Ten zákon bol kritizovaný dlhšie, že bude robiť problémy, lebo sa doplnilo len 1,5m. V Nemecku majú 2m odstup, ale schválili zároveň aj B stranu zákona. Cyklista je povinný umožniť nechať sa predbehnúť (teda žiadne také, že defenzívna jazda 1,5m od pravej strany cesty) a ak je to potrebné, musí aj zastaviť a nechať prejsť rýchlejšie vozidlá.
Kapitolou samou o sebe je to, že tie lesy sú súkromný majetok. Som zvedavý, komu by sa páčilo, keby mu šla cez jeho záhradu cyklotrasa a ľudia by sa správali ako sa správajú v lesoch, jazda mimo vyznačených trás, vyhadzovanie odpadkov, stavba nelegálnych trailov atď.
Lesy síce môžu byť súkromný majetok, ale lesné cesty sú vecné bremeno a tie nemôžeš obmedziť. Preto aj značku na lesnej ceste "zákaz vjazdu všetkým vozidlám" (nie len motorovým) bez dodatku že je to len dočasné pre napr. ťažbu môžeš veselo ignorovať. A často sa stáva, že túto značku vycapia na oficiálnu cyklotrasu.
Ja som našiel toto, aspoň čo sa týka SR https://www.lewik.org/term/28444/spristupnovanie-lesa-a-vyuzivanie-lesnych-ciest-25-zakon-o-lesoch/ neviem, ako to je aktuálne. Z toho jasne vyplýva, že na lesnú cestu môžu len ľudia s povolením od majiteľa pozemku.
Podľa 326/2005 Z.z w) lesnou cestou účelová komunikácia3aa) určená na zabezpečenie trvalo udržateľného hospodárenia v lesoch, ktorá má vybudované zemné teleso a aspoň jednoduché odvodnenie,
Ja som našiel toto, aspoň čo sa týka SR https://www.lewik.org/term/28444/spristupnovanie-lesa-a-vyuzivanie-lesnych-ciest-25-zakon-o-lesoch/ neviem, ako to je aktuálne. Z toho jasne vyplýva, že na lesnú cestu môžu len ľudia s povolením od majiteľa pozemku.
Podľa 326/2005 Z.z w) lesnou cestou účelová komunikácia3aa) určená na zabezpečenie trvalo udržateľného hospodárenia v lesoch, ktorá má vybudované zemné teleso a aspoň jednoduché odvodnenie,
Dával tu myslím volodaj dokument vyjadrenia ministerstva, ktorého záver bolo, že tieto značky sú osadené nelegálne, jediná prípustná značka je zákaz vjazdu motorových vozidiel.
Musite rozlisovat statne lesy a sukromne. Tak isto statne cety a sukromne. Ako obvikle je tam kopec nejasnosti a protichodnych zneni. Ale vo vseobecnosti, sukromny majetok je chraneny ustavou. Cize ak niekto na sukromnom pozemku vybuduje sukromnu cestu moze si tam dat kludne aj branu a je to legalne. Samozrejme to naraza na problem s rekreacnym vyuzitim lesa. Tie zakony o rekreacnom vyuzivani lesa pamataju komanc, kedy nic sukromne nejestvovalo a uz vobec nie les. V praxi je to na tom kto viac krici, ale ak by doslo k sudnemu sporu, mal by majitel lesa jednoznacne vyhrat. My tu mame vsetky lesy sukromne, a prax je taka ze polovnici (zaroven parcialny vlastnici) kricia zakaz vstupu vsetkym, Rybari tvrdia ze oni mozu, turisti sa nikoho nic nepytaju a idu aj cez plot. Cyklisti tiez. Odvolavaju sa na zakon o lesoch, ktory s majetkovym stavom, tu jestvujucim vobec nepocita. Vrchol absurdity je PR 5 stupen ochrany vyhlasenba na ploche, ktora je sukromny pozemok. Podla zakona o ochrane prirody sa majitel pozemku nedostane na sovj pozemok, lebo by porusil zakon. Ale nikto nemoze prist skontrolovat dodrziavanie zakona bez pozvnaky majitela. Policia moze vstupit len v pripade dovodneho podozrenia na trestny cin, inak len na pozvanie majitela. Tak mame PR len na mape a papiery. Kocurkovo!
