Ako som tu uz myslim pisal, vychadzal som z informacii o vyvoji dopytu u viacerych europskych vyrobcov.
Minimalne za koncerny VW a Stellantis sa to na zaklade sprav potvrdzuje.

+ ked sa vezme do uvahy, ze pocet ponukanych BEV modelov rastie exponencialne.. len kazde uvedenie modelu na trh su tisice aut pre dilerov (zvycajne kazdy musi brat 1 alebo 2 auta na uvedenie).

Zaroven ale podla vsetkeho citelne klesa aj celkovo predaj aut v europe, nielen BEV...
Za 1.polrok su dodavky v pluse, nemusite mi zdielat grafy, hovorim opat o trende objednavok.
27.07.2023 - 13:06:28
00
quasimoto napísal:

V tom ma vyhodu koncept Stellantisu alebo BMW, ktore robia rovnake modely ako spalovak aj EV na jednej linke a vedia flexibilnejsie prisposobit vyrobu dopytu.


to je práve ich nevyhoda že nemaju platformu optimalizovanu pre EV a potom zaostavaju v každom parametre, niet divu že im nejdu predaje EVčok
27.07.2023 - 19:44:45
00
quasimoto napísal:
Zaroven ale podla vsetkeho citelne klesa aj celkovo predaj aut v europe, nielen BEV...
Za 1.polrok su dodavky v pluse, nemusite mi zdielat grafy, hovorim opat o trende objednavok.


vo february ma tu niekto presviečal že tento rok budu padat predaje Evčok, prešlo par mesiacov a padá jeden rekord za druhým toľko k tým vašim ničím nepodloženým trendom
27.07.2023 - 19:46:53
00
Trionq, tie trendy su podlozene. Uz je sprav viacero o znizovani objednavok - teraz myslim vsetkeho, nielen elektro. Len sa to zatial neprejavilo.
Toto je len jedna z nich.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cenova-vaka-aut-automobilky.A230711_114915_automoto_fdv

Este nieco. Musim uznat, ze vyvoj v elektre je fakt rychly. A ked teraz pozeram model 3 v cene okolo 50 000 eur s wltp dojazdom 600km, tak to je uz fakt dobre.
27.07.2023 - 23:19:06
01
quasimoto napísal:
Neboli tu viacere clanky uz o tom, ze VW kvoli nizkemu dopytu obmedzuje vyrobu vo fabrikach vyrabajucich EV v Nemecku?


boli, a vychadzali predpokladam vsetky z tej istej tlacovej spravy. Vyjadril som sa k tomu tuna, ale ty si si opat vytvoril "svoj zaver" o "nizkom" dopyte, vs publikovanemu "nizsom ako planovanom": https://www.mtbiker.sk/forum/post1953625.html#p1953625

quasimoto napísal:
V Cine to ide tiez dolu vodou, dlhodobo bol VW cislo 1 s podielom ca 20%, teraz je uz cislo 2 s podielom ca 10-11%.
Podiel EV v Cine je uz vyse 20%, avsak VW z celkoveho poctu preda len ca 5% EV, co mu zabezpecuje ca 2,5% podiel na EV trhu v Cine (v top10 medzi EV je mimo cinskych znaciek len Tesla a VW).

Podla prognoz sa ocakava v 2030 narast podielu EV v Cine ku 90%... Cize tie 2 miliony spalovakov, co tam preda VW (cisto znacka, nie koncern) su dost ohrozene.

Takze uz zasa do velkej miery odbacas, zahmlievas, od tvojho povodneho tvrdenia. Tak ako aj geograficky, tak aj casovo.

quasimoto napísal:
Aj v tej tlacovke sa pise o naraste mimo Ciny, udajne strategicke posilnenie je len nadviazanie a prehlbene spoluprace s cinskymi vyrobcami... je to sprava pre akcionarov, samozrejme, ze v takychto spravach sa firmy snazia vykreslit veci pozitivne....
Zasa odbacas, zahmlievas, od svojho povodneho tvrdenia na ktore bola moja predosla reakcia


quasimoto napísal:
A celkovo stale plati, ze sa tam hovori o deliveries, teda dodavkach, co su castokrat objednavky este z roku 2022.
Pokles dopytu sa prejavi vzdy oneskorene, ale aj v tlacovke hovoria o korekcii celkoveho objemu za koncern o pol miliona aut oproti prognoze napriek tomu, ze dodavatelske retazce a vyroba konecne funguju viacmenej OK oproti predoslym rokom.

