To som nepozeral popravde, ale prenasal som len hodnoty z druheho tovarenskeho kolesa, ktoré som mal v poriadku. A aj to malo spice napnuté dosť. No v porovnani s mtb, na ktorý som zvyknutý, je to percentualne kdesi inde. Len pre toto moj nezvyk.
07.10.2022 - 13:50:30
00
Ale ved takto sa to nerobi. Staci iny naboj spice a aj do rafik a mas dost variabilnych na problem. Predsa mas dane dake maximalne napnutie rafiku, pri karbonovych dost cast 120kgf a chces ist k tomu, jasneze si to potom sada na xkrat.
07.10.2022 - 14:50:17
00
hmmm, tipnem si, ze tvoja referencia bolo koleso s nahodenym a nafukanym plastom (dusou) a prenasal si to najskorej na koleso bez plasta a duse. A ked si nahodil dusu a plast, tak vlastne az teraz po poslednom dotiahnuti s nahodenym plastom a dusou si dostal take iste pnutie ako na referencnom kolese?
07.10.2022 - 20:50:26
01
Riešite pri vypletaní s j-bend špicami aj to, že z ktorej strany majú byť vložené špice do príruby?
Podľa rôznych príručiek, na zadnom kolese 'trailing spokes', tie čo ťahajú za ráfik pri zábere by mali byť vložené z vonkajšej strany, teda hlavičkami von.
Mali by byť rovnako na ľavej aj pravej strane trailing spokes z vonka dnu.

spokecalc.io

Na mojich OEM kolesách je ale pravá strana naopak, kde trailing majú hlavičky dnu. Ľavá je správne.
Takto som to videl na viacerých kolesách.

Pozeral som napr. Roval Traverse - pravá strana naopak. Trailing hlavičky dnu. Tu to náboj ani nedovolí vypliesť inak. A ľavá všetko zvnútra.

RESERVE 30 správne.

Zaujímavé, že aj veľkí výrobcovia to robia rôzne.

Viď odstavec 'TRAILING AND LEADING SPOKES' https://spokecalc.io/how-to-lace-a-wheel.php.
Budúci týždeň si idem zmotať kolesá a teda mám v pláne to urobiť tak, ako je v tomto návode, 'trailing spokes' hlavičkami von.

Na prednom kolese sa to zrejme nerieši, ale tam by som išiel zasa podľa brzdy. Tie špice, ktoré sú napínané pri brzdení považujem za trailing.
Tu sa zasa RESERVE rozhodli inak.


Naposledy upravil bajkonur dňa 08.10.2022 - 08:18:19, celkovo upravené 1 krát.

07.10.2022 - 22:20:31
00
miso499 napísal:
Dotiahol som to na vyššiu tuhosť a už je to dobre. Jedine to teda bola moja chyba, že som to mal nedostatočne napnuté a teda sebemenšia blbosť to rozhodila.


Ved to bol hned prve co som pisal. Preto som sa pytal aj na to, ci to nemoze byt nejako chybe zmerane, ked si tvrdil, ze napnutie je v poriadku. |(
07.10.2022 - 23:15:15
00
stanos4 napísal:
hmmm, tipnem si, ze tvoja referencia bolo koleso s nahodenym a nafukanym plastom (dusou) a prenasal si to najskorej na koleso bez plasta a duse. A ked si nahodil dusu a plast, tak vlastne az teraz po poslednom dotiahnuti s nahodenym plastom a dusou si dostal take iste pnutie ako na referencnom kolese?


Áno, takto som to spravil. Vyslovene ma to potom prekvapilo. :)
11.10.2022 - 20:11:22
00
bajkonur napísal:
Riešite pri vypletaní s j-bend špicami aj to, že z ktorej strany majú byť vložené špice do príruby?
Podľa rôznych príručiek, na zadnom kolese 'trailing spokes', tie čo ťahajú za ráfik pri zábere by mali byť vložené z vonkajšej strany, teda hlavičkami von.
Mali by byť rovnako na ľavej aj pravej strane trailing spokes z vonka dnu.



Na mojich OEM kolesách je ale pravá strana naopak, kde trailing majú hlavičky dnu. Ľavá je správne.
Takto som to videl na viacerých kolesách.

Pozeral som napr. Roval Traverse - pravá strana naopak. Trailing hlavičky dnu. Tu to náboj ani nedovolí vypliesť inak. A ľavá všetko zvnútra.

RESERVE 30 správne.

Zaujímavé, že aj veľkí výrobcovia to robia rôzne.

