Test: Nová sada Shimano SLX - výborne fungujúca a za rozumnú cenu

Test: Nová sada Shimano SLX - výborne fungujúca a za rozumnú cenu

8 komentárov

papatulo 21.08.2016 5 fotografií   Test Shimano Plo Horska Cyklistika Radenie

Medzi najočakávanejšie novinky pre nasledujúcu sezónu určite mimo iného patrí aj úplne nová sada Shimano SLX. Po dlhom očakávaní som sa konečne dočkal a dostal som možnosť túto sadu otestovať a vyskúšať asi najočakávanejšiu variantu 1x11. Mnohých bikerov táto novinka od Shimana určite poteší, pretože sa tento systém stáva ešte dostupnejším pre priemerných bikerov a dovolím si tvrdiť, že nájde uplatnenie takmer vo všetkých štýloch.

 

Nakoľko som fanúšik XC a maratónov, sadu som nahodil na pevný bicykel a spolu sme strávili viac ako dva týždne vyčerpávajúceho jazdenia. Už po troch dňoch som vedel, že chlapci v Shimane urobili skutočne dobrú prácu. Doteraz som jazdil na mojich bikoch poväčšine top sady Shimano XTR a preto si dovolím tvrdiť, že táto sada je funkčnosťou a technológiami veľmi podobná, dokonca ja osobne som okrem váhy nepostrehol žiadne nedostatky. Myslím, že sme sa dostali do doby, kedy je možné za rozumnú cenu dostať najnovšie a výborne fungujúce technológie, o ktorých sa nám nedávno ani nesnívalo.

Test prebiehal vo všetkých podmienkach, prvý týždeň bolo krásne slnečno a sucho, ale neskôr som sa rozhodol na týždeň isť do našich krásnych Tatier a tam už to bolo o niečo zaujímavejšie. Vybral som si asi najhorší týždeň, ktorý ukončil Horal maratón, takže sada zažila aj extrémne blatové a vodové podmienky.

Poďme sa postupne pozrieť na jednotlivé časti sady, na jej výhody a nedostatky.



Kľuky


Najzásadnejšími zmenami prešiel celý pohon na čele s kľukami. Okrem skutočne perfektného dizajnu a povrchovej úprave, ponúka montáž jednoprevodníka so špecifickým usporiadaním zubov: Shimano Dynamic Chain Engagement - jedná sa úpravu zubov prevodníka, ktorú poznáme od značky SRAM - každý druhý zub je hrubší. Vďaka tomu reťaz skutočne drží na prevodníku aj pri zaradení najmenšieho alebo najväčšieho prevodu, ani raz sa mi počas testu nestalo, že by mi spadla reťaz.

Výhodou je tiež, že na jeden druh kľúk je možne namontovať jedno, ale aj dvojprevodník. Mnou zvolený prevodník 32z s kombináciou kazety 11-42 sa ukázal postačujúci aj na tatranské kopce, no v klesaniach by si to žiadalo ešte o niečo ťažší prevod. Tento problém však môže vyriešiť ťažší prevodník, je to už však o kompromise, pretože aj všetky ostatné prevody budú trochu ťažšie. Shimano ostalo verné fungujúcej technológie HT II a po montážnej stránke je všetko ako u ostatných Shimano sád.

Doporučená maloobchodná cena (rovnako ako pri všetkých ostatných) prevodníka je: 39 €



Prehadzovačka


Hneď na úvod je dobré spomenúť jej hladký a presný chod. Sám som bol prekvapený z fungovania aj v tých najťažších podmienkach. Asi najviac ju preveril Horal maratón, kde bolo treba často extrémne preraďovať z najťažšieho na najľahší prevod. Ani v takejto situácií som nepocítili nejaký rozdiel oproti top modelom a prehadzovačka reagovala okamžite po zaradení. Nebolo počuť žiadne hrkanie, cinkanie, iba zvuk čistého preradenia.

Dizajn je veľmi podobný vyšším modelom a čo je asi najpodstatnejšie pri systéme 1x11, aj táto prehadzovačka dostala novú prepracovanú spojku, ktorá úplne neodstráni búchanie reťaze, ale čiastočne pomôže držať reťaz napnutú. Mne osobne na prehadzovačke chýbala skrutka na nastavenie odporu spojky, teda ako veľmi bude reťaz napnutá, no v konečnom dôsledku som ju ani nepotreboval.

Cena prehadzovačky (verzia GS): 70 €



Radenie, ktoré sme mali na test, malo úchyt na objímku. V ponuke však bude viac variant určených pre brzdy I-Spec alebo I-Spec II. Tvar radiacej páčky je veľmi podobný ako u vyšších modeloch, najväčší rozdiel sa nachádza v použitých materiáloch. Samotné páčky sú plastové s kovovou výstuhou. To je asi jediná vec, čo mi na celej sade vadilo, pretože to pripomína lacné radenia. Za zmienku stojí obsah balenia. K radeniu dostanete originál Shimano radiace lanko, Shimano SiS bowden, plastové koncovky, ochrana proti vode a prachu, koncovku lanka a kit, pomocou ktorého sa dá radenie upraviť na verziu s alebo bez ukazovateľa.

Samotnému radeniu okrem plastových páčok niet čo vytknúť. Svoju úlohu v pohone si plní statočne a zodpovedne. Spolu s prehadzovačkou tvorí veľmi dobre fungujúci celok.
Cena radenia (pravá strana): 39 €

Kazeta a reťaz


Týmto dvom komponentom taktiež nebolo počas testovania čo vytknúť. Pri kazete modelovej rady SLX narazíme na viac kovových častí ako sme zvyknutí pri vyšších modeloch. Na test som mal kazetu s rozsahom 11-42, ktorá je primárne určená pre jednoprevodník. Pre dvojprevodník je určená verzia 11-40. Je však na každom z nás akú kombináciu pohonu zvolí .

