Nejde mi totizto do hlavy spotreba na mojom Bafangu a to ho uz jazdim 3/4 roka. Zda sa mi, ze bateria 630Wh sa prilis rychlo vycerpa.
Uvedomujem si, ze spotreba zavisi od mnohych faktorov (vaha, teren, stupen dopomoc(W)...atd), ale...
Tu je moj vcerajsi vyjazd.
Vaha 88kg, dopomoc priemerne 5 z 9 stupnov (rovnejsie useky 3 cca 200W, najstrmsie 7 400-450W), 42.8km, z toho cca 50% asfalt rovinka, priemer 21km/h, prevysenie 773m.
V cieli uz sla baterka na 34V a menila farbu na hnedu, cize tipujem, zeby sla do toho "safe" modu, co ma Bafang spraveny a davala by po zvysok cesty len 100W cca.
Tych 50% asfaltu by to mohlo skreslovat, ale mal som zapnutu 5 dopomoc a siel cca 32-35km/h v protivetre polovicu cesty, cize spotreba bola asi ako pri stredne strmom stupani.
Inak na kratsej asi 20km trase, kde idem vacsinou rovinu a je tam jeden kopec v lese s 200m prevysenim mi to spravi na 20km cca 20%, co by bolo podla mna realnejsie, ale na dlhsej strase sa neviem v tkaomto pomere udrzat. Keby som vedel dat tych 60km do tych 20% este by som to bral ako tak, ale davam nieco cez 40km a to sa mi stalo, ze uz aj po 35km sa zacala baterka farbit do hneda .
Zaujimali by ma hlavne odpoved typu, vazim tolko, nastupanych mam tolko m, a baterka mi ukazuje % po XY km.
Zaujimali by ma rozne statistiky roznych jazdcov a ci je to mojim stylom jazdenie, ci ma Bafang pocitov vyssiu spotrebu ako Shimano a Bosch a pod.
Ak teda máme rovnakú rýchlosť, prevýšenie, váhu a vzdialenosť, tak aký vplyv na dojazd má kadencia?
Inak samozrejme, že vysoký dojazd ebiku je len kaleráb do hlavy od výrobcu a predajcu kupujúcemu.
Napr. 900Wh na 200km.
Dajmetomu že 95kg otec aj s ruksakom udrží trvalých 75W a 25kg bajk mu pridá na eco 112,5W. Potom otec zvládne 200 km za cca 7 hod. priemerkou 25km/h.
Toto nedám ani omylom so svojim spešlom 1400Wh, ale keď letákom "veriaci" zákazník nevie kam, pomôžme mu tam...
A to nehovorím o tom, že keď overím kapacitu takej 25Ah batérii, tak v tom lepšom prípade pri záťaži 112W vyleziem na úroveň niekde medzi 820 a 860Wh, a reálny atak dojazdu vidím niekde okolo 100km na ľahkom podklade.
(Pri 50kg babenke sú to už ale úpne iné počty)
Napr. na dochádzku do práce po všetkých doterajších skúsenostiach odporúčam vhodnú konverziu.
V podstate štýl ktorý tu opísal Ayala.
Vysoký dojazd ale zas celkom ľahko môže znamenať, že ebajker využil prevažnú časť energie batérie na dorovnanie váhového rozdielu cca 10 - 15kg medzi klasikou a éčkom.
Alebo
https://www.specialized.com/cz/cs/app/turbo-calculator?battExtender=0&countryCode=CZ&mode=Eco&productId=188260&stops=Few&terrain=&useImperial=false
Ten Specialized dostup, dojazd kalkulator sa mi viac pozdava.
---
Alebo si kazdy moze urobit vlastny test a nespoliehat sa na papierove kalkulatorove dojazdy.
Daval som tu uz jednoduchy navod asi 2 roky dozadu.
---
Idealne najst si len stupanie, teda do kopca, aspon 200 vm, priemerne stupanie aspon 3,5 %.
* Priklad ako som si to otestoval ja.
