Ono je to tak trochu veštenie z kávovej usadeniny, čo sa obvzlásť týka veštenia výroby elektriny.
Myslím si, že technologický optimizmus je tu oprávnený, pretože civilizácia nikdy nebola v takom ohrození, ako je teraz a tým pádom sa tlak na riešenia dnešných problémov bude stupňovať a teda aj riešenia prídu oveľa rýchlejšie, ako sme zvyknutí (spomeň si na Moorov zákon).
EÚ predpokladá, že o 20 rokov bude spotreba elektromobility predstavovať 35% výrobenej energie, pričom dopyt po elektrike bude oproti dnešku narastať, ale iba mierne. Pri 20-ročnom horizonte sa predpokladá, že dopyt a výroba na úrovni EÚ bude vyrovnaná, otázka je iba, aká bude štruktúra zdrojov (fosil, jadro+OZE). Aj keby však mal mať fosil stále (čo si osobne nemyslím) nejaký významnejší podiel, tak zmysel to má, pretože tak ako dnes tak aj vtedy budeme stále na ceste k väčšiemu a väčšiemu podielu obnoviteľných zdrojov. Takže nemôžeme teraz hovoriť, že nemá zmysel uvažovať o 10-20 rokov s fosilom, pretože keď už nič iné, tak ho bude v mixe stále menej a menej a nejako sa k tomu klesaniu musíme dostať.
Čo sa týka ceny, tak som napísal "relatívne". Lebo:
- je zrejmé, že e-tarifa (teda tarifa pre elektromobily) bude iná, ako tarifa pre iné účely, štáty budú zavádzať silné incentívy na úkor inej spotreby; cenotvorba elektriky o 10 či 20 rokov bude v EÚ iná, ako j dnes, dovolím si predpokladať, že úplne iná;
- cena OZE a teda aj elektriky z OZE klesá a bude klesať, zároveň sa zvyšuje efektívnosť; pokles bude ešte výraznejší v porovnaní s príjmami, s HDP a pod., ale to je naozaj iba predpklad, čísla dnes okrem odvážnych futurológov
nikto nedá ; nemyslím si, že by EÚ na tom bola "ešte horšie", efektívna výroba a distribúcie elektriky sa rieši, vývoj v čase bude buď pozitívny alebo ako civilizácia skončíme a podľa toho sa aj investuje do výskumu a vývoja; to, že to nevidno na Slovensku, vonkoncom nič neznamená, Slovensko je celkovo dosť bezvýznamná krajina v otázkach energie, jej výskumu a vývoja ešte bezvýznamnejšia, obávať sa preto budúcnosti preto, lebo nejaká elektráreň na Slovensku bude na konci životnosti, je zrejme úplne irelevantné;
- smerom k vyššej efektivite sa bude hýbať aj manažment energie (šetrenie, skladovanie, riadenie v čase a priestore v rámci EÚ či dokonca globálne), tu ja osobne vidím potenciál, ktorý zníži potrebu výroby o desiatky percent.
Vo výsledku sa predpokladá, že cena elektriky pre e-mobilit bude relatívne klesať.
Samozrejme, krvou to nepodpíšem, to asi nikto. Iba tlmočím veci, ktoré píšu odborníci a ktoré okrajovo z titulu svojej práce sledujem.