Ahojte,

Kúpil som si dávnejšie úplne základný hardtail hlavne na cestu do práce ale začalo ma to baviť natoľko, že som postupne na ňom začal vymieňať všetko, až som sa pristihol pri tom, že pôvodný je na ňom už iba rám. Je to teraz celkom raketa a jediné čo neviem ovplyvniť sú kolesá na rýchloupinák. Premýšľam čo to znesie. Bajk je už naozaj súci aj na traily a ťažší terén, geometriu má tiež na to dobrú ale nerád by som sa zabil na tom, že mi odletí koleso. Mám ledva 80kg takže nie som žiadne hovado ale aj tak a bojím na tom skákať alebo dať tomu trochu na prdel. Zopár zahraničných článkov som o tom našiel ale rád by som poznal aj váš názor, poprípade nejaké skúsenosti z minulosti (dnes už nečakám že niekto pôjde do bike parku na QR oskách ako ja).

Dík za postrehy
01.11.2022 - 22:20:37
00
Ahoj,

zadná QR oska nieje až taký problém, môj kamarát dlhé roky jazdil na HT zadnej QR oske a to aj skákal, chodil bikeparky atď, a stále je medzi živými :). No do predu by som dal určite radšej vidlicu na pevnú os. Áno, nová vidlica je ďalšia investícia a nie vždy lacná (záleží od značky). No je to rozhodne dôležitá vec, prípadne vybúchaj poriadne terajšiu vidlicu na ľahších trailoch a na jar si urob radosť. :)
02.11.2022 - 05:34:32
00
Myslím ze konštrukcia s ryckloupinakmi nemusí byť menej pevná,ale pri rovnakej pevnosti oproti konštrukcií s pevnou osou bude rozhodne ťažšia...
02.11.2022 - 14:51:21
00
Tak existuju aj naboje s 9mm a 10mm "pseudo" pevnymi osami (thru axle) namiesto QR klasiky (napr. Novatec 4IN1 ma aj taku moznost), ale asi nema vyznam menit kvoli tomu kolesa.
02.11.2022 - 15:33:40
00
Náboje sú hope pro 4 na nich sa dá prestavať skoro všetko len ci to potom budem vedieť dat do rámu 🤔
02.11.2022 - 15:36:35
00
Bez problemov. QR "patka" ma priemer 9mm vpredu a 10mm vzadu.
https://www.youtube.com/watch?v=9ZCSaYIo8Ec
02.11.2022 - 15:52:26
01
9/10mm osky su o dost lepsie ako QRka /mne sa tie 5mm QRka vzadu vzdy pri matici ohli), avsak zvaz si, ci to financne stoji za to. Obvykle tie "zatky" stoja docela dost, plus este aka pevna oska. Tato 9/105 + 10/135mm su viacero verzii, napr. Novatec (a kedysi America Classic) to mali s upinanim ala QR. Ja doporucujem ale DTSwiss variantu, kde sa to dotahuje inym systemom a imho je to o dost lepsie. Ale aj drahsie a otazka ci tie osky este zozenies. Novatec ale zas ma moznost (snad este stale) 10mm zadnu ocelovu (prednu neviem aku ma v ponuke).

Koleso ti ale na QR neodleti, ak to upnes poriadne, pedna vidlica ma dokonca uchyt tak, ze aj uvolnena QR nevypadne z uchytov, je tam zliabik.
02.11.2022 - 16:40:13
00
Ja mám osobnú skúsenosť s QR9, prevádzkoval som to asi sezónu a potom som osku aj s na mieru vysustruzenymi redukciami poslal ďalej do sveta, bo žiaden prínos z nej nebol, okrem iného aj preto že to bolo obdobie brúsenia zvaznic ... Ono keď na teba príde obdobie pevných osiek tak to budeš vedieť a meniť budeš celý bajk ;-]
02.11.2022 - 16:42:06
01
Ja som z dovodu nahodenia inych kolies presiel z 9/10 na qr5 a citim ten rozdiel (takze ma caka prerobenie tychto kolies spat na 9/10). A docela dost som to citil a to s tym bajkom nejazdim nic tazke, vlastne naposledy asi len zvaznice. Inak sa mi tiez zdalo, ze ten prinos nebol az taky velky. 9/10mm osu jazdim na xc bajku uz asi 16 rokov, na AM/EN bajku vzadu asi tiez tolko. Zadna 10mm oska oproti 12mm oske (divociny nerobiim, nejazdim rychlo) necitim nejak rozdiel, akurat ta obcas sa sem tam mierne povolil prave ten novatecovy ony). No, kazdy mame nejaku skusenost, ale rave u tychto veci to byva cenovo (okrem novatecu) znacna polozka (az prehnane znacna), tak si treba zvazit, aby to nebolo viac, ako nova vidlica :D
02.11.2022 - 17:24:32
01
Dík za postrehy a skúsenosti. Nastudujem a vykalkulujem svoje možnosti. Články ktoré sa venujú tomuto aj z hľadiska fyziky hovoria okrem iného aj to, ze kolesá lietali skôr ľuďom s menšími kotúčmi a celkovo tam bolo veľa premenných a suhier okolností. Pri pravidelnej kontrole by som mal byt OK a veru kým nebude nejaké enduro ze rovno budem skladať celý nový bajk asi sa v tom moc babrat nebudem iba kontrolovať stav utiahnutia a ohyby. Zase nejako extra lietať vo vzduchu sa s tým nechystám
02.11.2022 - 18:19:46
00
u niektorych nabojov (zvacsa konusov, ale nielen), alebo inych okolnostiach sa u qr upinania niekedy prejavovalo pri poriadnom utiahnuti zadieranie lozisiek, tak riesenie bolo povolenie upinaku a .. problem :D , proste prilis vela faktorov
02.11.2022 - 18:32:12
00
odporucam precitat si napr toto: https://sheldonbrown.com/skewers.html
QR by sam o sebe nemal fungovat ako "oska" ktora nesie bicykel (a jeho uzivatela). Je to len kus dratu, ktory stiahne lavu a pravu vidlicu k sebe a tym mechanicky zosvorkuje osku kolesa (niekedy cez locknuty) k prednej/zadnej vidlici. Ohnute QR osky by som si skromne tipol su sposobene nejakym inym problemom.
06.11.2022 - 19:32:37
11
Ďakujem za ďalší článok na preštudovanie. Celkovo čím viac sa v tom rýpem, tým menej sa toho bojím. Dokonca nejaký chlapík sa pustil do výpočtov kde mu vyšlo, že aby sa dosiahla pevnosť spoja tenkej QR osky, musela by byť thru axle oska utiahnutá momentom 11-12 Nm skrz menšie styčné plochy. Používam kvalitné QR osky aby som nenechal nič na náhodu a proste ich pravidelne kontrolujem. Zatiaľ zniesli všetko. Narozdiel od výpletu to asi hovorí samo za seba.
06.11.2022 - 19:41:49
00
keyboard_arrow_up