K tej geometrii:
Ak ide o velkost sedlovej trubky, tak dlzka od pedalu na klukach v dolnej uvrati po
sedlo by mala byt cca podobna. Pozor ale na rozne dlzky kluk. Ale asi budes riesit teleskopicku sedlovku a ta sa ti tam musi zmestit tak aby vysunuta v max zdvihu a zasunuta do ramu po max nemala sedlo vo vyssej polohe ako potrebujes a zaroven aby ta sedlovka v tej dlzke ktoru budes potrebovat vosla do ramu napriklad koli zahnutiu trubky, zapustenemu capu alebo navarkam na kosik. Vacsinou ta dlzka sedlovej trubky sedi na danu velkost ale ak mas nejak strasne neproporcnu postavu tak mozes ist i do vacsieho/mensieho ramu ako je odporucana velkost a doladi sa to dlzkou
sedlovky (napr neproporcne dlhsie nohy ako trup alebo opacne). Celkovo na technicke veci je lepsi nizsi
ram s nizsou sedlovou trubku, ked das nizsie sedlo tak ti nebude ram zavadzat pri praci s bajkom.
Ta geo vzhladom na jazdne vlastnosti by bolo na vela opisat ale je to nejak takto:
- dlhsi razvor = stabilnejsi
bicykel v rychlostiach, nizsi razvor = hravsi bicykel
- kolmejsi uhol sedlovej trubky = tazisko viac medzi kolesami, jednoduchsie stupanie kedze predok sa bude menej zdvihat, polozenejsim uhlom sa predlzuje top tube, cim vyssie mas sedlo tym je dalej nad zadnym kolesom
- dlhsi toptube = agresivnejsi posed, kratsi toptube = pohodlnejsi posed
- dlhsi reach = agresivnejsi postoj viac nad prednym kolesom, cize lepsia kontrola v rychlych alebo strmych zjazdoch, kratsi reach pohodovejsi postoj, mozno lepsie ak drzis tazisko viac vzadu (aj ked to nie je idealne)
- stred vyssie od zeme = menej stabilny bicykel, stred blizsie k zemi = stabilnejsi a ovladatelnejsi bicykel s pocitom ako keby si sedela viac medzi kolesami ako nad nimi ale zase vacsia sanca ze budes skrtat pedale o kamene/korene
- polozenejsia vidlica (mensi hlavovy uhol) = stabilne vo vyssich rychlostiach a ovladatelnejsie v strmych zjazdoch ale chce to viac prehovarania v mensich rychlostiach a strmych zakrutach (v podstate viac tocis telom a naklananim biku), z casti to vies kompenzovat mensim offsetom na vidlici
- dlhsia zadna stavba = pohodlnejsie slapanie ale menej hravy bicykel, zakruty sa jazdia viac zosiroka
- stack asi podla toho co ti sedi, nizsi stack = lepsia ovladatelnost, vyssi stack = pohodlnejsi posed a pocit ze si v zjazdoch dalej od nebezpecenstva
--- urcite je toho viac, da sa to kadejako nakombinovat ale v podstate dlhsi
bike s polozenejsou vidlicou je stabilnejsi vo vyssich rychlostiach a rozbitejsich trailoch, cize tam kde ho pustis tam ide, netreba tolko mikrokorigovat smer a mas pocit ze je to vacsi tank. Kratsi bike, napriklad i mullet s mensim kolesom vzadu je potom agilnejsi a zabavnejsi, lepsi na flowtraily a technicke pomale traily. Niekedy mozes mat z toho agresivnejsieho biku na flowtrailoch pocit ako keby bol tazsi bike. Rozdiel mozno ako medzi zjazdovymi a slalomovymi lyzami. Da sa jazdit na oboch vsetko ale vynikat budu viac v tom jednom a hlavne ta do toho budu prirodzene tahat do toho v com to vynika. Napriklad ale potom moze byt ze nejaky agresivnejsi (dlhsi, nizsi, polozenejsi) bike s nizsim zdvihom bude v rychlych a rozbitych zjazdoch lepsi ako kratsi agilnejsi bike s vyssim zdvihom. A tiez co ti sadne tiez zavisi od teba, moze ti sediet agresivnejsi bike na flowtraily.
Ked nevies kam ta to taha tak je lepsie na zaciatok zobrat nieco neutralnejsie, ziadne velke extremy na jednu alebo druhu stranu.
Geometrie si vies porovnat dobre tu
https://geometrygeeks.bike/