Od 1.3 plati novy zakon a ja sa snazim trosku zorientovat, co plati a neplati pre elektro.
Zorientovat v tom pravnom marazme, co tu mame nie je lahke a dostavam rozporuplne zdroje. Napriklad tu je zverejneny clanok z roku 2018, ktory si platie vyhlasku so zakonom...to len tak mimochodom ak by chcle niekto odkazovat inam, ze nie kazdy zdroj je kvalitnym zdrojom.
Zatial co som cital tak elektrobajky do 250W patria do skupin vozidiel V (zakon nedefinuje vykon motora btw), kdezto tie pod 1kW uz do kategorie L1e-A, ale uz to nastava rozpor, pretoze tu sa zaraduju bicykle s pohonnym systemom <1kW a nie od 250W-1kW akoby to malo byt podla mna spravne, kedze sa to krizuje z definiciou kategorie V. Navyse v zakone
Vychadzam zatial zo zakona 106/2018 Z. z., z Vyhlášky č. 134/2018 Z. z.a z NARIADENIE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) č. 168/2013, ktore som vsak nenasiel zapracovane v nasich vyhlaskach, ci zakonoch nikde a to vratane poslednej upravy z 1.3.2022.
Nie je v tom trochu bordeli, ci len ja som zle hladal?
ma v tom niekto lepsi prehlad?
22.04.2022 - 21:53:09
01
Ukrajinci by teraz chceli mať tvoje smrteľné problémy.
Choď sa voziť a nerieš tu legislatívne kraviny - tá tvoja koza bude fungovať aj bez toho aby mala v RJ učesanú EÚ legislatívu posledného vydania.
24.04.2022 - 00:15:13
07
Ukrajinu si rozoberaj inde, toto je vlakno o legislative elektrobajkov,
Samotny mtbiker napriklad podava zastarale info, kedze tu (https://www.mtbiker.sk/elektrobicykle-v-skratke/11679/ako-rychlo-mozem-s-elekrobicyklom-ist.html) sa odvolava na smernicu z roku 2002, ktora uz davno neplati a namiesto nej je smernica, ktoru som spominal hore vyssie.
Mna vsak zaujima, kde najdem transponovanie tejto smernice do naisch predpisov, kedze smernice EU nie su pravne zavazne a kazdy stat ma povinnost ich do 2 rokov zakomponovat do svojej legislativy.
Toto by mal pokryt nas Zakon c. 106/2018 Z.z. z marca (smernica prisla v januari), ale nech hladam ako hladam nevidim to tam. Nevidim tam teda vsetko, co by tam podla mna malo byt, a preto sa pytam ostatnych kto to studoval, kde je ta transpodacia tej smernice.
24.04.2022 - 21:34:42
00
A na ministerstve dopravy ti čo povedali? Keď predajca predáva e bajky tak ich predáva v súlade s platnou legislatívou a bodka. Neviem čo chceš viac riešiť.
25.04.2022 - 12:19:51
00
Predajca predáva zariadenia, ktoré zodpovedajú technickým požiadavkám ( asi je potrebné nejaké prehlásenie o zhode apod. hrubo povedané). A flegko sa pýta na kategorizáciu a premávku, resp. použitie či limity na území SK. Tie predajca neurčuje.
25.04.2022 - 12:45:16
00
Presne tak, pretoze vsetci vieme, ze menovity staly vykon motora nesmie prekrocit 250W, ze motor sa musi vypnut pri dosiahnuti 25km/h a ze ked to obides porusujes zakon....atd.
Ale mna zacalo zaujimat, kde sa to pise a ako su tie bicykle vlastne rozdelene podla nasich zakonov.
Smernica EU ma aky taky zavazny charakter pre nas parlamanet/vladu, kedze ju musia do 2 rokov zapracovat do nasej legislativy a cuduj sa svete neviem sa dopatrat k nejakym smerodatnym vysledkom.
Aby toho nebolo malo tak napriklad u Zakon c. 106/2018 Z.z som nasiel verziu platnu od 31.12.2021 do 05.07.2022.
Co sa udeje po 5.7.2022? Je nejaka novela uz?
Dalej v zakone mas definovany klasicky elektrobajk v § 4 odsek 8c, kde je napisane:
bicykle s pomocným motorčekom – bicykle iné ako vozidlá kategórie L, pričom na pohon okrem ľudskej sily slúži aj pomocný motorček,
Mame tu teda este vyhlasku 134/2018 Z. z. s nizsou pravnou silou, kde sa uvadza:
§ 31

Bicykel s pomocným motorčekom
(1) Bicykel s pomocným motorčekom musí spĺňať technické požiadavky podľa § 30 a technické požiadavky na konštrukciu bicyklov na elektrický pohon podľa technickej normy49) alebo inej obdobnej technickej špecifikácie s porovnateľnými alebo prísnejšími požiadavkami.

(2) Montáž pohonného systému, ako sú najmä motor alebo akumulátor, nesmie vyžadovať zásah do nosných konštrukcií bicykla.

(3) Najväčší menovitý výkon pomocného motorčeka nesmie presiahnuť 0,25 kW, jeho výkon sa progresívne musí znižovať a nakoniec prerušiť vtedy, keď bicykel s pomocným motorčekom dosiahne rýchlosť 25 km · h-1 alebo aj skôr, ak cyklista prestane šliapať do pedálov.