Viď odstavec 'TRAILING AND LEADING SPOKES' https://spokecalc.io/how-to-lace-a-wheel.php.
Budúci týždeň si idem zmotať kolesá a teda mám v pláne to urobiť tak, ako je v tomto návode, 'trailing spokes' hlavičkami von.

Na prednom kolese sa to zrejme nerieši, ale tam by som išiel zasa podľa brzdy. Tie špice, ktoré sú napínané pri brzdení považujem za trailing.
Tu sa zasa RESERVE rozhodli inak.


toto je večná debata čo sa týka trailing a leading špicov... jedna skupina tvrdí že správne majú byť tak ako hovoríš a iná skupina tvrdí, že zasa naopak. Niektorý výrobcovia dokonca používajú rôzne napnutie špicov ktoré sa "vyrovná" pri dupani do pedálov alebo brzdení... neviem ono je to v princípe asi aj jedno vídavam kolesa s fabriky vypletené rôzne, tiež som zapletal par kolies jedným a neskór druhým spôsobom... nikdy som žiaden problém ani rozdiel v praxi nezaznamenal. V poslednej dobe ale preferujem že trailing idu hlavičkou von. Na starom bajku som si dokonca zadok zaplietol že za trailing špice pri kazete som bral tie ktoré sa mali a pri kotúči som to otočil keďže pri brzdení pôsobia sily opačným smerom aj tie kolesá žijú bezproblémov dodnes...
30.10.2022 - 20:26:26
01
No uz som to vyplietol a trailing som dal hlavickou von na oboch stranach. Predok zasa naopak, podla pnutia pri brzdeni. Rozne napnutie spicov do zaberu to ma nenapadlo :)
30.10.2022 - 20:42:50
00
Moj nazor na to je
1. je to prakticky uplne jedno. Sily pri brzdeni su zanedbatelene vzhladom na napnutie slusneho vypletu. Pri akceleracii ani nehovorim.
2. vyrobcovia kaslu na to ake sili to prenasa, ide im o to, ako sa to da najlahsie vyplest, aby nemali problem s navliekanim lebo jenda priruba moze byt vacsia ako druha a vadit pri navliekani z urciteho smeru...
30.10.2022 - 21:31:23
00
bajkonur napísal:
No uz som to vyplietol a trailing som dal hlavickou von na oboch stranach. Predok zasa naopak, podla pnutia pri brzdeni. Rozne napnutie spicov do zaberu to ma nenapadlo :)

aa som prehliadol, že poôvodný príspevok už má par týždňov :tmi:
každopádne prvý krát som rozne napínanie zachytil pri kolesách od Giantu aj to len pri tých vyšších modeloch, volajú to Dynamic Balanced Lacing. Papierovo to dáva logiku, jasné že by mi to samé od seba tiež nenapadlo... Prax je však taká, že po premeraní tenzometrom mi vyšli hodnoty tak blízke žeby sa to pokojne dalo považovať za chybu merania, možno presnejší tenzometer by ukázal iné hodnoty.
30.10.2022 - 21:45:42
03
Ale ved to bude zaujimat aj niekoho dalsieho. Na to sa to sem predsa pise.
30.10.2022 - 22:36:55
00
Aka je vasa skusenost s hlinikovymi dt swiss niplami? Mam teraz dve sady dt swiss kolies na ktorych su ale strasne zle sa mi stym pracuje. Bezne centrovacie kluce ich nicia a dva som aj rozstrhol pri toceni lebo isli dost tazko. Je nato nutne pouzit nejaky speci centrovaci kluc napr. ten cerveny od dt swiss ? Su to tusim nejake prolock squorx niple
21.03.2023 - 19:06:33
00
Skor by si mohol zainvestovat do tensionmetra, aby si tie niple nepretahoval.

Alu niple pouzivam dlho a nemam s nimi problem.
21.03.2023 - 20:05:08
00
S novymi problem nebol, ale starsie sa radi zakusli - na dvoch sadach kolies som kvoli tomu menil vsetky, lebo bol tak zaoxidovany, ze som odkrutil polku nipla ked som ho chcel uvolnit.
22.03.2023 - 10:43:18
00
Porlock Squorx používam na všetkých svojich kolesách dlhodobo a bez problémov, lenže dôležitý je jeden detail a to pred zaplteneim trocha namazať závity na spicoch. Inak sa môže človek rozlúčiť s docentrovanim niekedy v budúcnosti obzvlášť ak sa ich dlhšiu dobu nikto nechytí
22.03.2023 - 10:55:56
01
keyboard_arrow_up