Uprimne nie som nadseny z formy prechodu na 100% BEV v EU od 2035.
Ako to uz bolo neraz, umysel je dobry, ale na ociach ostavaju klapky a politici to nevidia komplexne.
Podobne to bolo, ked pri boji proti CO2 cca na prelome milenii na zapade (najma FR, Benelux) masivne dotovali kupu dieselov, kedze mali menej CO2 ako benziny.
Nasledne si po cca 10-15 rokoch uvedomili, ze diesele maju vyssie emisie NOx, ktore su rakovinotvorne (to bolo zname vzdy, odjakziva mali diesele na emisnej kontrole x-nasobne vyssie povolene limity).
Riesenim bolo, ze dotovali zosrotovanie tychto dieselov a kupu benzinov Cize dane auta prvykrat podporili tisicami € pri ich kupe a druhykrat pri ich vyradeni, bravo
Aktualna politika ohladom CO2 a automobilov ma za nasledok napr: )
- od roku 2020 su najviac znevyhodnene male auta typu VW up!, Skoda Citygo, Renault Twingo a pod. Kedze ciele CO2 su speficicky zavisle od hmotnosti auta a kedze su tieto male auta lahke, museli by dosahovat velmi male emisie, co bez velmi drahych technickych rieseni nie je mozne. A ten narast ceny by ich dostal na uroven vacsich aut. Cize ako vysledok su prave tieto najekologickejsie auta (napr VW up! vie jazdit okolo 4 litrov bez akejkolvek elektrifikacie) ako prve eliminovane. Auta, ktore vazia 900-1000 kg, cize su ovela mensou enviromentalnou zatazou, maju ovela nizsie emisie z pneumatik, brzd atd... No 2-tonove SUV su ok.
Velmi podobne to je aj s chystanou normou EU7 (max emisie budu musiet byt dodrzane v extremnych situaciach ako tahanie privesu pri prudkom stupani a podobne), teda v ziadnom rezime nemozu prekrocit limity. Aspon v sucasnou navrhu. Vysledkom bude ze aj male auta velkosti Fabia, Polo, sa prestanu vyrabat, kedze technologia by ich cenovo dostala na uroven aut o triedu vacsich.
- takisto pri BEV sa vobec neberie do uvahy ich spotreba, alebo hmotnost. Z pohladu EU je rovnako super ekologicky maly lahky VW e-up! alebo Dacia Spring ako 2,5 tonove elektricke SUV. A velka vacsina elektromobilov zacina hmotnostou na 1800 kg. Chyba mi tu akekolvek racio vo vztahu ku vyuzivaniu nerastov a vzacnych kovov.
- pri BEV nikomu nevadi drancovanie zivotneho prostredia, takmer vsetko su to obrovske povrchove tazby najma v rovnikovych oblastiach, nicenie pralesov.
Takisto podmienky v akych pracuju robotnici, v Afrike nezriedka deti.
Zaroven si naozaj nemyslim, ze BEV je vzdy najlepsou alternativou na vsetky situacie a formy osobnej automobilovej dopravy. To je ako nabozenska dogma.
Nemám do detailu naštudovanú metodiku EU (kľudne ma opravte) ale môj predpoklad je nasledovný... "Daň" za emisie sa vždy platí tam, kde sa reálne produkujú. Pri prevádzke fotovoltaiky sa žiadne neprodukujú. A v tom životnom cykle to už je samozrejme započítané, pretože ak nejaký náklaďák niekde v bani produkuje emisie, tak on by mal zato platiť. Prípadne nejaká fabrika spotrebúva energiu, tak buď priamo platí emisné povolenky (ak priamo produkuje CO2) alebo ich platí jej dodávateľ energie.
Čiže fotovoltaika je tiež zaťažená emisnými povolenkami, len ich platia jednotliví dodávatelia.