Ale ani ako súkromný vlastník lesa si nemôžeš len tak ohradiť les, ani vyrúbať strom, ani zaterasiť alebo obmedziť pre peších oficiálnu lesnú cestu. Či sa hlboko mýlim?
ja si práve myslím, že jednou z podmienok čo by mal človek, čo vlastní lesný pozemok splniť je, že tento pozemok by mal byť riadne oplotený. Jedine to zabezpečí, že by mu tam nemal potom už nikto vkročiť. Samozrejme ten les obývajú aj iné tvory, ale tie by mali v tom prípade smolu. Našťastie nie všetky lesy sú vyslovene súkromné. To, že ich vlastní 1000 vlastníkov v nejakom urbárskom spoločenstve nemá toho moc spoločné so súkromným vlastníctvom. X spoločníkov sa nikdy nedohodne na tom čo s tým lesom chcú, aký podiel z toho majú a či vlastne tam pustia turistov, alebo nepustia. Lesy by mali byť si myslím čo najmenej v súkromnom vlastníctve. Takéto vlastníctvo im za posledných 30 rokov veľmi uškodilo, a keď sa tak pozerám okolo seba, tak ďalším generáciám toho z lesa moc nekápne.
"Tie zakony o rekreacnom vyuzivani lesa pamataju komanc, kedy nic sukromne nejestvovalo a uz vobec nie les. " Nie, zákon o lesoch je zo roka 2005.
"Vrchol absurdity je PR 5 stupen ochrany vyhlasenba na ploche, ktora je sukromny pozemok. Podla zakona o ochrane prirody sa majitel pozemku nedostane na sovj pozemok, lebo by porusil zakon."
Samozrejme, že neporuší zákon. Vlastník či obhospodarovateľ pozemku môže podľa zákona o ochrane prírody do rezervácie v 5. stupni vchádzať.
"Ale nikto nemoze prist skontrolovat dodrziavanie zakona bez pozvnaky majitela. Policia moze vstupit len v pripade dovodneho podozrenia na trestny cin, inak len na pozvanie majitela."
Polícia môže vstúpiť do súkromného lesa presne tak isto, ako ktorýkoľvek iný človek.
To je debata na dlhé večery. Čo je problém:
1) Od 1948 do reštitúcií nebolo súkromné vlastníctvo. Tam vznikol problém, že z 1 vlastníka sa za tých 60-70 rokov a viac stalo kľudne vlastníkov 40 a aj viac. S jedným vlastníkom je ľahšie sa dohodnúť ako s 40.
2) zabúda sa na to, že z veľa už súkromných lesov sú lesy technické, teda určené na ťažbu dreva a štát keď ich vrátil, tak z veľa z nich spravil národné parky a rôzne chránené oblasti. To znamená, že tie lesy sa mali po 30-50 rokoch vyrúbať kvôli drevu a znova vysadiť. Čo sa nestalo a výsledky časom vidno. Veľa ľudí ani netuší, že na Slovensku vlastne ihličnany nemajú čo robiť, pôvodne lesy sú dubovo-bukové, aj v Tatrách dokonca. Borovicové lesy na Záhorí sú dielo ešte z čias Márie Terézie, neskôr sa v tom pokračovalo, aby sa zabránilo rozširovaniu púšte, o čom asi veľa ľudí vôbec netuší, že aj na Slovensku máme pieskové duny.
3) drvivá väčšina zákonov o lesoch je niekedy z 60tych rokov, teda je nedostatočná a nereflektuje súčasnú situáciu. To že Jaroh si tu spomenie nejaký zákon z 2005, ktorý je 34 novelizácia zákonu nejak z roku 1963 nič na veci nemení. To ako keby som povedal, že stavebný zákon 50/1974 Zb, ktorý bol tak 60x novelizovaný zohľadňuje súčasnosť. Navyše aj ten je len upgrade nejakého zákona z 50. či 60. rokov.
4) je ľahké nadávať na lesníkov atď, ale ani oni to nemajú ľahké. Musia sa starať o lesy, ale štát im zakázal s nimi podnikať a + musia platiť dane. Odkiaľ teda majú zobrať peniaze na údržbu a dane?
