Hej a problem je este to co som napisl do editu co som nestihol. To co povazujes za dlzku novej retaze. Preto napriek tomu ze som zatazeny na presnost to meriam mierkou lebo vecsia konzistentnost merania, aj ked mozno v absolutnych cislach nepresne meranie. BTW ani mierky od roznych vyrobcov sa nezhoduju v tom co je 0.5 a 0.75. Asi pouzili iny etalon ....
13.07.2022 - 12:10:17
00
chcem na cestak osadit tie nove kladky ale nechcem tam dat staru retaz. A nova samozrejme nie je pripravena. Treba ocistit a namazat niecim a az potom.
13.07.2022 - 12:12:39
00
"Tie nove kladky" ? CeramicSpeed OSPW? A ten zvysok je otazka ci konstatovanie? Ak uvazujes o OSPW tak to si bud velmi bohaty alebo si uz vycerpal vsetky ostatne moznosti ako zlepsit vykon biku za menej penazi. Lebo to by bolo to absolutne posladne do coho by som isiel keby som uz vycerpal vsetko ostatne vratane toho ze by som uz mal 6W FTP na 1kg vahy.
13.07.2022 - 12:54:57
00
to tu nejdem rozoberat ale proste ich mam a nie som bohaty :D
ale nie tie ceramicspeed
https://www.mtbiker.sk/forum/post1855219.html#p1855219
13.07.2022 - 15:02:32
00
Kenai Predlženie článkov reťaze môže byť nepatrnou mierou ovplyvňované spôsobom mazania reťaze a druhom maziva, ale aby rozdiel medzi olejom a voskom (resp. čím to mažete) bol 200%, to by bol vynález ! Predĺženie reťaze bude v prevažnej miere závisieť od veľkosti ťahu z prevodníka na pastorok a nie z trecích síl medzi pinom a okom v článku reťaze. Celkom by ma zaujímalo, čím sú mazané reťaze či mech. časti podobného určenia, podmienok prevádzkovania a namáhania.
13.07.2022 - 21:44:12
00
Mozes pls blizsie objasnit "predlzenie retaze bude v prevaznej miere zavisiet od velkosti tahu z prevodnika na pastorok"?
To akoze moje stehna natahuju kovove casti retaze v tahu? :x
Chapem, ze tema ma 150 stran, no treba dostudovat, co sposobuje predlzenie retaze, tah kovu ludskou silou to teda nebude...
13.07.2022 - 22:10:44
12
Podla mna myslel ze zalezi ako silno tlacis na pedal ked to merias ?
13.07.2022 - 23:31:24
00
Kenai napísal:
Sesulak A tiez 0.75 je uz dost neskoro menit ak mas AL pastorky na kazete. Skor sa odporuca uz po 0.5 . Mne ked prepadne 0.5 tak ide retaz dolu a davam novu.


Mam skusenost, ze niektore nove retaze maju uz 0.5..
14.07.2022 - 10:09:11
01
Uz sa tu medzitym napisali mnoho a nestihol som reagovat ale tiez by som chcel zdoraznit ze merat predlzenie/opotrebenie retaze je strasne dolezite v ocistenim stave bez bordelu maziva a aj vosku (staci namocit v horucej vode a vybrat a vacsina vosku je fuc) lebo inak su merania skreslene zbytkami resp bordelom co tam je

A este jedna dolezita vec je ze opotrebenie retaze nie je linearne (vela o tom pisal adam kerin) teda moze sa stat ze najazdene 2800km a stale 0,25 resp. pod 0,5 a potom si clovek moze mysliet ze ma este dost casu a potom najazdene 3.200 a nad 0,5 alebo 0,75.
Niektore retaze su konzistentnejsie a ine vydrzia aj 5000 bez zmeny a potom skocia nad 0,75 je to rozne

