na shimano ziadnu specialnu sadu netreba, na formulu ano. myslim, ze o tom sa tu pise. a k teme trosku: xt som neskusal, avidy sa mi zdali slabe a absolutne nekusave, tak neviem, skusal som 2 rozne a formuly 24k jazdim. tvar paky je pre mna vyborny( nieco ako avid FR5) a modulacia sily a maximalny vykon uplne dostacujuce na mojich 76 kg a 160/160 kotuce. ovladaju sa uplne perfektne.a teraz aj trocha kritiky: zhruba po roku zacala blbnut najprv jedna a potom sa pridala aj druha paka( tazky chod a nevracia sa po stlaceni naspat, zavzdusnene to nie je, zacalo to robit zo dna na den v podstate, ani ziaden blatisty vyjazd, nic).ale je tu vela ludi s formulami a nikto nemal takyto problem tak asi mam nejake stastie
02.10.2008 - 14:29:34
00
este sa mozes rozhodovat podla rezijnych nakladov, olej netreba tak casto menit (ca. raz za tri roky) ako kvapalinu (ca. raz do roka), takze bod pre XT
02.10.2008 - 14:44:54
00
U ORO je nevracející se páka poměrně častý problém a já to řešil na dvojich K24tkách ze tří co mám doma. Na jedné po čase, na jedné už jako na nové.
Stačí ale páku prostříkat nějakým olejovým sprejem a je zcela po problému (v mojem případě sem to u té jedné ani po dalším celém roce znovu zatím řešit nemusel), otázka pár sekund (a pak chvíli počkat až se nazvlýná olej kam je třeba).

Pokud jsou Avidy ve srovnání vyloženě slabé (o chlup slabší jsou, ale nic drastického), tak nebyly v dobrém stavu. Jinak porovnávám vše s Koolstop destičkami, na které jsem přešel jak u J7, tak u XT, tak u K24. A všechny brzdy v perfektním stavu. Tady je dobré srovnání, když je doma větším množství brzd, že se to okamžitě pozná, když jedna z nich začne z nějakého důvodu brzdit hůře.

Já bych měl pár drobností oproti K24, i přesto, že mi sedí nejvíce a mám je na třech kolech. Vadnou o trošku snáze než XT i než J7. Mimo hory je to úplně jedno, protože tam mi nikdy nezvadly (ani jednou). Ale v náročných sjezdech v horách už to jedno úplně není, tam už jsem párkrát problém se 180/160 kotouči měl (70kg vážím). Nikdy závažný, prostě jsem v klidu na půl minuty ve sjezdu po náznaku vadnutí zastavil.
Tím myslím sjezdy typu horní sjezdovka z Šeráku dolu v Jeseníkách. Žlutá z Lysé v Beskydech směrem k Šancím.

Kdybych bydlel v Beskydech, tak si na těžší dlouhé sjezdy dám 200/180 kotouče i na K24tky. V Jeseníkách jsem odjezdil dva týdny po sobě jeden na 180/160 a jeden na 200/180 a náročné delší sjezdy je to jasný přínos s těmi většími kotouči.

Kolem Plzně co bydlím jsou ty menší kotouče zcela dostačující, proto tam trvale ty větší nemám.
02.10.2008 - 14:46:06
00
este sa mozes rozhodovat podla rezijnych nakladov, olej netreba tak casto menit (ca. raz za tri roky) ako kvapalinu (ca. raz do roka), takze bod pre XT


Jenže kapalinu je každý rok měnit také zcela zbytečné. Doma mám na kole, které teď jezdí manželka J7, které jsou už téměř tři roky staré a ani jednou nebyly odvzdušněné a měněná kapalina a ani náznak jakýchkoliv zhoršujících se vlastností.
Pokud není problém, tak bych ani na kapalinu nesahal a zbytečně neměnil.
XT tu mám ještě o rok starší a také bez jediného odzvdušnění a výměny oleje. Dále tu mám jedny K24 skoro 2 roky staré a také bez výměny kapaliny a odvzdušnění.
Preventivně (pokud není problém) bych kapalinu určitě dřív než po 3 letech neměnil, zbytečné.
02.10.2008 - 14:49:05
00
Preventivně (pokud není problém) bych kapalinu určitě dřív než po 3 letech neměnil, zbytečné.

