Plne s tebou súhlasím ale do toho lesa sa musíš nejako dostať. Aj tento posledný prípad bol horak e bike, ak je to foto z nehody. Zlatno je vstupná brána do poh. Tribeč od Toplčianok a Zlatých Moraviec.
... nehovoriac o tom, že sú na Slovensku státisíce ľudí, ktorí by vo svojom bežnom živote radi vymenili auto aspoň občasne za bicykel , ale sa boja. To nevyriešiš kúpou horského bajku ...
Mne nepribudla, ja som slušný šofér, ktorý cyklistov predchádza s poriadnym odstupom.
A áno, auto je smrtiaci predmet a preto je potrebné regulovať jeho používanie.
Nieco mi hovori, ze ty si sa uz ako motorista zreguiloval. Kolko mas najazdene na aute za tovj zivot a kolko mas rokov ?
Nikomu nic zle nezelam, ale az stretnes ako slusny motorista neosvetelenho cyklistu meter od krajnice v noci a ked ho budes slusne predchadzat na posledny moment s 1,5m odstupom a zistit, ze od unavy 9realnej alebo spolocenskej) zatiahol riaditka do lava pod tvoje auto, sundas ho namiesto toho aby riesili cyklistu ze co robil v strede cesty pojdes ty brucat, lebo auto je smrtiaci nastroj a nedodrzal si 1,5m tak si na tento svoj prispevok spomen. Pripadne ked ta nejaky neodbavy policajt odfoti a vdaka tomu ce cyklista obchadal jamu bude na foto od teba len meter nie 1,5 a napari ti pokutu. Potom mu povedz, ze si slusny motorista.
... nehovoriac o tom, že sú na Slovensku státisíce ľudí, ktorí by vo svojom bežnom živote radi vymenili auto aspoň občasne za bicykel , ale sa boja. To nevyriešiš kúpou horského bajku ...
Hej to vyriesis slusnou infrastrukturou. Aby neboli na cyklotrasach jamy a vymoly,,ze mi v nich ostane predne koleso stat a prekotim sa po dlzke ked idem cez prechod ako kolobezka( jednou nohou sa odrzajuc ) Uzasne bezpecne, keby som bol zapnuty v pohode to predne dvihnem, ale skus to ked mas nehi na zemi. A ze zena nesekne dusu na prednom o hranu obrubnika na mieske, kade ma pokracovat cyklopruh, ale akosi chyba najazd.
Dalej vychovou a regulovanim cyklistov aby som kvoli stadu ozranov na bikoch iducich z bufetrov nemusel ist radsej na hlavnu cestu, lebo sa ich bojim predist, ked je im cela cesticka pre cyklistov uizka a nemaju ani osvetlenie. Za to maju na riaditkach sediace podgurazene slecny. A to nebol jedna skupinka. Ked sa zrazili s neosvetlenu skupoinku iducu oproti mal som dost.
Aká krajina, takí motoristi aj cyklisti. Bola som cyklista omnoho skôr ako motorista. A bola som jeden čas aj aktívny mestský cyklista, ale bolo to samozrejme v inej krajine. V slušnej krajine, kde vodiči boli ohľaduplní. V slušnej krajine, kde cyklisti jazdili osvetlení a dodržiavali pravidlá. Tu by som sa po meste na bicykli jazdiť bála. Kvôli stavu ciest aj kvôli mentálnemu stavu niektorých vodičov. V premávke som dnes výlučne v pozícii vodiča motorového vozidla. A mám veru riadne nervy zo slovenských vodičov a aj z vás, cyklistov. Pár chronických úkazov: Potme bez svetiel. Vo dvojici svorne popri sebe, zaberajúc pol cesty. Bezhlavo sa rútiac dolu kopcom, kľudne aj v protismere. Myšička okolo môjho auta práve vo chvíli, keď sa na križovatke pohnem vpred. Strmhlavé operatívne zmeny "terénu", cesta-prechod-chodník- cesta-prechod-chodník etc. Snažím sa dávať pozor aj za vás. Nechcem vám ublížiť a nechcem ublížiť ani sebe. Lebo keď vás zrazím, do basy pôjdem ja. Aká krajina, takí motoristi aj cyklisti!
