Potrebujem reklamovat cyclocomputer, ktory bol kupovany v case, ked som nemal konto na MTBikeri a tak mi ho kamoska pribalila do svojej objednavky.
Prekvapivo som sa dozvedel, ze reklamovat nemozem ja, ale musim to riesit cez nu a jej konto.
Moja otazka znie (hlavne na MTBiker) preco to takto funguje?
Nakupujem predovsetkym elektroniku a IT, ale kdekolvek som nieco reklamoval stacilo bud:
- seriove cislo zariadenia a predajca si vytiahol vsetky udaje, ktore potreboval z neho a nemusel som nic dokladovat
- alebo cislo faktury/dodacieho listu a predajca si vytiahol vsetky udaje, ktore potreboval
- alebo pokladnicny doklad a predajca si vytiahol vsetko ostatne, co potreboval

Nikde som nemusel preukazovat, ze ja som povodny kupujuci, ukazovat OP alebo nieco podobne.
Trosku mi vadi toto vykladanie OZ a zakonnej 2 rocnej zaruky na tovar takto v neprospech zakaznika, ktory vlastni vyrobok, na ktory si chcel uplatnit zakonnu zaruku...a ta je dana na vyrobok, nie na meno, ci osobu kupujuceho.
Nechcel by MTBiker prehodnotit svoj pristup k tomuto?
Predpokladam totizto, ze MTBiker posudzuje reklamacie v jednoduchsich pripadoch svojimi pracovnikmi, v zlozitejsich odosiela vyrobky vyrobcovi/dovozcovi/autorizovanemu servisu a ten reklamaciu uzna/neuzna a urcite sa nepyta MTBikera, ci slo o prveho majitela a kto im vyrobok na reklamaciu poslal.
Nechapem celkom preco, ked to funguje napriklad v IT, kde je svaty gral seriove cislo zariadenia preco to takto nemoze fungovat napriklad aj u MTBikera (a inych).
Velmi "kreativne' vykladanie Obcianskeho zakonnika a vytvorenie si pravidla a 1.kupujucom/vlastnikovi mi pride silne protizakaznicke a vrhe zle svetlo na predajcu, ktory sa chce takto evidentne zbavit povinnosti rucit za vyrobok 2 roky bez ohladu na to kto ho momentalne vlastni/reklamuje.

P.S. Za mnou, ked pride clovek s vyrobkom, ktory som predal niekomu inemu a chce ho reklamovat bez problemov mu reklamaciu prijmem, pretoze tak ci tak posielam dany vyrobok k mojmu dodavetelovi pripadne autorizovanemu servisu a nevidim ziaden zakonny ani eticky dovod takyto vyrobok na reklamaciu neprijat.
01.07.2022 - 10:40:46
00
Nuz treba zakony aj citat...
https://www.mtbiker.sk/forum/post775466.html#p775466
Ale na druhej strane, obchodnik to tiez nemusi s tym dodrziavanim zakonov "prehanat" :)
01.07.2022 - 17:21:33
00
Ahoj flegko,

dovodov preco to je takto je viacero:

- prakticky aspekt - jednoduche vyklikanie vratky bez nutnosti vyplnat formulare, dodavat papierove doklady. Nas system je nastaveny na efektivne spracovanie vratiek cez uzivatelske konta. Mame aj PDF formular pre zakaznikov, ktori uz nemaju z nejakeho dovodu konto, ale je to narocnejsie aj pre zakaznika aj pre nas.
- uctovny aspekt - pri vrateni produktu sa vystavuje dobropis voci povodnej fakture, na ktorej je meno kupujuceho. Nemozeme vystavit dobropis na ine meno / firmu ako je na povodnom doklade.
- pravny aspekt - kupnopredajna zmluva je medzi nami a kupujucim. Ak to ten dalej daruje alebo preda, tym nedochadza k postupeniu zmluvy a prav z nej plynucich. My nemame ziadny pravny vztah s osobou, ktorej bol produkt darovany alebo preany. Aby si to formalne mohol reklamovat u nas v Tvojom mene je pravne nutne aby si mal kupnopredajnu / darovaciu zmluvu aj so splnomocnenim pre riesenie reklamacii v mene kupujuceho. Ak by doslo k odstupeniu od zmluvy (napr. pri uznanej reklamacii bez moznosti opravy alebo pri nesplneni lehoty), odstupit od zmluvy musi prvy kupujuci (nie Ty) a peniaze budu vratene jemu.
- zakonna zaruka sa uplatnuje u predajcu a predajca ma pravo si adekvatne overit, ze dany vyrobok bol zakupeny u neho a nie niekde inde. Ako pises, keby vsetok tovar co predavame mal vyrobne cisla, bolo by to super, ale realne ich maju len bicykle a mozno niektore high-end komponenty. Pri 99% tovaru sa musi zakaznik preukazat prihlasenim do svojho konta a vyklikanim vratky alebo dokladom na jeho meno alebo zmluvou a splnomocnenim ako som pisal vyssie.