Takze automobilka co doda za polroka 4+mil aut si taha 1.5+mil backlog kolko mesiacov? Kedy to uz mame cakat pad tych objednavok?
Takze kedze oproti rovnakemu obdobiu minuleho roka zvysili dodavky o nejakych 400k vozidiel, a backlog im siel z 1.8/0.26mil ICE/BEV na 1.65/0.2mil, tak to podla teba znamena prepad objednavok? ...

ano, "znizili" svoj vyhlad z 9.5mil na 9-9.5mil. Uplne hrozne, vid napr. moj prispevok , konkretne:
vw 3.marca: " deliveries expected to rise to about 9.5 million vehicles" vs ~8.3 mil za 2022

planuju predat iba o 700k vozidiel viac ako rok pred tym. Uplne padaju predaje tomu VW. A cely backlog je zrejme len ze ~800k predajnych miest koncernu vw si nakupilo po <2> nove modely....

ako sa to hovori, mlcat je zlato?
27.07.2023 - 23:23:55
01
Suhlasim, mlcat je castokrat zlato, ak clovek v danej teme nie je doma a prirodzene mu ako laikovi nemozu byt zrejme suvislosti. O tom, ked niekto ani na X ty pokus nedokaze porozumiet rozdielom medzi zakladnymi pojmami ako su objednavky a dodania nehovoriac, tam diskutovat nema cenu :)

Co sa tyka Ciny, nech sa paci, tu su vysledky za 1-6/2023
https://carnewschina.com/2023/07/18/top-selling-cars-in-h1-2023/

Ku backlogu, dolezite je rozumiet pojmom - backlog (vyroba, ktora meska, auta ktore sa mali podla planu vyrobit, ale nevyrobili sa alebo sa vyrobili nekompletne a cakaju odstavene na dokoncenie) a stav otvorenych objednavok (este nedodanych).
Cize napr ku 1.1.2023 mozem mat stav otvorenych objednavok napr 1000 aut (co moze byt kludne aj 100% rocneho planu vyroby) a z toho backlog 100 aut.

Mnohe automobilky este stale nemaju vydodavane auta objednane z roku 2022. Ale posledne mesiace sa vyroba a dodavanie vyrazne zrychlili, takze na jesen alebo do konca roka sa to dostane do normalu u vacsiny modelov ak nedojde k dalsiemu prekvapeniu typu vojna, pandemia a pod.
Napriek tomu vdaka dodavaniu objednavok z 2021-2022 bude mat tento rok vacsina automobiliek logicky pravdepodobne narast dodanych aut oproti roku 2022 (rozpravam o Europe), avsak dovodom narastu nebude zvysenie objednavok, ale schopnost po dvoch rokoch vyrabat v normlanom rezime bez extremnych vypadkov komponentrov.

O poklese predaja svedci aj to, ze kym este zaciatkom roka sa skladove auta bezne predavali za cennikove ceny bez zliav (v porovnani s "beznym" stavom v rokoch 2010-2019 kedy boli stale zlavy), za par mesiacov sa dospelo ku tomu, ze mnoho znaciek robi kampane a dava vysoke zlavy aj v hodnotach 5-10.000 € najma na sklady. To sa naozaj nerobi, ked sa dobre predava :) Tyka sa to aktualne nielen BEV ale aj spalovakov, hoci u BEV je to horsie a najma dopyt sukromnych osob u BEV je tento rok v EU podla vsetkeho biedny aj kvoli ukonceniu/znizeniu dotacii. Inflacia mala tiez vplyv najma na privatnych zakaznikov, ked cloveku stupnu ine naklady tak si rozmysli, ci potrebuje nutne investovat do obmeny auta.
Aj dodacie doby co boli posledne roky neraz rok aj viac sa velmi rychlo blizia standardnym ca 2-4 mesiacom.

