niekto niečo nedomyslel ....
uvidime
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/rozvodna-sit-je-pripravena-ani-milion-elektroaut-ji-nestrhne
posledný komentár: 20. 10. 2025 o 16:43
posledný komentár: 11. 2. 2020 o 7:23
posledný komentár: 20. 10. 2025 o 16:43
posledný komentár: 11. 2. 2020 o 7:23
Ja niesom odporca EV, iba toto štádium vývoja nieje z môjho pohľadu zaujímavé ani technologicky ani ekologicky. Počkám keď sa to zakuklí, dozreje a nakoniec čo z toho potom vylezie ...
Aktivna bezpecnost je u EV kvoli vyssej hmotnosti jednozne horsia ako u porovnatelnych ICE.
Jazdil si uz na MB G electric? Nerozumiem aky dovod a predsudky mas proti EV v terene
Lepsie by planete prospeli keby nic nekupili.
Bajkami spravim >2x viac km rocne ako autom. Aj to ma malu spotrebu a je lpg, cize hned -20% co2.
Som presvedceny, ze celkovo skodim planete vyrazne menej, ako niekto co sa vyvaza na ev a bucha sa do hrude ako zachranuje planetu.
Problem nie je "len" tazba a spracovanie kovov pre magnety a baterie, ale ma to aj geopoliticky rozmer.. Napr cina vo velkom zostatnuje vsetko co suvisi s li-bateriami. Dufam ze mnohi si vsimli vysoku angazovanost ciny po svete, akonahle sa zisti ze krajina ma loziska tychto kovov..
Este budeme velmi prekvapeni, v horizonte desiatok rokov ake to bude mat nasledky.
Aby to raz nedopadlo ako s ruskom, ktore tiez desiatky rokov zilo z predaja ropy a plynu do eu. A teraz sa nevie zmestit do koze..
Aktivna bezpecnost je u EV kvoli vyssej hmotnosti jednozne horsia ako u porovnatelnych ICE.
Jazdil si uz na MB G electric? Nerozumiem aky dovod a predsudky mas proti EV v terene
1. odkedy platí že tažšie vozidlo je menej bezpečné ? fyzika ZŠ ..
2. že su EV tažšie už nie je celkom pravda su tam minimalne rozdiely, napr model 3 je lahší ako superb a len o +-40kg tažší ako m3 atd,,
3. výhodov je že EVčka nemaju v predu motor, tj maju 3-4x vyššiu deformačnú zónu z predu, dalej maju velmi nizke tažisko takže je menšia šanca na preklopenie a za dalšie rychlejšie a technologicky lepšie bezpečnostné systémy, napr pri Teslach sa zatahujú bezpečnostné pásy ešte pred nárazom, nie počas neho
4. všetky Tesly su v crashtestoch euro NCAP ako best in class, konkretne model Y dosiahol rekordné skóre v dobe tesovania https://insideevs.com/news/608882/tesla-modely-euro-ncap-safety-tests/
4 najbezpečnejšie auta su elektomobily v NCAP, spalovaky sa tam posledne roky už ani neobjavuju a to neplatí len pri NCAP ale aj pri americkej
https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/best-in-class-cars/2022/
2023 https://www.euroncap.com/media/79986/euro-ncap_yearinnumbers_2023.pdf
" EV kvoli vyssej hmotnosti jednozne horsia ako u porovnatelnych ICE"
skus túto myšlienku podporit nejakym zdrojom..
https://youtu.be/kHtx_kQu6CA?si=CAUdP7f916lQdil-&t=458
aj keby bola vyroba baterii horšia (čo nie je) tak aspon sa dá z 93%+ zrecyklovat vs 0% pri rope
redwood materials- spoločnosť sa zameriava na recykláciu batérií a materiálov, najmä tých, ktoré sa používajú v elektrických vozidlách a elektronike
https://www.redwoodmaterials.com/news/sustainable-battery-materials-process/
aj keby bola vyroba baterii horšia (čo nie je) tak aspon sa dá z 93%+ zecyklovat vs 0% pri rope
https://www.redwoodmaterials.com/news/sustainable-battery-materials-process/
a ked sa spomenula voda tak "na celom svete sa každý rok dostane do mora asi 210 miliónov galónov ropy z ťažby, prepravy a spotreby ropy a produktov z nej rafinovaných,"
https://www.nationalacademies.org/news/2002/05/oil-in-the-sea-inputs-fates-and-effects
je fakt úsmevné toto porovnavat s ťažbou lítia kde sa iba odparuje voda z nádrží
??? Veď práveže fyzika. Keď kpt. Danko nabúra do semafóru v Dacii Sandero, tak ho ohne menej, ako keď doňho nabúra v RAM 1500 v tej istej rýchlosti.
Nie je to o zábave.
To menej významné je, že BEV už dnes v celom životnom cykle dnes už emituje menej skleníkových plynov ako ICE, takže ak jazdíš na BEV, tak emituješ menej emisií. Samozrejme, závisí to od energetického mixu, ale prinajmenšom v rámci EÚ to platí vo väčšine krajín.
A tiež od určitých nájazdov sú TCO BEV nižšie ako ICE.
No ale najmä je dôležité, že ak chceme v nejakom čase (momentálne je to vypočítané zhruba na 2050) dosiahnuť uhlíkovú neutralitu, tak okrem iných sektorov potrebujeme aj výskum a vývoj nízkoemisnej automobilovej dopravy a k tomu potrebujeme praktické nasadenie BEV v bežnom živote. Zbieranie dát a skúseností z výroby, prevádzky a recyklácie je hlavný efekt dnešného predaja BEV. Nikto netvrdí, že BEV dnes zachraňujú svet, ale ani zďaleka to nie je o zábave.
Ale kym to bude na batérie, tak sa nikam poriadne neposunieme….
Otvoriť v novom okne thumb_up0thumb_down
Čo sa týka spotreby vody, tak výroba batérií je len na začiatku a už teraz sa kvôli nej vysídľuje. A to je len lítium, ktorého spotreba sa má zvýšiť do roku 2040 40x. U grafitu, kobaltu a niklu to má byť 20x. Kde sú kontajnerové lode a nákladné autá, čo budú prevážať tieto kovy? A na aké palivo budú jazdiť?
Spaľovacie auto obsahuje asi 15 kg medi, elektrické auto 80 kg. Na nahradenie 1,4 mld. áut by tak bolo potrebné 90 mil. ton medi. U železných rúd je obsah železa do 60 %. U medených rúd je to do 0,6 %. Na spracovanie 90 mil. ton medi by tak bolo potreba vyťažiť 15 mld. ton horniny.
Tak sa pozrime na nikel. Ten Tesla dováža z Indonézie. Obsah niklu v hornine je tu 1,5 %. Ťaží sa tu povrchovo a preto sa odlesňuje, používa sa lúhovanie kyselinou a tak sa kontaminuje voda. K tomu spotrebúvajú podniky elektrinu z uhoľných elektrární.
A takto si môžeš porovnávať kovy s ropou a radovať sa z čistejšej mobility.