Čaute banda!
Tak konečne sa mi do rúk dostali všetky vecičky potrebné na operáciu zmeny efektívneho zdvihu zo 160mm na 170mm na Lyriku 2009 a o tom vám teraz napíšem :) .

Warzone mi poslal linky na mtbr.com a odtiaľ vedú na mtb-news.de, kde sú spomenuté všetky potrebné detaily. Mám Lyrik 2009 Coil Uturn na ráme Banshee Rune a táto vec ma zaujala preto, že v strmých zjazdoch mi chýbal trochu položenejší hlavový uhol. O zdvih mi až tak nešlo, lebo až tak tomu nedávam, ale ktohovie :muscle: .
Linky:
1) can you make a 160mm Lyrik 170mm ?
2) Lyrik 160MM Umbau auf 170MM

Ide o konverziu pružina->pružina, alebo vzduch->pružina. Pružina->vzduch sa vraj nedá kvôli poškrabaným nohám od pružiny. Takže možnosti sú:
- 2009 U-turn 160mm -> U-turn 170mm ( with expander),
- 2009 U-turn 160mm -> Coil 170mm
- 2009 SoloAir 160mm -> Coil 170mm
- 2009 2-step 160mm -> Coil 170, SoloAir 170
- Impossible:U-turn, Coil -> Air ( because of schratched surface inside the fork)

Celá konverzia spočíva vo vložení malého valčeka na koniec osky pružiny (coil alebo air), tj. medzi túto osku a spodok vonkajších nôh. Tým sa vzdialia vnútorné nohy od dorazov vo vonkajších nohách a ak pružina má rezervu, aby túto vzdialenosť zvládla (čo má), tak sa okrem axle-to-crown vzdialenosti zvýši aj efektívny zdvih. To samozrejme zníži hlavový uhol, ktorý som zabudol zmerať pred a po, a načo som predtým nepomyslel je, že to zvýši aj stand-over rámu! Takže zmenu zdvihu určuje dĺžka valčeka + nepresnosť výroby valčeka, pretože ten moj nedosadá na mm presne a tým zvyšuje vzdialenosť asi o 1mm.

Náčrt spacera, podľa ktorého je aj môj spravený:
lh6.googleusercontent.com

Rôzne spacery, ktoré vyrába Nemec z mtb-news.de:
lh4.googleusercontent.com

Spacer ide iba do ľavej nohy na koniec osky:
fstatic1.mtb-news.de

Výsledok, rovnako aj na mojej vydlici:
fstatic1.mtb-news.de

Zopár rád:
1) zapíšte si nastavenia všetkých tlmení aké máte. Ja som zase zabudol :clap:
2) postupuje sa podľa štandardného servisného manuálu SRAM
3) Pozor na množstvo oleja do tlmiča. Ak máte 2009 tlmič, ide len 112ml 5w oleja. Vtip je, že do 2009 vidlice sa dajú vložiť aj tlmiče 2010+, do ktorých ide ale 195ml oleja, pretože sú menšie. Takže pozor.
4) Spacer treba nejako prilepiť na osku pružiny (Loctite), aby počas inštalácie celej spring assy nespadol, inak sa s tým budete jiebať ako ja na 2 razy a miniete viac oleja.
5) Pružina nie je úplne rovná, takže som cez zvonku vonkajších nôh prestrčil tenký šrobovák, ním našiel koniec spacera, a takto ju navigol na správne miesto, aby sa to dalo zošróbovať.
6) Na šrób som dal trochu teflónovej pásky. Pre istotu.

Vôľa v púzdrach. V tejto operácii som chcel ešte doklepnúť horné púzdra nižšie, kvôli tomu vaklu o ktorom rozprávam už aj babke na trhovisku, lenže tie moje púzdra boli už stiahnuté nadoraz. Takže nič :( .

Ingrediencie:
1) vysústružený valček podľa náčrtu. Meniť možno len dĺžku 11.5mm z náčrtu.
2) dlhší šrób M8x25mm. Na 10-12mm dlhý valček stačí 25mm dlhý šrób, na dlhší valček radšej kúpiť 30mm.
3) Pilník na kov na prípadné opracovanie dosadacej plochy osky pružiny, pretože aj 0.1mm nepresnosť vo vnútri dosadacej plochy valčeka je problém.
4) Loctite na prilepenie valčeka na osku pružiny.
16.03.2011 - 08:11:57
00
K bodu č. 3: Ak bude niekto toto rozoberať, nech povolí spodný prút, ktorý stláča pružinu a vytiahne nohy na maximum. Odmerajte potom aký "maximálny" zdvih tlmenie pustí vysunúť vnutorné nohy vidlice.

