Prekvapivo som sa dozvedel, ze reklamovat nemozem ja, ale musim to riesit cez nu a jej konto.
Moja otazka znie (hlavne na MTBiker) preco to takto funguje?
Nakupujem predovsetkym elektroniku a IT, ale kdekolvek som nieco reklamoval stacilo bud:
- seriove cislo zariadenia a predajca si vytiahol vsetky udaje, ktore potreboval z neho a nemusel som nic dokladovat
- alebo cislo faktury/dodacieho listu a predajca si vytiahol vsetky udaje, ktore potreboval
- alebo pokladnicny doklad a predajca si vytiahol vsetko ostatne, co potreboval
Nikde som nemusel preukazovat, ze ja som povodny kupujuci, ukazovat OP alebo nieco podobne.
Trosku mi vadi toto vykladanie OZ a zakonnej 2 rocnej zaruky na tovar takto v neprospech zakaznika, ktory vlastni vyrobok, na ktory si chcel uplatnit zakonnu zaruku...a ta je dana na vyrobok, nie na meno, ci osobu kupujuceho.
Nechcel by MTBiker prehodnotit svoj pristup k tomuto?
Predpokladam totizto, ze MTBiker posudzuje reklamacie v jednoduchsich pripadoch svojimi pracovnikmi, v zlozitejsich odosiela vyrobky vyrobcovi/dovozcovi/autorizovanemu servisu a ten reklamaciu uzna/neuzna a urcite sa nepyta MTBikera, ci slo o prveho majitela a kto im vyrobok na reklamaciu poslal.
Nechapem celkom preco, ked to funguje napriklad v IT, kde je svaty gral seriove cislo zariadenia preco to takto nemoze fungovat napriklad aj u MTBikera (a inych).
Velmi "kreativne' vykladanie Obcianskeho zakonnika a vytvorenie si pravidla a 1.kupujucom/vlastnikovi mi pride silne protizakaznicke a vrhe zle svetlo na predajcu, ktory sa chce takto evidentne zbavit povinnosti rucit za vyrobok 2 roky bez ohladu na to kto ho momentalne vlastni/reklamuje.
P.S. Za mnou, ked pride clovek s vyrobkom, ktory som predal niekomu inemu a chce ho reklamovat bez problemov mu reklamaciu prijmem, pretoze tak ci tak posielam dany vyrobok k mojmu dodavetelovi pripadne autorizovanemu servisu a nevidim ziaden zakonny ani eticky dovod takyto vyrobok na reklamaciu neprijat.
https://www.mtbiker.sk/forum/post775466.html#p775466
Ale na druhej strane, obchodnik to tiez nemusi s tym dodrziavanim zakonov "prehanat"
dovodov preco to je takto je viacero:
- prakticky aspekt - jednoduche vyklikanie vratky bez nutnosti vyplnat formulare, dodavat papierove doklady. Nas system je nastaveny na efektivne spracovanie vratiek cez uzivatelske konta. Mame aj PDF formular pre zakaznikov, ktori uz nemaju z nejakeho dovodu konto, ale je to narocnejsie aj pre zakaznika aj pre nas.
- uctovny aspekt - pri vrateni produktu sa vystavuje dobropis voci povodnej fakture, na ktorej je meno kupujuceho. Nemozeme vystavit dobropis na ine meno / firmu ako je na povodnom doklade.
- pravny aspekt - kupnopredajna zmluva je medzi nami a kupujucim. Ak to ten dalej daruje alebo preda, tym nedochadza k postupeniu zmluvy a prav z nej plynucich. My nemame ziadny pravny vztah s osobou, ktorej bol produkt darovany alebo preany. Aby si to formalne mohol reklamovat u nas v Tvojom mene je pravne nutne aby si mal kupnopredajnu / darovaciu zmluvu aj so splnomocnenim pre riesenie reklamacii v mene kupujuceho. Ak by doslo k odstupeniu od zmluvy (napr. pri uznanej reklamacii bez moznosti opravy alebo pri nesplneni lehoty), odstupit od zmluvy musi prvy kupujuci (nie Ty) a peniaze budu vratene jemu.
