TLDR:
Čaute, vie niekto poradiť, ako zhodiť zaseknutý orech resp rozobrať takéto koleso?

---

Zdravím, potreboval by som poradiť so servisom zadného kolesa na QR. Problém spočíva v tom, že sa zasekol mechanizmus na uvoľnenie záberu kolesa, čiže nefunguje voľnobeh / pohyb pedálov smerom dozadu a kazeta sa konštantne otáča spolu s kolesom.

Chcel som to rozobrať, ale zistil som, že koleso nemá kónusy a guľôčky a je to celé nejaké iné... namiesto nich sú tam cartridge ložiská a neviem ako to ďalej rozoberať, aby som zhodil bubon a uvoľnil ten mechanizmus / pružinky.

Chcel som rozobrať prachovku/kónusy zo strany od kotúča (tak sa to robievalo na iných kolesách), ale tým ako je to poskladané sa uvoľnila drive side strana, tak som ju odšróboval. Na non-drive strane sa mi dá uvolniť len poistná matica, ale samotná prachovka/kónus zostáva pritiahnutá a na druhej strane to už nemám za čo chytiť (mimo osky) aby som ju odšróboval. Vyskúšal som aj dať 2 matice na drive side stranu (druhá ako lock), ale tá non-drive side sa nepovolila... namiesto toho to povolilo tie 2 na drive side.

V bubne to vyzerá ako keby pod ložiskom bola nejaká poistná matica čo to drží (tie 2 zárezy čo je vidieť na foto), ale neviem ako ju zhodiť. Kúpil som kľúč/sťahovák na demontáž Shimano HG bubnu, len to tam nepasuje je to hrubšie ako tá medzera medzi bubnom a ložiskom resp čo je vidieť tie zárezy na foto. Nikde som nevidel taký sťahovák, asi jedine keby zbrúsim ten Shimano HG. Otázka je či to vôbec pomôže a nie je to len zakryté ložiskom a teda či netreba najskôr vybrať ložisko. Možno by to šlo aj šrobovákom a kladivom. :) Pokiaľ hej, tam potom vzniká otázka či sa to povoľuje v smere hodinových ručičiek, alebo proti resp či tam nie je opačný závit nech to náhodou viac nepriťahujem.

Trocha som hľadal na internete a našiel som aj informácie, že takéto ložiská v nábojoch sa jednoducho vyklepnú kladivom. Či tak postupovať netuším. Skúsil som to veľmi jemne, ale nepostrehol som žiaden posun a silnejšie som radšej neklepal nech niečo nepokazím.

Je to prakticky nové koleso, jazdené asi mesiac. Potom sa v lese cez leto zaseklo (cesta domov bola veľmi zaujímavá, keď som nechcel stále nahadzovať a zhadzovať reťaz). Tak som obratom nahodil iné koleso a jazdil to. Síce je to v záruke (alebo bolo predtým ako som to rozobral), ale nechcem to reklamovať. Chcem sa to naučiť opraviť sám.

Model kolesa / náboja neviem nájsť, je to nejaká Dema MTB 29" na 32 dier a kotúč na 6 dier s 10 rýchlostnou kazetou.

Prílohy:

2fe444bf-5235-431e-8e11-0f81091d2279.jpg
2fe444bf-5235-431e-8e11-0f81091d2279.jpg 84.27 KiB thumb_up0thumb_down

4953659f-7b97-4bc2-9d81-9486612a630d.jpg
4953659f-7b97-4bc2-9d81-9486612a630d.jpg 87.33 KiB thumb_up0thumb_down

f1b739c8-ad1f-4061-9c1e-246eeee81e22.jpg
f1b739c8-ad1f-4061-9c1e-246eeee81e22.jpg 71.3 KiB thumb_up0thumb_down

14.04.2024 - 09:05:35
00
Ložiská vyklepneš von s oskou, keď po nej buchneš kladivom, najlepšie gumeným. Alebo dreveným.

To čomu hovoríš bubon sa volá voľnobežný orech.
14.04.2024 - 10:51:19
00
Ale prečo to neodnesies predajcovi na záručnú opravu ... hento so svojimi skúsenosťami a chýbajúcim vybavením nemôžes doma ekonomicky zmysluplne urobiť ... nehovoriac o dostupnosti prípadných náhradných dielov ...
14.04.2024 - 11:06:44
00
aJoN To kladivo som už skúšal jemne a vyzeralo to, že sa to vôbec nepohlo. Ale ak sa to teda má robiť týmto spôsobom, tak môžem ešte vyskúšať troška silnejšie. Jo, používam bubon/orech rovnocenne na ten komponent.

ivast Prakticky nič som nikdy takto nereklamoval, nechce sa mi s tým zapodievať + ma zaujíma ako to funguje a chcem sa naučiť ako to rozobrať / zložiť. Navyše som tých kolies kúpil viacero (do zásoby) a keď bude treba rozobrať ďalšie, aspoň budú skúsenosti. Mám aj nejaké náradie a náhradné diely. Prípadne nejaké veci napr na ložiskový lis by sa dali aj vytlačiť na 3D tlačiarni.
14.04.2024 - 22:12:57
00
Tak problém vyriešený, hodím sem sumár keby mal niekto podobný problém.

Vyklepnúť to síce nešlo, ale podarilo sa mi odšróbovať tú ľavú stranu od kotúča a potom už šla vyklepnúť oska spolu s ložiskom na drive side strane. Freehub body som zhodil a pružinky aj tie západky boli ok, problém bol v tých zúbkoch na tele orecha. Jeden som odlomil (netuším ako sa mi to mohlo podariť) a ten to zablokoval... sranda bolo to ok, oprel som bike a keď som ho zdvihol, tak sa to zaseklo... ten voľný úlomok sa posunul a bolo vybavené. Sranda, že som to nikde necítil ani to nebolo počuť... Keby sa to stane za jazdy, tak tým určite odtrhnem prehadzovačku a pravdepodobne by z toho mohol byť aj nepekný crash ak by sa to následne dostalo do kolesa.

Poskladal som to a po 1 jazde to funguje normálne aj bez toho 1 zubu. Počítam, že jediný rozdiel bude, že v tom jednom bode rotácie sa bude neskôr spúšťať záber kazety a väčšie riziko, že sa odlomí ďalší zub.
20.04.2024 - 21:51:15
00
keyboard_arrow_up