Ahoj,mám bike Specialized Venge 2019 a zvažujem upgrade ložísk(ložiská v stredovom zložení a ložiska v kolesach Roval CL50(komplet aj v orechu))
Konkrétne by ma zaujímali skúsenosti ohľadne používania a starostlivosti (servisu) o keramické ložiská.Poprípade životnosť keramických ložísk.
Ďakujem.
16.10.2020 - 20:52:20
00
Do stredu je keramika absolútne zbytočná. Tých 0.000X ušetreného wattu nemáš šancu pocítiť. Všetko na trhu sú hybridné ložiská, t.j. keramické sú IBA guličky. Tie časom začnú drať do ocele ryhu a aj to málo ušetrené ide do preč a oceľové majú navrch. Nehovoriac o prestrelenej cene keramiky. Ak chceš kvalitu a presnosť spracovania kúp si jednodielny kvalitný stred BBinfinite, alebo Hambini. Nalisuješ do rámu a máš navždy pokoj, stredom už nehýbeš, menia sa len ložiská. Dáš SKF alebo NTN a jazdíš spokojne ďalej.

V kolesách som jazdil keramické ložiská tiež a je pravda, že po roztočení v ruke sa koleso točilo dlhšie, ale pri jazde som to v porovnaní s kvalitnými oceľovými ložiskami nepocítil, ani na priemerke s rovnakými kolesami. Taktiež aj tu hrá cena v prospech kvalitnej oceli.
Skúšal som raz aj taký pokus. Vymyl som mazivo z oceľových ložísk a dal som len úplne minimum riedkej vazelíny. Potom sa ložiská točili pocitovo rovnako s keramickými, takže veľa toho pocitového odporu, ktorý pri jazde aj tak necítiš, robí mazivo a tiež prachovky na bokoch ložísk.

Čo sa týka servisu, ak jazdíš aj v horšom počasí, tak ani keramiku nezvažuj. Ale ak chceš drahé placebo, tak do toho :)
17.10.2020 - 01:17:54
05
Ďakujem za odpoveď,vieš mi odporučiť nejaké kvalitné mazivo do ložísk?
Predpokladám že tá riedka vazelína sa skôr dostane mimo guličky.Takže ju treba meniť častejsie.
Keby som to poriešil tak že vymeniť ložiská za kvalitné kovove a dať tam kvalitnejšiu redšiu vazelínu ktorú ale bude treba aspon 1x/2x ročne vymyť a natlačiť znova do ložísk.Bolo by to reálne riešiť takto?
18.10.2020 - 20:15:13
00
co chces docielit?
konkretnu vazelinu neporadim, lebo v tom prehlad nemam, ale pokusim sa vysvetlit princip:
* ak ti ide o "minimalny odpor", tak minimalny odpor bude mat perfektne ciste, neposkodene, kvalitne lozisko, bez oleja alebo vazeliny. Toto ale moc prakticke nieje, preto, co som zachytil (ci je to pravda alebo nie neviem), sa na cestne preteky dava kusok relativne "riedkeho" oleja. To ale servisujes/menis po kazdom vyjazde.

* ak ti ide o kombinaciu dobra zivotnost a dobra efektivita, tak treba zvolit vhodnu vazelinu (i.e. idealne nieco specificky do lozisk, na nizke otacky, s dobrou vodeodolnostou) a poriadne nou naplnit lozisko, resp. overit si ktore loziska su naplnene od vyroby - problem je ze prachovky sa pri vyberani lahko poskodia. Pri potoceni "pre pomachrovanie", "za studena", sa bude taketo lozisko pravdaze tocit menej oproti bodu vyssie/keramike, ale to ma 2 priciny - 1) mnozstvo vazeliny ktore vies korigovat -> viac vazeliny=lepsia odolnost proti vode, menej vazeliny=mensi odpor tocenia; 2) ked sa lozisko zahreje, tak sa znizi vyskozita vazeliny (bude viac tekuta) a tym sa aj znizi odpor

* ako bolo spomenute vyssie, keramicke loziska nemaju realny zmysel na biku z viacerych dovodov. Taktiez, vacsina dostupnych lozisk je "polokeramicka", kde keramicke su bud len drahy alebo len gulicky, nie oboje, a tym padom je ich zivotnost nizka. Kvalitne ocelove loziska je "way to go"

celkovo, efekt loziska, pokial je v dobrom stave je malinky - strata je ~<0.5-2W. Skus pozriet napr. sem. Kazdopadne, ja osobne by som si nad tym lamal hlavu jedine z dovodu minimalizacie udrzby --> hladat vazelinu s co najvacsou odolnostou proti vode a poriadne nou napatlat lozisko, napr. tuna spominane + pravdaze pouzitie kvalitneho loziska s dobrym utesnenim (tu su tiez rozne stupne utesnenia aj od kvalitnych vyrobcov a plati umera ze lepsie tesnenie = vyssie trenie).
20.10.2020 - 21:03:43
02
len tak zo zvedavosti som kukol, a napr. aj priamo skf nieco odporuca pre vpodstate tieto aplikacie, ale ako vyhodne, zohnatelne a pod to je....
https://www.skf.com/group/products/lubrication-management/lubricants/general-purpose-nlgi2
20.10.2020 - 21:23:28
00
1. Pokial viem, Ceramicspeed nemaju hybridne ale full keramicke loziska - zodpoveda cena
2. Sucinitel odporu je urcite vyrazne mensi pri vymene vsetkych lozisk v bicykli - nie je problem vygooglit videa a testy
3. Pouzitie v profi cyklistike (cestnej) nie je len reklama, preferuju to jazdci
4. Ak jazdis za sucha a robis robis adekvatny servis a ocistu, zmysel to urcite ma (je pravda, ze v mtb velmi nie)
5. Je pravda, ze zazraky dokaze spravne mnozstvo a druh maziva a odstranenie niektorych zbytocnych tesneni.
22.10.2020 - 09:16:08
10
1) niektore mozno, ale evidentne nie vsetky, vid tuna popis k nahradnym loziskam za 260€ https://www.ceramicspeed.com/en/cycling/shop/bottom-brackets/bb86-campy-ut-bearing-kit/

2) pravdaze, 10×(0,5; 2)W = 5 az 20W. To sa ale bavime o kvalitne vs shit/zjazdene lozisko. Rozdiel medzi kvalitnym a keramickym loziskom pre bike je.....


5) ano, z toho co viem je vacsina trenia pochadzajuca z tesneni. Kazdopadne, pre bezneho jazdca je jednak ten efekt stale nie extra vyrazny a hlavne, malokto asi chce hlbkovo servisovat kazdy vyjazd

Nech si efekt 5-10w zhodnoti kazdy ako chce, kazdopadne, keramicke loziska ti oproti kvalitnym steel nedaju ani tych 5W pri pouziti na biku, z toho co som videl.
22.10.2020 - 12:56:53
00
Podobny pocet W usetris ked ti dobre sedi dres, nelietaju popruhy od helmy, oholis ruky,nohy a mas cistu retaz.
22.10.2020 - 13:02:10
00
keyboard_arrow_up