uvažujem nad TS,...mam xc,a pri prudších zjazdoch mám tendenciu si dávať sedlovku dolu,kvôli lepšej stabilite zad.kolesa....preto uvažujem o kúpe TS...ak má niekto skusenosti (+ aj -)..napíšte či má vyznam takáto investícia....ak hej tak aký tip sedlovky je idealny...dik moc :handshake:
03.03.2010 - 12:43:44
00
Pokiaľ často znižuješ sedlovku, tak sa určite oplatí kúpiť. Ujasni si koľko chceš do toho investovať (ceny sa hýbu od cca 130 do 300€), aký zdvih potrebuješ, či chceš mať páčku pod sedlom alebo na rajdoch. Ďalej niekomu môže vadiť diskutabilný stranový vakel od výroby na CB Joplin, no osobne v tom vidím výhodu vo väčšom pohodlí.

Nakoniec mi nedá necitovať vetu z jedného článku
Takže otázka nezní “ano či ne?“, ale “jakou a kde?“


EDIT: Ešte som zabudol, jedna vec sa mi na Jopline nepáči. To je fakt, že pri zasunutej (zaaretovanej) polohe sa dá rukou vysunúť a po pustení sa sama zasunie. Neviem ako sú na tom iné teleskopy, no v zjazde to nebude bohvíco, keď bude náhodou treba prenášať bike cez nejakú prekážku...


Naposledy upravil Martinux dňa 03.03.2010 - 20:46:50, celkovo upravené 1 krát.

03.03.2010 - 13:16:02
00
Mensi vakel riesi KIND SHOX, uvazujem o i900, ale na xc by som to zavrhol..
03.03.2010 - 18:55:31
00
ja som našiel teleskop od BLACK JEWEL,..ten ponúka verziu XC a AM,...tak som bol v tom,že verziu XC možem použiť aj na môj bike...
03.03.2010 - 22:45:34
00
Ja len pridam toto, mozno si tam niekto par postrehov najde

Elevation

Poprve jsem vyskove stavitelnou sedlovku videl pred par lety nekde na US bike servru a jen se poklepal po celu k cemu to je. Dalsi vec co se muze skazit a je nanic. Neni problem pred sjezdem rucne si dat sedlovku dolu a pak zas pred vyslapem nahoru, a jeste to stoji a vazi mnohem min. Ti amici sou vyzrata hovada ktera uz i u bajkingu mysli jen na to jak si to ulehcit.
Chyba!!
Flow je jmeno hry ktera sa na trailech hraje.
Posledni roky sem to pocitoval cim dal vic a vic. Ono jak clovek zacne jezdit vic pro poteseni ze samotne jizdy v tezsim terenu a ne na vykony jeho prioritou se stane uzit si trail co nejplynulejs. V praxi to znamena hrat si s tezistem, a to hrani s tezistem je mnohdy dulezitejsi jak zdvihy kterymi se ted operuje ze jsou potrebne ve mnozstvi vic nez malem i pro rekreacni xc jezdce.
Minuly rok se vyrojilo kopec sedlovek zalozenych na hydropneu principu mavericku speedbal a zapocali vitezne tazeni do evropy. Paradoxne takova vymozenost vice poslouzi xc a enduro jezdum jako cistokrevnim freeriderum. A hlavne zas paradoxne v terenu ktery disponuje mensi kopcovitosti kde nejsou tahle vyjezdy a sjezdy ale kde se teren kazdou chvili meni. Uz 5cm snizeni sedla doda ovladani kola potrebnou jistotu no zaroven ubere z vykonnosti. Mit moznost menit to nastaveni ve zlomku sekundy a on the fly je neskutecna vyhoda. U pevne sedlovky casto bud skoncite se sedlem nizko a nemate silu, vycerpate se a neuzijete si trail, nebo jste lini ji dat niz a pak si nekde natlucete nebo zvolite nakej blbej kompromis.

Vedel jsem ze tento rok chci jezdit jeste vic jak minulej, a taky jsem vedel ze chci pri tom pouzivat stavitelnou sedlovku. Hlavne potom jak jsem dost casto jezdil s manikem, ktery ji mel. Trosku sem zacal sondovat.