Lebo keď vás zrazím, do basy pôjdem ja. Aká krajina, takí motoristi aj cyklisti!
Ak sa nepreukáže tvoje zavinenie, s vysokou pravdepodobnosťou nepôjdeš do basy. Máme tu síce stále ešte (i keď slabnúci) mafiánsky štát a teda stále sa rozsudok dá kúpiť, ale pravdepodobnosť, že zrazíš mafiána či nepotistu na bicykli, je minimálna.
Snažím sa dávať pozor aj za vás. Nechcem vám ublížiť a nechcem ublížiť ani sebe
Veľmi dobré, kiežby takto rozmýšľali všetci vodiči.
Lenže ani takéto zmýšľanie a najmä konanie nás neochráni dostatočne. Človek robí chyby, vždy ich robil a bude robiť, či už úmyselne alebo častejšie neúmyselne. To platí aj o účastníkoch cestnej premávky a platí aj o vodičoch a cyklistoch. Môžeme znižovať početnosť týchto chýb a závažnosť ich následkov, ale nikdy ich neeleminujeme.
Z toho vyplýva, že vždy, keď vyrážame z domu, skončí sa to jedným z týchto variantov:
1. nič sa nestane
2. niekoho zabijem alebo zmrzačím nezavinene
3. niekoho zabijem alebo zmrzačím zavinene
4. niekto ma zabije alebo zmrzačí nie mojou vinou
5. niekto ma zabije alebo zmrzačí mojou vinou.
Niet inej možnosti a ak veríš, že sa dá niektorej z nej vyhnúť, tak never - nedá sa. Každá je úplne reálna v každodennej praxi účastníka premávky. Varianty 2.-5. môžu nastať už dnes, už pri najbližšej ceste do obchodu. Rozdiel je iba v pomere pravdepodobnosti jednotlivých prípadov, v závislosti na tom, či si práve vodička, chodkyňa či cyklistika a ako veľmi pritom dbáš na to, aby nenastal prípad 2.-5.
Ale skrátka vždy musíš počítať s tým, že tvoj deň neskonči večer v kruhu rodiny, ale v cele predbežného zadržania, v nemocnici alebo v márnici. Vždy!
Bohužiaľ, väčšina z nás takto nerozmýšľa. Väčšina z nás pri vzniku chyby rozmýšľa tak, že "veď čo, nebudem na vine". Pointa je v tom, že závažnosť následkov chyby cyklistu alebo chodca je oveľa nižšia, ako závažnosť následkov chyby vodiča auta. Preto je oveľa efektívnejšie zamerať obmedzené zdroje na zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky na vodičov, než na cyklistov či chodcov.
No a menšina sa snaží predvídať a vyhnúť sa nielen situáciám 3. a 5., ale aj situáciám 3. a 4.
Volá sa to sustainable safety. Na Slovensku neznámy pojem.
A právne to do značnej miery rieši princíp strict liability. Na Slovensku tiež neznámy pojem.
Peknú nedeľu.
Kua, to je skoro ako nedeľná kázeň, tuším z toho spravím článok
Ad: Väčšina z nás pri vzniku chyby rozmýšľa tak, že "veď čo, nebudem na vine".
Každý štandardne citlivý človek prežíva dlhodobú traumu, ak sa stane účastníkom dopravnej nehody s následkami. A to aj v prípade, že ju nezavinil. Tu nejde len o právne a zdravotné hľadisko, ale aj o psychické následky. Na strane obete aj páchateľa, ich blízkych.
Ešte skôr ako som sa stala vodičom, bola som aj intenzívnym mestským chodcom. Dnes sa na seba v tom období pozerám kriticky. Prebehávanie cez cestu kdekoľvek, prechádzanie cez prechod na červenú...
Slušný vodič to naozaj nemá jednoduché. Sú "zúfalé dni", keď počas desaťminútovej jazdy autom cez mesto (s obedom pre otca) máte šancu "sundať" dvoch prebehujúcich chodcov, dvoch cyklistov (jeden na prechode pre chodcov, druhý v protismere v jednosmerke) a iba vlastnou predvídavosťou sa vyhnete zrážke s dvoma autami, ktoré vám nedali prednosť. Nepreháňam.
