1. Stupanie
Konkretne sa mi jedna o to ze mam modelovy kopec s urcitym kostantnym sklonom ktory teraz jazdim na pevnom zadku a 80mm vidle tak tak ze ho vyjdem, staci male nesustredenie, nepozornost alebo chyba v technike dvihne mi predok a som jasny.
Uvazujem o fulle ktory ma 120-140mm zdvihu vpredu aj vzadu, Je mi jasne ze geometria je tomu prisposobena ale stale mi to nejako nestimuje a mam pocit ze vyslapat ten kopec bude asi nerealne ked do toho este pripocitam ze si zadna stavba sadne do vacsieho sagu je to pri jazde do kopca z fyzikalneho hladiska dalsie minus.
2. Klesanie
Zoberme si teraz opacny pripad prudke klesanie bez nejakych kamenov a podobnych zalezitosti, niekto zvykne davat nizsie sedlo, niekto stoji za zadkom za sedlom... pri mojej predpotopnej vidlici s realnym zdvihom max 50mm sa mi predok nejako vyrazne neponara... co vsak 140mm linearneho zdvihu chodiaceho skoro na doraz + zadna stavba ktora ma tendenciu "vyjst zo sagu?" Neviem ci som to popisal pochopitelne.
Zaujimali by ma vase skusenosti, je mi jasne ze to zas nebude tak horuce inak by sa tie fully nevozili stale viac a viac ale myslim ze debata na tuto temu tu este nebola. (alebo hej?)
ved mne to bolo z tvojho prispevku hned jasne
Roman Ako je to s Talasom s menením zdvihu za jazdy? Za jazdy som to ani neskúšal bo sa mi to akosi nepozdáva. /Mám pocit ako keby v tom mohlo niečo prdnúť. Ty ako sratchka by si o tom prdení niečo mohol vedieť. hehe/
Kiri Aj ja mám pocit že pri Propedále nastavenom na 3 to plný zdvih nedá.
Rasťo čo s tým predstavcom hore kopcom? A čo tak posed? hehe
Chôpi radšej dajme spicha négde v lese. hehe
P.S. slovíčko stúpavosť sa mi velice páči.
no mne sa vidi, ze ked ide skutocne do extremu tak sa rukami drzim volantu riadne, aby som ten spravny posed na bicykli vobec "udrzal" a neskidlo ma + sa zapieram nohami o cele telo/najme chrbat/, takze sa drzat potrebujem.
alebo jazdim uplne neucinne mozno. neviem
a ked som videl ako celopruziaci (napr. muffin na trance:) stupaju hore zjazdovkou na jahodnej, nemam o stupavost fulla ziadne starosti
k vidle: mam taku co sa da nastavit bud 100 alebo 80mm /na HT.../
stale som to vozil na 100 a nastavenie na 80 som pokladal za hlupost lebo som nikdy nepocitil potrebu. ale tento rok na garde som to v stupaniach ocenil a bol za 2 cm zmenej geometrie a vacsej tuhosti vdacny sudruhom konstrukterom.
to je niečo iné. držať sa potrebuješ, ale sklon a dĺžka predstavca ti v tomto moc nepomôžu. presne ako si napísal, držíš sa preto, aby si udržal správnu polohu a nezošmykol sa z bajku. ale ruky sú pri tom skrčené a plecia uvoľnené a nie natiahnuté na polmetrovom predstavci.
Kujém. Za nič na svete som si nevedel spomenúť jak sa tá papľuha dvojmostová menuje
Turbi: dúfam že roman sa vyjadrí fundovane k Talasu a zmene zdvihu za jazdy, smerom nadol to je jasné, no problemo, no naspäť to riešim tiež otočením a chvíľkovým frajerením na zadnom. Predpokladám že vidle to neublíži
Kujém. Za nič na svete som si nevedel spomenúť jak sa tá papľuha dvojmostová menuje
Turbi: dúfam že roman sa vyjadrí fundovane k Talasu a zmene zdvihu za jazdy, smerom nadol to je jasné, no problemo, no naspäť to riešim tiež otočením a chvíľkovým frajerením na zadnom. Predpokladám že vidle to neublíži
kiri ty si mi prisiel do rany presne tvoj stroj (pripadne este AM 6.0) su moji dalsi kandidati. Ako si spokojny, kolko ho mas, co jazdis ? Ako prebiehala kupa, kolko si cakal ?