K bodu č. 4: Keby si to skladal otočené hore nohami nemal by si problém s tým "spacerom". Vidlicu otočíš hore nohami naleješ mazací olej do vonk. nôh a potom ich zasunieš a utiahneš. Spacer tak lietať nebue a ani oleja veľa neminieš.
Potom naplníš zhora MC (tlmenie) a je to. :)

No:mad

https://goo.gl/forms/0oznuLISSjhwn0N62

16.03.2011 - 12:34:26
00
Jasné, že hore nohami.
- Najprv som nainštaloval tlmenie do pravej vnútornej nohy, vysunul piest na maximum(no, proste do stavu zdvihu 0mm), dolial 112ml 5w oleja a zašróboval MissionControl jednotku.
- Potom som našróboval celú U-turn jednotku do ľavej vnútornej nohy.
- Vnútorné nohy hore nohami, nasadiť spacer.
- Nasunúť vonkajšie nohy po púzdra, naliať 15ml 15w oleja do každej nohy.
- Nasunúť vonkajšie nohy nadoraz. A tu nastáva problém. Pružina je príliš dlhá na to, aby si udržala súososť so šróbom vo vonkajších nohách a ak sa pri zasúvaní dotkne steny, valček sa môže vykryviť alebo spadnúť.

Trápenie sa dá ušetriť, ak si človek kúpi celú spring assy 2010+, ktoré sú už 170mm.

Mohol by si šete vysvetliť tú 3)? Aký spodný prút? Možno som to zmeral, len netuším čo máš na mysli.
16.03.2011 - 13:05:55
00
k 3. Ide o to, koľko vlastne najviac pustí vidlicu vysunúť MC. Lebo prvé čo obmedzuje max. zdvih vidlice je práve tlmenie.

No:mad

https://goo.gl/forms/0oznuLISSjhwn0N62

16.03.2011 - 13:10:08
00
Máš na mysli, ako veľmi sa piest tlmenia odskoku môže vysunúť (nie zasunúť dovnútra smerom ku korukne vidlice)? Ak áno, tak na toto som sa vlatne pýtal toho Nemca, lebo som nechápal, prečo netreba dať rovnaký spacer aj do tlmiacej nohy, alebo doliať viac oleja do tlmiča. Odpovedal mi, že to netreba, akurát nebudem mať tlmených prvých 10mm zdvihu.
Ale pozriem sa večer, či som to nemeral.
16.03.2011 - 13:29:59
00
fluider napísal:
... nebudem mať tlmených prvých 10mm zdvihu...

:tmi:
myslím, že odskok by mal byť bez problémov, predsa expanzný ventil je na spodku tlmiča -> je stále ponorený v oleji... objem tlmiacej komory sa predsa nijako nezmenil...

Sp!cy Lizard

16.03.2011 - 13:40:58
00
Lapierre napísal:
k 3. Ide o to, koľko vlastne najviac pustí vidlicu vysunúť MC. Lebo prvé čo obmedzuje max. zdvih vidlice je práve tlmenie.

Dalsia vec je este obmedzenie spodneho puzdra aby sa este dotykalo vnutornych noh. Hlavne ak je v nich vola, tak by som si na to dal pozor aj ked vidlica je pri jazdeni skoro stale pod nejakym SAGom.
Inak ja som uvazoval nad opacnym postupom pre Boxxera WC s tym, ze by sa napr. aj skratili vnut. nohy a tym padom doslo este k miernemu upraveniu vahy.

https://www.strava.com/athletes/4978273

16.03.2011 - 13:42:58
00
Žigo, ty hlavne nič nerež. :D
Až raz budeš potom potrebovať na takej vidlici spraviť vôlu, budeš mať problém. ;)
Áno obmedzujú to ešte púzdra ale tam bude minimálne pár cm vôle. Do takje polohy ťa však už nepustí patrona.

