Neviem ako si to s tou osobnou skusenostou myslel. Asi ti tu k tomu nic poriadne nenapisem vhladom na to ze moderne xc som nejazdil. Za to som ale skusal niekolko bicyklov, vacsinou trailove a enduro fully, najblizsie k xc ht som bol den na predchadzajucom modely epicu. V minulosti som mal par 26" xc ht, aktualne okrem dirtaka jazdim enduro a rigid (kona unit 2015). Prave ten rigid chcem vymenit za xc ht. Dovodom je to ze chcem nieco sviznejsie/rychlejsie a urcite o nieco lahsie. Zaroven chcem aby som na tom vedel zajazdit minimalne vsetko to co viem zajazdit na rigide teraz. Cize dochadzanie do prace, do mesta, bikepacking a dlhe trasy, asfalt, xc v lese, traily, male skoky, obcas si skocit aj trochu vacsi skok, pumptrack cestou do alebo z prace, ... Naviac oproti tomu by som chcel zase obcas zajazdit preteky xc/maraton/bikepacking a celkovo robit rychle dupacie kolieska s mensou namahou. Z tych mojich poziadaviek mi preto vychadza nejake univerzalnejsie ale stale relativne lahke xc, nieco zabavnejsie ale stale dostatocne sportove. Ten rigid je asi najuniverzalnejsi a svojim sposobom najzabavnejsi bike na akom som jazdil a chcel by som to posunut este trochu dalej. Nechcem ale tupe xc len s jednym urcenim. Najvacsim problemom toho rigidu je vaha v kombinacii s krutenim ramu pri dupani. Cize xc s trochu progresivnejsou geometriou. Moznosti je niekolko. Orbea Alma, BMC Twostroke, Chisel ... Bral by som BMC s polozenejsou vidlicou ale BMC je prave znacka za ktoru sa plati a ten bike ma par nedostatkov, No a Chisel u mna geoskou o par mm vedie pred Almou, naviac ma srobovaci stred. Zvysne biky maju bud ostru vidlicu alebo maju vysoko tazisko co je sice fajn na xc ale na nejake trailovejsie jazdenie je lepsie ist do agresivnejsej geo.
Co sa tyka komponentov tak tam je to rozporuplne. Postupne klesam na sadach a mam pocit ze napr slx je vacsi drziak ako xt plus to az tak neboli ked niektory komponent znicis. Napr xt radenie mi odislo zakazdym po cca 2 rokoch zatial co slx radenie ide stale presne aj bez servisu. Na takom XT som vytratil srobky uz asi zo vsetkeho aj ked pravidelne kontrolujem, SLX zatial nic. Deore som jazdil davnejsie a problemy neboli, 12spd som ale netestil. Sram sa mi rozpadal rychlejsie ako shimano. Na druhu stranu uplne spodne sady su celkom blato asi u oboch vyrobcov. Z nizsich sad som jazdil len starsie GX a tam som mohol salter zlozit z
biku bez povolenia sroby, take to bolo vyvaklane. Tak ci tak ak vela jazdis budes mat po par rokoch vymenene skoro vsetko okrem ramu, aspon tak je to zakazdym u mna.
Pozor si treba dat na prevody a pouzit spominany gear kalkulator (toto je dobre
http://www.gear-calculator.com/) a porovnat si ako sa ti zmenia prevody ak prechadzas z mensich
kolies a dvoj ci trojplacky. Jednoplacka uz totiz nie je taka univerzalna a bud pojdes do lahsich prevodov do lesa alebo tazsich ak jazdis viac polnacky, lesne cesty a asfalt. Ak chces menit prevody tak to ide ale dobre je dopredu vediet ake limity ma
ram a salter. Na rigide jazdim vpredu 36z a 34z (s SS setupom 32z) co by snad nemal byt problem na ramoch ale nejake vacsie taniere uz mozu byt problem.
Super vec na taketo ht su bezdusaky s cim by som zacal ak to dany bike nebude mat. Trochu sa ti zrychlia plaste a k tomu bude bike pohodlnejsi.
Teleskopky su teraz in ale na zaciatok staci kupit nejaky lepsi rychloupinak ktory drzi dobre, netreba nicim tocit len otvorit/zatvorit packu a
sedlo das dole alebo hore do 5s. Ja som takto skusal rozne lacaky a na rigide som skoncil s Hope ktory je o uplne niecom inom ako ked kupis lacaky niekde v kamenom obchode a ktore bud po par mesiaci zlomis alebo ich musis po otvoreni este kadejako povolovat, premazavat, nedrzia
sedlovku pri zatvarani atd.