1/ Spokojný som maximálne
1a/ SRAM mi vyhovuje
1b/ Po ~3000km som ani raz nemusel nič štelovať (prasa na brzde nepočítam, to je minúta)
2/ Mám niekoľko výhrad (alebo čo sa pokazilo):
2a/ Veľká a viacmenej aj stredná píla je už v značne zodratá
2b/ Brzdové platničky na Formulách idú akosi skoro do kytek (1500km pôvodné, terajšie (BBB) majú nabehané cca rovnako a ešte držia, takže vydržia viacej
2c/ Predný náboj musel dostať nové guličky, počas výjazdu sa mi povolil kónus a kým som prišiel domov guličky neboli guľaté.
2d/ Pomaly by som mal docentrovať zadné koleso
Čo sa týka čo jazdím, možno sklamem, ale u mňa nejaké AM či EN teda nie je. Nie že by som sa tomu úplne vyhýbal, no drvivá väčšina je klasické XC (a aj cesta samozrejme, kondícia nepríde sama, však). Nemám ambície (aspoň zatiaľ) sa naháňať na maratónoch, no občas sa vyberiem (Fatranský, Súľov) a do fulla pod 120mm zdvihu som nechcel ísť. Prvoradá bola ***** vidlica a 120mm zadnej stavby. Keďže na Spectral neboli financie vyhralo AMko, aj za cenu vyššej hmotnosti.
Komplet popis s priebehom objednávky je tu a ďalšie veci ohľadom objednávky sú aj tu (doporučujem prečítať celú tému)
P.S. Nekupuj Canyon, je to strašná masofka
Jezus písal si že zdvih 130mm a viac je už kritický. Nemusí to byť pravda, som toho príkladom 140/130 aj keď je pravda že hobík cestu hore kopcom prežíva ináč ako človek čo šlape smrtelne vážne.
Ja nemením zdvih kvôli kopcu vôbec, iba v prípade maratónu. Pri zmene zdvihu na 100/130 je ale naozaj cítiť že posed sa citelne hore kopcom zlepší. /lepšie zaťažené predné koleso/
smerom dole je to jasné ....
smerom hore otočíš a odlahčíš koleso. Ide to aj za jazdy, len treba mierne nadvihnúť koleso a niekedy aj 3x aby sa vysunula na plný zdvih. Spravidla ale stačia 2 a niekedy sa podarí aj na jeden krát (občas)
Pozoroval som úkaz, ked pri oťočení páčky zo 100 a 140 sa jej nechcelo ísť na plný zdvih a išlo to ako v lete na saniach (díky Kiri). Toto je dané prekrývaním otvorov, kde sa zablokuje prepúšťanie cez dve komory .. preto to chodí pomalšie.
Rýchlejšie sa vracia ked je nastavený zdvih postupne 100 - 120, 120 - 140. Z konštrukčného hladiska vplyv zmeny zdvihu počas jazdy nemá najmenší vplyv.
V skratke .... sú to tenkostenné trubky (priemer cca 6mm) ktoré sa pohybujú v sebe (navzájom utesnené) s presne vyiskrenými (vyvrtanými) otvormi (odhadom 0,2-0,5mm) ktoré sa pri natáčanií páčky presne prekrývajú a prepúšťajú vzduch medzi komorami. Nad týmto mechanizmom je ešte tretia komora, ktorá robí protiváhu, aby bolo možné vrátiť vidlu na plný zdvih pri odlahčení a upravuje progresivitu. Vdaka tejto komore sa odtrh a progresivita Talasa pri rôznom nastavení, mení iba nepatrne.
v strede ... spodná časť s mosadzným závitom v podstate celé ako negatívna komora až po čieru tesniacu manžetu. Modrý je negatívny doraz (elastomer)
vrch .... ihla sa zasúva do spodnej šasti a všetko medzi čiernymi krúžkami je pozitívna komora. Od čierneho krúžku až po vrch (pravá al strana) je tretia komora.
spodok ... ihla ktorá mení zdvih ... srdce celého systému.
mám opačný názor ... má. Ono to má vplyv ako celok pri správnom posede.
Ja mám tiež otočený predstavec a vyhovuje mi to práve pri prudkých výšlapoch. (HAC5 ukázal 32%, zatial max)
tento bike proste ide, prispieva k tomu aj hmotnosť do 12kg - starý HT mal 12,5kg tak možno aj preto.
a kopírovanie terénu zadným kolesom... to si musíš vyskúšať, len potom správne pochopíš:-)