Cize pad objednavok uz nemusis ocakavat, kedze sa uz udial. Preto sa automobilky snazia cenovym zvyhodnenim tento jav samozrejme minimalizovat.

Samotne plany BEV su pre automobilky dolezite nielen kvoli samotnej transformacii a presadenia sa na novom trhu, ziskaniu podielu, ale aj kvoli CO2 pokutam. Nie je preto jedno, ked nedosiahnu to, co "potrebuju".
V rokoch 2020-2022 pri vypocte flotilovych emisii platili superkredity, ktore uz v roku 2023 nie su, a preto nevyhnutne potrebuju narast predaja BEV/PHEV:

"In the years from 2020 to 2022, a super-credits system applies for passenger cars with emissions of less than 50 g CO2/km (NEDC). These vehicles are counted multiple times for the calculation of the average specific emissions of a manufacturer:
as 2 vehicles in 2020
as 1.67 vehicles in 2021
as 1.33 vehicles in 2022."
27.07.2023 - 23:55:45
00
ano, mas pravdu, nemal by som pisat backlog :)

Hovorit o tom, ze po rokoch ked vela veci bolo extremne predrazenych, a "lacne" verzie sa ani nevyrabali, su zlavy znakom prepadu objednavok, ked vlastne itak mnozstvo objednavok asi az stupa (1.8-0.4=1.4 coz je menej ako aktualnych 1.65, vsakze), zaujimave. Ini by to nazvali skorej "znormalnenie situacie".

Takze este raz, kedze tvoj povodny koment bol vseobecne o europskych trhoch s BEV, ziadna cina - za kolko mesiacov mame cakat ten prepad trhu o ktorom si hovoril 3 mesiace dozadu ze uz vtedy prebiehal? z casovych horizontov co vravis mi vychadza ze cca tak za rok.
A ako sa to prejavi? Ze mnozstvo objednanych aut narastie/sa bude stabilne drzat aj napriek narastu vyroby? A FO budu "very strong" s ocakavanym rastom?
28.07.2023 - 00:22:58
10
Toto by som bral, vyzerá to zaujímavo
thumb_up0thumb_down
28.07.2023 - 06:06:25
01
stanos4 napísal:
ano, mas pravdu, nemal by som pisat backlog :)

Hovorit o tom, ze po rokoch ked vela veci bolo extremne predrazenych, a "lacne" verzie sa ani nevyrabali, su zlavy znakom prepadu objednavok, ked vlastne itak mnozstvo objednavok asi az stupa (1.8-0.4=1.4 coz je menej ako aktualnych 1.65, vsakze), zaujimave. Ini by to nazvali skorej "znormalnenie situacie".

Takze este raz, kedze tvoj povodny koment bol vseobecne o europskych trhoch s BEV, ziadna cina - za kolko mesiacov mame cakat ten prepad trhu o ktorom si hovoril 3 mesiace dozadu ze uz vtedy prebiehal? z casovych horizontov co vravis mi vychadza ze cca tak za rok.
A ako sa to prejavi? Ze mnozstvo objednanych aut narastie/sa bude stabilne drzat aj napriek narastu vyroby? A FO budu "very strong" s ocakavanym rastom?

Pozri , objednavky objektivne klesaju a nie prvy mesiac.
Pisal som aj priklady dopadov, ako extremne rychle prichody zliav, velmi rychle znormalizovanie dodacich dob. Ano, do istej miery je to proces znormalnenia, avsak zaroven objednavky v mnohych krajinach klesaju na uroven nizsiu ako v krize - bez toho by bol proces normalizacie vyrazne pomalsi a plynulsi.
Vyssie bol aj clanok nezavislych expertov potvrdzujuci trend.

Zaroven svet nie je staticky a automobilky nesedia so zalozenymi rukami, snazia sa prijmat rozne opatrenia ako tento trend eliminovat a zabezpecit vyrobu, ci uz zlavami alebo inymi programami, aby bol konecny vysledok, ktory sa pocita (dodavky a zisk) co najlepsi.

