Test: Altitude Crossover - univerzál v štýle Man in Black

Hneď ako som prvýkrát videl tieto okuliare, tak som si spomenul na Willa Smitha z filmu Man in Black. Decentná kombinácia čierneho rámu a čiernych skiel dáva vedieť, že si u mňa rozhodne nájdu svoje uplatnenie.

Cyklistika a okuliare patria k sebe od nepamäti a ja nie som výnimka. Nosím ich na bicykel veľmi rád, a to nielen z estetického hľadiska, ale aj z čisto praktického. Obzvlášť po operácií očí som trošku viac opatrný, a tak sa mi nikdy nestane, žeby som ich zabudol a jazdil bez nich.


Decentné balenie

Na test mi dorazil model Crossover od francúzkého výrobcu Altitude, v krásnej čierno-čiernej kombinácií. Balenie je decentné a okrem samotných okuliarov tu nájdete ešte zelenú čistiacu handričku. Všetko je to zabalené v tvrdom prenosnom púzdre, ktoré ich ochráni. Ja som si už stihol na moje sadnúť, ale tie to prežili bez škrabančeka. Okuliare sú vybavené polarizačnými sklami SKYLAB kategórie 3 a test ukáže, kde sa budú hodiť najlepšie. Samozrejme, toto nie je jediná farebná kombinácia a na výber je viacero možností.


Ako sadnú na hlavu?

Jedna z najdôležitejších vecí pri okuliaroch je, ako sedia na hlave, aby ich nosenie bolo komfortné a zbytočne vás neotravovali. Hneď po nasadení na nos si všímam, že nosníky sú príjemne mäkké a netlačia. Nedajú sa ale nijako nastaviť ani vymeniť, a tak - buď vám sadnú alebo nie. Ja som našťastie s mojím nosom v pohode a okuliare sa spokojne usadili, nikde nič netlačí. Nožičky sú z vnútornej strany potiahnuté gumou a výborne držia, navyše sú flexibilné, a tak sa doslova prisajú k hlave. Na ich konci sú otvory na bezpečnostnú šnúrku.


Okuliare mi počas celého testu nespadli z hlavy ani raz, a to som ich trápil aj v teréne. Za jazdy sa neposúvajú a nemusím ich naprávať. Za to by som však chcel vyzdvihnúť aj môj široký nos, ktorý tomu tak trochu pomáha . Po chvále príde samozrejme aj trošku kritiky, a to hlavne v prípade, že máte dlhé mihalnice. Sklo je veľmi blízko oka, a teda sa môžu mihalnice oň opierať. Po prvej jazde som si zvykol a teraz už nepozorujem žiadny diskomfort.


S krídelkami či bez?

Dodávajú sa aj s “krídelkami” pod nožičkami, ktoré majú za úlohu ochrániť oči aj z boku. Musím potvrdiť, že naozaj fungujú a po nasadení okuliarov pod ne nefúka vôbec a dnu sa nedostane ani zrniečko prachu. Vedel by som si ich predstaviť aj pre alergikov, ktorí chcú obmedziť nafúkanie peľu do očí. Rovnako to ocenia aj milovníci outdooru, napr. vo vysokohorskom prostredí, kde sa svetlo odráža od snehu z viacerých strán. Neskôr počas testu som tieto krídelka musel odstrániť, lebo na ceste úplné znemožňujú periférne videnie a netušil som, čo sa deje za mnou. Keď už som začal s tým výhľadom, tak veľký rámik vyrobený z polyamidu, nijako nezasahuje do zorného poľa. Pri pozeraní dopredu nie ste vôbec obmedzovaní a jedine pri pohľade do strany trošku pocítite hrubšie napojenie nožičiek na rám.



Poďme otestovať sklá

Jedna z najdôležitejších vecí na okuliaroch je samozrejme sklo a zhýčkaný svojimi predchádzajúcimi fotochromatickými sklami som sa trošku tých polarizačných bál. SKYLAB sklá kategórie 3 pri pohľade na čísla dokážu odfiltrovať od 83 do 92%, čo už je celkom seriózna ochrana. Spolu s polarizačným filtrom tak tvoria veľmi spoľahlivú ochranu očí. Najviac sa mi osvedčili pri cestnej cyklistike, kde polarizačný filter zachytáva neželané odrazy a mám tam vždy krásny pohľad na svet. Tak isto sú veľmi vhodné aj na vodné športy alebo pobyt pri vode, kde sa slnko odrazené od hladiny pekne odfiltruje.

Výsledok je, že nemám unavené oči ani pri veľmi dlhom pobyte pri vode, čo sa mi bežne stávalo s mojimi okuliarmi. Rovnako šoférovanie je radosť, na rozdiel od tých fotochromatických, ktoré samozrejme v aute nefungujú - tieto sú ako robené pre šoférov. Inak, je veľmi výhodné mať takéto univerzálne okuliare, kedy jedny stačia na všetko.