5) moderná doma, vďaka internetu a sociálnym sieťam sú tu teraz experti na všetko. Plus nezodpovedné médiá s bombastickými článkami.
Je zaujímavé, že obrovské množstvo ľudí sa tvári, že sú lesy ich a môžu si ísť kam chcú. A že v lesoch musia byť byť trpený, aj keď je súkromný ten les. Ale to, že sa v tých lesoch správajú ak hovadá, robia bordel všade, ostáva po nich neporiadok, lezú kam nemajú im už nevadí. Ale skúste im siahnuť na záhradku. Prečo ich majú ohradené? Prečo sa nemôžem prejsť cez ich záhradu na druhý koniec? Však vo veľa prípadoch si ušetrím nejaký ten km cesty. Že by to bol súkromný pozemok? Nedajbože im odtrhnem jahodu a už je to krádež. On si odnesie tak 5 kubíkov dreva načierno, vyzbiera lesné plody a potom ich predáva (čo je zakázané mimochodom) tak už je zrazu v poriadku.
1) ak sa to týka mňa, tak kde je problém? Rád si to vypočujem.
2) sa divím, že si nikto ten blog neprečítal, sú tam zaujímavé informácie, čo sa týkajú aj cyklistov, pár pikošiek z toho zákona, čo prešiel do druhého čítania.
a) aj cyklista predchádzajúci cyklistu, či chodca, mamičku s kočíkom, samovyvažovacie vozidlo, kolobežku atď je povinný dodržať 1,5, resp. 1m odstup, záleží ako to bude definované, či podľa hranice obce, či podľa rýchlosti. To znamená, že na štandardnej cyklotrase nebude možné obehnúť pomalšieho, lebo sa nebude dať dodržať bočný odstup. Chcete predbehnúť cyklistu ako ako cyklista na klasickej ceste? Prosím, 1 resp . 1,5m odstup od cyklistu. Chcete predbehnúť chodca na zmiešanej komunikácii pre cyklistov a chodcov? Zase klasika 1 alebo 1,5m odstup.
b) Aká je maximálna povolená rýchlosť cyklistu na cyklochodníkoch so zmiešaným pohybom cyklistov a chodcov?
Výrazne vysoká rýchlosť cyklistov, vodičov samovyvažovacích vozidiel a kolobežiek s pomocným motorčekom, ktorí išli koľko vládali (časy na Strave, že koľko sa tam dá jazdiť si ľudia vedia nájsť) , viedla k viacerí kolíziám a nehodám s chodcami. Pokiaľ takýto zmiešaný chodník je súčasne pešia alebo obytná zóna, tak maximálna povolená rýchlosť je 20 km/h. Inak platí ustanovenie o jazde rýchlosťou chôdze čo je 5 km/h. Takže napríklad teda medzi Lanfranconi a Mostom SNP po nábreží na bratislavskej strane teda ako cyklista môžem jazdiť 5km/h. To isté sa týka aj zmiešanej trasy pro Chorvátskom ramene.
"Tie zakony o rekreacnom vyuzivani lesa pamataju komanc, kedy nic sukromne nejestvovalo a uz vobec nie les. " Nie, zákon o lesoch je zo roka 2005.
"Vrchol absurdity je PR 5 stupen ochrany vyhlasenba na ploche, ktora je sukromny pozemok. Podla zakona o ochrane prirody sa majitel pozemku nedostane na sovj pozemok, lebo by porusil zakon."
Samozrejme, že neporuší zákon. Vlastník či obhospodarovateľ pozemku môže podľa zákona o ochrane prírody do rezervácie v 5. stupni vchádzať.
"Ale nikto nemoze prist skontrolovat dodrziavanie zakona bez pozvnaky majitela. Policia moze vstupit len v pripade dovodneho podozrenia na trestny cin, inak len na pozvanie majitela."
Polícia môže vstúpiť do súkromného lesa presne tak isto, ako ktorýkoľvek iný človek.