Toto je práve rozumné riešenie, lebo takýmto spôsobom je to jednoduché a zamedzí to dvojitému "zdaneniu". Je to podobné ako s DPH. Čím prispejem (v tomto prípade CO2), tak zato si zaplatím. Ostatné už zaplatili tí predomnou.
Zaroven si naozaj nemyslim, ze BEV je vzdy najlepsou alternativou na vsetky situacie a formy osobnej automobilovej dopravy. To je ako nabozenska dogma.
Ja viem, ved som to pisal v prvej vete. Pracujem v tejto oblasti, tak som v obraze.
Ani v roku 2035 si nemyslim, ze bude BEV objektivne idealne pre vsetky oblasti.
Pacil sa mi alternativny scenar Toyoty, kolko by sa znizili emisie, keby bola cast aut namiesto BEV s 60-70kwh baterkami hybridmi s cca 1,5kmw baterkami. Pricom emisie ich zivotneho cyklu su totozne. Cize su aj ine riesenia prakticky rovnako ekologicke, kde sa sice vyuzivaju fosilne paliva, no vsadit vssetko na BEV s masivnou povrchovou taznou mi nepride ako vyhra.
Takisto na dlhe dialnicne presuny (normalnou rychlostou 130-140kmh) obzvlast v zimnom obdobi je proste spalovak efektivnejsi a vela tomu nenasvedcuje, ze by sa to za 10 rokov zmenilo.
madbugie keď už porovnávaš emisie CO2 spálením fosílnych palív, tak porovnávaj s emisiami elektroaut pri "spálení" elektriny. Vtedy ti vyjde porovnanie 150g vs. 0g čiže elektorauto nemá dôvod platiť žiadnu pokutu/poplatok za CO2. Ak porovnávaš emisie pri výrobe a distribúcie elektriny, tak potom prosím započítaj emisie pri výrobe a distribúcie fosílnych palív (ak chceš byť úplne presný tak započítaj emisie pri ťažbe surovín a samotnú výrobu aut). Tak či tak aj to tvoje neobjektívne porovnanie 150g vs. 70g hrá v prospech elektroaut v Európe. Výroba elektriny (všetkého čo produkuje CO2) sa pokutuje/spoplatňuje samostatne (auto si platí svoje pokuty, elektrárne svoje, teplárne svoje, rafinénie svoje atď...) ale to už tu bolo spomenuté. Preto je celkom biznis s CO2 povolenkami, keďže sa vzťahujú na celý priemysel a nie iba na individuálne používanie aut.
... namiesto štedrej dotovanosti (zasa krivenie trhu), ... ale proti EU "terminológii" a viac, či menej skrytému kriveniu trhu ...
Síc súc celoživotný pravičiar a liberál, ale aj tak pripomínam, že globálne otepľovanie nevyrieši "trh", to skrátka nie je možné. Ak máme ambíciu ešte nejako túto planétu uchrániť pred dopadmi klimakrízy, tak je to možné iba so zásahmi vlád a ich spolupráce, bez ohľadu na "trh". Ak si mám vybrať, či mám zachrániť seba alebo trh, volím seba.
tak držme si klobúky, ideme z kopca... typnite si teraz len tak v duchu... Slovensko ako jedna z mála krajín EU je na tom celkom dobre (atomové elektrárne, vodné elektrárne tvoria základ produkcie), aktuálne je to cca 80 g CO2 na 1 kWh energie, donedávna 2017 bývalo 140 g... ale európsky priemer je okolo 350 g CO2 na 1 kWh (a môžu za to plynové a uhoľné elektrárne, ktoré sú zväčša v Poľsku a Nemecku hlavne...)
a teraz tá matematika pre Elektromobily... priemerná spotreba takéhoto auta je cca 20 kWh na 100 km, čiže 0,2 kWh na 1 km čo predstavuje v priemere 70 g CO2, čiže pokuta na 1 automobil 7 000 €, takže podľa vlastnej metodológie, EU by mala elektromobil nie dotovať, ale naopak zaťažiť emisnou pokutou... !!!
