Taká obyčajná forma na jednoduchý cestný
rám = cca 15K až 20k a samozrejme aj viac, záleží od technológie. No a k tomu si treba uvedomiť, že tá forma na jeden model bicykla nie je všetko. Veľkosti od XS a až po XXL potrebujú svoju formu, čiže tých 20 000eur x 6. A to sme pri jednom modeli....
Už samotný rám je len pár handier karbónových a epoxid...to je nič oproti formám. Aj keď teda z karbónu sa stáva nákladná komodita. Napríklad keď Airbus rozbehne výrobu A350 naplno, výroba nestíha. Za rok 2019 bol karbón vyrobený v množstve 80 000 ton. Dopyt? 200 000 ton....
Ešte k tým formám - sú oceľové, aby vydržali obrovské tepelné šoky, tlak do cca 20 bar, čo som sa stretol ja pri bicykloch. Presnosť foriem sú 10tiny. Povrchová úprava musí byť hladká a lesklá ako ,,psie gule", kvôli jednoduchému odformovaniu. A to sa je nspríklad iba RTM technológia....
Pri prepregoch - musí byť dokonalá logistika, skladovacie mraziaky, plotre, jadrá...
Jednoducho ani tie najväčšie firmy si nemôžu dovoliť vždy mať formy len pre seba. Ten vývoj, skladby tkanín, výrobu foriem treba nejako zaplatiť. Preto je cena karbónových bikov taká, aká je.
Ak by sme odrátali vyššie spomenuté náklady, teda - výskum, vývoj, formy, energie, bez marže, bez komponentov a bez najdrahšej komodity - ľudskej práce, dostali by sme ten jednoduchý cestný rám za 100 eur.