Potrebujem nové brzdy, nakoľko staré Deore 535 DCL sú predané a chcem ešte jazdiť.
Limit je 10 000.-Sk dokopy. (bez kotúčov)
Vázim cca 70kg, jazdím XC a mali by byť o niečo lepšie ako tie Deore.
Kotúče budú XTR 160/160.
Nakupovať budem v kamennom shope u kamaráta, v rámci dobrých vzťahov.
Ďakujem za rady.
posledný komentár: 11. 5. 2019 o 20:05
to "ine" zlyhanie brzdy, ktore popisujes, som nikdy nezazil, preto spochybnujem prehriatie platnicky bez vplyvu na kvapalinu alebo olej, zial nie som fyzikalne zdatny spochybnit, ci uz 250 stupnov na platnicke by znamenalo prehriatie a tym stratu schopnosti prilnut na kotuc a zabrzdit, zda sa mi to prilis malo
zial na hodinach fyziky som studoval ine...
To je jasné, že se ta kapalina neodpaří pryč, ale zůstane odpařená uvnitř systému a posléze se přemění zpět na kapalné skupenství až se zase schladí. Ale hlavní je to, že je v tu chvíli po změně skupenství stlačitelná.
Změknutí páky ale vůbec ještě nutně nemusí být tím, že se kapalina začne vařit a měnit skupenství. To může být z více jiných důvodů. Změknutí páky ve sjezdu jsem už u někoho z kamarádů také několikrát zažil, nikdy to ale nebylo přehrátím kapaliny. Nejčastější příčinou bývá vzduch v systému, který třeba byl v expanzce a do té chvíle se neprojevoval a pak se dostal do z expanzky do systému.
250st. bude na destičky pravděpodobně málo (také netuším přesné teploty, to se bude lišit i dle konkrétních destiček), jenže když by měla kapalina 250st. (tedy blížila se bodu varu), tak destičky budou mít několikanásobně větší teplotu a dávno nastane problém (destičky a kotouč jsou tím zdrojem tepla, z kterého se pouze něco málo přenese na kapalinu).
Uvařených desek jsem viděl už spoustu, mnohem více než u sebe, tak na kolech těžších kamarádů, kde to bylo vicekrát i s následky (zcela zpečené desky na vyhození, jednou i zohýbaný kotouč po tom co zcela změnil barvu). Opět v žádném z případů nedošlo k přehřátí kapaliny.
Oni totiž někteří výrazně těžší kamarádi jezdí 160/160 kotouče a když se s tím jezdí pořádné sjezdy v horách, tak to podle toho vypadá.
Jak si vůbec došel k tomu, že jsi tu kapalinu měl u bodu varu a že nebyl problém jinde? Pokud si nikdy nezažil klasické vadnutí brzdy, tak ty brzdy nějak moc nezatěžuješ a vůbec si nedokážu představit v takvém případě uvaření kapaliny.
Náhodu si tie Tvoje K24 neodvážil?
Lebo katalógová hmotnosť 239g sa mi nejako nezdá.
Váha bude v tomto prípade asi na strane K24.
A už keď niečo mením, tak by som chcel aj pár gramov ušetriť.
Všechny svoje K24 jsem kupoval už komplet s kolem, takže jsem je už nesundaval a tedy ani bohužel nevážil. Váze se u ORO dá poměrně věřit, patří mezi velmi lehké brzdy. Ale jestli váha odpovídá přesně, to fakt netušim.
no vedecky to podlozene nemam, ale myslim si to, iny problem subjektivne vylucujem, po par sekundach a vychladnuti opat brzdili ako povodne, bavim sa o AJ7 160-160, po mesiaci som povodny zniceny kotuc AJ7 vyhodil a kupil odolnejsi Ventidisc, ako aj vymenil platnicky orig. za Koolstopy... to ze brzdy nezatazujem sa neobavam, spominany zazitok je z Gardy, predtym som dlhe roky jazdil Magury Luisy 160-160 a Julie 180-160, kde som ziadne problemy nemal... preto inklinujem viac k olejovym brzdam. (vazim 80 kg)
a trufnem si povedat, ze Julie su vlastnostami minimalne porovnatelne so spominanym vyberom, avsak za trosku inu cenu
Náhodu si tie Tvoje K24 neodvážil?