1.Maverick speedbal/Crack brothers Joplin/Kindshock: 3 verze toho samyho nebo podobnyho principu. Ulozeni v pouzdrech jako teleskopicka vidlice, vzduchove vypruzeni, olejove mazani a drzeni sedlovky ve zdvihu (neco jak ETA). Plynule nastavitelny zdvih.
Speedbal/joplin je v podstate to samy, licence. Ikdyz CC system dal vyvyji. Trpel problemy s pridrhavanim pri snizovani nebo vyjizdeni, nebo zas naopak vulemi v pouzdrech. Nachylny na zaspineni a narazy z boku. Videl jsem jak neochotne to vyjizdi nebo naopak po nahusteni na vyssi tlak jak je potrebne na sedle se trosku ponatrasat aby to sjelo. Je to vzduch a kapalina kterou je potreba uzavirat a tesnit. Podle me na sedlovce to neni nezbytne potrebne. Zdvih 75mm plynule stavitelny.(nova verze 2010 ma mit pres 110mm a lepsi ulozeni vysouvaci casti). Kindshock je dravec s taiwanu ktery navrhnul (nebo skopiroval?) svuj vlastni system. Prvni rok trpeli stejnymi problemy jak Joplin a to neochotnym vyjizdenim nebo zajizdenim ale i nedokonalymi tolerancemi v pouzdrech ktere spusobovali poskozeni kluzne plochy vysouvaci trubky. Navic byli nachylne na zanaseni spinou(nic co nevyresi stara duse). Meli ale zdvih 100mm a napodiv aspon za nova zadnou vuli. Pro vsechny systemy ale platila jeste jedna nevyhoda nedostupnost pro 27,2 sedlovku. Pro 2010 ale kindshock slibuje I tuto verzi a podle fotek bude mit externi nadrzku co se mi vubec nelibi.

2. AMP od precision components-sedlovka kterou jsem si mohl nazivo vyskouset a ktera me definitivne presvedcila o vyhodach tohoto komponentu. Mechanicky princip zalozeny na pohybu 4 kulicek v presne frezovanych drazkach ktere maji na 3 mistech vyfrezovany dulky. Kulicky jsou do dulku tlaceny konickou objimkou ktera je drzena pruzinou, zatazenim lanka od packy objimku vytahnete, kulicky nema co do dulku tlacit a pokud je sedlo trochu odlehceno tak hned vyskoci protoze vnitrni sedlovka je zespoda tlacena pruzinou. Zastavi se az, pokud mate packu stlacenou az v horni poloze kde packu pustite a kulicky zaskoci do dulku, pokud ji pustite driv, zastavi se v mezipoloze. Naopak je to stejne, zatahnete packu kulicky vyskoci a sedlo vahou tela sjede dolu. Delaj se ruzne verze ja sem mel spadeno na verzi 400mm/0>1>4 kde cisla oznacuji polohy snizeni v palcich. Prumer je jen 27,2 na sirsi ramy se dodavaji redukce dle vyberu. Dle me nejelegantnejsi system, precizne udelanej, jednoduchej,rychlej, efektivni. Ale, neni bez chyb, cele zarizeni je na vnejsku spodni trubky, drazky sahaji az vysoko pod sedlo, kryte to je jen neoprenovym navlekem. Tento system je nachylni na zaspineni a mazani. Ikdyz sedlovka kterou sem skousel mela rok bez udrzby a jezdila rychleji a lip nez zanovni kindshock. No mela uz vuli. A to je druhej problem Drazky jsou frezovany v duralu a jsou male, stejne jak jsou male kulicky a dulky v obou trubkach. Mala stycni plocha se casem projevi na vydreti techto drazek a vzniku vule, cim vic prachu tam vleze o to vic. Odstraneni vule pomuze jen vymena obou trubek. Je na trhu uz neco pres 3 roky a jedina zla recenze ale byla jen od jednoho 100+kg individua ktere prestrihlo ty 4 kulicky vejpul. Coz je ten lepsi a levnejsi pripad. Takze predpokladam ze to opotrebeni se pri prumerne udrzbe tak brzo nedostavi. Bohuzel tato firma pristupuje k trhu docela US arogantnim stylem a to ze “US market is enough and we dont shipp and answer warranty issues from abroad” To bohuzel nakonec rozhodlo a taky neschopnost nabidnout jine odstupnovani zdvihu.Specialitka je taky pouzivani imperialnich tedy palcovych rozmeru u sroubu a normalizovanych dilu.