Čo je trošku nevýhoda takto tmavých okuliarov? Jazda v lese. V tmavších pasážach trailu sa trochu začína zlievať dohromady podklad s koreňmi, a tak som musel neraz spomaliť, aby som si nerozbil niekde "držku". Tu by som vám skôr odporučil model s fotochromatikými sklami, ktorý testoval Bimjeam. Na záver len dodám, že kvalita je na vysokej úrovni a aj pri zakrivenom skle sa obraz nedeformuje a výrobca si za to zaslúži pochvalu. Za tie týždne sa mi nestalo, aby sa sklo poškriabalo, no ja som dosť opatrný a okuliare nikde nahádžem a ani neprevážam mimo púzdra.


Trošku sme sa zapotili

Zahmlievanie je nočná mora všetkých okuliarov, a tak som sa zameral aj na tento faktor. Dal som im poriadne zabrať na enduro pretekoch, kde som ich používal pri stúpaní pred prvou RZ. Bolo krásne horúco a vlhko a mal som ideálne podmienky na takýto experiment. Kedže sedia veľmi blízko pri tvári, sú náchylnejšie na rosenie, a to hlavne pri zastavení, kedy sa prestanú odvetrávať. Najviac sa rosia pri obočí a väčšinou tak do 1/3 výšky skla. Samozrejme, keď sa opäť pohnete, tak sú za chvíľku zase vo forme, ale nejakú minútku to trvá. S použitím krídelok je zahmlievanie ešte horšie, nakoľko vzduch nemá kadiaľ prúdiť. Na ceste sa rosenie neobjavuje skoro vôbec, iba počas veľkej námahy, kedy sa telo viac zohreje a náhle treba zastaviť napríklad na semafore. Samozrejme, tu sa hmla stratí po pár metroch, nakoľko rýchlosť je oveľa väčšia.


Odporúčam pre...

Altitude Crossover sa s výnimkou tmavých miest v lese dajú naozaj použiť ako univerzálne a stali sa z nich moje najčastejšie používane okuliare. Používam ich takmer na všetko - od jazdy do práce (na bicykli alebo autom), rodinné výlety k vode a podobne. Za cenovku mierne pod 90 € dostanete veľmi precízne spracované okuliare s kvalitným sklom, ktoré vám spríjemnia všetky športové aj ne-športové aktivity.

Plusy:

  • Kvalitný rám.
  • Výborné sklá.
  • Polarizačná úprava filtrujúca odrazy svetla.
  • Univerzálne použitie.
  • Výborná ochrana očí.

Minus:

  • Zahmlievanie pri zastavení.


Tip na úplný záver

Nedá mi nespomenúť na záver, ako som ich počas testu čistil. Určite neodporúčam použiť dodávanú handričku, hlavne, keď sú zaprášené, pretože hrozí riziko, že ich prachom poškriabete. Najlepšie je použiť mydlo pod tečúcou vodou nasledovným spôsobom. Najskôr okuliare poriadne opláchnite od prachu a nečistôt, následne jemne mydlovou penou očistite pomocou prstov a na záver všetko pekne spláchnite vodou. Prebytočnú vodu osušíme papierovou utierkou a máme hotovo. Ak by ste náhodou mali na sklách šmuhy, tak teraz je ten správny moment čistou handričkou preleštiť. Okuliare vám vydržia dlhšie ako nové.

Testovaná verzia má cenovku 89 € a viac informácií môžete nájsť na stránkach dovozcu Made4bike.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Henry33 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Okuliare Alpina Twist QV – neznesiteľná ľahkosť nosenia

Test: Okuliare Alpina Twist QV – neznesiteľná ľahkosť nosenia

Ponuka týchto okuliarov zo strany dodávateľa v redakcii dlho na odozvu nečakala. Chytil som sa jej, napriek mojej preferencii okuliarov s neorámovaným spodkom. Získali si moju priazeň? To sa dozviete už čoskoro.
Test: ALPINA Sonic HR QV – Rolls Royce medzi okuliarmi

Test: ALPINA Sonic HR QV – Rolls Royce medzi okuliarmi

„Ako chceš testovať okuliare?“ „Ešte neviem. Veď uvidím…“ To, či som naozaj uvidel, ako a čo som uvidel, si môžete prečítať v teste okuliarov od výrobcu Alpina.
Test: Batoh VAUDE Bike Alpin 25 + 5 – kvalita nielen pre cyklistov

Test: Batoh VAUDE Bike Alpin 25 + 5 – kvalita nielen pre cyklistov

Cyklistické batohy sú kontroverznou témou. Niektorí ich milujú, iní nenávidia a nosia radšej ľadvinky. Aké výhody má ruksak a ako musí byť konštruovaný, aby ste ho vydržali nosiť celý deň?
keyboard_arrow_up