Pridám sa k Jarohovej nedeľnej kázni: Berme ohľad na druhých, dodržiavajme pravidlá a hlavne: skúsme sa na veci pozrieť aj z uhla pohľadu tých druhých. Alebo z nadhľadu. Sme v tom všetci až po uši. Chodci a cyklisti sú od vodičov lepší iba v jednom ohľade, ekologickom.
Lebo chces zavadzat obmedzenia pre vodicov aut, tak by si s riadenim auta mal mat nejake skusenhosti. Cize je to zasadne dolezite. Inak sa totiz v najlepsom pripade vyjazdrujes k problematike, ktoru poznas len teoreticky, alebo v horeskj k problemtike, ktoru neovladas vobec. Uvedom si, ze to co presadzujes su nariadenia pre vodicov aut nie pre cyklistov. Ak by si chel pretlacit nariadenia pre cyklistov budem sa pytat na tovje km na biku.
... Chodci a cyklisti sú od vodičov lepší iba v jednom ohľade, ekologickom.
To tiez nieje celkom pravda u tych cyklistov. Pozri pre zaujimavost temu https://www.mtbiker.sk/forum/cestne-cyklokrosove-bicykle/kolko-rocne-investujete-do-svojho-milacika-t41847.html
Na km ma cyklista vacsiu spotrebu materialu ako motorista. Samozrejme neda sa pausalizovat, su aj ludia co urobia tisice km na statom singlespeed biku a su aj motoristi co jazdia na H1 a za nimi ostava olejovy pas po ceste. Ale v priemere na 1km ten moderny bicykel veru ekologicky nie je. A ak potrebujes prepravit material... tak sa to este zhorsuje. Nie nahodou je najekologickejsi sposob prepravy matrialu kontajnerova super lod.
Lebo chces zavadzat obmedzenia pre vodicov aut, tak by si s riadenim auta mal mat nejake skusenhosti. Cize je to zasadne dolezite. Inak sa totiz v najlepsom pripade vyjazdrujes k problematike, ktoru poznas len teoreticky, alebo v horeskj k problemtike, ktoru neovladas vobec. Uvedom si, ze to co presadzujes su nariadenia pre vodicov aut nie pre cyklistov. Ak by si chel pretlacit nariadenia pre cyklistov budem sa pytat na tovje km na biku.
Dopravu reguluju hlavne dopravni policajti, dopravni a stavebni inzinieri. Kolko mas za sebou semestrov dopravneho inzinierstva, cestneho stavitelstva, miestnych komunikácií atd.?
Inak Jano ma odsoferovane podla mojho odhadu cca 2x tolko ako ty.
To tiez nieje celkom pravda u tych cyklistov. Pozri pre zaujimavost temu https://www.mtbiker.sk/forum/cestne-cyklokrosove-bicykle/kolko-rocne-investujete-do-svojho-milacika-t41847.html
Na km ma cyklista vacsiu spotrebu materialu ako motorista. Samozrejme neda sa pausalizovat, su aj ludia co urobia tisice km na statom singlespeed biku a su aj motoristi co jazdia na H1 a za nimi ostava olejovy pas po ceste. Ale v priemere na 1km ten moderny bicykel veru ekologicky nie je. A ak potrebujes prepravit material... tak sa to este zhorsuje. Nie nahodou je najekologickejsi sposob prepravy matrialu kontajnerova super lod.
Spotrebu materialu pre urcenie dopadu na zivotne prostredie ratas v eurách?
Ak vezmem slusnejsi cestny bicykel a cca 8000km rocny najazd - 3 retaze, 1 kazeta, 3 plaste, 2 brzdove gumicky. Spolu cca 1,8 kg. Skoda octavia pri spotrebe 5.90 l/100 km spotrebuje na 8000 km cca 340 kg benzinu. Ostatny spotrebak snad ani nema zmysel priratavat.