- zakonna zaruka sa uplatnuje u predajcu a predajca ma pravo si adekvatne overit, ze dany vyrobok bol zakupeny u neho a nie niekde inde. Ako pises, keby vsetok tovar co predavame mal vyrobne cisla, bolo by to super, ale realne ich maju len bicykle a mozno niektore high-end komponenty. Pri 99% tovaru sa musi zakaznik preukazat prihlasenim do svojho konta a vyklikanim vratky alebo dokladom na jeho meno alebo zmluvou a splnomocnenim ako som pisal vyssie.
Toto nie je kreativne vykladanie zakonnika, ale pravne podlozene a prekonzultovane so SOI. Ak by bol produkt kupeny na predajni bez konta, staci prist a doniest original blocku, my nasledne vieme vytvorit vratku a spracovat ju nezavisle od toho, kto blocek donesie (pretoze ide o predaj na predajni a my nemame udaje zakaznika). Ale ak ide o kupnopredajnu zmluvu uzatvorenu na dialku (cez e-shop), plati co som pisal vyssie.
PS: tvoj priklad - povedzme ze pridem k Tebe z ulice s nejakym produktom a budem tvrdit, ze ho mam kupeny z vasho obchodu. Nemam ziadny doklad, lebo si ho kupil kamarat a predal mi ho po case za par euro. Produkt nema vyrobne cislo - zoberies si ten produkt na reklamaciu? Co ak reklamaciu tvoj dodavatel uzna, ale produkt sa uz nevyraba, vratis mi peniaze? Kolko penazi mi vratis - tolko co zaplatil kamarat alebo par euro co som zaplatil ja? Co ak tvoj dodavatel nestihne reklamaciu vybavit, Ty presvihnes lehotu 30 dni a ja budem chciet vratit peniaze, vratis mi plnu sumu co zaplatil moj kamarat?
PPS: pri tom je to take jednoduche - popros kamaratku, co Ti to pribalila do objednavky, aby vyklikala zo svojho konta reklamaciu, posli nam to a my to vybavime.
Ta zmluva je nezmysel - vhodna akurat na to, aby ta predajca mohol odmietnut, kedze sa priamo na papieri priznas, ze si majitel, s ktorym nema ziadny pravny vztah ohladne danej veci
- ak mam kupnopredajnu alebo darovaciu zmluvu, tak som majitelom produktu a mal by som mat ako sucast zmluvy splnomocnenie povodneho majitela (kedze on ma zmluvu s predajcom) na riesenie reklamacii s predajcom, od ktoreho to kupil (overene so SOI).
- ak nemam takuto zmluvu (co v tomto pripade asi nema, kedze to len bolo kupene inym clovekom), potrebujem splnomocnenie od majitela (lebo ja nim nie som) na riesene reklamacie v jeho mene. Notarsky overeny podpis nepotrebujeme
Opat je ale jednoduchsie to riesit cez zakaznicke konto povodneho majitela ako so splnomocneniami.
Kupnopredajna/darovacia zmluva ziadnu vyhodu pri reklamacii neprinasa, skor naopak a preto ju spominat pri rieseni reklamacie ani netreba. Mas splnomocnenie od kupcu (=vlastnika), ine predajcu trapit nemusi.
Pravny aspekt dajme tomu, ze voci tomu, co si napisal sa neda nic povedat, ale su tam aj ine oblasti prava, ktore si nespomenul. S tym vykladanim zakona...mozno SOI, respektive nejaky pracovnik vam odobril tento vseobecne zauzivany postup, ale podla mna je diskutabilny a zaujimave bolo, ze som nahodne oslovil 3 pravnikov, ktorych poznam a nemali na to tiez jednoznacny nazor....vacsinou hmkali a hovorili, ze je to zlozity problem. Bolo by naozaj zaujimave sledovat akoby rozhodol sud v takomto spore.
Pokial nemaju vase vyrobky s/n je to problem, pretoze to by potom znamenalo, ze si u vas mozem reklamovat cokolvek, co nie je od vas, staci ak mam na to pokladnicny blok/fakturu(?). No u nas v IT ma vsetko svoj s/n, takze som sa mozno mylne domnieval, ze aj vacsina vaseho tovaru ho ma.