Počas testovania som sa dostal do pár situácií, kedy som už ani neveril, že prehadzovačka dokáže na tak špinavej kazete hladko a presne radiť, no celý systém pohonu mi ukázal opak. Ani pri kazete zašpinenej od blata, vody a oleja, som nepocítil problém s preradením.

Cena kazety: 80 €
Cena reťaze: 21.50 €



Brzdy a kotúče


Nový model SLX bŕzd je v podstate na pár detailov totožný s vyšším modelom Shimano Deore XT. Okrem chýbajúcemu nastaveniu vzdialenosti platničiek od kotúča trochu nižšej váhe sa jedná skoro o tie isté brzdy. Už predchádzajúci model tvoril skvelý pomer cena/výkon/kvalita. Tento model len potvrdil už aj tak dobrú povesť SLX bŕzd, ktoré používajú bikeri po celom svete na skutočne všetky disciplíny horskej cyklistiky. Testovaný model s chladičom v kombinácií s kotúčmi Shimnano RT-SM76 160/180 mm sa mi počas tetu osvedčil a nemal som s nimi žiaden problém. Ani pri dlhších zjazdoch sami nestalo, že by zmäkla páčka alebo by sa brzdy jednoducho prehriali. Myslím, že sa Shimano poučilo z chýb, ktoré predchádzajúce modely bŕzd mali. Brzdnej sily ponúkajú na môj vkus až moc, brzda reaguje okamžite po stlačení a mne osobne vyhovovalo aj veľmi citlivé dávkovanie brzdy. Jednoducho povedané, brzda sa správala presne tak, ako som v danej situácií chcel. Počas celého zjazdu mi postačoval jeden prst na každú brzdu, iba miestami, kde si terén vyžadoval extrémne brzdenie, som musel použiť dva prsty. Toto pripisujem veľmi dobre vyladenej hydraulickej pumpe v páčke.

Na tele prasiatka nenájdeme nič nezvyčajné. Štandardom v tejto triede sú keramické piestiky a mnou testovaný model mal nahodené platničky s chladičom. S kotúčmi IceTech tvoria jeden skutočne dobre fungujúci celok.

Cena bŕzd:
- predná (bez chladenia): 89 €
- zadná (bez chladenia): 93 €





Ako som už spomínal, na záver testovania som sa rozhodol so sadou absolvovať Horal maratón, aby som vyskúšal, či je táto sada vhodná aj na maratóny a mohol o nej konečne napísať niečo negatívne. Po technickej stránke som však na nič neprišiel a keby sa ma niekto opýta či mu ju odporučím na maratóny, určite poviem áno. V podstate som ani necítil, že jazdím so sadou v strednej triede s cenovkou hlboko pod top modelmi. S testovanou konfiguráciu sa mi podarilo vyšliapať väčšinu kopcov až na pár výnimiek, kedy mi už rozsah skutočne nestačil, no z môjho bicykla, kde mám 2x11 viem, že by som to asi tiež nezvládol alebo by som sa úplne vyčerpal. Môžem povedať, že systém 1x11 a spomínaný rozsah je určený na rozumné jazdenie. Ak má človek natrénované niečo viac, určite mu táto konfigurácia nebude robiť problém.



Žiadne negatívum


Musím uznať, že by mi pred testom ani nenapadlo, aký pozitívny dojem na mňa sada spraví a aký test plný pochvaly budem písať. Sám som zo sady príjemne prekvapený a musím uznať, že Shimano urobilo svoju prácu opäť na jednotku.

Viac informácií nájdete na paul-lange-oslany.sk/novinky/Nova-sada-SHIMANO-SLX-M7000.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:

Podobné články

Komentáre

Tečka 22.08.2016 (13:52)

Bruco, Papatulo... nie je to celkom chyba... na XT je tato skrutka, ktora nastavuje Stroke Adjust Screw - co je presne vzdialenost platniciek of rotora. na SLX tato skrutka chyba... obrazok tu neviem dat. takze autor clanku to napisal spravne.

 
Bruco Tečka 22.08.2016 (18:02)

Ano, ale tie skrutky nemaju absolutne nic spolocne so vzdialenostou dosticiek od kotuca, len upravuju chod paky. Pekne to vystihuje video, ktore ti dal Hack3r pod obrazky.

 
Kaprak 21.08.2016 (20:55)

Tie brzdu su oproti predoslej verzii ozaj pekne.

 
tomas.malucky 22.08.2016 (07:01)

ahoj, mňa by zaujímalo či pri takomto systéme 1x11 kde vlastne reťaz chodí celý rozsah zadnej kazety na jednom prevodníku vpredu, nedochádza k nadmernému kríženiu reťaze a jej opotrebeniu, diki za info

 
papatulo tomas.malucky 22.08.2016 (11:26)

Ahoj, počas používania som ešte nepostrehol nejaké výraznejšie opotrebenie.

 
Bruco 22.08.2016 (11:03)

"Okrem chýbajúcemu nastaveniu vzdialenosti platničiek od kotúča trochu nižšej váhe sa jedná skoro o tie isté brzdy."
Okrem nespravnej formulacie vety tu siris urban legend o nastavovani vzdialenosti platniciek od kotuca. Neviem o ziadnych hydraulikach, kde by sa tato vzdialenost dala nastavit. Vzdy sa nastavuje len mrtvy chod paky.

 
papatulo Bruco 22.08.2016 (11:22)

Ahoj, ďakujem za opravu. Pripisoval som to nastaveniu vzdialenosti platničiek od kotúča, čím sa samozrejme zmenil aj chod páky ako hovoríš ty.

 
Pridaj komentár