https://www.mojapeticia.sk/campaign/dajme-sancovej-sancu-na-zivot/0ee2bb76-042e-4f22-969b-d88922f5fd7d
posledný komentár: 20. 11. 2025 o 20:20
posledný komentár: 23. 5. 2025 o 8:07
posledný komentár: 20. 11. 2025 o 20:20
posledný komentár: 23. 5. 2025 o 8:07
Robím v stavebníctve, v stavebnej projekcii. Viem presne, ako to vyzeralo v stavebníctve. Len pár postrehov, a reálnych vecí, čo sa stalo.
1) Tender na predĺženie mal podmienku, že víťaz je ten z najnižšou cenou. Odhadovaná cena bola 90 miliónov bez DPH, dátum ukončenia podávania ponúk september 2021. Takže covid v plnej sile. Víťazné konzorcium dalo ponuku na 74,5 milióna, už vtedy veľa ľudí poukazovalo na to, že tá cena je nereálna a nedá sa to za ňu postaviť.
2) Víťazné konzorcium si vyboxovalo, že Jantárová cesta, ktorá sa pôvodne mala opravovať spolu s električkou, keďže pri výstavbe sa poškodí, tak sa opravovať nebude. To čo rozbijú, tak tam kydnú betón a hotovo. Choď si pozrieť na to danie cesty do pôvodného stavu pri Technopole napríklad, čo tam vytvorili. To ani Fero za bývalého režimu, svojpomocne robiaci si dvor by to tak zle nespravil. A to nie je jediný príklad.
3) Konzorcium tvorili 4 firmy, Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones S.A., Cedis a Hant BA. Po 2-3 mesiacoch sa prestalo robiť, lebo skokové navýšenie nákladov na materiály (na čo sa už dopredu upozorňovalo, že to problém bude. Mesto viedlo rokovania s konzorciom, len to ich ignorovalo, lebo konzorcium sa začalo rozpadať, najprv odišiel Cedis, potom Hant BA, potom sa konečne s mestom dohodli na dodatku k zmluve
4) V momente, keď sa začalo konečne znova robiť, tak bolo oficiálne priznané meškanie 330 dní. Boli neskôr vytýčené ďalšie míľniky, čo treba splniť, žiaden sa nesplnil a veselo sa mešká ďalej.
5) Aj v čase, keď nebol materiál, zemné práce (výkopy, úprava terénu atď) mohli pokračovať, tých sa predsa zvýšená cena materiálov nedotkla, alebo len v minimálnej miere. Ale nie, bola zastavená komplet akákoľvek činnosť a mesto nespravilo žiadne opatrenia, aby aspoň zemné práce vykonali. Nebola uvalená sankcia nič. Stále sa mešká, robí sa ako u slimákov a mesto sa tvári, že je všetko v poriadku. Pre porovnanie, Lužný most sa staval necelé 2 roky, kým sa dal do úživania, má skoro 3km na dĺžku, šírku 35m. Ten malý most pri Farskom kostole svätej rodiny robia už 8 mesiacov minimálne a stále nie je hotový. Chápem, sú nejaké technologické prestávky, ale keď 3km most je niekto schopný postaviť za ani nie 2 roky, tak ten cca 200m most v Petržalke nemôžu robiť 8 mesiacov. Ten druhý most pri aktuálnej konečnej električiek? 10 mesiacov a ani ešte len debnenie tam nie je, len sa osázali nejaké nosníky. Mesto je s tým spokojné, že sa predsa robí... Choď sa pozrieť na Vajnorskú radiálu, ako tam idú, tam vidíš, že sa robí. V Petržalke to vyzerá ako cez obednú nedeľnú pauzu. Starý most sa robil od septembra 2014 do 21. januára 2016, a to rátam všetky práce, od búrania a až po začiatok kolaudácie
6) Akože mesto platí zhotoviteľovi viac ako 90 miliónov a môžeme byť radi, "ze sa im ho nakoniec podarilo ukecat a sice pomaly, ale pokracuje". To myslíš akože vážne? Keby som pracoval tak, ako to konzorcium, už letím. Keby niekorá firma robila na niektorých našich projektoch, ako to konzorcium, letia a vymáhajú sa od nich také pokuty, že by si sa len divil.
7) posledná vec. Tender bol kritizovaný, len jediné kritérium bola najnižšia cena. Bežne sa to robí tak, že z tendra sa vyradí uchádzač s najvyššou a najnižšou ponukou. Dokonca ako na Slovenku existuje možnosť vyradiť uchádzača, tak dá neodôvodnene nízku cenu. Chceš vedieť, ako na 99% malo byť? Ako to funguje v týchto tendroch, kde rozhoduje len cena? Dáme najnižšiu cenu, vyhráme, začneme stavať a potom postupne a toto, a hento a tam, treba dodatky k zmluve a zrazu si na nejakej priemernej cene až najvyššej, čo sa dala v tendri. Toto je maslo na hlave mesta. Keď videli, že sú problémy, mohli to konzorcium vyraziť a dať zákazku druhej firme s najnižšou ponukou napríklad s tým, že by sa spravil dodatok kvôli stavebným materiálom. Nie, mesto to nechalo stáť 330 dní.
Otvoriť v novom okne thumb_up0thumb_down
Pripomina mi to ten podchod Bajkalska - Prievozska.
Ked som sa tej mladej slecny (pani) co tam bola s tym panom z magistratu pytal, ze preco je to take nizke, tak mi povedala, ze mozme byt radi, ze to tam mame.
Takze hlavne, ze to tam mame, netreba to urobit tak aby to bolo funkcne ci bezpecne.