P.S. Inak skor mi slo dosiahnut mojim navrhom individualny pristup. Cize pridem s tym, ze mam nieco na reklamaciu, ale kupoval to este kedysi kamos na seba napriklad, pozriete moj profil, zbadate, ze pravidelne nakupujem, ze sa spravam ako zakaznik standardne (nevraciam prilis casto veci a pod) a neposlete ma do prdele s tym, ze mam ist hladat kamosa do zahranicia, pretoze on je jedina opravnena osoba na svete reklamovat nejaku pitomost (pretoze na fakture je jeho meno).
Mozno aspon takto by to slo.
Čiže v podstate s najväčšou pravdepodobnosťou Tvoj prípad bol ľudsky ovplyvnený prípadom pred Tebou.
Dozadujes sa spatne prozakaznickeho riesenia po vlastnej chybe/neznalosti, myslis si/tvrdis ze ti to "prinalezi" a cudujes sa, ked to "nedopadlo", ...a nasledne prechadzas na zakony , SOIky a vice-versa.... ...?
Prístup - 0/5
Odbornosť - 1/5
Precestované kilometre – 776
Benzín spálený pri priemernej spotrebe 6,5l/100km a cene 1,8eur/liter – 90,7eur
Platničky Shimano H03C XT/SAINT/ZEE v MOC – 43,96eur
Čas strávený za volantom – cca 10hod.
Otázky:
- Prečo požadujete niečo čo nieje v zákonníku od zákazníka
- Prečo neposkytujete pri uznaných reklamáciách odvoz
- Prečo keď žiadate niečo co nieje povinné ale potom nevýjdete v ústrety a nežiadate len zaslanie komponentu pokiaľ je to možné, v prípade že bol komponent demontovaný v profesionálnom servise.
-Prečo tak neľudský a ignorantský prístup k niekomu kto vám nechal 4000eur za bicykel, chápem že to je jeden z lacnejších ale stále je to 4000eur.
1. Nepožadujeme od zákazníka nič navyše, čo nie je v zákone. Formulár na reklamáciu si vie vyplniť buď sám zákazník alebo ho vygenerujeme priamo so zákazníkom na mieste. V tomto smere ideme nad rámec zákona, tým, že máme online evidenciu objednávok, nevyžadujeme doklad o kúpe či záučný list, tie máme v našej evidencii. Na predajni pri osobnom prevzatí reklamácie sa pýtame na formulár, nikdy ale zákazníka neotočíme ak ten formulár nemá a vytvoríme ho s ním na mieste. Postup pre reklamáciu posielame už v potvrdení objednávky, spolu s odkazmi na obchodné podmienky a všetkými potrebnými informáciami.
2. Možnosť objednania kuriéra poskytujeme pri reklamácii obojesmerne - aj cestou k nám aj cestou k zákazníkovi, je to vo formulári, vie si to aj zákazník vyžiadať ak reklamáciu rieši mimo formulár. V tomto prípade vidím v komunikácii našej zákazníckej podpory zlyhanie v tom, že formulácia odpovede bola maximálne nedostatočná. Mali odkázať na online formulár, kde sa dá zvoliť aj zvoz kurierom, ak by to urobili tak pravdepodobne celá ďalšia epizóda by sa vôbec neudiala. V tomto teda musím vysloviť ospravedlnenie za naše komunikačné zlyhanie. V každom prípade platí to, čo máme v reklamačnom formulári a prijaté reklamácie vybavujeme podľa toho, ako ich zákazník vyplní.
3. Reklamácie bicyklov (obzvlásť ak prešlo od kúpy takmer 1,5 roka) riešime vždy ako celok. Ak niečo odíde po prvých kilometroch, je jasné, že bude problém vo výrobe, ak sa ale problém prejaví po tak dlhej dobe od kúpy, chceme vidieť, čo môže byť vo veci. Sekundárne niektorí výrobcovia vyžadujú aby sme takto v celku riešili a reportovali dáta z reklamácie do ich systému.