* RACA - BK, asfalt, priemerne stupanie 7,4 %
* Na mape to ukazuje 6m klesanie ale v reale som si nevsimol. vid video.
Trasa_Raca_BK
* video
https://youtu.be/BXqw_HBHi3w?t=35
0:35 - 8:23
* moja hmotnost = 80-84 kg
oblecenie + batoh + voda ~ 5 kg
Bike ~ 25 kg
SPOLU = 110-115 kg
Bosch Performance CX Gen4, 85 Nm, 250 W, baterka 625 Wh
* po nejakej korekcii smerom dole, dostup vychadza teoreticky u mna
ECO = 323 vm x 10 (100% / 10%) ~ 3000 vm
TOUR+ = 323 vm x 5,88 (100% / 17%) ~ 1800 vm
E-MTB = 323 vm x 4,54 ~ 1300 vm
TURBO som neskusal
* cize
Asfalt, stupanie ~ 7,4%, len do kopca,
ECO ~ 3000 vm
TOUR+ ~ 1800 vm
e-MTB ~ 1300 vm
* dojazd v tomto extremnom pripade
ECO 3000 vm / 7,4% = 40,54 km + dole kopcom x 2 = 81 km
TOUR+ 1800 vm / 7,4% = 24,32 km + dole kopcom x 2 = 48,5 km
e-MTB 1300 vm / 7,4% = 17,56 km + dole kopcom x 2 = 35 km
* Kto to chce vediet aj na rovinke, tak si to moze tiez otestovat. Mne to vychadzalo pri ECO, priemerka 22 km/h, dojazd ~ 135 km
---
* Realny priklad z vyjazdu.
* moj styl jazdenia:
Dole kopcom, rovinky davam v OFF, niekedy aj mierne stupania ci kratsie kopceky = bavi ma si aj troska zamakat.
Motor pouzivam fakt len v kopcoch, pripadne ak som unaveny po dlhsom stupani tak aj na rovinke kym sa nevydycham, ci na konci vyjazdu. Teda pouzivam baterku prevazne na stupania, kopce.
Preco davam OFF?
Lebo som chcel vediet realne dojazdy cisto v kopcoch, pri stupaniach a kedze BOSCH mi zaznamenava iba zapnutie a vypnutie rezimu dopomoci v %, tak sa bez vypinania dopomoci do OFF nedalo zistit kolko som presiel na aky rezim.
* Bukova - Biely Kriz (BK)
kliknite hore na "VYSKOVY PROFIL" a prejdite profil trasy myskou
01
https://www.freemap.sk/#map=14/48.544825/17.406807&layers=O&tool=track-viewer&track-uid=3EhSVSTSZISmMMjLdJ0EL8
02
https://www.freemap.sk/#map=14/48.501848/17.340460&layers=O&tool=track-viewer&track-uid=4oqvNUCaCljGuWMUueu4co
03
https://www.freemap.sk/#map=17/48.482939/17.300860&layers=O&tool=track-viewer&track-uid=6v3vUbSt5zbDsORT9a4fpu
04
https://www.freemap.sk/#map=15/48.472253/17.300549&layers=O&tool=track-viewer&track-uid=1h4hrQJw8vcKrxOo7WtFnA
05
https://www.freemap.sk/#map=14/48.451948/17.283983&layers=O&tool=track-viewer&track-uid=61he8DyTGbptXoivtdz5NP
06
https://www.freemap.sk/#map=14/48.421882/17.264328&layers=O&tool=track-viewer&track-uid=0SX9JetO2XHhQJP8oup0eR
07
https://www.freemap.sk/#map=13/48.377404/17.217121&layers=O&tool=track-viewer&track-uid=6lLzG5mvyDnkjjWYe3DvHB
08
https://www.freemap.sk/#map=16/48.342124/17.189398&layers=O&tool=track-viewer&track-uid=1AdvdvdB3PHKP15eNLZUZU
09
https://www.freemap.sk/#map=19/48.335922/17.186268&layers=O&tool=track-viewer&track-uid=7xXMQMsMWHExKhHH6iGEHi
10
https://www.freemap.sk/#map=19/48.334820/17.183969&layers=O&tool=track-viewer&track-uid=3N4KoD56UQHrLevJZPWzpw
11
https://www.freemap.sk/#map=13/48.291307/17.166227&layers=O&tool=track-viewer&track-uid=47vkmTJ4keGTgo6aQOYbYh
12
https://www.freemap.sk/#map=13/48.216266/17.120991&layers=O&tool=track-viewer&track-uid=2DYGYoMD97CusSlPJo8HNT
tu v tab. si najde kazdy co ho zaujima.