3. Gravity Dropper: nejstarsi prakticky pouzitelny system, docela osklivy, system pri kterem sem si tehdy klepal na celo. Je to system mechanicky a o neco nedokonalejsi ale o to jednodussi od AMP. Existuje nekolik verzi Classic Descender a Turbo. Absolutne bezkonkurencni zakaznicky servis, zavolate do firmy a pokecate s typkem, napisete mail, zachvili mate odpoved, zadate objednavku do druheho dne posilaj hotovou sedlovku ikdyz nema standartni parametry. Mate problem poslete spatky vadnej kus, opravi a vymeni za novej, mnohdy zadarmo, neptaji se odkud jste a kde ste to koupili. Nahradni dily ktere se muzou opotrebovat stoji par$ a je mozno jich poslat postou za par kc. Jelikoz jsou na trhu hodne dlouho a byli prvni nevyhli se problemum. Prvni serie meli problem s praskajicimi vnitrnimi trubkami. Protoze ta ma malej prumer a jsou do ni navrtany aretacni diry pro kolik. V roku 2004 proto zesilili steny a dira se zacala navrtavat pod uhlem zdola. Ja si ale myslim ze pri mojich 65kg a docela vzprimene sedlovce bych ten problem stejne nemel. Dalsi nevyhodou je aretace sedlovky, proti rotaci ji aretuji jen dve pera z PTFE materialu, ty sice maji nizkej koeficient treni a podileji se na doslova raketovem bezodporovem pohybu no diky mensi pevnosti a tvrdosti materialu a jeho mensi plose podlehaji opotrebeni vic jak treba AMP. No z teto nevyhody se razem vyklube vyhoda protoze dana Pera a drazky jsou ukryty ve spodni casti sedlovky zcela kryty pred spinou a prachem a pri castem pouzivani neni problem jednou za rok/dva vymenit dil za 2$ ktery vam poslou z US postou v obalce. Dalsi nevyhoda je aretacni kolik ktery se muze casem taky vyjezdit(nebo strihnout) a spusobit vertikalni vuli v uzamknutem stavu, reseni stejne jak vys, dil za 5$ v obalce postou. Oslabeni sedlovky diky aretacnim diram je sice potlaceno tlustsi stenou no silnejsim jedincum a tem ktery maji plossi uhel sedlove trubky bych doporucil obratit sedlovku aretacnim mechanizmem dozadu, nur zur Sicherheit. Zamek sedla je stejne jak u AMP podle vzoru Rooxe potazmo Exu takze jednuche a efektivni. Narozdil od Joplinu kde se sedla radi uvolnovali.
Zvolil jsem nakonec model Turbo ktery je ze vsech systemu nejrychlejsi a nekteri ho prirovnavaji ke katapultu ve stihacce (amici no :-), zaroven je nejlehci (410g). Snizeni jsem zvolil >2>4 palce, delka 400mm. Sirka 27,2 a je mozno si volne zvolit redukci.
Pri vysouvani sedla ze spodni polohy neni potrebne sedlo zadkem potlacit dolu ale vyleti samo. Pobavil me jeden jedinec na mtbr kterej napsal ze to na trailu pouziva casteji jak prehazovacku.

4. Blacx jewel je evropska alternativa, na pohled pusobi luxusnim dojmem, nezkoumal jsem princip fungovani, jen se tam neco psalo o magnetickem ovladani aretace(to ma vlastne i GD turbo). Po zjisteni ceny 300euro muj zajem ustal :) nerikam ze je zla a urcite stoji za prozkoumani uz jen proto ze je evropska.