Cize pre mna poznatok ze treba merat podla najazdu systematicky a pravidelne
14.07.2022 - 10:11:43
10
Píšete, že retiazku pred meraním je strašne dôležité vyčistiť. T.j. priviesť po odjazdení x km retiazku zo stavu vhodná do stavu nevhodná. Ale vy predsa bicyklujete s retiazkou nie vyčistenou ale namazanou. Či pri bicyklovaní je retiazka v skutočnosti nevhodná, potom kam sa mazivo podeje z priestoru medzi pinom a okom článku ? pri dobicyklovaní a zoskočení sa retiazka zmrští a dostane sa do stavu vhodná - t.j. mazivo sa vráti tam, kde pri bicyklovaní nebolo a spraví retiazku so správnou mierou. Len tak uvažujem, čo za procesy sa tam dejú.
14.07.2022 - 10:59:49
02
dees napísal:
Kenai Predlženie článkov reťaze môže byť nepatrnou mierou ovplyvňované spôsobom mazania reťaze a druhom maziva, ale aby rozdiel medzi olejom a voskom (resp. čím to mažete) bol 200%, to by bol vynález ! Predĺženie reťaze bude v prevažnej miere závisieť od veľkosti ťahu z prevodníka na pastorok a nie z trecích síl medzi pinom a okom v článku reťaze. Celkom by ma zaujímalo, čím sú mazané reťaze či mech. časti podobného určenia, podmienok prevádzkovania a namáhania.


Opat nesuhlasim. Ako pise Dudo dostudovat. A ja ti to trocha zjednodusim.
http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html

Je to multifaktorialne preco to vydrzi u vosku nepomerne viac, ale ten hlavny dovod je, ze vosk sa dostane dnu do valcekov, kde ten priestor vyplni a ma velku tuhost a prilnavost cize sa len velmi tazko po zatvrdnuti dostane von. Preto s trochou nadsazky ide povedat, ze pomerne dlhu dobu sa u retaze vobec nedotyka kov o kovu a derie sa iba vosk.
14.07.2022 - 11:18:06
00
user_id napísal:
Mam skusenost, ze niektore nove retaze maju uz 0.5..


Ano mam rovnaku skusenost u niektorych mierok. Ci to je zlou mierkou, alebo nevhodnou mierkou na meranie daej retaze tazko povedat. Pozri pripadne ten clanok co som sem dal dees je tam do podrbna vysvetlene preco niktore mierky nefunguje, preco funguje len na niektorych retaziach....
14.07.2022 - 11:20:44
00
danyH napísal:
Uz sa tu medzitym napisali mnoho a nestihol som reagovat ale tiez by som chcel zdoraznit ze merat predlzenie/opotrebenie retaze je strasne dolezite v ocistenim stave bez bordelu maziva a aj vosku (staci namocit v horucej vode a vybrat a vacsina vosku je fuc) lebo inak su merania skreslene zbytkami resp bordelom co tam je

A este jedna dolezita vec je ze opotrebenie retaze nie je linearne (vela o tom pisal adam kerin) teda moze sa stat ze najazdene 2800km a stale 0,25 resp. pod 0,5 a potom si clovek moze mysliet ze ma este dost casu a potom najazdene 3.200 a nad 0,5 alebo 0,75.
Niektore retaze su konzistentnejsie a ine vydrzia aj 5000 bez zmeny a potom skocia nad 0,75 je to rozne

Cize pre mna poznatok ze treba merat podla najazdu systematicky a pravidelne


To je velmi dobry postreh, ale tazko to zrealizovat. Ked sa dostane bodrel do valcekov nedostanes ho von nijak ani kompresorom nie to nejakou prackou na retaz alebo kefou. A vosk je tioez problem, ja premyvam retaz celkom zodpovedne pod tecucou vodou (75 stupnovou) potom este prelejem takmer viracou z kanvice a aj tak ked retaz vychladne je tuha v niktorych clankoch (ako po mazani) Cize je tam este stale dost vosku na to aby ju zalepilo. Co je vyborne pre mazanie ale zle pre meranie.