Kedy uvidime prepad predaja na cislach? Kedze minuly rok boli velmi slabe dodavky, tento rok prepad dodavok dost mozne neuvidime. Medzirocny prepad bude vidiet predpokladam najneskor v Q2 2024.
Vyhlad pre europsky trh naozaj nedava dovod na optimizmus.

Inak tie lacne verzie, ktore sa prestali vyrabat pocas krizy, sa napriek poklesu dopytu vo vela pripadoch stale nedaju objednavat a zaroven mnohe znacky nadalej zdrazuju cennikove ceny z dovodu narastu vstupov/inflacie. Co sa ale casto bude aspon ciastocne kompenzovat zlavami.
Ved za 2 roky stupli ceny mnohych aut neraz o 10-20%, myslim.
V desatroci predtym bezne ceny stupali tak 1% rocne (mimo generacnych obmien), ale niekedy pri slabsich predajoch aj klesali.
28.07.2023 - 08:46:27
00
"objednavky objektivne klesaju" nejaky zdroj? pochybuje... automobilky vo všetobecnosti tieto udaje nezverejnuju.. zaroven aktualne predaje mesiac/dva dozadu áno, to su jedine relevantne čísla a tie hovoria uplne jasne. Tie vaše fantazmagorie o klesajucich predajoch sa opakuju stale dookola uz 4-5r ale čísla predajov hovoria niečo ine.


"pokles sa už udial"
nech googlim akukolvek štatistiku od predajov za H1 v EU, v Číne cez marketshare EVčok v EU/Číne všade je to o tom istom. Ale tento quasimoto žije asi v inom časopriestore
28.07.2023 - 11:13:43
00
tak tak, dobre som sa zabavil ked som si to rano cital :D
z cisel vyplyvajuci narast objednavok = objektivny pokles. Bil sa tu za to jak keby nastaval apokalypticky prepad, ale uvidime ho snad, mozno, ale vlastne mozno aj nie az 1.25roka po jeho predpovedi, aj ked vlastne tusim pisal ze uz sme mali najneskor koncom tohto polroka vidiet impact.
A chudatka automobilky s rekordnymi ziskami budu "musiet reagovat", a zacnu snad znova vyrabat aj ine ako len premiove modely :D

ja mam tiez apokalypticku predpoved, a tato sa aj naplni: VSETCIII POKAPEME! :D
28.07.2023 - 12:56:09
00
už som zistil prečo rastie predaj e-áut :) firmám a podnikateľom ... dajú sa odpísať za dva roky namiesto *bežných 4roch

*opravené


Naposledy upravil lapaloma dňa 28.07.2023 - 14:54:27, celkovo upravené 1 krát.

28.07.2023 - 13:23:19
01
lapaloma napísal:
dajú sa odpísať za dva roky namiesto nežných 4roch

Maju na vyber - drsne 2 alebo nezne 4. :)
28.07.2023 - 14:38:30
03
sakra, dobrý preklep :)
28.07.2023 - 14:53:48
00
stanos4 napísal:
tak tak, dobre som sa zabavil ked som si to rano cital :D
z cisel vyplyvajuci narast objednavok = objektivny pokles. Bil sa tu za to jak keby nastaval apokalypticky prepad, ale uvidime ho snad, mozno, ale vlastne mozno aj nie az 1.25roka po jeho predpovedi, aj ked vlastne tusim pisal ze uz sme mali najneskor koncom tohto polroka vidiet impact.
A chudatka automobilky s rekordnymi ziskami budu "musiet reagovat", a zacnu snad znova vyrabat aj ine ako len premiove modely :D

ja mam tiez apokalypticku predpoved, a tato sa aj naplni: VSETCIII POKAPEME! :D

Stracam sa, z akych cisel vyplyva narst objednavok?

Ako mam dojem ze ty a troniq stale nechapete ako to funguje a ze to nie su rozky a pokles objednavok z marca sa moze prejavit na statistike prihlaseni/dodavok az o rok (ak bolo predtym uz vela nevyrobenych objednavok).

Ja fakt nerozumiem, co na tom nie je jasne a co si protireci :)
28.07.2023 - 17:12:19
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle)
keyboard_arrow_up