5. RASE black mamba je mechanicka hardcore sedlovka z US je delana trosku jinak nez GD ale sdileji stejny princip. Narozdil od vsech doted uvedenych je spodni trubka jen objimkou a vnitrni trubka se do ni nezasouva cela ale jen projizdi :). Zdvih je masivnich 9palcu. Vaha pres 650g. A 20 poloh. Vse se odehrava vevnitr vnitrni trubky, zespoda je zavesena tazna pruzina a zepredu je dlouha 9palcova pruchozi drazka, zezadu pak 20 aretacnich der, zepredu je nastrecenej kolik ktery prochazi osickou kde je uchycena horna cast pruziny, osicka zaroven v drazce vymezuje sedlovku proti rotaci, kolik v zamcenem stavu zajede do jedne z 20der v zadni strane vnitrni trubky. Je do jednoduche agro reseni, efektni ale nevim zda efektivni, dlouha sedlovka je znacne oslabena drazkou a otvory a asi se masivnim zesilenim sten podili na velke vaze kompletu.Ochranu lze poridit neoprenem o opotrebeni a trvanlivosti nejsou moc informace, produkt je docela cerstvy. Cena 350$ a zamek sedla jak u nejlevnejsich Kalloy sedlovek.

6. Historie a domaci vychytavky. Nekdy v praveku MTB se aspon v US docela pouzival system Hite rite co byla vlastne jen pakova pruzina uchycena na ramu a na objimce uprostred sedlovky. Po sjezdu jste zastavili (nebo ti nejdrsnejsi jen za jizdy sahli do rozkroku) povolili upinak a pruzina sedlo vytlacila do predem nastevene efektivni vysky se zachovanim jeho orientace v podelneho smeru.
03.03.2010 - 23:27:59
13
Zaujimavy clanok :y:
04.03.2010 - 08:00:16
00
osobne si myslim ze na XC ak teda myslis naozaj XC je teleskopicka sedlovka zbytocnosst.
myslim ze na XC biku so zdvihom 100mm max 120mm vpredu ci vzadu nejdes nikdy tak rychlo narocnejsim terenom dolekopcom aby si to neujazdil s prehladom aj s vysunutou sedlovkou.

v kazdom pripade to nic nemeni na fakte ze teleskopicka sedlovka je podla mna uzasne prakticka vec. Ja nad nou tiez rozmyslam ale stale sa mi nechce do toho vrazit tolko prachov.
04.03.2010 - 13:50:43
00
stqeno....výborný príspevok,...aspoň som dostal prehlad o princípe rôznych výrobcov....ešte asi počkám a pouvažujem...

evo....pod XC mám na mysli...len odpružený predok...100mm
04.03.2010 - 14:38:59
00
ja som mal tiež take problémy, lebo mam rad rajdy celkom dole bez podložiek a predstavec smerom dole a meram 2 metre :muscle: takže sedlo mam desi v oblakoch (tiež XC ht bajk) ... tak som kupil tu KS i900r +-125mm s dialkovým z rajdov, ale skusenosti zatial žiadne lebo som to kupoval teraz v zime a ešte som nevytiahol bajk, ale funguje to dobre a vači cca 630g aj s boudenom a lankom, no tak dufam že tých 35dekov navyše bude stat za to, ale snad hej lebo na všetkom čo bolo prudšie ako schody som robil kotrmelce :headbang:
04.03.2010 - 20:14:16
00
Ak by niekto uvažoval o CB Joplin 3 s ovládaním z riaditok, teraz ju majú na jednom e-shope ešte za lepšiu cenu ako bola nedávno na crc: http://bike-box.de/de/dept_324.html
Aj keď 20€ poštovné...
04.03.2010 - 20:17:00
00
ja som mal tiež take problémy, lebo mam rad rajdy celkom dole bez podložiek a predstavec smerom dole