Toto nie je kreativne vykladanie zakonnika, ale pravne podlozene a prekonzultovane so SOI. Ak by bol produkt kupeny na predajni bez konta, staci prist a doniest original blocku, my nasledne vieme vytvorit vratku a spracovat ju nezavisle od toho, kto blocek donesie (pretoze ide o predaj na predajni a my nemame udaje zakaznika). Ale ak ide o kupnopredajnu zmluvu uzatvorenu na dialku (cez e-shop), plati co som pisal vyssie.

PS: tvoj priklad - povedzme ze pridem k Tebe z ulice s nejakym produktom a budem tvrdit, ze ho mam kupeny z vasho obchodu. Nemam ziadny doklad, lebo si ho kupil kamarat a predal mi ho po case za par euro. Produkt nema vyrobne cislo - zoberies si ten produkt na reklamaciu? Co ak reklamaciu tvoj dodavatel uzna, ale produkt sa uz nevyraba, vratis mi peniaze? Kolko penazi mi vratis - tolko co zaplatil kamarat alebo par euro co som zaplatil ja? Co ak tvoj dodavatel nestihne reklamaciu vybavit, Ty presvihnes lehotu 30 dni a ja budem chciet vratit peniaze, vratis mi plnu sumu co zaplatil moj kamarat?

PPS: pri tom je to take jednoduche - popros kamaratku, co Ti to pribalila do objednavky, aby vyklikala zo svojho konta reklamaciu, posli nam to a my to vybavime.
01.07.2022 - 17:27:44
02
cervo napísal:
Aby si to formalne mohol reklamovat u nas v Tvojom mene je pravne nutne aby si mal kupnopredajnu / darovaciu zmluvu aj so splnomocnenim pre riesenie reklamacii v mene kupujuceho.

Ta zmluva je nezmysel - vhodna akurat na to, aby ta predajca mohol odmietnut, kedze sa priamo na papieri priznas, ze si majitel, s ktorym nema ziadny pravny vztah ohladne danej veci :) Treba len splnomocnenie, ktore hovori o tom, ze pri rieseni len zastupujes majitela (lebo samozrejme on je velmi zaneprazdneny a nema na to cas :lol: ). Otazka je, ci pozadujete notarsky overeny podpis na nom?
01.07.2022 - 18:30:28
00
Palo, to su 2 rozdielne veci:
- ak mam kupnopredajnu alebo darovaciu zmluvu, tak som majitelom produktu a mal by som mat ako sucast zmluvy splnomocnenie povodneho majitela (kedze on ma zmluvu s predajcom) na riesenie reklamacii s predajcom, od ktoreho to kupil (overene so SOI).
- ak nemam takuto zmluvu (co v tomto pripade asi nema, kedze to len bolo kupene inym clovekom), potrebujem splnomocnenie od majitela (lebo ja nim nie som) na riesene reklamacie v jeho mene. Notarsky overeny podpis nepotrebujeme :).