Zhruba koa napisal Jano1987 V tomto konkretnom pripade je vlastnikov niekolko 1000 ide o komposesorat. S tym zakon o ochrane prirody uz akosi nepocita. A opat plati nikto nevie skontrolovat ci si alebo nie si vlastnik. Totiz ten niekto sa tam nedostane, bez pozvania vlastnika. Ani cez branu ho nevpustia. A vlastnik je zastupeny zvolenymi zastupcami ktori sa stretavaju 1x do roka. Ako vravim kocurkovo.
Jano1987 Problém tvojich a Kenaiovych príspevkov je, ze opakovane a zrejme úmyselne zavádzate alebo klamete. Snazil sa ti to teraz vysvetlit Jaroh a pred ním viacerí ale stale si idete svoje.
Drahovskeho blog som si precital, ale je z neho jasne, ze v cyklistike je nezorientovany. Uz len to, ze pri popise zmeny zakona pouziva pojmy, ktore v zakone nie su, je smutne. Ved aj ty spominas cyklochodnik a rychlost na nom. Ako moze zakon upravovat rychlost na komunikacii, ktora v nom neexistuje? Preco by sa mal cyklista v obci na miestnej ceste/komunikácii pohybovat rychlostou chôdze ak je v obci dovolená rýchlosť 50km/h alebo podľa stavu vozovky atd.
Co myslis standardnou cyklotrasou netusim, ale ak cyklisticku komunikaciu sirky 3,0 m, tak ti opäť nesedia čisla.
Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný alebo ofenzívny, a preto sa nezobrazuje visibility
Zigo Bud nevies co slovo klamat znamena, alebo klames ty. Keby si mi to povedal do oci, tak si to s tebou vybavim ako gentlman a prefackam ta rukavicou. Takto ale bohuzial v tejto dobe bez urovne a moralky kde ktokolvek si dovoli oznacit kohokolvek za cokolvek, napriek tomu ze ho nepozna to vzdavam. Koniec koncov je to tvoja reklama.
Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný alebo ofenzívny, a preto sa nezobrazuje visibility
@Zigo cyklochodník, cyklotrasa, podľa mňa každý normálny pochopí, čo tým chcel človek povedať, ale tu ľudia keď im dôjdu argumenty vyťahujú blbosti. Tak aby som bol presnejší, značka C8, inak povedané Cestička pre cyklistov. Podľa TP085 minimálna šírka pruhu v jednom smere pre cyklistu 1m, štandardná šírka 1,25m, odporúčaná 1,5m. Tvárme sa, že cyklista má na šírku 60cm, moderné MTB majú bežne flatbary o šírke 70cm, dokonca aj 80cm. Takže na štandardnej Cestičke pre cyklistov (C8) čo má šírku 2,5m zaberú 2 cyklisti 1,2m pri 60cm flatbaroch. Vieme, že podľa zákona sa má jazdiť vpravo, ale veľa cyklistov jazdí v strede svojho pruhu, alebo bližšie ku stredu, či dvaja vedľa seba v momente ako ide cyklista v strede, teda 1,25m/2+0,3m(os bicykla po koniec flatbarov)=0,925m z toho 1,25m širokého pruhu. Ak zarátame protismer a čo zostalo z daného pruhu, teda 1,25m+(1,25m-0,925m)=1,575m. Pri rýchlosti v obci, resp. do 50km/h alebo ako to bude definované treba nechať 1m odstup, takže 1,575m-1m=0,575m, teda menej ako má daný cyklista. Jeho možnosti ako obehnúť sú ísť výrazne do protismeru s tým, že časťou flatbarov by musel zasahovať už mimo Cestičky pre cyklistov. Ak budú 2 cyklisti vedľa, čo sa bežne stáva a zvyčajne sa ten druhý nezmestí a trčí do protismeru (čo nemôže, zákon to nedovoľuje) tak do tých 1,25m sa musí zmestiť 0,6m široký cyklista a ešte dodržať 1m odstup. Nereálne, Teda podľa toho zákona, ak vychytám na takej cyklotrase rodinku s deťmi, nejakého dôchodcu, či niekoho, kto ide relaxačných 8km/h, nemôžem ho predbehnúť podľa toho zákona. V extraviláne je zvyčajne 90km/h rýchlosť štandardne, teda viac ako 50km/h, teda odstup 1,5m, čo je zvyčajne viac ako šírka pruhu 1,25m. Aj keby tam bolo 1,5m šírka pruhu, čistá šírka cyklistov bude 1,2m a zostáva na manévrovanie 30cm. Ale zase, keďže cyklisti jazdia bežne v strede, alebo môžu 2 vedľa seba, tak sa tam nedá obiehať. To hovorí zákon.