Tlmený bude celý zdvih. Veď keď skladáš MC a nalievaš olej, tak to robíš v úplne vysunutej polohe patrony. Vtedy by mala byť kompresná časť (MC) ponorená kúsok v oleji.
No aj tá hodnota keď je patrona na doraze a max. vysunutá niečo napovie, no myslím, že pri doraze nebude na doraze aj patrona, skôr tam bude mať ešte nejakú rezervu. Preto je najlepšie zmerať to priamo na zloženej vidlici, len odstavíš pružinu a tak vieš zistiť aký najvyšší zdvih je schopná fungovať patrona. ;)

No:mad

https://goo.gl/forms/0oznuLISSjhwn0N62

16.03.2011 - 14:13:30
00
To som len tak uvazoval, ze na vahu 170mm Lyrika by sa uz dalo hadam dostat aj s Boxxerom a dal by sa pouzit este lahsi, tuhsi integrovany predstavec. Tu volu som nepochopil- rezat by sa dalo zvrchu noh. Kazdopadne uz mam na ceste inu vidlu (bohuzial bielu- neda mi to spavat) aj predstavec, takze to neriesim.
Neviem, co skor zabrzi ci tlmenie ci dlzka noh. Uznavam ze vacsinou je to skor tlmenie.
Co sa tyka toho netlmenia nieje mozne, ze pri mnozstve oleja potrebnom na tlmenie 170mm uz nebude dost prazdneho miesta nad kompresnou tryskou v Motion Controle a zvysi sa tak progresivita alebo znizi zdvih?

https://www.strava.com/athletes/4978273

16.03.2011 - 15:17:25
00
nič som tu nečítal,ale to je fakt divné naháňať 1cm zdvihu... :D

hm,tak som si to prečítal a už to nechápem vôbec...ten 1cm "položí" hlavový uhol na nepoznanie :lol:

ja som nedávno vymenil starú 4,2kg dvojkorunku,ktorá mala zdvih asi tak 110mm, za ľahučkú(3kg),chodom perfektnú,citlivú Z1 150mm...

okrem toho že sa s tým lepšie idú klopené zákruty som nespozoroval žiaden rozdiel v mojom jazdení ani žiadny iný "nový" pocit...
predok sa mi zdvihol asi o 3cm,hlavák tiež o klesol..ale nič..asi nie som správny bajker :@
16.03.2011 - 15:40:40
00
A preco si ich menil? Kvoli nizsej hmotnosti, alebo vyssiemu zdvihu?

Hlavovy uhol zmeriam vecer, napisem.
16.03.2011 - 16:22:02
00
aby si ma zle nechápal,ja to nemyslím zle,skorej poukazujem asi na moju divnosť :lol:

neviem,na hmotnosti mi nezáleží,keĎže mám oldschoolový ocelák,a na zdvihu tiež nie...ako je v tom rozdiel to je jasná...ale ani vďaka tomu viac nenakladám alebo tak niečo...

asi som si chcel urobiť radosť...a ako tak nad tým rozmýšlam...je to o tom istom,Tebe ju urobil tuning vidlice,mne jednobrýla :sun:
16.03.2011 - 16:31:31
00
Takže sľúbené foto pre ilustráciju:

Púzdra:
lh3.googleusercontent.com

Starý vazelínolej v neviem ktorej nohe:
lh4.googleusercontent.com

Po novom, vidlica znížená na 160mm, stieráky-korunka=165mm
lh3.googleusercontent.com

Po novom, vidlica na 170mm, stieráky-korunka=175mm bajočko
lh3.googleusercontent.com

Po novom, vidlica na 170mm, detail.
lh3.googleusercontent.com

A takýto prišiel z Anglicka:
lh4.googleusercontent.com

No, a čo sa týka zmeny hlavového uhlu, tak vám neviem povedať z koľko na koľko sa zmenil, ale je to takmer o 1°. Amatérske meranie to ukázalo.
16.03.2011 - 21:40:38
00
A ešte jediné veci, ktoré som odmeral.
- dlžka vnútorných nôh: 317mm
- dlžka vonkajších nôh: 314mm (vnútri samozrejme)
... rozdiel 3mm zodpovedá hrúbke gumených stopperov na spodku vonkajších nôh.
- dlžka U-turn jednotky: 527mm
16.03.2011 - 21:44:55
00
Pre obozretných pochybovačoc empirický dôkaz, že ten spacer naozaj zvýši efektívny zdvih vidlice. Nie je to veľmi jasne vidno, ale dal som ju tak 4mm od korunky.

Prílohy:

DSC00861.JPG
DSC00861.JPG 370.87 KiB thumb_up0thumb_down

06.04.2011 - 20:18:47
00
keyboard_arrow_up