340 kg > 1,8 kg
Spotrebu materialu pre urcenie dopadu na zivotne prostredie ratas v eurách?
Ak vezmem slusnejsi cestny bicykel a cca 8000km rocny najazd - 3 retaze, 1 kazeta, 3 plaste, 2 brzdove gumicky. Spolu cca 1,8 kg. Skoda octavia pri spotrebe 5.90 l/100 km spotrebuje na 8000 km cca 340 kg benzinu. Ostatny spotrebak snad ani nema zmysel priratavat.
340 kg > 1,8 kg
Keby mal Jaroh 2x toko najazdena ako ja tak by 20 rokov zivota musel sediet za volantom nomnstop. Ale to od nikoho neziadam.
Robis presne tu istu chybiu co vsetci radobi ekologovia ukazujuci na ekologickost emobility, fotovoltiky... Akosi vam unika, ze na tie dlely treba vytazit material ten transportovat cez 3/4 sveta potom sa minie energia na ich vyrobenie a nasledne sa tie diely opat ransportuju cez 3/4 sveta.Cena odzrkadluje cnakladu a zisk.Cena pozostava z nakladov a zisku. Zisk je nejake percento verim ze bude porovnatelne u bikov a u aut. A zvysok su naklady na vyrobu. Kazdopadne korelacia mediz cenou a ekologickou zatazou je znama. Ak si mysis, ze to neplati tak daj priklad. Jediy rozdiel je cena mentalnej prace. Co je u biku smiesne, lebo za poslednych 100 rokov sa na nom skoro nic nezmenilo. Porovnaj si auta, kam sa dosltali za poslednych 100 rokov. Ale koncim lebo sme OT
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
A áno, auto je smrtiaci predmet a preto je potrebné regulovať jeho používanie.
Nieco mi hovori, ze ty si sa uz ako motorista zreguiloval. Kolko mas najazdene na aute za tovj zivot a kolko mas rokov ?
Nikomu nic zle nezelam, ale az stretnes ako slusny motorista neosvetelenho cyklistu meter od krajnice v noci a ked ho budes slusne predchadzat na posledny moment s 1,5m odstupom a zistit, ze od unavy 9realnej alebo spolocenskej) zatiahol riaditka do lava pod tvoje auto, sundas ho namiesto toho aby riesili cyklistu ze co robil v strede cesty pojdes ty brucat, lebo auto je smrtiaci nastroj a nedodrzal si 1,5m tak si na tento svoj prispevok spomen. Pripadne ked ta nejaky neodbavy policajt odfoti a vdaka tomu ce cyklista obchadal jamu bude na foto od teba len meter nie 1,5 a napari ti pokutu. Potom mu povedz, ze si slusny motorista.
Hej to vyriesis slusnou infrastrukturou. Aby neboli na cyklotrasach jamy a vymoly,,ze mi v nich ostane predne koleso stat a prekotim sa po dlzke ked idem cez prechod ako kolobezka( jednou nohou sa odrzajuc ) Uzasne bezpecne, keby som bol zapnuty v pohode to predne dvihnem, ale skus to ked mas nehi na zemi. A ze zena nesekne dusu na prednom o hranu obrubnika na mieske, kade ma pokracovat cyklopruh, ale akosi chyba najazd.
Dalej vychovou a regulovanim cyklistov aby som kvoli stadu ozranov na bikoch iducich z bufetrov nemusel ist radsej na hlavnu cestu, lebo sa ich bojim predist, ked je im cela cesticka pre cyklistov uizka a nemaju ani osvetlenie. Za to maju na riaditkach sediace podgurazene slecny. A to nebol jedna skupinka. Ked sa zrazili s neosvetlenu skupoinku iducu oproti mal som dost.
Prečo je dôležité , koľko mam najazdené na aute?
Mám k nemu dve poznámky
Ak sa nepreukáže tvoje zavinenie, s vysokou pravdepodobnosťou nepôjdeš do basy. Máme tu síce stále ešte (i keď slabnúci) mafiánsky štát a teda stále sa rozsudok dá kúpiť, ale pravdepodobnosť, že zrazíš mafiána či nepotistu na bicykli, je minimálna.