b) cyklochodník som skopíroval od Drahovského, ale myslím, že každému je pointa jasná. Jaroh spomínal, že na Cestičke pre cyklistov (C8) je v obci možné jazdiť 50km/h, mimo obce 90km/h. Sú to štandardne povolené rýchlosti. Asi sa na tom všetci zhodnú. Pokiaľ je C8 ťahaná v mieste, kde je značka Obytná zóna (IP28), tak tam je povolená rýchlosť 20km/h. Týka sa to aj keď to je označené ako Školská zóna, alebo Pešia zóna. Aj v takých miestach sú vedené C8. Pokiaľ je C8 súčasťou bežnej cesty pre autá, platia pre ňu rovnaké obmedzenia rýchlosti ako pre tú bežnú cestu, ak tam bude 30tka, je dovolená len 30km/h. Ak tam bude 20tka, tak len 20km/h. Pokiaľ je to Spoločná cestička pre chodcov a cyklistov (C18), tak čo som našiel ešte podľa 09/2009, keďže v 30/2020 sa to nemenilo, tak tam sa uvádza, že na takej komunikácii sa a ten sa odkazuje ešte na nejaký zákon 80/1966 Zb a nejaké jeho novelizácie. že na takej cestičke kde sú chodci sa má jazdiť rýchlosťou chôdze (bežná rýchlosť chôdze je 3-4km/h, štandardne sa teda hovorí o 5km/h, ľudia majú radi okrúhle čísla). Alebo som to zle našiel a platí ustanovenie pre Pešiu zónu a 20km/h. Nie som si teraz istý.
Zaujímalo by ma, kde som klamal? Lebo ja si toho vedomí nie som, ale rád si prečítam, kde som klamal, alebo zavádzal, nech sa do budúcna poučím. Možno som to spravil nevedomo. Nemám problém si uznať chybu. Ale použijem pojem cyklochodník a Jaroh ma tu griluje, že klamem, lebo podľa správnosti je to Cestička pre cyklistov. Pozor pojem cyklistická trasa alebo cyklotrasa je trasa pre cyklistov označená orientačným dopravným alebo turistickým značením. Cyklotrasa by mala účelne spájať miesta, medzi ktorými možno predpokladať cyklistickú dopravu, a to komunikáciami, ktoré sú vhodné pre jazdu na cestnom bicykli. Cyklistická trasa môže byť vedená miestami po chodníku pre cyklistov, miestami po vozovke alebo vyhradenom vyhradenom jazdnom pruhu. Bežné cyklotrasy by mali byť vedené len po pozemných komunikáciách s povrchom cestnej kvality, niektoré sú vedené aj po nespevnených cestách v teréne. Pre cyklistické trasy s prevažujúcim turistickým účelom sa používa aj označenie cykloturistická trasa. To sa niekedy používa aj v zúženom význame iba pre necestné trasy v náročnejšom teréne: v praxi sa náročnejšie trasy nevhodné pre cestné bicykle označujú skratkou MTB (mountain bike, horský bicykel). Teda je to niečo úplne iné ako Cestička pre cyklistov. Ak už sa teda chceme hrať na slovíčka.
P.S. že vraj tie značky podľa 30/2020 Z.z. majú nové číslovanie, keby sa náhodou ešte toho chcel niekto chytiť. že tu klamem, alebo zavádzam. Tu si to môže pozrieť https://www.epi.sk/zz/2020-30#p6
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Kapitolou samou o sebe je to, že tie lesy sú súkromný majetok. Som zvedavý, komu by sa páčilo, keby mu šla cez jeho záhradu cyklotrasa a ľudia by sa správali ako sa správajú v lesoch, jazda mimo vyznačených trás, vyhadzovanie odpadkov, stavba nelegálnych trailov atď.
