Nepročet jsem zpětně ten thread úplně celý, takže se možná budu opakovat. Napíšu svoje zkušenosti z praxe jak z válců, tak z trenažeru. Na válcích jsem odjezdil poctivě celou jednu zimu, na trenažeru jen pár týdnů, to byl pro mě hrozný opruz.
Válce jsem měl hliníkové Roto, trenažer Elite Crono Fluid elastogel.
Dvě společné vlastnosti: nuda a problém s pocetím když chybí foukající vzduch jako venku. A to jsem u obojeho měl na sebe puštěný aspoň velký větrák.
válce:
- vynikající na techniku a i když mě ježdění na nich moc nebavilo, tak té jedné zimy nelituju, hodně mi to pomohlo pro ježdění na fullu, nemám teď problémy s větším pohupováním ani na systémech, které se více houpají + upraveném supercitlivém RP23, který sice skvěle žehlí, ale samozřejmě zvyšuje pohupování.
- cca 2 hodiny mi trvalo než jsem se vůbec naučil udržet na válcích, při prvním vyzkoušení jsem si připadal, že neumím jezdit na kole (trošku podobné jako když jsem se jako malý učil jezdit na kole)
- po dalších cca 10 hodinách sjem získal jistotu a už dokázal se i věnovat současně něčemu jinému, aniž bych z nich spadnul, ale ani po celé zimě to nikdy nebylo takové jako na trenažeru, vždy je nutné aspoň trošku dávat pozor, což třeba omezuje koukání na filmy (koukat se nějak dá, ale když je to zajímavé a zakoukám se do toho, tak je problém)
- ke konci když se technika zlepšila a měl jsem už jistotu jsem zvlándul i věci typu ježdění bez držení
- jízda ze sedla mi chvilku trvala, tak cca až po 15 hodinách jsem ji zvládnul, pak s ní ale žádný problém nebyl, tedy nějaké vyjíždění z válců se nekonalo (tady je důležité nastavení vzdálenosti válců, příliš blízko u sebe a dojde snáze k vyjetí, ale zase to lépe jede)
- pro výkonnější jedince jsou nebržděné válce (dělají se i s brzdou) nedostatečné a nejtěžší převod nebude stačit pro vyšší zatížení (pro základní vytrvalost by to mělo stačit každému), mě pro mojí nižší výkonnost to stačilo bez problémů i na vysokou intenzitu, ona nárůst odporu pro těžší převody narůstá mnohem méně než v reálu, protože tam chybí odpor vzduchu
- válce jsou šetrnější ke kolu (nedochází k takovému kroucení rámu jako na trenažeru, kde je jízda ze sedla kvůli záhulu a kroucení rámu už na hranici únosnosti pro rám, na pěkném rámu bych ze sedla na trenažeru vůbec raději nejezdil)
- pocit jízdy je velmi podobný jízdě venku
- hlučnost závisí hodně na konkrétních válcích a jsou dobře vycentrované; dobře vycentrované válce jsou tižší než slušné trenažery
- na válce doporučuju silničku, na
biku to se slicky (musí být zcela hladké) také půjde, ale už to nebude úplně ono
trenažer:
- pevně upnuté kolo dovoluje dělat cokoliv jiného včetně věcí, kde je třeba soustředění
- techniku šlapání to nezlepšuje, ale naopak kazí
- s pocitem jízdy venku to nemá naprosto nic společného, není to vůbec extra plynulé, ani na slušném trenažeru
-
rám jak je fixovaný dostává slušný záhul s rizikem jízdy ze sedla (rizikem pro rám)
- mě jízda na trenažeru zcela otrávila a více než 20 hodin jsem na něm najet nedokázal
- lze použít zcela libovolné kolo, jen je nutný hladký plášť, i když fulla bych tu už vůbec netrápil kvůli fixaci a následném kroucení rámu a záhulu na čepy
Když už něco jako trenažer, tak bych mnohem raději spinner, tam je jízda na kvalitním spinneru alespoň mnohem plynulejší, libovolně se může jezdit ze sedla (což je ale stejně divné, jak je spinner fixovaný). Ale zase je slušný spinner výrazně dražší než trenažer.