V podstatě existují dvě možnosti, buď použití speciální měrky na řetěz, nebo měření pomocí posuvného měřidla, známého též pod pojmem šuplera. Měrka na řetěz se dá sehnat v každém slušně zásobeném obchodě s velomateriálem. Práce s ní je jednoduchá. Po úplném zapadnutí zubu měrky je potřeba řetěz vyměnit.
Pokud vlastníte posuvné měřítko nastavte vzdálenost vnitřních hrotů na 132mm a zasuňte hroty mezi články řetězu (tato vzdálenost odpovídá cca 11 článkům řetězu) a roztáhněte hroty tak, aby zapadly přesně mezi rolny řetězu. Tady pozor, aby se vám hroty měřidla nedostaly mezi rolnu a boční stěnu řetězu, to byste se nedoměřili. Opotřebení měřte na několika místech řetězu (cca 3x), protože řetěz může být opotřebovaný (vytahaný) nerovnoměrně. Pokud šuplera ukáže cca 132,2mm jedná se o nový řetěz, pokud se vzdálenost blíží k 132,8mm, začněte pomalu myslet na výměnu a pokud dosáhne hranice 132,9mm je nejvyšší čas řetěz vyměnit - rychle se totiž zvyšuje riziko možného znehodnocení
kazety a tím přeskakování nového řetězu na ozubení pastorků.
Po výměně řetězu za nový, bude tento řetěz na kazetě pravděpodobně přeskakovat (střílet), s tím se ze začátku musíte smířit (řetěz bude střílet při silnějším záběru na nejvíce opotřebovaném /ježděném/ pastorku), pokud to však do ujetí cca 150km neustane, je potřeba
kazetu vyměnit.
Shrnutí:
Kdy tedy měnit?
* když měrka ukáže - obvykle když propadne zub měrky
* po dosažení vzdálenosti 132,9 mezi čepy 11 článků řetězu
Nezmizol