Podľa 326/2005 Z.z w) lesnou cestou účelová komunikácia3aa) určená na zabezpečenie trvalo udržateľného hospodárenia v lesoch, ktorá má vybudované zemné teleso a aspoň jednoduché odvodnenie,
dnes som v rádiu zachytil správu, že sa bude prerokovávať novela cestného zákona,
a pre nás dôležitý bod o obchádzaní cyklistov.
"Dostatočný bočný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca je spravidla najmenej 1 m pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 km/h a 1,5 m v ostatných prípadoch.".
https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=8426
A hneď redaktor spomenul, že práve to slovíčko spravidla a jeho výklad je problém opozícia/koalícia, tak som zvedavý či a čo prejde rokovaním.
Podľa 326/2005 Z.z w) lesnou cestou účelová komunikácia3aa) určená na zabezpečenie trvalo udržateľného hospodárenia v lesoch, ktorá má vybudované zemné teleso a aspoň jednoduché odvodnenie,
Dával tu myslím volodaj dokument vyjadrenia ministerstva, ktorého záver bolo, že tieto značky sú osadené nelegálne, jediná prípustná značka je zákaz vjazdu motorových vozidiel.
"Tie zakony o rekreacnom vyuzivani lesa pamataju komanc, kedy nic sukromne nejestvovalo a uz vobec nie les. " Nie, zákon o lesoch je zo roka 2005.
"Vrchol absurdity je PR 5 stupen ochrany vyhlasenba na ploche, ktora je sukromny pozemok. Podla zakona o ochrane prirody sa majitel pozemku nedostane na sovj pozemok, lebo by porusil zakon."
Samozrejme, že neporuší zákon. Vlastník či obhospodarovateľ pozemku môže podľa zákona o ochrane prírody do rezervácie v 5. stupni vchádzať.
"Ale nikto nemoze prist skontrolovat dodrziavanie zakona bez pozvnaky majitela. Policia moze vstupit len v pripade dovodneho podozrenia na trestny cin, inak len na pozvanie majitela."
Polícia môže vstúpiť do súkromného lesa presne tak isto, ako ktorýkoľvek iný človek.
1) Od 1948 do reštitúcií nebolo súkromné vlastníctvo. Tam vznikol problém, že z 1 vlastníka sa za tých 60-70 rokov a viac stalo kľudne vlastníkov 40 a aj viac. S jedným vlastníkom je ľahšie sa dohodnúť ako s 40.
2) zabúda sa na to, že z veľa už súkromných lesov sú lesy technické, teda určené na ťažbu dreva a štát keď ich vrátil, tak z veľa z nich spravil národné parky a rôzne chránené oblasti. To znamená, že tie lesy sa mali po 30-50 rokoch vyrúbať kvôli drevu a znova vysadiť. Čo sa nestalo a výsledky časom vidno. Veľa ľudí ani netuší, že na Slovensku vlastne ihličnany nemajú čo robiť, pôvodne lesy sú dubovo-bukové, aj v Tatrách dokonca. Borovicové lesy na Záhorí sú dielo ešte z čias Márie Terézie, neskôr sa v tom pokračovalo, aby sa zabránilo rozširovaniu púšte, o čom asi veľa ľudí vôbec netuší, že aj na Slovensku máme pieskové duny.
3) drvivá väčšina zákonov o lesoch je niekedy z 60tych rokov, teda je nedostatočná a nereflektuje súčasnú situáciu. To že Jaroh si tu spomenie nejaký zákon z 2005, ktorý je 34 novelizácia zákonu nejak z roku 1963 nič na veci nemení. To ako keby som povedal, že stavebný zákon 50/1974 Zb, ktorý bol tak 60x novelizovaný zohľadňuje súčasnosť. Navyše aj ten je len upgrade nejakého zákona z 50. či 60. rokov.
4) je ľahké nadávať na lesníkov atď, ale ani oni to nemajú ľahké. Musia sa starať o lesy, ale štát im zakázal s nimi podnikať a + musia platiť dane. Odkiaľ teda majú zobrať peniaze na údržbu a dane?
5) moderná doma, vďaka internetu a sociálnym sieťam sú tu teraz experti na všetko. Plus nezodpovedné médiá s bombastickými článkami.