Nabuduce cakajme, ze na stenu namaluju 3D podchod a ludia budu do toho narazat.
Nabuduce cakajme, ze na stenu namaluju 3D podchod a ludia budu do toho narazat.
Čo presne ti na tom vadí? Máme ich tu po meste plno a je to skvelá vec. Najmä pre deti, ktoré ešte tou potrebnou istotou pri rozbiehaní nedisponujú.
https://www.google.com/maps/@64.1708927,-21.6881333,13z?entry=ttu
Streetview
Takze chces tvrdit, ze dieta ked sa opiera jednou nohou o stupatko sa rozbehne istejsie ako to co sa bude opierat jednou nohou o zem?
Nevidim v tom rozdiel.
Navyse, ked dokaze zastavit bezpecne pri stupatku a vylozit nan nohu, tak nedava zmysel, ze sa nedokaze rozbehnut ked ma nohu na zemi. Je to rovnaky skill.
Ked zosada z bicykla tak ma doma tiez stupatko? A potom caka kym ho rodic zlozi z biku aby nahodou nespadlo?
Podla mna su tie stupatka absolutny nezmysel a zbytocne vyhadzovanie penazi, navyse ked ich urobia meter od tlacitka na semafore.
Doteraz sme take stupatka nemali a nevsimol som si, ze by sa deti nenaucili bicyklovat.
Majme predsa zdravy rozum.
V skolstve sa tie "ulavy" uz prejavuju.
Vychadzaju z nich nesamostatne nemehla, nic sa im nechce ale zato maju trvalu zavislost na socialnych sietiach.
Cest malickej skupinke vynimiek, kt to ale nevytrhne.
Tento svet speje nenavratne do zahuby lebo sa najdu ludia, kt. tieto nezmysly este podporuju.
Tá cena je vysoká, pretože je to jediný kus, v cene je aj montáž a výrobca je (neviem prečo, je to jednoduchá konštrukcia) zo Slovenska. Ak sa to bude vyrábať lokálne a vo väčších množstvách, tak cena pôjde dosť výrazne dole.
Je ešte jedna možnosť - zelené vlny pre cyklistov, ale to by si zrejme pindal ešte viac
Zosadanie a nastupovanie na bike je predsa základná zručnosť, ktorú každý musí ovládať, ak sa chce bicyklovať.
https://www.google.com/maps/@64.1708927,-21.6881333,13z?entry=ttu
Myslel som v meste, Mosó je dedina bez jediného semaforu
Takže napríklad tu, alebo tu, alebo tu...
Presviedčať ťa o užitočnosti nebudem, zjavne už naprosto pevný názor máš aj bez toho, aby si také niečo vôbec videl
Pred rokom, mozno dvomi, tu nejaky pan hladal bicykel pre dceru, na asfaltky ale celoodpruzeny s teleskopkou. Teleskopku preto, aby si mohla na krizovatke dat sedlo nizsie a dosiahnut na zem. A odvtedy o takomto vyuziti teleskopiek u beznych cyklistoch pocuvam celkom casto. Takze nieco taketo mi dava zmysel, aj ked skor niekde kde je ovela lepsia cykloinfrastruktura.
V takej Viedni napriklad, kde stojis bicyklom na cyklocestickach skoro na kazdej krizovatke, to dava zmysel. Lebo zostupovat a nastupovat stale dookola je po chvili uz otrava. V AT maju ale i celkom fajne tieto featury - drevene, z dvoch casti, spodna na nohy a horna len taka doska na opretie riadidiel. Staci sa len opriet riadidlami o dosku, netreba ani skladat nohu, ani menit polohu, nic. Je to pohodlnejsie, jednoduchsie a plynulejsie, staci sledovat tych stojacich vlavo od teba kde take featury nie su a musia zlozit nohu alebo trackstandovat a na zelenu porovnat to nastupovanie a rozbiehanie.
Nedrístaj. Cykloorganizáciám to bolo a je srdečne jedno ... hentaké limity presadili policajti a od života odtrhnutí dopravní inžinieri.
Jasne, drístam.... Škoda, že cez 90% obsahu noriem na navrhovanie cyklotrás tu máme vďaka Holandsku, že sa to jednoducho prebralo. Hádaj, kto tam boxoval za to, ako majú vyzerať všetky tie prvky ako šírka, výška, rôzne odstupy, sklony a podobne. Určite to boli tí policajti a od života odtrhnutí dopravní inžinieri. Ani náhodou toho nekecali žiadne cykloorganizácie.
Slovenské normy a predpisy pre budovanie cyklistických komunikácií sa iba z rýchliku približujú k tým, čo sú v normálnych krajinách, nieto ešte v Holandsku. Kiežby by sme tu mali aspoň 50% z toho, čo majú v holandskej legislatíve ...
A neodvádzaj pozornosť. Bavíme sa o odstupe hentých cykloopierok a podobného mobiliáru, nie o "všetkých tých prvkoch".
Mimochodom, evidentne nemáš ani šajnu o tom, ako sa vypracuvávajú a prijímajú dopravné TP a STN. To ti ale nevadí drístať.
Druhá vec, mám predstavu ako sa vypracovávajú a príjmajú technické normy. Robím v stavebnej projekcii. Ale rád si to nechám vysvetliť, keďže ty to evidentne vieš a ja nie. Budem len rád.
Ty máš skrátka alergiu na Cyklokoalíciu a viníš ju za všetko, čo považuješ za zlé. Postoj päťročného decka. Aj dupeš nohami, keď píšeš tie príspevky?
Mimochodom,
žiadna taká norma neexistuje, ty stavebný projektant.