v prilohe v zip su tab. v lepsom rozliseni
Asi jsem něco nepochopil
Tie vyskove ale nie su presne, kedze su tam zaratane km po rovine (fakt nebudem zapisovat na kopci %) , to iste plati aj pre % na 1km. V realite mam odsledovane do kopca cca 5% na 100 vyskovych a po rovine 0,5% na km. Eco nepouzivam, zerie po rovine tusim viac ako Tour+.
Teraz sa chystam experimentovat s nastaveniami Auto rezimu. Vyhovuje mi ten konstatny vykon narozdiel od Tour+ (aj ked mam na nom najazdenych asi 90%).
Ještě že tak,už jsem měl obavy zda má vůbec cenu vyjíždět
Vacsinou tu ludia napisu, ze presli xy km a xy vm. Nic viac.
Niektori si potom povedia: "ako to robia" vsak ja mam polovicne hodnoty. Asi ten ich ebike musi byt lepsi nez ten moj.
Pritom netusi kolko vazi, aky profil trate mal atd.
Dokonca moze mat ten isty ebike =)
Co je teda realny dojazd?
Treba si uvedomit, ze za roznych podmienok bude iny.
Na rovinke, v miernych kopcoch, v prudkych kopcoch, hmotnosti jazdca, vybavy, kondicke. pripadnej unavy
Pozries popis pri kupe, dojazd az 150 km. Srdce zaplesa, paradicka.
Kupis a ides na prvy vyjazd do kopcov urobis 700 vm a 40-50 km a baterka na 0.
Reakcia: Kua, oklamali ma, predali mi nejaky smejd.
---
Dal som vam tu realne hodnoty z vyjazdu, ziadne od boku alebo co som si asi zapamatal.
Kazdy si z toho moze urobit predstavu.
---
Ak byvate pod kopcom, pridete domov z prace a vybehnete si nejaky okruzik 20-30 km s 700 vm tak to prejdete aj na TURBE a nemusi vas zaujimat stav baterky.
Ak chcete aj vacsie vyjazdy tak je lepsie vediet co zvladnete. Ale nie z nejakych vseobecnych kalkulatorov ale najlepsie vase realne.
Takze ak chcete vediet skutocny dostup (vm), dojazd vas a vasho ebiku v roznych terenoch a stupaniach tak si to najlepsie otestujte.
Netreba ist celu trasu na ECO, ale ako som vam daval priklad, najst si nejake trvale stupanie.
Jeden den si to vystupate na ECO. Na dalsi vyjazd si to date na TOUR+ (TRIAL) co kto ma, atd.
Potom si to preratate (aproximujete) na 100% baterky.
Ja som si to urobil a teraz viem, co si mozem dovolit. Lebo viem co zvladnem na ECO, TOUR, e-MTB v zavislosti od vm co ma cakaju a zostatku baterky.
Takze kedze ma lakali vyskusat aj dlhsie trasy od Smolenic, ci Bukovej do BA tak som vedel, ze to dam bez nabijania.
---
Navyse ked nejdem sam tak vediem vyjazdy, tak potrebujem vediet co ludia zvladnu.
Mal som na zaciatku co som zacal jazdit na ebiku jednu negativnu skusenost s kamaratom, co mi po asi 65% naplanovanej trasy oznamil, ze uz ma len 10% baterky A ja som minul sotva 25%. To sme isli vedla seba. Presne vedel aku trasu pojdeme, lebo som mu ju dopredu poslal a povedal: "v pohode".