Je zaujímavé, že obrovské množstvo ľudí sa tvári, že sú lesy ich a môžu si ísť kam chcú. A že v lesoch musia byť byť trpený, aj keď je súkromný ten les. Ale to, že sa v tých lesoch správajú ak hovadá, robia bordel všade, ostáva po nich neporiadok, lezú kam nemajú im už nevadí. Ale skúste im siahnuť na záhradku. Prečo ich majú ohradené? Prečo sa nemôžem prejsť cez ich záhradu na druhý koniec? Však vo veľa prípadoch si ušetrím nejaký ten km cesty. Že by to bol súkromný pozemok? Nedajbože im odtrhnem jahodu a už je to krádež. On si odnesie tak 5 kubíkov dreva načierno, vyzbiera lesné plody a potom ich predáva (čo je zakázané mimochodom) tak už je zrazu v poriadku.
https://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_to_roam
2) sa divím, že si nikto ten blog neprečítal, sú tam zaujímavé informácie, čo sa týkajú aj cyklistov, pár pikošiek z toho zákona, čo prešiel do druhého čítania.
a) aj cyklista predchádzajúci cyklistu, či chodca, mamičku s kočíkom, samovyvažovacie vozidlo, kolobežku atď je povinný dodržať 1,5, resp. 1m odstup, záleží ako to bude definované, či podľa hranice obce, či podľa rýchlosti. To znamená, že na štandardnej cyklotrase nebude možné obehnúť pomalšieho, lebo sa nebude dať dodržať bočný odstup. Chcete predbehnúť cyklistu ako ako cyklista na klasickej ceste? Prosím, 1 resp . 1,5m odstup od cyklistu. Chcete predbehnúť chodca na zmiešanej komunikácii pre cyklistov a chodcov? Zase klasika 1 alebo 1,5m odstup.
b) Aká je maximálna povolená rýchlosť cyklistu na cyklochodníkoch so zmiešaným pohybom cyklistov a chodcov?
Výrazne vysoká rýchlosť cyklistov, vodičov samovyvažovacích vozidiel a kolobežiek s pomocným motorčekom, ktorí išli koľko vládali (časy na Strave, že koľko sa tam dá jazdiť si ľudia vedia nájsť) , viedla k viacerí kolíziám a nehodám s chodcami. Pokiaľ takýto zmiešaný chodník je súčasne pešia alebo obytná zóna, tak maximálna povolená rýchlosť je 20 km/h. Inak platí ustanovenie o jazde rýchlosťou chôdze čo je 5 km/h. Takže napríklad teda medzi Lanfranconi a Mostom SNP po nábreží na bratislavskej strane teda ako cyklista môžem jazdiť 5km/h. To isté sa týka aj zmiešanej trasy pro Chorvátskom ramene.
"Tie zakony o rekreacnom vyuzivani lesa pamataju komanc, kedy nic sukromne nejestvovalo a uz vobec nie les. " Nie, zákon o lesoch je zo roka 2005.
"Vrchol absurdity je PR 5 stupen ochrany vyhlasenba na ploche, ktora je sukromny pozemok. Podla zakona o ochrane prirody sa majitel pozemku nedostane na sovj pozemok, lebo by porusil zakon."
Samozrejme, že neporuší zákon. Vlastník či obhospodarovateľ pozemku môže podľa zákona o ochrane prírody do rezervácie v 5. stupni vchádzať.
"Ale nikto nemoze prist skontrolovat dodrziavanie zakona bez pozvnaky majitela. Policia moze vstupit len v pripade dovodneho podozrenia na trestny cin, inak len na pozvanie majitela."
Polícia môže vstúpiť do súkromného lesa presne tak isto, ako ktorýkoľvek iný človek.
Zhruba koa napisal Jano1987 V tomto konkretnom pripade je vlastnikov niekolko 1000 ide o komposesorat. S tym zakon o ochrane prirody uz akosi nepocita. A opat plati nikto nevie skontrolovat ci si alebo nie si vlastnik. Totiz ten niekto sa tam nedostane, bez pozvania vlastnika. Ani cez branu ho nevpustia. A vlastnik je zastupeny zvolenymi zastupcami ktori sa stretavaju 1x do roka. Ako vravim kocurkovo.
