Nejde mi totizto do hlavy spotreba na mojom Bafangu a to ho uz jazdim 3/4 roka. Zda sa mi, ze bateria 630Wh sa prilis rychlo vycerpa.
Uvedomujem si, ze spotreba zavisi od mnohych faktorov (vaha, teren, stupen dopomoc(W)...atd), ale...
Tu je moj vcerajsi vyjazd.
Vaha 88kg, dopomoc priemerne 5 z 9 stupnov (rovnejsie useky 3 cca 200W, najstrmsie 7 400-450W), 42.8km, z toho cca 50% asfalt rovinka, priemer 21km/h, prevysenie 773m.
V cieli uz sla baterka na 34V a menila farbu na hnedu, cize tipujem, zeby sla do toho "safe" modu, co ma Bafang spraveny a davala by po zvysok cesty len 100W cca.
Tych 50% asfaltu by to mohlo skreslovat, ale mal som zapnutu 5 dopomoc a siel cca 32-35km/h v protivetre polovicu cesty, cize spotreba bola asi ako pri stredne strmom stupani.
Inak na kratsej asi 20km trase, kde idem vacsinou rovinu a je tam jeden kopec v lese s 200m prevysenim mi to spravi na 20km cca 20%, co by bolo podla mna realnejsie, ale na dlhsej strase sa neviem v tkaomto pomere udrzat. Keby som vedel dat tych 60km do tych 20% este by som to bral ako tak, ale davam nieco cez 40km a to sa mi stalo, ze uz aj po 35km sa zacala baterka farbit do hneda .
Zaujimali by ma hlavne odpoved typu, vazim tolko, nastupanych mam tolko m, a baterka mi ukazuje % po XY km.
Zaujimali by ma rozne statistiky roznych jazdcov a ci je to mojim stylom jazdenie, ci ma Bafang pocitov vyssiu spotrebu ako Shimano a Bosch a pod.
Do statistiky beriem udaje z Garminu Edge 830 so snimacom rychlosti/vzdialenosti. Aky ma vplyv teplota na dojazd? Zatial ziadny
Bike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX 750
Motor: Bosch Performance line CX 4 Gen
Bateria: Bosch Powertube 750
Rezim: 99% Tour+ s upravenou assistance +1
Gpx https://strava.app.link/9qTIeM5z0Hb
Baterky ťahajú spoločne už vyše roka, chcelo to len trochen obalamutiť softvér, naformovať ju do držiaka fľaše pod tlmič, a schudnúť cca do 4 kg navyše 😄.
Zatiaľ som to za jeden výjazd nevybil, hlavná nevýhoda - treba 2 nabíjačky.
Baterky ťahajú spoločne už vyše roka, chcelo to len trochen obalamutiť softvér, naformovať ju do držiaka fľaše pod tlmič, a schudnúť cca do 4 kg navyše 😄.
Zatiaľ som to za jeden výjazd nevybil, hlavná nevýhoda - treba 2 nabíjačky.
pripájam sa s rovnakou otázkou
Batérie nabíjam každú inou nabíjačkou kvôli BMS v batérii Turbo Levo, keďže nemienim riskovať zbytočné chybové kódy.
On ten spešlácky softvér robí problémy už len keď som mu zatrhol aktualizácie nech zbytočne nebonzuje... , tak načo ho provokovať s ďalšou kapacitou.
Prídavná batéria vypomáha motoru rovnocenne cez ideálne diódy, jeho softvér to však zaregistroval, a keďže mu to nedáva logiku, tak mi napr. pri 20km/h vyhodnocuje len 10km/h.
No a to je ďalší bonus, keďže motor podporu pekne predpisovo vypína pri "svojich" 25km/h, čo je v reále "mojich" 50km/h.
Toto ja ale kadenčne nedám, takže oblbnutý spešl ťahá furt, ja udýcham výjazd nosom, a záznam mi zvládne Edge..?
Nechceš do zálohy? Jeden podobný s kopou náhradných dielov mi momentálne zbytočne stojí nevyužitý s nájazdom dačo cez 1000km.
Čo som predbežne pozeral, do tej "rúry" by možno šlo napratať aj okolo 1000Wh 🙂.
Ja som to riešil tak, že externá baterka je napojená paralelne na na pôvodnú, ale ešte pred internou BMS v origo baterke, Takže vybíjanie a nabíjanie ide stále cez origo bms. Ak by nastal nejaký problém a systém odpojí hlavnú baterku tak odpojí aj externú. Externá má samozrejme svoju BMS.