Uz teraz sa zacina hovorit o vypadkoch v daniach, lebo eauta maju naslubovane rozne ulavy.
Ano tie dane, za ktore sa opravuju a buduju cesty....Po ktorych chodia aj vyrazne tazsie eauta. Niekto to zaplatit musi, otazka casu ked skasiruju aj elektrikarov.
Ja si prdkam za zlomok ceny auta a paliva. Pred kovidom liter bol za 49c, cela nadrz 500km vysla za 15€..
1.) Cinu kludne vynechaj, ta je vyvojovo priblizne na urovni zapadu.
2.) najlepsi vyvoj sa vzdy robi pod tlakom a pri obmedzeniach. Clovek je tvor lenivy, ak by nebol pod tlakom, tak este ani nie sme na tych stromoch. Keby EU netlacila europske automobilky do elektromobility, tak nas do 10 rokov prevalcuje Cina a nase slavne automobilky mozeme zavriet.
3.) tie technologie, ktore sa u nas vyvinu rozhodne do zaostalejsich krajin nepojdu potom zadarmo. My im poskytujeme vyvoj, oni nam lacnu pracovnu silu.
Logicky,keď pod tlakom Slovalco neustalo nákup energií a povoleniek,nemusí nám kaziť vzduch...
No super,veď čistý hliník si kúpime...
Tak ako čipy, lieky a čokoľvek sa nám zdalo výhodnejšie nakupovat z Ázie.
Síce sa to poslednú dobu trošíčka kazí,ale veď "pod tlakom" to dáme 👍
ja myslím, že pod tlakom (tvoj bod 2.) už sme... a riadnym... ak si si nevšimol, Čína už nás už valcuje... a elektromobily/ekopríplatky za spaľováky, to len urýchľujú...
čina zaplavila vyrobu aj export lacnými elektromobilmi, Nemecke koncerny so spalovakmi im nebudu konkurovat aj keby sme zakaz posunuli na rok 2200, rozlepte si už oči preboha
Stale ti unika, ze zijes v krajine, ktora je sice prdelou eu, ale stale patri medzi tie najvyspelejsie na svete. My skutocne mame na to (vramci eu) udavat smer. To ze europania nechcu dychat vyfukove plyny a viezt sa na spirale globalneho oteplovania sice dnes nieco stoji, ale zajtra na tom zarobime. A toto je tiez typicke, ze sa proti tomu stavaju zvacsa ludia, ktorych sa to ani netyka. Spalovaky maju skoncit najskor v 2035, isto to ale bude neskor. Slovaci jazdia na "nemeckych" jazdenkach, priemerny vek 14-15rokov. Cize vela z nas tu len teoretizuje, ale realne si do elektromobilu v zivote nesadne. Takze debatovat by mali radsej nase deti a vnuci, lebo ich sa to bude tykat. Ale hahaha blba gretka...
A ten nahly zaujem o znicenu africku sceneriu po tazbe kobaltu je tiez vtipny. Asi jedine pozitivum russkej propagandy za dlhu dobu
ja som to tu uz davnejsie uvadzal. Ak sa nieco nezmeni, na Slovensku bude jazdit 50% elektro + 50% spalovakov okolo roku 2055. Kazdy si moze spocitat, kolko bude mat vtedy rokov. Ja budem starsi, ako moji rodica (dochodcovia) dnes.
ja som to tu uz davnejsie uvadzal. Ak sa nieco nezmeni, na Slovensku bude jazdit 50% elektro + 50% spalovakov okolo roku 2055. Kazdy si moze spocitat, kolko bude mat vtedy rokov. Ja budem starsi, ako moji rodica (dochodcovia) dnes.
Už niečo vyše roka prognózy "ak sa nič nezmení " dostávajú nový význam...😉😀
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Ako to uz bolo neraz, umysel je dobry, ale na ociach ostavaju klapky a politici to nevidia komplexne.