Lebo katalógová hmotnosť 239g sa mi nejako nezdá.
Váha bude v tomto prípade asi na strane K24.
A už keď niečo mením, tak by som chcel aj pár gramov ušetriť.
http://www.fotos.light-bikes.de/main.php?g2_itemId=11054
a trufnem si povedat, ze Julie su vlastnostami minimalne porovnatelne so spominanym vyberom, avsak za trosku inu cenu
Samozřejmě vyloučit přehřátí kapaliny se nedá a stát se to mohlo. Dle tvého popisu je to dost pravděpodobné, že příčina nebyla jinde. Jen mi není jasné, jak je možné, že si nikdy žádné problémy s klasickým vadnutím od přehrátých destiček neměl s tak malými kotouči u těch J7, když jak píšeš si náročné sjezdy pro brzdy jezdil. Další z kamarádů, co vozí J7 s 203/185 kotouči (ale váží už téměř 100kg), tak se na mírné vadnutí párkrát letos v Beskydech dostal. A bylo to opět klasické vadnutí kvůli přehrátým deskám (tedy ani náznak prodloužení chodu páky).
Tohle skoro vypadá, že ta kapalina u těch tvojich J7 opravdu nebyla v pořádku.
Dá se to přibližně ověřit saháním na třmen, ale v případě kdyby podezření na přehřátí kapaliny bych i na ten třmen nejdřív zkusil kápnout vodu než se spálit.
Jenom ještě pro zajímavost a pro srovnání doplním k tomu kamarádovi, že teď na těch J7 s těmi většími kotouči to je paráda a ten náznak vadnutí byl jen ve dvou sjezdech v Beskydech (v tom jednom sjezdu hned dvakrát, nejeli jsme ho celý v kuse). Předtím před pár lety jezdil nějaký čas mechanické kotouče se 160/160 (už ani nevim co to bylo zač, žádné slušné typu BB7 se nebyly) a to byla tragédie. Tenkrát jsme ještě žádné takové náročné prudké a současně technické sjezdy, kde se téměř nedá přerušovat brždění nejezdili, ale stačil trošku prudší sjezd na Šumavě po šotolině a brzdy uvařil tak, že to bohužel dole vůbec nedobrzdil (naštěstí nic váždného a letěl už v minimální rychlosti), kotouč vypadal opravdu zajímavě (a toho smradu).
A tenhle případ byl jednoduchý, tady o přehřátí kapaliny jít opravdu nemohlo
A ještě musím zmínit jeden případ dalšího kamaráda z party. Také patří k těm těžším (téměř 100kg) a jezdí LX hydry (tedy minerální olej), bohužel pořád se 160/160 kotouči (a to 6-ti děrové, protože má na Treku Bontrager kola) a to jsou jediné brzdy v partě, se kterémi má problémy dlouhodobě pořád a nedaří se to vyřešit. Brzdy má trvale na hranici přehřívání (naštěstí nikdy se kvůli tomu nic nestalo, což se divim když se mu každou chvíli stane že na chvilku jedna brzda moc nebrzdí nebo téměř vůbec) k čemu se mu přidává občasné rozdrnčení kotouče z mírného pokroucení (což většinou vydrží ještě tak 30s po tom co pustí brzdu). Zkoušel už různé desky i měnit kotouč. Vše seřízené a zkontrolované, dosedací plochy ofrézované. Větší kotouč zkoušel také, přehřívání téměř pryč, ale bordel mu ten kotouč dělal ještě větší. Podezření už máme pouze na rám (Trek), ale výměnu rámu se mu řešit nechce (a ani není jasné, zda by mu ho vyreklamovali).
Po víkende sa rozhodnem, budem mať možnosť otestovať nejaké brzdy, tak uvidím.
Výzorovo by sa hodili aj tie XT aj ORO, už len chytiť do ruky a rozhodnúť.
Potom dám vedieť.
Majte sa.
Když jsi to nakousnul, tak poslední mírný offtopic (i když k brzdám to pořád je). On by mu stačil větší kotouč dopředu (ten problém, co nemůže vyřešit je jen na zadní brzdě), ale to je jeho problém.