vzhladom na zvysenu schopnost absorbovat vlhkost sa odporuca, ked brzdy "zluftuju", uz moze byt neskoro, aj ked je pravda, ze pocitovo to clovek nespozna a merat vlhkost laboratorne asi nebude, ale bod varu sa znizuje... takze moja obava je vacsia ako pri oleji
02.10.2008 - 14:54:59
00
vzhladom na zvysenu schopnost absorbovat vlhkost sa odporuca, ked brzdy "zluftuju", uz moze byt neskoro, aj ked je pravda, ze pocitovo to clovek nespozna a merat vlhkost laboratorne asi nebude, ale bod varu sa znizuje... takze moja obava je vacsia ako pri oleji


Snižování bodu varu je to poslední, kde by mohl být v praxi na kole problém. V tomto ohledu už dávno předtím stejně brzdu utavíš kvůli tomu, že se nestačí chladit desky a kotouč, tedy brzdit to už nebude dávno předtím. U kol není brzdovka nikdy tím nejslabším článkem v přehřívání. U kol je přehřívání dané honbou za co nejlehčí vahou, není to motorka, aby se tam prdnu extra velký pořádně silní kotouč (nebo taky dva) a pořádné desky.
Vím o více hydrách, které mají i přes 5 let neměněnou brzdovku a problém taky nikdy nebyl.

Nevím jak moc se liší teplota DOTky v jednotlivých částech soustavy, ale ve chvíli kdy jsem párkrát při uvaření brzdy zkoušel sahat na konec hadičky blízko třmenu, tak nic výrazného s teplotou (narozdíl od kotouče a desek, na který v tu chvíli sahat není dobrý nápad, tam mi stačil test s kápnutím vody z láhve).
02.10.2008 - 15:44:06
00
Snižování bodu varu je to poslední, kde by mohl být v praxi na kole problém. V tomto ohledu už dávno předtím stejně brzdu utavíš kvůli tomu, že se nestačí chladit desky a kotouč, tedy brzdit to už nebude dávno předtím...

ale predsa samotne zahriatie kotuca nie je problem, pokial ti nezovrie kvapalina, takze znizovanim bodu len zvysujem pravdepodobnost zovretia... suhlasim s tebou, ze cim je mensi objem materialu (kotuc a prasa) o to viac sa teplo nema kam odvadzat... takze v prehriati kotuca a prasata problem nevidim, pokial je kvapalina funkcna, az do doby varu, kedy prestane fungovat hydraulika... a tak si myslim, ze pri oleji tento okamzik nastane o nieco neskor ako pri starej kvapaline, samozrejme, ze pri beznom jazdeni nemusim kvapalinu uvarit nikdy, a tak mozem jazdit so starou aj 5 rokov... plati vsak, ze u oleja je to riziko mensie
02.10.2008 - 16:02:21
00
Primární problém je přehřátí destiček (který souvisí s kotoučem, protože při větším kotouči to pomůže i destičkám), které přestávají brzdit (můžeš je tlačit sebevětší silou na kotouč, ale díky téměř nulovému tření přehřátých destiček to brzdit nebude).
Kapalina může být klidně úplně studená (úplně studená nebude, přenáší se teplo postupně i do systému, ale to není ten problém).

Při vadnutí brzd je problém právě v tom, že tření mezi kotoučem a destičkou je minimální. Zažil jsi někdy utavenou brzdu? Tam to krásně hned poznáš, jak to funguje. Postupně musíš zvyšovat sílu na páce a ono přesto brzdí čím dál méně až to přestane vůbec. Destičky jsou přitom tlačeny na kotouč čím dál větší silou a ničemo tu nepomůže.
A tohle nastane kvůli malému kotouči a malým destičkám velmi snadno, teplo se nestačí dostatečně rychle přenášet dále. A tedy brzdy máš uvařené ale k bodu varu brzdovky se stejně ani nepřiblížíš.
Proto taky je problém s utavením brzd u Shimana a oleje úplně stejný.

