Suhlasim, mlcat je castokrat zlato, ak clovek v danej teme nie je doma a prirodzene mu ako laikovi nemozu byt zrejme suvislosti. O tom, ked niekto ani na X ty pokus nedokaze porozumiet rozdielom medzi zakladnymi pojmami ako su objednavky a dodania nehovoriac, tam diskutovat nema cenu
Co sa tyka Ciny, nech sa paci, tu su vysledky za 1-6/2023
https://carnewschina.com/2023/07/18/top-selling-cars-in-h1-2023/Ku backlogu, dolezite je rozumiet pojmom - backlog (vyroba, ktora meska, auta ktore sa mali podla planu vyrobit, ale nevyrobili sa alebo sa vyrobili nekompletne a cakaju odstavene na dokoncenie) a stav otvorenych objednavok (este nedodanych).
Cize napr ku 1.1.2023 mozem mat stav otvorenych objednavok napr 1000 aut (co moze byt kludne aj 100% rocneho planu vyroby) a z toho backlog 100 aut.
Mnohe automobilky este stale nemaju vydodavane auta objednane z roku 2022. Ale posledne mesiace sa vyroba a dodavanie vyrazne zrychlili, takze na jesen alebo do konca roka sa to dostane do normalu u vacsiny modelov ak nedojde k dalsiemu prekvapeniu typu vojna, pandemia a pod.
Napriek tomu vdaka dodavaniu objednavok z 2021-2022 bude mat tento rok vacsina automobiliek logicky pravdepodobne narast dodanych aut oproti roku 2022 (rozpravam o Europe), avsak dovodom narastu nebude zvysenie objednavok, ale schopnost po dvoch rokoch vyrabat v normlanom rezime bez extremnych vypadkov komponentrov.
O poklese predaja svedci aj to, ze kym este zaciatkom roka sa skladove auta bezne predavali za cennikove ceny bez zliav (v porovnani s "beznym" stavom v rokoch 2010-2019 kedy boli stale zlavy), za par mesiacov sa dospelo ku tomu, ze mnoho znaciek robi kampane a dava vysoke zlavy aj v hodnotach 5-10.000 € najma na sklady. To sa naozaj nerobi, ked sa dobre predava
Tyka sa to aktualne nielen BEV ale aj spalovakov, hoci u BEV je to horsie a najma dopyt sukromnych osob u BEV je tento rok v EU podla vsetkeho biedny aj kvoli ukonceniu/znizeniu dotacii. Inflacia mala tiez vplyv najma na privatnych zakaznikov, ked cloveku stupnu ine naklady tak si rozmysli, ci potrebuje nutne investovat do obmeny auta.
Aj dodacie doby co boli posledne roky neraz rok aj viac sa velmi rychlo blizia standardnym ca 2-4 mesiacom.
Cize pad objednavok uz nemusis ocakavat, kedze sa uz udial. Preto sa automobilky snazia cenovym zvyhodnenim tento jav samozrejme minimalizovat.
Samotne plany BEV su pre automobilky dolezite nielen kvoli samotnej transformacii a presadenia sa na novom trhu, ziskaniu podielu, ale aj kvoli CO2 pokutam. Nie je preto jedno, ked nedosiahnu to, co "potrebuju".
V rokoch 2020-2022 pri vypocte flotilovych emisii platili superkredity, ktore uz v roku 2023 nie su, a preto nevyhnutne potrebuju narast predaja BEV/PHEV:
"In the years from 2020 to 2022, a super-credits system applies for passenger cars with emissions of less than 50 g CO2/km (NEDC). These vehicles are counted multiple times for the calculation of the average specific emissions of a manufacturer:
as 2 vehicles in 2020
as 1.67 vehicles in 2021
as 1.33 vehicles in 2022."