Len rozdiel bol, ze on to mal zapnute vkuse a vazil o 20 kg viac ako ja.
Odkedy zacal pouzivat moj styl jazdy, dojazdy sa mu rapidne zvacsili.
Samozrejme ak viem, ze mame malo casu nemam problem naplanovat kratsiu trasu alebo pripadne aj dlhsiu a pojdeme ju na vacsej dopomoci = rychlejsie
Lebo som si seba aj ebike otestoval viem co zvladnem a viem aj co zvladne pripadne moj kamarat.
Chcel by ist so mnou zo Smolenic - BA.
Ale viem, ze on to momentalne neda. Navyse ma len 2A nabijacku co mu nabije 10% za hodinu na 630Wh baterke, co on minie tak na 150 vm v zavislosti na stupani.
Dalsiu baterku si nechce kupovat.
Pritom ma minuly rok oslovil tu odtialto jeden starsi ebiker a isli sme zo Smolenic - BA.
Predtym som sa ho pytal na nejaky jeho vyjazd aby som mal predstavu ake trasy zvykne jazdit. Pre istotu som mu zobral aj jeho nabijacku ku mne do batohu.
Nakoniec ju vobec nepotreboval a dal to na pohodu.
---
Ale znova opakujem.
Uz som to tu raz pisal.
Kazdy nech si jazdi ako chce je to jeho osobna vec. Kludne so zapnutym motorom pocas celeho vyjazdu. Nic proti tomu nemam.
Len keby ste si otestovali co zvladnete tak by ste si vedeli naplanovat a vypinanim motora urobit aj vacsie trasy ci stupania ako v sucasnosti robite. Akurat nebudete mat priemerku 22-25 km/h
Je ale na kazdom co chce jazdit ako chce jazdit a ci potrebuje dalsiu baterku alebo vacsiu baterku.
Marian61 to vyriesil, ze si namontoval 2 x 700 Wh baterku a nema problem pobehat 100+ km.
My co sa v tom nevyzname mame zatial, kym budu baterky 1400+ Wh a budu vazit tolko ci menej ako teraz 625 Wh, tieto moznosti:
- Kupit dalsiu baterku a vozit ju so sebou
* nepopularne
- zmenit sposob jazdenia = vypinanie motora na rovinkach a dole kopcom a usetrit si % na kopce
- zredukovat hmotnost
- nabrat kondicku
Za mňa by boli užitočné údaje z motora, že prešiel som napr. 50km za 3h, z toho mi motor pomáhal počas 30km v čase celkovo 2h (plus rozhodené na jazdné režimy použité počas jazdy), počiatočný stav baterky vs konečný a priemerne som minul xx Wh/km. Proste všetky údaje o spotrebe ale iba k času kedy bola asistencia motora aktívna.
To by bol reálny dojazd, ALE výlučne na moju "konfiguráciu" (bike, hmotnosť, trasa...atď).
Takže reálny dojazd vo všeobecnosti sa nedá povedať už len kvôli viacerým individuálnym a externým faktorom a už vôbec nie bez konkrétnych power štatistík, ktoré neviem či nejaký výrobca vôbec ponúka pre užívateľa (Bosch nie).
TOP čo som videl boli údaje, ktoré chip Speedbox Bluetooth (pre Bosch) dokáže čítať na CAN zbernici a ukladať do logu a následne analyzovať. To je pecka! Prečo toto Bosch neponúka logovať a exportovať je mi záhadou. Hlavne, že ponúka kopec iných blbovín, ako napr. využitie jazdných módov, kedy ak sa pustím dole kopcom na Turbe s kadenciou=0, tak mi povie, že 100% využité Turbo
Každý si musí dačo odjazdiť na svojom ebike, aby zistil, v akých číslach sa cca hýbe a podľa toho si odhadnúť svoj dojazd a plánovať výlety!
Pekne zhrnute. Vytesat do kamena !!!