Opat je ale jednoduchsie to riesit cez zakaznicke konto povodneho majitela ako so splnomocneniami.
01.07.2022 - 18:45:53
00
Rozdielne veci su najma kupnopredajna/darovacia zmluva a splnomocnenie. Obe je dobre mat, ale nie spolu na jednom papieri, lebo si navzajom protirecia. Vystavovat splnomocnenie ohladne veci, ktory uz nevlastnis (a je na to pisomny doklad - kupnopredajna zmluva) nic dobre priniest nemoze, len pochybnosti o platnosti splnomocnenia. Podobne ak by aj bolo splnomocnenie vydane skor a vec nasledne zmeni majitela. O pripadnom prevode prava na reklamaciu zakon nic nehovori.
Kupnopredajna/darovacia zmluva ziadnu vyhodu pri reklamacii neprinasa, skor naopak a preto ju spominat pri rieseni reklamacie ani netreba. Mas splnomocnenie od kupcu (=vlastnika), ine predajcu trapit nemusi.
02.07.2022 - 21:56:04
00
Prakticky a uctovny aspekt chapem, aj ked tam si to dal, ze ide o vratku a nie reklamaciu, respektive vratenie penazi za tovar.
Pravny aspekt dajme tomu, ze voci tomu, co si napisal sa neda nic povedat, ale su tam aj ine oblasti prava, ktore si nespomenul. S tym vykladanim zakona...mozno SOI, respektive nejaky pracovnik vam odobril tento vseobecne zauzivany postup, ale podla mna je diskutabilny a zaujimave bolo, ze som nahodne oslovil 3 pravnikov, ktorych poznam a nemali na to tiez jednoznacny nazor....vacsinou hmkali a hovorili, ze je to zlozity problem. Bolo by naozaj zaujimave sledovat akoby rozhodol sud v takomto spore.
- zakonna zaruka sa uplatnuje u predajcu a predajca ma pravo si adekvatne overit, ze dany vyrobok bol zakupeny u neho a nie niekde inde. Ako pises, keby vsetok tovar co predavame mal vyrobne cisla, bolo by to super, ale realne ich maju len bicykle a mozno niektore high-end komponenty. Pri 99% tovaru sa musi zakaznik preukazat prihlasenim do svojho konta a vyklikanim vratky alebo dokladom na jeho meno alebo zmluvou a splnomocnenim ako som pisal vyssie.

Pokial nemaju vase vyrobky s/n je to problem, pretoze to by potom znamenalo, ze si u vas mozem reklamovat cokolvek, co nie je od vas, staci ak mam na to pokladnicny blok/fakturu(?). No u nas v IT ma vsetko svoj s/n, takze som sa mozno mylne domnieval, ze aj vacsina vaseho tovaru ho ma.


P.S. Inak skor mi slo dosiahnut mojim navrhom individualny pristup. Cize pridem s tym, ze mam nieco na reklamaciu, ale kupoval to este kedysi kamos na seba napriklad, pozriete moj profil, zbadate, ze pravidelne nakupujem, ze sa spravam ako zakaznik standardne (nevraciam prilis casto veci a pod) a neposlete ma do prdele s tym, ze mam ist hladat kamosa do zahranicia, pretoze on je jedina opravnena osoba na svete reklamovat nejaku pitomost (pretoze na fakture je jeho meno).
Mozno aspon takto by to slo.
01.08.2022 - 11:42:41
00
V zásade áno, vieme sa zachovať ľudsky a snažiť sa to vybaviť prozákaznícky. Určite ale potrebujeme nejaku informaciu akej objednávky sa to týka a získať kontext pre riešenie. Čerstvo pár týždňov dozadu sme riešili práve takýto právne zapeklitý problém a snažili sme sa ísť prozákaznícky a rozumne a dopadli sme tak, že sa nám síce neprávom ale človek, ktorý ani nebol naším zákazníkom vyhrážal SOI, súdom a negatívnou reklamou. Toto bol extrém, ale ver, že ani ľuďom na predajni kde to preberali nebolo všetko jedno ak urobili vec v dobrej viere a nakoniec bola z toho kauza na krátky film.

Čiže v podstate s najväčšou pravdepodobnosťou Tvoj prípad bol ľudsky ovplyvnený prípadom pred Tebou.
01.08.2022 - 14:03:47
01
flegko: V prvom rade si si este pred nakupom mal uvedomit, ze nakupom "na kamaratku" moze napr. vzniknut problem s reklamaciou "nie na kamaratku", kedze system na mtbiker.sk je takto nastaveny prave ako ti bolo vysvetlene - pre rychlost/jednoduchost procesu (ked to ide standardnym postupom) a znacne odburanie rizika pri reklamacii tovarov bez s/n. Toto mi v tvojom prispevku chyba a je to zasadna vec.
Dozadujes sa spatne prozakaznickeho riesenia po vlastnej chybe/neznalosti, myslis si/tvrdis ze ti to "prinalezi" a cudujes sa, ked to "nedopadlo", ...a nasledne prechadzas na zakony , SOIky a vice-versa.... ...? :^)
01.08.2022 - 22:02:55
01
keyboard_arrow_up