Takže po rozpravke o polovičnej rychlosti umyť zuby a spať
V komunikácii medzi riadiacimi jednotkami batérie, motora, compu a externými senzormi otáčok či krútiaceho momentu v uzavretom systéme spešlu to ale už musí byť trochu iný svet.
Kto tu napríklad niečo vie o "samovražde" batérie spešlu pri jej podbití, nedobití počas cca 7 mesiacov, či pri odpojení článkov od modulu? Jedna chyba, a dobrá batéria za 1400€ je softvérovo mŕtva.
Kto vie niečo o tom, ako softvér spešl batérie naloží s navýšením kapacity 700Wh, ktorú si za BMS systematicky kontroluje, alebo ako zareaguje na dlhodobé ignorovanie aktualizácií softvéru.
Alebo kto tu vie niečo bližšie o konečnom vyhodnocovaní vstupno-výstupných dát v komunikácii medzi batériou, motorom a compom?
A čo taký Levociraptor?
O tom ako pripojiť ďalší acupack do toho systému aby ho ako-tak prijal, mi nevedeli nič poradiť ani v autorizovaných servisoch. A bez straty záruky už vôbec nie.
Takže som si to riskol po svojom, a softvér spešlu sa už nejak musel vysporiadať s problémom keď motor má príkon napr. 400W, batéria mu dodáva len 200Wh, a o prídavnom akupacku nemá šajnu.
Chvalabohu sa nehodil do erroru, ale tento nepomer najskôr upravil softvérovo na rýchlosti.
No a ja tu iba zdieľam svoju úpravu Turbo Levo Expert 2022.
Len zopakujem, funguje mi to tak už vyše roka.
Kto má odvahu svojho Turbo Leva, či iný uzavretý systém trochu poštekliť, nech sa ozve, alebo založí tému k vlastnej predstave.
Teda ak má moja baterka napr. 625wh, ale reálne mám 875 (250wh extender), a systém by nejak počítal vydané Wh, tak pochybujem, že tam majú error typu "hohoho už si minul 625 a ešte stále máš šťavu?. Na, tu máš chybu". Za seba poviem, že Bosch nič také nemá. Ale pozor, ako som spomínal, ja sa napájam na pack ešte pred BMS, teda celý meraný príkon ide cez jeden "mozog". Ak si napr motor popýta 400W, tak BMS vidí 400W. Nie 200W cez origo BMS a dalších 200W injekcia pomimo o ktorej systém nevie. Práve v tomto prípade by som sa obával nejakých errorov.
V autorizovanom servise nevedia o takýchto veciach nič. To sú custom prerábky/dorábky. Nemajú vedomosti o tom ako funguje baterka, čo je BMS atď. Baterka je pre nich len diel na výmenu. Keď som ja kupoval ebike, tak ani nevedeli aký firmware v akej konfigurácii je tam nahratý, o tom že kedy a čo sa v poslednej aktualizácii menilo ani nevravím. V autorizáku by vedeli max pripojiť druhú baterku, ak to už výrobca predpripravil.
V podstate sa da každá baterka v každom ebike rozšíriť na nekonečne veľkú kapacitu. Ide zjednodušene len o počet paralelne zapojených článkov. V priloženom obrázku sú dve možnosti kde pridať "doping" (plné e čiarkované čiary). Ja som rozobral pôvodný aku a napojil som sa do vnútra (plné čiary). Ide to spoľahlivo a všetko cez oem bms.
PS: Kto má Bosch, može si teraz dokúpiť extender. Bosch neuveritelne po rokoch vydal 250Wh extender na Smart Systém, ale za 500€. Sa načisto zbláznili s tou cenou
Spešl má v tých novších určite zabudovaný coulombmeter, koniec koncov tie jednoduchšie sú dnes za pár šupov na Aliexprese.
Firmvér spešla nielenže sleduje konkrétny prietok energie, ale zároveň vyhodnocuje aj históriu poklesu kapacity článkov, takže ak poklesne zdravie batérie z pôvodných 700Wh na 500Wh, tak výmena 21700 za nové je bez výmeny za nový BMS zbytočná, keďže 500Wh ostane v pamäti ako hranica vypnutia.
A toto už je nečistá obchodná politika z Californie, dá sa o tom čo to zistiť na zahraničných fórach.
Rozšíriť acupack ešte pred BMS bol môj prvoplánový zámer, rozobral (skôr rozbil) som aj hnusne na furt zalepenú batériu, no tadiaľ cesta neviedla.
