Moja skúsenosť je, že váha kolies na charakteristiku jazdy vplyv má, ťažšie koleso udržiava lepšie zotrvačnosť, ľahšie zase lepšie zrýchľuje, pri jazde ale jedna vlastnosť kompenzuje druhú, aby si to pocítil musí byť váhový rozdiel aspoň (v mojom prípade 90kg, 186cm) set kolies cca 300g (samozrejme treba porovnávať kolesá s rovnakou šírkou
rafiku a rovnakými plášťami (aj rovnaký dezén a rozmer) rozdiel však cítiť iba v kopci v prospech ľahších, na rovinách zase opačne mám lepší pocit pri vyššej zotrvačnosti kolesa z ťažších (pri rozdiely 300g). Je to ale aj zvykom.. Jednoducho dôležitejší je zvyk na priebeh & charaker kolies ako ich minimálny váhový rozdiel. A určite podstatnejši rozdiel vnímam pri šírke ráfikov a plášťov a dezéne ako pri samotnej váhe kolies. Ale aj váha kolies má svoje hranice.. Pokiaľ niekto jazdí "ťažké šmejdy" s váhou 2600-3000g a viac tak koleso síce môže dobre držať zotrvačnosť, ale jeho akcelerácia je tak tragická, že v kopcoch tento rozdiel zásadne pocíti. Ak aj niekto nejazdí profi, ale iba hobby tak určite odporúčam investíciu do lepších kolies, ale určite to netreba hrotiť. Kolesá na xc s váhou v rozsahu 1700-2200g budú úplne v pohode stačiť bežnému jazdcovi. A zamerať sa na šírku
ráfiku / plášťu a dezén..