Čaute banda!
Tak konečne sa mi do rúk dostali všetky vecičky potrebné na operáciu zmeny efektívneho zdvihu zo 160mm na 170mm na Lyriku 2009 a o tom vám teraz napíšem
.
Warzone mi poslal linky na mtbr.com a odtiaľ vedú na mtb-news.de, kde sú spomenuté všetky potrebné detaily. Mám Lyrik 2009 Coil Uturn na ráme Banshee Rune a táto vec ma zaujala preto, že v strmých zjazdoch mi chýbal trochu položenejší hlavový uhol. O zdvih mi až tak nešlo, lebo až tak tomu nedávam, ale ktohovie
.
Linky:
1)
can you make a 160mm Lyrik 170mm ?2)
Lyrik 160MM Umbau auf 170MMIde o konverziu pružina->pružina, alebo vzduch->pružina. Pružina->vzduch sa vraj nedá kvôli poškrabaným nohám od pružiny. Takže možnosti sú:
- 2009 U-turn 160mm -> U-turn 170mm ( with expander),
- 2009 U-turn 160mm -> Coil 170mm
- 2009 SoloAir 160mm -> Coil 170mm
- 2009 2-step 160mm -> Coil 170, SoloAir 170
- Impossible:U-turn, Coil -> Air ( because of schratched surface inside the fork)
Celá konverzia spočíva vo vložení malého valčeka na koniec osky pružiny (coil alebo air), tj. medzi túto osku a spodok vonkajších nôh. Tým sa vzdialia vnútorné nohy od dorazov vo vonkajších nohách a ak pružina má rezervu, aby túto vzdialenosť zvládla (čo má), tak sa okrem axle-to-crown vzdialenosti zvýši aj efektívny zdvih. To samozrejme zníži hlavový uhol, ktorý som zabudol zmerať pred a po, a načo som predtým nepomyslel je, že to zvýši aj
stand-over rámu! Takže zmenu zdvihu určuje dĺžka valčeka + nepresnosť výroby valčeka, pretože ten moj nedosadá na mm presne a tým zvyšuje vzdialenosť asi o 1mm.
Náčrt spacera, podľa ktorého je aj môj spravený:
lh6.googleusercontent.comRôzne spacery, ktoré vyrába Nemec z mtb-news.de:
lh4.googleusercontent.comSpacer ide iba do ľavej nohy na koniec osky:
fstatic1.mtb-news.deVýsledok, rovnako aj na mojej vydlici:
fstatic1.mtb-news.deZopár rád:
1)
zapíšte si nastavenia všetkých tlmení aké máte. Ja som zase zabudol
2) postupuje sa podľa štandardného servisného manuálu SRAM
3)
Pozor na množstvo oleja do tlmiča. Ak máte 2009 tlmič, ide len 112ml 5w oleja. Vtip je, že do 2009
vidlice sa dajú vložiť aj
tlmiče 2010+, do ktorých ide ale 195ml oleja, pretože sú menšie. Takže pozor.
4) Spacer treba nejako prilepiť na osku pružiny (Loctite), aby počas inštalácie celej spring assy nespadol, inak sa s tým budete jiebať ako ja na 2 razy a miniete viac oleja.
5) Pružina nie je úplne rovná, takže som cez zvonku vonkajších nôh prestrčil tenký šrobovák, ním našiel koniec spacera, a takto ju navigol na správne miesto, aby sa to dalo zošróbovať.
6) Na šrób som dal trochu teflónovej pásky. Pre istotu.
Vôľa v púzdrach. V tejto operácii som chcel ešte doklepnúť horné púzdra nižšie, kvôli tomu vaklu o ktorom rozprávam už aj babke na trhovisku, lenže tie moje púzdra boli už stiahnuté nadoraz. Takže nič
.
Ingrediencie:
1) vysústružený
valček podľa náčrtu. Meniť možno len dĺžku 11.5mm z náčrtu.
2) dlhší
šrób M8x25mm. Na 10-12mm dlhý valček stačí 25mm dlhý šrób, na dlhší valček radšej kúpiť 30mm.
3) Pilník na kov na prípadné opracovanie dosadacej plochy osky pružiny, pretože aj 0.1mm nepresnosť vo vnútri dosadacej plochy valčeka je problém.
4)
Loctite na prilepenie valčeka na osku pružiny.