branomelis ja nehovorím, že sa to nedá. Stačí sa pozrieť aj tu na fóre, všetci chcú kupovať čo najlacnejšie, hľadajú kde nájdu veci hoc aj o 50 centov lacnejšie, len aby ušetrili atď. Ozaj prečo by niekto mal kupovať dajme tomu 8 rýchlostnú
kazetu od Fera za 80€, keď ju môžem mať za 25€ od Shimana? Môžeme sa baviť o tom, že nájdu sa ľudia, čo to kúpia. Ale bude ich dostatočné množstvo, aby sa Fero a tým dokázal uživiť? Aj ten Fero musel študovať, musel kúpiť stroje, musí mať vedomosti, musí mať priestory a musí zarobiť. Taký Fero má reálne väčšiu šancu preraziť výrobou a predajom custom bicyklov, t.j. custom
rám s unikátnym dizajnom, osadený komponentami od svetových výrobcov. Tam sú za to to ľudia viac ochotný zaplatiť, lebo to bude unikátne. Ale drvivá väčšina si radšej kúpi
bike do 500€ z Decathlonu napríklad, lebo viac na to nie sú ochotný minúť.
Nedávno som počúval rozhovor s riaditeľom Kellys a aj nejakého vysokopostaveného človeka z CTM. Kellys predáva cca 150 000 bicyklov ročne a pritom vývojové centrum má len 3 roky, aj to sa týka len rámov a aj to len určitých modelov. CTM predáva cca 50 000 bicyklov ročne a nemajú vlastný vývoj. Ako majú, ale zmeny konzultujú s výrobcom rámov v Ázii, ktorý robí postupné zmeny na ich prianie a skúša priamo tam rámy. Nemajú ako kapacity, tak ani financie na to, aby robili vlastný výskum a návrh rámov. Maximálne navrhnú nejaký tvar, ale zvyšok už vyrobí a ostestuje výrobca v Ázii, či je to v poriadku po mechanické stránke. A to rám je svojím spôsobom najjednoduchší. Vývoj odpruženej vidly, ložísk, riadenia atď je oveľa náročnejší. Specialized, Cube, Trek, Giant, tí tiež nemajú vlastný vývoj všetkých komponentov, možno rám, neodpružené vidly, sedlovky, barany/riaditká, kľuky. Ostatné robia špecializovaný výrobcovia. Je na to dôvod. Majú na to kapacitu, vedomosti, stroje, skúšobne.