Chtěl jsem napsat ale k těm v-čkám, že by si tím vůbec nepomohl, naopak by dopadnul mnohem hůře. V Beskydech jsme ty zajímavé sjezdy letos jezdili ve čtyřech, právě ti dva zmiňovaní a pak třetí, který jediný v partě má ještě v-čka. Také váží téměř 100kg (tedy ne že bychom byli parta tlouštíků, ale když mají někteří 197cm, tak je to hned).
A na žluté z Lysé k Šancím (který byl na brzdy nejhorší), tak měl s těmi v-čky velké štěstí. Už téměř před koncem sjezdu, který už ani není vůbec technický (ale hodně rychlý a prudký, takže i když se tam nebrzdilo souvisle, tak vždy hodně intenzivně chvílema), tak tam jeden z nás, který byl napřed čekal na ostatní, tak zastavím, za mnou ten kamarád s v-čky taky, cca 1s a rána a psss.
A ona bouchlá duše na předním kole od přehřátého ráfku (po ohledání se jakákoliv jiná příčina vyloučila a ráfek byl ještě po delší chvilce na spálení). Podruhé v životě (poprvé kdysi v Dolomitech), co jsem zažil u někoho bouchlou duši od přehřátí při brždění v-čky.
Kdyby se to stalo o pár sekund dříve za jízdy nebo tam zrovna ten kamarád na nás nečekal...
Neboj, pochopil jsem, že to byl vtip. Jinak tam má LX včka + špalky má myslím jednobarevné BBB (a bylo sucho když jsme ten sjezd jeli). Trošku tomu mohl přispět akorát mírně probrždění ráfek (méně materiálu), ale ne nic tragického (jako že by už byl ten ráfek na výměnu).
Ja som donedavna vozil mechaniky 415 (180/160) a daval som im dost cez p**u a nikdy sa mi nestalo, ze by sa mi vyrazne zhorsil brzdny ucinok ani po dlhych prudkych zjazdoch pri kotrych uz aj oro 18 vadli (mliecko). U mna bol len jeden jediny problem a to ze mi *****i zhorenym plastom, lebo mali dake dielce z plastu. Takze ta teplota prasiatka bola uz dost vysoka ked zacinal horiet plast.
Volakedy som este pocul ze pri prehriati kotuca sa z kovu vylucuju karbidy (alebo dake ine veci) ktore sposobuju znizenie trecieho koeficientu. Ale to som len pocul.
Cena:
XT cca 7500
K24 cca 6500
K18 cca 5500
Ceny su za obe brzdy. Ked sa prida ako kriterium pri rozhodovani pomer cena/vykon, ktore brzdy na tom budu "najlepsie"?
odkedy sa 2000 = par sto ?
A aká by bola podľa teba dobrá kombinácia pre toho kamaráda?
Lebo ja mám tiež skoro 100 kg, mám 160/140 a zatiaľ žiadne problémy nemám.
Ale je pravda, že brzdím vždy až v cieli.
Ale je pravda, že brzdím vždy až v cieli.
ty mas hlavne poriadne brzdy a vies jazdit...
Lebo ja mám tiež skoro 100 kg, mám 160/140 a zatiaľ žiadne problémy nemám.
Ale je pravda, že brzdím vždy až v cieli.
To bych chtěl vidět na pořádném sjezdu typu žlutá z Lysé k Šancím v Beskydech (to je jen jako známější příklad, našly by se i těžší a i pro brzdy horší) a to za podmínky, že se jede bez šlápnutí (jinak samozřejmě když to někdo celé vůbec v kuse nedá, tak ani na brzdy to není tak náročné). Škoda, že na Slovensku neznám žádné sjezdy, které bych mohl uvést jako příklad.
Tenkrát to sice ještě nebyl pořádný sjezd (je to už více let a tenkrát jsme jezdili ještě všichni HT a žádné drsnější terény se nekonali, k tomu jsme se dostali až cca v posledních 3 letech, co více z nás přešlo na fulla a náročnější věci náš začali bavit), co jsem uváděl, tam za to mohly hlavně ty brzdy zcela naprd. S dnešními slušnými hydrami by tam tenkrát větší kotouče nepotřeboval, na to co ale jezdí teď rozhodně ano. Teď na pořádné sjezdy vozí 203/185 J7 (na Canyonu ESku 07) a pohoda.