Drahovskeho blog som si precital, ale je z neho jasne, ze v cyklistike je nezorientovany. Uz len to, ze pri popise zmeny zakona pouziva pojmy, ktore v zakone nie su, je smutne. Ved aj ty spominas cyklochodnik a rychlost na nom. Ako moze zakon upravovat rychlost na komunikacii, ktora v nom neexistuje? Preco by sa mal cyklista v obci na miestnej ceste/komunikácii pohybovat rychlostou chôdze ak je v obci dovolená rýchlosť 50km/h alebo podľa stavu vozovky atd.
Co myslis standardnou cyklotrasou netusim, ale ak cyklisticku komunikaciu sirky 3,0 m, tak ti opäť nesedia čisla.
b) cyklochodník som skopíroval od Drahovského, ale myslím, že každému je pointa jasná. Jaroh spomínal, že na Cestičke pre cyklistov (C8) je v obci možné jazdiť 50km/h, mimo obce 90km/h. Sú to štandardne povolené rýchlosti. Asi sa na tom všetci zhodnú. Pokiaľ je C8 ťahaná v mieste, kde je značka Obytná zóna (IP28), tak tam je povolená rýchlosť 20km/h. Týka sa to aj keď to je označené ako Školská zóna, alebo Pešia zóna. Aj v takých miestach sú vedené C8. Pokiaľ je C8 súčasťou bežnej cesty pre autá, platia pre ňu rovnaké obmedzenia rýchlosti ako pre tú bežnú cestu, ak tam bude 30tka, je dovolená len 30km/h. Ak tam bude 20tka, tak len 20km/h. Pokiaľ je to Spoločná cestička pre chodcov a cyklistov (C18), tak čo som našiel ešte podľa 09/2009, keďže v 30/2020 sa to nemenilo, tak tam sa uvádza, že na takej komunikácii sa a ten sa odkazuje ešte na nejaký zákon 80/1966 Zb a nejaké jeho novelizácie. že na takej cestičke kde sú chodci sa má jazdiť rýchlosťou chôdze (bežná rýchlosť chôdze je 3-4km/h, štandardne sa teda hovorí o 5km/h, ľudia majú radi okrúhle čísla). Alebo som to zle našiel a platí ustanovenie pre Pešiu zónu a 20km/h. Nie som si teraz istý.
Zaujímalo by ma, kde som klamal? Lebo ja si toho vedomí nie som, ale rád si prečítam, kde som klamal, alebo zavádzal, nech sa do budúcna poučím. Možno som to spravil nevedomo. Nemám problém si uznať chybu. Ale použijem pojem cyklochodník a Jaroh ma tu griluje, že klamem, lebo podľa správnosti je to Cestička pre cyklistov. Pozor pojem cyklistická trasa alebo cyklotrasa je trasa pre cyklistov označená orientačným dopravným alebo turistickým značením. Cyklotrasa by mala účelne spájať miesta, medzi ktorými možno predpokladať cyklistickú dopravu, a to komunikáciami, ktoré sú vhodné pre jazdu na cestnom bicykli. Cyklistická trasa môže byť vedená miestami po chodníku pre cyklistov, miestami po vozovke alebo vyhradenom vyhradenom jazdnom pruhu. Bežné cyklotrasy by mali byť vedené len po pozemných komunikáciách s povrchom cestnej kvality, niektoré sú vedené aj po nespevnených cestách v teréne. Pre cyklistické trasy s prevažujúcim turistickým účelom sa používa aj označenie cykloturistická trasa. To sa niekedy používa aj v zúženom význame iba pre necestné trasy v náročnejšom teréne: v praxi sa náročnejšie trasy nevhodné pre cestné bicykle označujú skratkou MTB (mountain bike, horský bicykel). Teda je to niečo úplne iné ako Cestička pre cyklistov. Ak už sa teda chceme hrať na slovíčka.
P.S. že vraj tie značky podľa 30/2020 Z.z. majú nové číslovanie, keby sa náhodou ešte toho chcel niekto chytiť. že tu klamem, alebo zavádzam. Tu si to môže pozrieť https://www.epi.sk/zz/2020-30#p6