... tak v tvojom prípade to je samozrejme posedom, ktorý máš "rád" miesto toho aby si nastavil nejaký racionálny...
05.03.2010 - 07:31:01
00
jazdim aj na cestaku, a s nim som vlastne aj začínal, takže pre mna je racionalny posed prave taký aký mám.
...hadam to nebudem mať jak libertu :lol:
05.03.2010 - 21:15:12
00
osobne si myslim ze na XC ak teda myslis naozaj XC je teleskopicka sedlovka zbytocnosst.
myslim ze na XC biku so zdvihom 100mm max 120mm vpredu ci vzadu nejdes nikdy tak rychlo narocnejsim terenom dolekopcom aby si to neujazdil s prehladom aj s vysunutou sedlovkou.
Suhlas. Nieje to vsak o rychlosti, ale skor o technike. Moje skusenost je taka, ze co som nedal s normalne vysunutou sedlovkou nedal by som ani s teleskpickou. Takze pre normalne XC absolutne zbytocna :)
06.03.2010 - 10:25:14
00
S tou zbytečností na XC to není tak jednoduché. Kdo totiž teleskopickou sedlovku nevozí a aspoň pravidelně často nesnižuje normální sedlovku (což je opruz), tak má zažité zcela špatné technické návyky, protože prostě správně s těžištěm pracovat nemůže když mu tam překáží sedlo.
Když pak jednou zkusí na chvíli dát sedlovku dolu, tak mu to moc nepomůže, protože pořád tam budou ty špatné návyky, jak neumí správně technicky jezdit.

Pro plné využití snižování sedla je proto teleskopická sedlovka téměř nutná, protože až po nějakém čase pravidelného snižování sedla se jezdec může naučit toho správně využívat a pak teprve ocení jak je to vlastně super.

O zdvihu to vůbec není, naopak s nižším zdvihem, tedy typickým XC kolem je to snížení ještě důležitější, protože narozdíl od vyšších zdvihů u fulla takové kolo nic neodpustí a o to více musí být lepší práce jezdce.
O rychlosti to také vůbec není, naopak sedlo překáží často mnohem více v technických pasážíš, kde jedeš pomalu.

Já jsem momentálně v takové mezifázi, v horách jsem už aspoň trošku snižoval obyč sedlovku delší dobu a konečně se aspoň trošku dostal do fáze, kdy už je to pak velký přínos.
Obyč sedlovku mi ale snižovat ani trochu nebaví, takže se nedonutím moc často, mimo hory ve zvlnitém terénu, kde se rychle střídají výjezdy a sjezdy vůbec.

A pořád teď rozmýšlím, jestli na Stereo teleskopickou dám nebo nedám. Věci, kde je opravdu nutná nejezdím tak moc, ale i když není nutná a bez snížení se to dá v pohodě sjet, tak se snížením se to dá více užít (a hlavně pak trénovat neustále správnou práci s těžištěm a postupně tak posunout svojí techniku).

Mám to komplikovanější v tom, že tohle je asi z mojeho pohledu jediná lehká nevýhoda Sterea, která přetrvává i nového modelu a která u téhle stavby bude vždy. A tím myslím ten hodně malý úhel sedlové trubky. To má za důsledek to, že teleskopické sedlovky pak fungují o něco hůře, protože se jim nechce tak dobře zasouvat kvůli tomu, že síla na sedlo už působí v horším směru, tedy ještě o něco méně ve směru sedlovky než u klasického úhlu sedlové trubky. Pak mají ty teleskopky tendenci se zasekávat.
A druhou věcí je průměr sedlovky, mám 34,9. A zatím není žádná 34,9mm na trhu a já nemám rád redukce.

Měla být letos Syntace, která dle předváděcích kousků je super a bude dokonce s 200mm snižováním (+ ta varianta 34,9). Ale z nějakých důvodů (možná ještě nějaké nevychytané detaily) ji Syntace do prodeje nedalo, bude až příští rok (tedy jestli opravdu bude).
06.03.2010 - 11:42:24
03
Pekne si si to obhajil, ale napriek tomu si dovolim tvrdit ze na " Normalne" XC to prakticke vyuzitie nebude mat. Pocas celej minulorocnej sezony a odjazdeni CMS serie som fakt necitil potrebu znizovat sedlovku. Vsetko som dokazal zist len so zmenou a posunutim taziska do zadu. Ine je to samozrejme pri FR kde sa jazdi viac na rychlosti. Ale ako som spominal jazdim XC ;)
06.03.2010 - 12:07:08
00
keyboard_arrow_up