Vařící se kapalinu jsem v životě u brzd na kole neviděl, v tu chvíli bys to okamžitě poznal a začalo by to dělat úplně jiné věci než při klasickém utavení kvůli přehřátí soustavy destička/kotouč, kdy se chod páky neprodlužuje (maximálně se může zkrátit, pokud je malá expanzka a nestačí vyrovnávat nebo když brzdu trvale držím a nedám ji možnost využít expanzku vůbec).
02.10.2008 - 16:14:47
00
A pokud bys chtěl dostat kapalinu na bod varu, tak už dávno předtím vznikne ten problém s přehřátím destiček, tedy jinak řečeno kapalinu na bod varu dostat ani nedokážeš a to žádným způsobem, protože by ses dříve zabil.

Důvod právě u ORO, proč jsou malinko náchylnější k utavení jsou právě o trošku menší destičky, které se snáze přehřejí.
02.10.2008 - 16:20:28
00
a čo tak sa pozreť po Hope Mono M4 Moto s cenou sa zhruba do 10 litrov dostaneš
02.10.2008 - 16:22:44
00
A tedy brzdy máš uvařené ale k bodu varu brzdovky se stejně ani nepřiblížíš...

v tomto som si myslel uplny opak, ze pri prehriati platniciek je kvapalina uz davno uvarena... hm

skor som viackrat zazil, ze som zmackol naprazdno "zluftoval", ale pri dosadnuti platiciek na kotuc este brzdny efekt bol, ako naopak to, kedy by som tlacil na kotuc a platnicky by nebrzdili, zato tlak v hydraulike by stale bol nezmeneny...


Naposledy upravil Dudo dňa 02.10.2008 - 16:39:21, celkovo upravené 1 krát.

02.10.2008 - 16:34:11
00
Takže zatiaľ asi vyhrávajú XT 2008?
1.Lepšia servisovateľnosť
2.Minerálny olej ako médium
3.Väčšie platničky

Tie Hope neviem, či by boli do tej ceny.
02.10.2008 - 16:38:37
00
kuk a urob si kofiguráciu http://www.chainreactioncycles.com/Brands.aspx?BrandID=184
02.10.2008 - 16:41:05
00
tiez som sa pred nedavnom rozohodval pre nejake poriadne brzdy, nakoniec som kupil XT a nelutujem siel by som do nich znova

02.10.2008 - 16:41:19
00
v tomto som si myslel uplny opak, ze pri prehriati platniciek je kvapalina uz davno uvarena... hm


Kdybys uvařil kapalinu, tak se začne vypařovat, okamžitě změkne páka jako u zavzdušněné brzdy a budeš rychle s pákou na řídítkách a destičky vůbec na kotouč nepřitlačíš. A bůhví jestli by to nemělo i další důsledky, nevím, zda by celá soustava vůbec přežila vařící se kapalinu (tohle netuším).

V praxi se vadnutí ale chová přesně opačné, jak už jsem psal.

Problém je právě v tom, že destičky jsou malé (stačí jim tedy na přehřátí málo) a předávání tepla dále do systému moc pomalé. Kontakt destičky s pístkem není na moc velké ploše, to opět zpomaluje předávání tepla z destiček dále. Jediné kam teplo lze rychle předávat je kotouč, který se ale sám třením také zahřívá.

Proto tak moc pomůže proti přehřívání větší kotouč.

Utavení brzd si lze snadno a bezpečně vyzkoušet. Stačí dlouhý poměrně mírný kopec, kde se po delší dobu bude udržovat stálá menší rychlost třeba jen zadní brzdou. Ona se dříve nebo později utaví každá brzda. A hned si každý takhle může vyzkoušet, co mu jeho brzda přesně dělá v takovém případě. A bezpečné to je, protože v tu chvíli nejede rychle, není to extra prudké, není tam technický terén a hlavně je plně připravená druhá přední brzda.
02.10.2008 - 16:47:50
00
keyboard_arrow_up