Veľmi dobré, kiežby takto rozmýšľali všetci vodiči.
Lenže ani takéto zmýšľanie a najmä konanie nás neochráni dostatočne. Človek robí chyby, vždy ich robil a bude robiť, či už úmyselne alebo častejšie neúmyselne. To platí aj o účastníkoch cestnej premávky a platí aj o vodičoch a cyklistoch. Môžeme znižovať početnosť týchto chýb a závažnosť ich následkov, ale nikdy ich neeleminujeme.
Z toho vyplýva, že vždy, keď vyrážame z domu, skončí sa to jedným z týchto variantov:
1. nič sa nestane
2. niekoho zabijem alebo zmrzačím nezavinene
3. niekoho zabijem alebo zmrzačím zavinene
4. niekto ma zabije alebo zmrzačí nie mojou vinou
5. niekto ma zabije alebo zmrzačí mojou vinou.
Niet inej možnosti a ak veríš, že sa dá niektorej z nej vyhnúť, tak never - nedá sa. Každá je úplne reálna v každodennej praxi účastníka premávky. Varianty 2.-5. môžu nastať už dnes, už pri najbližšej ceste do obchodu. Rozdiel je iba v pomere pravdepodobnosti jednotlivých prípadov, v závislosti na tom, či si práve vodička, chodkyňa či cyklistika a ako veľmi pritom dbáš na to, aby nenastal prípad 2.-5.
Ale skrátka vždy musíš počítať s tým, že tvoj deň neskonči večer v kruhu rodiny, ale v cele predbežného zadržania, v nemocnici alebo v márnici. Vždy!
Bohužiaľ, väčšina z nás takto nerozmýšľa. Väčšina z nás pri vzniku chyby rozmýšľa tak, že "veď čo, nebudem na vine". Pointa je v tom, že závažnosť následkov chyby cyklistu alebo chodca je oveľa nižšia, ako závažnosť následkov chyby vodiča auta. Preto je oveľa efektívnejšie zamerať obmedzené zdroje na zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky na vodičov, než na cyklistov či chodcov.
No a menšina sa snaží predvídať a vyhnúť sa nielen situáciám 3. a 5., ale aj situáciám 3. a 4.
Volá sa to sustainable safety. Na Slovensku neznámy pojem.
A právne to do značnej miery rieši princíp strict liability. Na Slovensku tiež neznámy pojem.
Peknú nedeľu.
Kua, to je skoro ako nedeľná kázeň, tuším z toho spravím článok
Každý štandardne citlivý človek prežíva dlhodobú traumu, ak sa stane účastníkom dopravnej nehody s následkami. A to aj v prípade, že ju nezavinil. Tu nejde len o právne a zdravotné hľadisko, ale aj o psychické následky. Na strane obete aj páchateľa, ich blízkych.
Ešte skôr ako som sa stala vodičom, bola som aj intenzívnym mestským chodcom. Dnes sa na seba v tom období pozerám kriticky. Prebehávanie cez cestu kdekoľvek, prechádzanie cez prechod na červenú...
Slušný vodič to naozaj nemá jednoduché. Sú "zúfalé dni", keď počas desaťminútovej jazdy autom cez mesto (s obedom pre otca) máte šancu "sundať" dvoch prebehujúcich chodcov, dvoch cyklistov (jeden na prechode pre chodcov, druhý v protismere v jednosmerke) a iba vlastnou predvídavosťou sa vyhnete zrážke s dvoma autami, ktoré vám nedali prednosť. Nepreháňam.
Pridám sa k Jarohovej nedeľnej kázni: Berme ohľad na druhých, dodržiavajme pravidlá a hlavne: skúsme sa na veci pozrieť aj z uhla pohľadu tých druhých. Alebo z nadhľadu. Sme v tom všetci až po uši. Chodci a cyklisti sú od vodičov lepší iba v jednom ohľade, ekologickom.