Ja to merieam prer umyvanim v horucej vode. Zatlacim na pedal ked mam bike oprety aby som vysponoval tetaz ako sa da a meriam. Obvikle tak nameriam viac ako po umyti v horucej vode. Tento postup je ale vhodny len v pripade mazania voskom. Tam totiz pouzivanim nevliezaju necistoty dnu ale vytlaca sa vosk von. To neplati pre mazania kvapkacimi mazivami. Tam teba umyt ako sa da a dufat ze je to dost.

K opotrebeniu, je to presne ako pises, dobre je vediet ako sa chova retaz ktoru pouzivam aby som to vedl predvidat u dalsiej. Je to dane hlavne spracovanim povrchu rielov. Niktore maju tvrdy povrch a potom je to blato ine su homogenne.
14.07.2022 - 11:29:25
00
dees napísal:
Píšete, že retiazku pred meraním je strašne dôležité vyčistiť. T.j. priviesť po odjazdení x km retiazku zo stavu vhodná do stavu nevhodná. Ale vy predsa bicyklujete s retiazkou nie vyčistenou ale namazanou. Či pri bicyklovaní je retiazka v skutočnosti nevhodná, potom kam sa mazivo podeje z priestoru medzi pinom a okom článku ? pri dobicyklovaní a zoskočení sa retiazka zmrští a dostane sa do stavu vhodná - t.j. mazivo sa vráti tam, kde pri bicyklovaní nebolo a spraví retiazku so správnou mierou. Len tak uvažujem, čo za procesy sa tam dejú.


Uvazujes logicky, ale chybaju ti informacie aby to bolo aj spravne.
1. proces co spomina danyH je meranie opotrebenia nema nic s vhodnostou alebo nevhodnostou retaze. Uz sa tak nejako stalo ze pre nedostaok lepsich metod ako zistit opotrebenie sa ustalila metoda merania predlzenia.
Dolezite je pochopit ze meriame predlzenie = opotrebenie. Aby sme dokazli zmerat opotrebenie presne nesmie nam v tom branit necistota alebo nieco ine.
2. Cokolvek je v retazi okrem maziva je problem. Tipicky je to mazivo zmiesane s prachom a jemnym peiskom o velkosti zrn v mikrometroch. To je vlastne definicia brusnej pasty. Taka zmes nemaze ale obraba material. To tam nechces a prave ta zmes robi retaz na jazdenie nevhodnou.
3. chapem ze si myslis, ze ked mas v retazi nieco (brusnu pastu) tak je na prevadzku vhodnejsia ako vycistena odmastena. Z pohladu opotebenia prevodnikov a pastorkov mozno aj ano. Ale je to je jedno lebo cielom je mat retaz bezpecnu a taka retaz sa moze kedykolvek roztrhat bez ohladu na to ze vdaka spine v retazi nenamerias prilisne opotrebenie.
4. mazivo sa pod tlakom vytlaca, to je spravne ale spat sa nevrati lebo okolo je material ktory sa tam dostane prvy. Ten material je vzduch. A ten nesie zo sebou prach. Cize zatazenim mazivo ide von a prach so vzduchom dnu. Jedina metoda ako dostat mazivo spat je opat tam naliat mazivo dostatocne riedke aby zatielko tam, kde je uz len prach a vzduch. U kavpkania skoro nemozne, urcite viskko vzlinave oleje to zvladaju, ale vo vseobecnosti to vyriesi iba ponorenie celej retaze do tekuteho maziva.

edit: stylizacia


Naposledy upravil Kenai dňa 14.07.2022 - 11:48:02, celkovo upravené 3 krát.

14.07.2022 - 11:41:42
00
Toto je hotová dizertácia :)
14.07.2022 - 11:44:23
11
keyboard_arrow_up