Chvalabohu,.. comp mi teraz pri dvoch batériách okrem polovičnej rýchlosti síce ukazuje aj polovičný výkon motora, no tieto úchylky nie sú podstatné.
Výkon jazdca ukazuje správne, to stačí, a ostatné v pohode zastane Edge.
Na výjazdoch bez prídavného packu všetko šlape ako má, a na svoje si príde aj Levociraptor ?
Podbitie nie je to isté čo nadmerné vybitie ktorému bráni BMS.
BMS ochráni článok pri poklese napr. do 2,8V, no ďalšiemu nebezpečnému samovybíjaniu nijak nezabráni.
Následný pokles v čase pod 2,5V je už o výraznej chemickej degradácii až zničení.
Rovnako tak pripojenie extendera napr. 10s2p natvrdo rovno na 10s5p za BMS sa nepovažuje z hľadiska udržateľnej bezpečnosti za dobrý nápad.
Spájanie acupackov ktoré nie sú balansované jednou BMS má svoje pravidlá, a toto zjednodušené zapojenie síce bude fungovať, no v tom lepšom prípade len skrátiš batériám životnosť. Ten horší asi popisovať nemusím.
Takže bez aspoň základného vzájomného blokovania, resp. bez postupného pripájania acupackov do uzavretého systému to takto natvrdo neodporúčam. Ani za, a ani pred BMS.
Taktiež pochybujem že niekto nakupuje overené 18650ky v záruke po 12€ za kus, a tipujem že sa prevažne jedná o nákupy "mačky vo vreci" z Aliexpresu alebo z Allegro, v tom lepšom prípade z Holandska z vyradených sérií po dlhšom uskladnení alebo demontáži.
Tak či onak, vyskladať seriózny acupack bez dôkladnej kontroly a spárovania každého článku je len ďalšie zbytočné budúce riziko.
A otázky domáceho zvárania, alebo dokonca spájkovania článkov sú už na inú diskusiu.
V servise vzdy vedeli vyčitat z baterie data o požívaní, počte cyklov a minimalnych hodnotach napetia.
Tie baterky sa dali nabijať inym spôsobom a tak este funguju ďalších 8 rokov, hoci kapacita je uz o nicom…
Takze verim že dnešné baterie pre ebiky budú mať nejaké pokutnosti zabudované do systému aby si clovek nahodou nepomohol sám a musel kupovať originál….
Súhlas, že pripojenie 10SxP na priamo na inú 10SxP nie je úplne najbezpečnejšie riešenie (treba dodržať rovnaké napätie pri spájaní), ale prišlo mi to v mojom prípade ako najjednoduchšie riešenie. Vlastne ono to nie je úplne napriamo, lebo extender má svoju BMS. Prečo by toto riešenie malo byť na úkor životnosti? Ja som kupoval nové 18650 z nkonu a poznám ľudí, čo stavajú packy a bežne kupujú tiež z nkonu,
Ako to máš teda celé zapojené? Pozdieľaj info, schému, moduly, ak to teda nie je tajné
K téme ukladania zdravia o baterke do BMS:
Je to samozrejme užitočné, ale pokiaľ to nie je resetovatelné (po výmene článkov), tak to ďakujem pekne. Celé tieto preinžinierované systémy sú spôsob ako z ľudí vybrať peniaze za servis, res. servis ani nie je, rovno výmena. Minulý rok som ešte aj mal silnú kolobežku s custom 45Ah packom 14S10P, kde som v peaku odoberal cez 5kW. Mal som tam smart BMS. To bola radosť s tým robiť, kompletná diagnostika, live data, logy, grafy, kompletne konfigurovateľný každý jeden parameter, nútený balanc, možnosť nastavenia kedy zastaviť nabíjanie a pod. Žiadna "software" smrť nehrozila, max sa pri skrate alebo inom kritickom preťažení úplne vypla, ale stále sa dala kedykoľvek oživiť. Hocikedy hocičo resetovateľné. A úplne v krajnom prípade sa dala BMS jednoducho vymeniť.
A potom neskôr keď som kúpil ebike, tak nič
Ale je to tu o dojazdoch, tak aj niečo k téme, dnes si bol vybehnúť po dlhšej dobe:
Motor: Bosch Gen 4 (no-smart)
Baterka: 625+250Wh
Trasa: 62km
Priemerka: 20,7km/h
Cadencia priemer: 68
VM: 1060m
Baterka začiatok: Displej 100% (41,7V)
Baterka zostatok: Displej 64% (38,3V)