Lebo chces zavadzat obmedzenia pre vodicov aut, tak by si s riadenim auta mal mat nejake skusenhosti. Cize je to zasadne dolezite. Inak sa totiz v najlepsom pripade vyjazdrujes k problematike, ktoru poznas len teoreticky, alebo v horeskj k problemtike, ktoru neovladas vobec. Uvedom si, ze to co presadzujes su nariadenia pre vodicov aut nie pre cyklistov. Ak by si chel pretlacit nariadenia pre cyklistov budem sa pytat na tovje km na biku.
To tiez nieje celkom pravda u tych cyklistov. Pozri pre zaujimavost temu https://www.mtbiker.sk/forum/cestne-cyklokrosove-bicykle/kolko-rocne-investujete-do-svojho-milacika-t41847.html
Na km ma cyklista vacsiu spotrebu materialu ako motorista. Samozrejme neda sa pausalizovat, su aj ludia co urobia tisice km na statom singlespeed biku a su aj motoristi co jazdia na H1 a za nimi ostava olejovy pas po ceste. Ale v priemere na 1km ten moderny bicykel veru ekologicky nie je. A ak potrebujes prepravit material... tak sa to este zhorsuje. Nie nahodou je najekologickejsi sposob prepravy matrialu kontajnerova super lod.
Dopravu reguluju hlavne dopravni policajti, dopravni a stavebni inzinieri. Kolko mas za sebou semestrov dopravneho inzinierstva, cestneho stavitelstva, miestnych komunikácií atd.?
Inak Jano ma odsoferovane podla mojho odhadu cca 2x tolko ako ty.
Na km ma cyklista vacsiu spotrebu materialu ako motorista. Samozrejme neda sa pausalizovat, su aj ludia co urobia tisice km na statom singlespeed biku a su aj motoristi co jazdia na H1 a za nimi ostava olejovy pas po ceste. Ale v priemere na 1km ten moderny bicykel veru ekologicky nie je. A ak potrebujes prepravit material... tak sa to este zhorsuje. Nie nahodou je najekologickejsi sposob prepravy matrialu kontajnerova super lod.
Spotrebu materialu pre urcenie dopadu na zivotne prostredie ratas v eurách?
Ak vezmem slusnejsi cestny bicykel a cca 8000km rocny najazd - 3 retaze, 1 kazeta, 3 plaste, 2 brzdove gumicky. Spolu cca 1,8 kg. Skoda octavia pri spotrebe 5.90 l/100 km spotrebuje na 8000 km cca 340 kg benzinu. Ostatny spotrebak snad ani nema zmysel priratavat.
340 kg > 1,8 kg
Sorry iba v auto kine.
Ak vezmem slusnejsi cestny bicykel a cca 8000km rocny najazd - 3 retaze, 1 kazeta, 3 plaste, 2 brzdove gumicky. Spolu cca 1,8 kg. Skoda octavia pri spotrebe 5.90 l/100 km spotrebuje na 8000 km cca 340 kg benzinu. Ostatny spotrebak snad ani nema zmysel priratavat.
340 kg > 1,8 kg
Keby mal Jaroh 2x toko najazdena ako ja tak by 20 rokov zivota musel sediet za volantom nomnstop. Ale to od nikoho neziadam.
Robis presne tu istu chybiu co vsetci radobi ekologovia ukazujuci na ekologickost emobility, fotovoltiky... Akosi vam unika, ze na tie dlely treba vytazit material ten transportovat cez 3/4 sveta potom sa minie energia na ich vyrobenie a nasledne sa tie diely opat ransportuju cez 3/4 sveta.Cena odzrkadluje cnakladu a zisk.Cena pozostava z nakladov a zisku. Zisk je nejake percento verim ze bude porovnatelne u bikov a u aut. A zvysok su naklady na vyrobu. Kazdopadne korelacia mediz cenou a ekologickou zatazou je znama. Ak si mysis, ze to neplati tak daj priklad. Jediy rozdiel je cena mentalnej prace. Co je u biku smiesne, lebo za poslednych 100 rokov sa na nom skoro nic nezmenilo. Porovnaj si auta, kam sa dosltali za poslednych 100 rokov. Ale koncim lebo sme OT
Kolko ma teda Jaroh najazdene ?