Podobne to bolo, ked pri boji proti CO2 cca na prelome milenii na zapade (najma FR, Benelux) masivne dotovali kupu dieselov, kedze mali menej CO2 ako benziny.
Nasledne si po cca 10-15 rokoch uvedomili, ze diesele maju vyssie emisie NOx, ktore su rakovinotvorne (to bolo zname vzdy, odjakziva mali diesele na emisnej kontrole x-nasobne vyssie povolene limity).
Riesenim bolo, ze dotovali zosrotovanie tychto dieselov a kupu benzinov
Aktualna politika ohladom CO2 a automobilov ma za nasledok napr: )
- od roku 2020 su najviac znevyhodnene male auta typu VW up!, Skoda Citygo, Renault Twingo a pod. Kedze ciele CO2 su speficicky zavisle od hmotnosti auta a kedze su tieto male auta lahke, museli by dosahovat velmi male emisie, co bez velmi drahych technickych rieseni nie je mozne. A ten narast ceny by ich dostal na uroven vacsich aut. Cize ako vysledok su prave tieto najekologickejsie auta (napr VW up! vie jazdit okolo 4 litrov bez akejkolvek elektrifikacie) ako prve eliminovane. Auta, ktore vazia 900-1000 kg, cize su ovela mensou enviromentalnou zatazou, maju ovela nizsie emisie z pneumatik, brzd atd... No 2-tonove SUV su ok.
Velmi podobne to je aj s chystanou normou EU7 (max emisie budu musiet byt dodrzane v extremnych situaciach ako tahanie privesu pri prudkom stupani a podobne), teda v ziadnom rezime nemozu prekrocit limity. Aspon v sucasnou navrhu. Vysledkom bude ze aj male auta velkosti Fabia, Polo, sa prestanu vyrabat, kedze technologia by ich cenovo dostala na uroven aut o triedu vacsich.
- takisto pri BEV sa vobec neberie do uvahy ich spotreba, alebo hmotnost. Z pohladu EU je rovnako super ekologicky maly lahky VW e-up! alebo Dacia Spring ako 2,5 tonove elektricke SUV. A velka vacsina elektromobilov zacina hmotnostou na 1800 kg. Chyba mi tu akekolvek racio vo vztahu ku vyuzivaniu nerastov a vzacnych kovov.
- pri BEV nikomu nevadi drancovanie zivotneho prostredia, takmer vsetko su to obrovske povrchove tazby najma v rovnikovych oblastiach, nicenie pralesov.
Takisto podmienky v akych pracuju robotnici, v Afrike nezriedka deti.
Najnovsia reportaz o tazbe niklu pre BEV ucely z Indonezie:
https://www.wired.com/story/workers-are-dying-in-the-ev-industrys-tainted-city/
Zaroven si naozaj nemyslim, ze BEV je vzdy najlepsou alternativou na vsetky situacie a formy osobnej automobilovej dopravy. To je ako nabozenska dogma.
Čiže fotovoltaika je tiež zaťažená emisnými povolenkami, len ich platia jednotliví dodávatelia.
Toto je práve rozumné riešenie, lebo takýmto spôsobom je to jednoduché a zamedzí to dvojitému "zdaneniu". Je to podobné ako s DPH. Čím prispejem (v tomto prípade CO2), tak zato si zaplatím. Ostatné už zaplatili tí predomnou.
Bavíme sa o roku 2035, nie o roku 2023.
Ani v roku 2035 si nemyslim, ze bude BEV objektivne idealne pre vsetky oblasti.
Pacil sa mi alternativny scenar Toyoty, kolko by sa znizili emisie, keby bola cast aut namiesto BEV s 60-70kwh baterkami hybridmi s cca 1,5kmw baterkami. Pricom emisie ich zivotneho cyklu su totozne. Cize su aj ine riesenia prakticky rovnako ekologicke, kde sa sice vyuzivaju fosilne paliva, no vsadit vssetko na BEV s masivnou povrchovou taznou mi nepride ako vyhra.