4. Prístup - v maili priznávam zlyhanie člena zákazníckej podpory, kde sme nekomunikovali tak ako by sme mali, za čo sa v mene teamu ospravedlňujem. Nemám problém priznať chybu a zajtra bude opäť u nás horúco, najmä na supporte. Čo sa týka prístupu tak by som to trocha otočil. Reklamácia tesnenia na tlmiči 16 mesiacov po kúpe podľa záručných podmienok nie je oprávnenou reklamáciou, nakoľko sa jedná o diel na ktorý sa vzťahuje výnimka zo záruky - (samozrejme, konkurenčný mechanik vždy povie, že je to na reklamáciu, hovoríme to zákazníkom aj my ak sa dopytujú na riešenie problému, ktorý majú. Reklamovať tovar je právom zákazníka a je už na riešení predajcu a jeho dodávateľov, aby k takejto reklamácii zaujali odborné stanovisko.) Na uplatnenie reklamácie podľa záručných podmienok výrobcu je nutné vykonanie garančnej prehliadky s vyznačením do záručného listu. To sa u nás napríklad nikdy nedeje, že by sme šli proti zákazníkom a pokiaľ sa dá, aj spolu s dodávateľmi riešime reklamácie vždy v prospech zákazníka. Nechcem tu týmto steblom nejak zachraňovať situáciu, ale ak by bol prístup 0, mohli sme v tomto prípade reklamáciu zamietnuť mávnutím ruky a poslať na servis. Rovnako aj tí naši motáci na predajni nemuseli byť takí super aktívni, že ten tlmič nahodili na bike ale mohli teda kašľať na to, ak ste si ho chcel nahodiť sám.
Prikladám návod a záručák dovozcu - strany 55 - 56 dávam do pozornosti. - https://info.adroit.cz/files/navod%20na%20kola%20Giant%2014%20CZ_SK.pdf
Sumárom - rozumiem vytočenosti vzhľadom na zbytočne prejazdené kilometre. Zvyšok ale už tak nejak tuším vezie dole z kopca s prvou udalosťou - naši predajcovia či servisáci rozhodne nie sú arogantní či nepriateľskí, vedia ako veci riešiť a spracovať. Možno aj ich otázky vytočili (rozumej zákazníka vytočili otázky predajcu) ale 80% ľudí chodí do Hrádku s vyplneným formulárom k vratke/reklamácií, takže komunikácia nesmeruje k tomu, aby človeka poslala preč ale aby sa vec na mieste vyriešila čo najrýchlejšie. Chápem, že pohľad na MTBIKER je už asi navždy pošramotený a asi ťažko si reputáciu napravíme, ja ale v tomto prípade mimo zlyhania zákazníckej podpory za ktorú sa do tretice ospravedlňujem vidím reklamáciu vybavenú v prospech zákazníka.
P.S.: Zajtra pošleme platničky, nech ten prístup dáme aspoň na úroveň našej odbornosti.
Si predstav, že by som tu napísal, že si mal bicykel pri preberaní z reklamácie skontrolovať a že teda u nás bolo všetko v poriadku a zamastil si to niekde sám a teraz sa to snaží hodiť na nás. Už by som videl komentáre, akí sme blbci a ideme proti zákazníkovi. Ja v tomto prípade netuším, kde došlo k tomu zamasteniu. Ako som už neraz písal, naši mechanici sú tiež ľudia a občas sa udejú veci, ktoré by nemali. Rovnako aj náš zákazník je človek a mohol to niekde zamastiť on, či už pri presune, mohlo to prísť zamastené už k nám, mohlo sa to zamastiť niekde inde. Na čo by bolo dobré sa doťahovať, kto za to môže? Radi by ste si tu prečítali nejaké vzrušujúce výmeny kde si poriadne ponakladáme?
Tuto napíšem niečo všeobecné, čo nejdem vzťahovať na túto reklamáciu, len pre dotvorenie obrazu: zákazník môže napísať do recenzie či tuto na fórum čokoľvek. V minulosti sa už stalo, že interpretácia zákazníka bola niekde úplne inde ako realita. Pokiaľ to len trocha ide, ideme cestou prístupu. Teda áno, vyzerá to tak, že sme neodborní motáci ak sme uznali chybu a kompenzujeme, kde je pravda ale nevieš ani ty ani ja a možno to nevie ani zákazník.