Aktuálne premýšľam nad účinnosťou prenosu energie.
Dúmam nad tým či je efektívnejší väčší prevodník, napr. v kombinácii s väčším pastorkom voči moderným menším prevodnikom v kombinácii s menším pastorkom.
Predstavme si rovnaký prevodový pomer, ale pri väčšom pastorku & väčšom prevodníku by podľa mňa mal byť prenos energie efektívnejší pretože väčší pastorok by mal fungovať pri ťahu ako systém páky ku kolesu, vzdialenosť od osy po zuby je väčšia ako pri menšom pastorku.
(chápem kapacitu rozsahu šaltrov a kaziet) ale teoreticky by mala byť efektivita pri rovnakom pomerovom prevode väčšia ak sú väčšie zuby, alebo sa mýlim?
Alebo sa to zase kráti systém páky v pomere prevodník - kluka?
Čím väčší prevodník tým menší "systém páky"?
22.04.2024 - 16:55:15
00
Efektívnejší môže byť jedine v dôsledku menšieho ohybu reťaze, ale to budú minimálne čísla....ináč je rozhodujúci prevodový pomer- koľkokrát sa otočí zadné koleso pri jednom otočení kľúk
22.04.2024 - 17:07:29
00
Čiže systém páky tu nefunguje vôbec?
Už len keď dávam bič na kazetu pri demontáži tak je zásadný rozdiel či reťaz dám cez najmenší pastorok alebo väčší..
Systém páky tam fungovať musí, jedine že by sa krátil veľkosťou prevodníka - čím väčší prevodník tým zase menšia páka, potom by to sedelo.. Pomer by sa vyrovnal ako pri pomere prevodu.
22.04.2024 - 17:24:03
00
Jedine co ziskas vacsim prevodnikom a vacsou kazetou je vacsia hmotnost.
22.04.2024 - 17:47:31
01
Nie to len o to, ale aj menšie opotrebenie reťaze a všetkých zubov.
Ale preto som tému nezačal ??
22.04.2024 - 18:04:59
00
pans Faktom je ze zmenou dlzky kluk sa zmeni vysledny prevodovy pomer. Nie je to ale sposobene zmenou dlzky kluk ale pomerom dlzky kluky k velkosti prevodniku. Cize ak zmenis velkost prevodniku zmenis tym tento pomer a aj ked zanechas rovnaky prevodovy pomer medzi prevodnikom a pastorkom (zmenou prevodniku i pastorku) tak celkovy vysledny prevodovy pomer do ktoreho vstupuje i kluka coby paka (naviac i koleso) bude iny.
Skus pohladat na nete.

Skusil som pogooglit a naslo mi toho vela ked hladas vplyv dlzky kluk pre prevodovy pomer, stale ale ide o pomer medzi prevodnikom a dlzkou kluky ktory sa meni. Napriklad https://raceloop.com/impact-crank-length-gear-ratios/ a riesilo sa to i tu https://www.mtbiker.sk/forum/komponenty/teoria-ohladom-prevodnikov-a-radenia-t23633.html


Naposledy upravil a-biker dňa 22.04.2024 - 18:09:30, celkovo upravené 1 krát.

22.04.2024 - 18:05:31
10
ci pojdes 30z na 30z alebo 50z na 50z, prevodovy pomer je rovnaky.
zaroven vsak rovnaky 30z na 30z, pri 29" alebo sobi20, celkovy pomer bude rozdielny aj rychlost.
22.04.2024 - 18:09:25
00
Hej, a rovnaky princip ako je pri inej velkosti kolesa cize inom pomere medzi velkostou kolesa a velkostou pastorka na nom je i pri rozdielnom pomere medzi dlzkou kluky a velkostou prevodniku na nej. Uplne rovnaky princip.
22.04.2024 - 18:12:02
01
pans mrkni na tento link https://www.cyclingabout.com/drivetrain-efficiency-difference-speed-between-1x-2x/
Je to síce primárne 1x vs. 2x, ale nájdeš tam niečo aj na tvoju otázku.
22.04.2024 - 18:26:07
10
MarKac80 napísal:
pans mrkni na tento link https://www.cyclingabout.com/drivetrain-efficiency-difference-speed-between-1x-2x/
Je to síce primárne 1x vs. 2x, ale nájdeš tam niečo aj na tvoju otázku.



Ďakujem pekne, áno je to prevažne to čo som hľadal. 👍🏻👍🏻

Prílohy:

1x-vs-2x-Drivetrain-Efficiency-Chart-1000x578.jpg
1x-vs-2x-Drivetrain-Efficiency-Chart-1000x578.jpg 76.09 KiB thumb_up0thumb_down

23.04.2024 - 07:29:30
01
keyboard_arrow_up