Takisto na dlhe dialnicne presuny (normalnou rychlostou 130-140kmh) obzvlast v zimnom obdobi je proste spalovak efektivnejsi a vela tomu nenasvedcuje, ze by sa to za 10 rokov zmenilo.
Síc súc celoživotný pravičiar a liberál, ale aj tak pripomínam, že globálne otepľovanie nevyrieši "trh", to skrátka nie je možné. Ak máme ambíciu ešte nejako túto planétu uchrániť pred dopadmi klimakrízy, tak je to možné iba so zásahmi vlád a ich spolupráce, bez ohľadu na "trh". Ak si mám vybrať, či mám zachrániť seba alebo trh, volím seba.
a teraz tá matematika pre Elektromobily... priemerná spotreba takéhoto auta je cca 20 kWh na 100 km, čiže 0,2 kWh na 1 km čo predstavuje v priemere 70 g CO2, čiže pokuta na 1 automobil 7 000 €, takže podľa vlastnej metodológie, EU by mala elektromobil nie dotovať, ale naopak zaťažiť emisnou pokutou... !!!
Tych 20kwh/100 je castokrat optimizmus, bezne idu za viac. Nezabudnime na nabijacie straty ~15% ktore ti pocitadlo nauctuje ale nenajazdis.
Realistickejsich je 25+kwh/100. to je az 20 €/100
https://www.mojelektromobil.sk/ejoin-ma-novy-cennik-od-1-januara-2023/ a bude horsie
Uz teraz sa zacina hovorit o vypadkoch v daniach, lebo eauta maju naslubovane rozne ulavy.
Ano tie dane, za ktore sa opravuju a buduju cesty....Po ktorych chodia aj vyrazne tazsie eauta.
Ja si prdkam za zlomok ceny auta a paliva. Pred kovidom liter bol za 49c, cela nadrz 500km vysla za 15€..
Pýtam sa ako to chceš dosiahnuť?
technickym pokrokom. A vyvoj musia zafinancovat bohate krajiny, ako je aj Slovensko, resp. Slovaci.
Tak mi sa tu zviažeme regulaciami,aby sme dokázali zafinancovat Indiu Čínu?
Toto nie je Vtipkar?Či🤨
2.) najlepsi vyvoj sa vzdy robi pod tlakom a pri obmedzeniach. Clovek je tvor lenivy, ak by nebol pod tlakom, tak este ani nie sme na tych stromoch. Keby EU netlacila europske automobilky do elektromobility, tak nas do 10 rokov prevalcuje Cina a nase slavne automobilky mozeme zavriet.
3.) tie technologie, ktore sa u nas vyvinu rozhodne do zaostalejsich krajin nepojdu potom zadarmo. My im poskytujeme vyvoj, oni nam lacnu pracovnu silu.
No super,veď čistý hliník si kúpime...
Tak ako čipy, lieky a čokoľvek sa nám zdalo výhodnejšie nakupovat z Ázie.
Síce sa to poslednú dobu trošíčka kazí,ale veď "pod tlakom" to dáme 👍
no a na margo elektromobility a energií:
https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/nemecko-kapituluje-nestabilni-dodavky-elektriny-dovoli-vypinat-dobijeni-elektromobilu-zcela-a-na-neomezenou-dobu/
pokiaľ nebude celosvetovo akceptovaná dohoda na znižovaní CO2, a škrtiť pod krkom sa bude iba ten, čo tvorí 8% celosvetových emisií, nebude to OK...
lenivosť, nelenivosť... toto tu sa rovná minimálne ekonomickej "samovražde", prestaňme sa už konečne klamať...
A ten nahly zaujem o znicenu africku sceneriu po tazbe kobaltu je tiez vtipny. Asi jedine pozitivum russkej propagandy za dlhu dobu
Už niečo vyše roka prognózy "ak sa nič nezmení " dostávajú nový význam...😉😀
s malou stipkou sarkazmu sa pytam, preco teda russko nie je technologicka velmoc?