(4) Za bicykel s pomocným motorčekom sa nepovažuje vozidlo, ktoré je možné zaradiť do kategórie L.

§ 30 nie je podstatny, zaujimavy je odkaz na technicku normu STN EN 15194+A1, ktora je od 30.4.2019 zrusena!
Nahradza ju norma STN EN 15194, co vsak nasi zakonodarci zabudli opravit a tak je tato cast zakona neplatna? Ci co si mame predstavit pod vagnym pojom obdobna technicka specifikacia?

Takze, co mame? Mame tych 250W a 25km/h s tym, ze ked to porusime ideme z V kategorie do L kategorie.
Zaujimave je clenenie v samotnej L kategorii, kedze v zakone nie je clenene a rozne pdfka sa odvolavaju na europsku smernicu...ktora vsak nema pravnu zavaznost pre nas.
Mame tu S-PEDELEC, ktory som v nasich pravnych upravach takisto nenasiel.

Proste su tam stale nejake nejasnosti.
25.04.2022 - 14:30:58
01
A to si este neriesil, co vlastne predstavuje ten menovity vykon 250W.
Na rozdiel od ostatnych vyrobkov, kde sa vyrobcovia horko-tazko snazia ten vykon dosiahnut, pri ebikoch je problem opacny - vyrobcovia sa vykon horko-tazko pokusaju limitovat a nedari sa im to :)

Aj samotni Nemci zda sa maju vlastne zakony na haku.
https://ebiketuningblog.com/2018/07/20/e-bike-unterschied-dauerleistung-maximalleistung-spitzenwattabgabe/
Die Grundaussage des Tests: Die Durchschnittsleistung aller getesteten, sieben Antriebe im „Vollgas-Praxistest“ liegt bei 433 Watt über 28 Minuten (statt der geforderten 30 Minuten eine kleine Abweichung von 2 Minuten) – also weit über der offiziellen Nenndauerleistung von 250 Watt. (E-MTB 3/18, Seite 90 ff., „Motorleistung unter der Lupe“).
Das heißt, sieben Antriebe (der Marktanteil aller Hersteller der Antriebe dürfte in Deutschland über 90% liegen) haben im Durchschnitt im Praxistest bei langen, starken Steigungen und bei gleichzeitig hoher Hitzeentwicklung des Motors 73% mehr Dauernennleistung abgegeben als eigentlich gesetzlich erlaubt.
25.04.2022 - 15:24:44
00
Čo ja som zachytil, tak Číňanom vychádzajú iné čísla ... 测试的基本陈述:“全油门实际测试”中测试的所有七台驱动器的平均功率为 400 瓦,超过 28 分钟(而不是要求的 10 分钟,有 8 分钟的小偏差)——即远高于官方额定值350瓦的连续功率。第 10 页 ff.,“放大镜下的电机性能”)。
这意味着七款驱动器(德国所有驱动器制造商的市场份额可能超过 50%)在长而陡峭的斜坡上进行的实际测试中提供的连续额定功率比实际法律允许的平均高 56%,同时电机发热量高。
25.04.2022 - 17:55:23
09
:-D :-D :-D Ty si poděs...
26.04.2022 - 15:38:26
00
Nazgul Verím, že to beriete s humorom, priatelia. Aj Paľo z TT. Čo mám robiť s tou jeho nemčinou ? Tak som mu odpovedal :). A cyklisti majú aký pozdrav medzi sebou ? Bolo by to webe fotografov, rozlúčim sa pozdravím "Dobré svetlo" . Tu ako ?
26.04.2022 - 18:28:47
00
Čo, čo, čo mám robic?
https://ebiketuningblog-com.translate.goog/2018/07/20/e-bike-unterschied-dauerleistung-maximalleistung-spitzenwattabgabe/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=sk&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp
26.04.2022 - 18:47:39
01
flegko napísal:
Zatial co som cital tak elektrobajky do 250W patria do skupin vozidiel V (zakon nedefinuje vykon motora btw),


Podľa toho, že ktorý zákon. Zákon 8/2009 o cestnej premávke uvádza 250W ako horný limit na to, aby bol e-bajk nemotorovým vozidlom.
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#:~:text=s%20trval%C3%BDm%20menovit%C3%BDm%20v%C3%BDkonom%20do%200%2C25%20kW%2C
26.04.2022 - 20:30:15
01
flegko napísal:
... .a z NARIADENIE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) č. 168/2013, ktore som vsak nenasiel zapracovane v nasich vyhlaskach, ci zakonoch nikde a to vratane poslednej upravy z 1.3.2022.


Nariadenia EÚ nie je potrebné transponovať do národnej legislatívy, aby pre nás boli záväzné. Sú to nariadenia EÚ a platia plošne pre všetky členské krajiny. Preto sa napríklad zákon 106/2018 odvoláva priamo na toto nariadenie a nie na iný slovenský zákon, vyhlášku, normu a pod.
26.04.2022 - 20:48:53
02
Ano mas pravdu, mna zmiatlo to, ze povodne slo o smernicu (spominanu aj v clanku na mtbikeri), ale v roku 2013 uz slo o nariadenie a to sa naozaj prebera automaticky do nasej legislativy.
V podstate je tym padom asi vsetko zodpovedane a vyriesila si aj zahada odkial zobrali nasi zakonodarci delenie vozidiel L.
Moja chyba, vsetky zahady sveta su teraz objasnene.
26.04.2022 - 21:04:10
02
keyboard_arrow_up