menej spolahlive a drahsie na prevadzku. Cize ak hladas dnes nico lacne, spolahlive a plne funkcne za kazdych podmienok isiel by som v poradi: 3x9, 3x10, 2x10, 1x12. Zamerne som vynecha 1x10 a 1x11 lebo je to zly kompromis. Mnohi to jazdime lebo mame na to kolesa ale na novom biku by som to nechcel. Ci sram alebo shimano je vec vkusu, ale shimano je tipicky lacnejsie a o par gramov tazsie.
6. Hmotnost, kluky, sedlovka. Tieto veci spolu priamo suvisia preto pisem do jedneho bodu. Hmotnost je osemetny problem. V zasade palti, ze cim lahsi bike tym drahsi a ta cena narasta exponencialne. Empiricky som prisiel na rozumny pomer usetrenej vahy k cene u MTB 2g za 1E u cestneho biku 1g za 1E vsetko kde ma stoji usetrenie viac ako je uvedene sa podla mna uz neoplati, jedine, ze by tvoj problem bol na ktore Bentley bude lepsie pasovat stresny nosic.
Kluky su tiez dost drahy komponent, ale rozdiel v nich je primarne v ich hmotnosti. A je to aj jeden z najtazsich komponentov na biku. Preto sa opalti poziret, ake
kluky bike ma a vygooglit hmotnost. Paradoxne ak su to uplne lacnaky moze to byt dobre. Das dole nove nejazdene kluky a vymenis za jazdene z vyzsej sady. Napr Alivia za XT. Ak nebudes velky estet a nebudu ti vadit skriabance na tych jazdenkach, mozno ta to nebude stat ani E na vrch a nove Alivia predas, za tolko co kupis jazdene XT. Velka usetrena hmotnost zdarma. Ale pozor, nie kazde kluky pasuju do kazdeho stredoveho zlozenia a dolezita je aj retazova linka. Viac v prislusnych temach tu na fore.
Sedlovka bud klasicka alebo teleskop. Ak chces jazdit DH traily, alebo akyakolvek strmsi teren teleskopicka
sedlovka je nutnost. nie ze by to bez nej neslo, ale teleskop urobi z utrpenia zabavu. Ak ma bike v zaklade teleskop, treba si urobit dosledny prieskum. Teleskopky su totiz v cenach od 120E do 900E a kvalita vobec nezodpoveda cene. Ak bike teleskop nema, zvaz dokupenie. Je to obrovsky rodiel. Ak teleskop nechces, usetris > 200g na vahe.
7. Sedlo, gripy, predstavec, riaditka pri kupe ignoruj. To su veci ktore su extremne individualne a mal bysi si ich vybrat podla svojich proporcii stylu jazdenia atd. Najhorsiie co mozes urobit je kupit bike na zaklade toho ze sa ti na nom dobre vozilo 5min po parkovisku. Lebo to znamena len ze ma sedlo ktore zacne po hodine tlacit, gripy co su pravdepodobne moc makke. To ake mas mat gripy a sedlo zistit az po hodinach jazdenia v terene, az ked pochopis co vlastne potrebujes. Makke sa nerovna pohodlne po par hodinach! Poloha v ktorej sa na biku dobre sedi na parkovisku je uplne na prd v terene .... Tie diely budes aj tak na 99% menit. Ak uz pre nic ,tak pre to, ze je to dobre miesto, kde zaroven usetrit hmotnost.
Sorry za dlhy prispevok, ale pisal som ho pomaly, aby ste stihali citat.