Test: Canyon Grail - gravel bicykel, ktorý znesie riadny kus terénu a stále je to cesťák

Test: Canyon Grail - gravel bicykel, ktorý znesie riadny kus terénu a stále je to cesťák

17 komentárov

slavo 20.08.2018 36 fotografií   Jazdenie Gravel Canyon Test Cestna Cyklistika Cyklokros

Chcete jazdiť pomerne svižne cestu a zároveň sa nenechať obmedzovať lesnými spojkami a dokonca si ich aj užiť?

 

Papierové predpoklady


Karbónový Canyon Grail začína na 105-ke za doslova príjemných 2 199 € a v najlepšej výbave s Ultegra Di2 a odľahčeným rámom za 4 599 €. Do testu sme obdržali model Grail CF SL 8.0 SL v hodnote 3 599 €, ktorý už vo výbave ponúka aj karbónové kolesá.



Geometria je typu endurance, kde sa prihliada skôr na pohodlie jazdca pri dlhších výjazdoch. Rad Grail poškuľuje skôr smerom k cyklokrosu, o čom informujú aj stránky značky Canyon, kde sa uvádza, že si berie niečo z Endurance a časť vlastností z cyklokrosového radu Inflite. Výsledkom je hybrid, ktorý má zvládnuť rýchle výjazdy po dobrom asfalte, ale jeho limit neskončí ani pri rozbitejších úsekoch na štrkovej ceste a suchej, lesníkmi "pobozkanej", lesnej zvážnici.



V teréne zase pridajú na pohodlí objemnejšie plášte, širšie ráfiky, “odpružená” sedlovka, odpružené barany a samozrejme čo to pohltí aj karbónový rám, ale to už je predsa štandard, či? Poďme s týmto kúskom do terénu...

Geometria a špecifikácia






Čo sú to za barany?


A veru, tešil som sa, že akurát na mňa padla táto milá úloha ho pojazdiť a niečo napísať. Aby som to uviedol na pravú mieru, bicykel som mal posunúť Bimjeamovi, ale po prvom výjazde bola z toho láska. Takže Bimjeam (aj keď sa tešil), musel počkať a pojazdil zase trochu iný gravel.





Podľa obrázka sa môže zdať, že medzi horným a spodným levelom riadítok sa dá prehmatávať a používať obe polohy, no tak tomu nie je - používa sa iba vrchná časť. Spodná časť sa nedá dobre uchopiť a jazda tak nie je vôbec komfortná. Vďaka tomu riešeniu a karbónovému prevedeniu sa dosiahla výrazná pružnosť vrchnej trubky riadítok, ktorá je doslova cítiť, a to poriadne. Už pri jazde vidíte, ako materiál pracuje a pomáha tak tlmiť vibrácie.



Rýchle video predstavenie ešte z FOR BIKES 2018



Rozpráva Bimjeam.

Rám


Špecifík je hneď viacero. Širší rázvor dodá jazde v teréne vysokú mieru stability. Aj keď je rám mohutnejší a má vydržať aj drsnejšie zaobchádzanie, má 1 040 g pre verzie SL a iba 830 g vo verzii SLX - ten je vyhradený pre top model.



Aj keď testovaný bicykel bol vo veľkosti M (odprúčaná výška jazdca 178-184 cm), mne by bolo skôr vhodnejšie S (172-178 cm), ale nemal som z toho zlý pocit, že som extra natiahnutý. Bimjeam z veľkosti mal podobný pocit s jeho 176 cm. Tešilo ma však, že špičky mi počas ostrejšieho zatáčania nenarážali do predného kolesa, kde bolo ešte dosť miesta a zrejme aj pri veľkosti S bude stále táto výhoda zachovaná. Do rámu a vidlice sa zmestia plášte až o šírke 42 mm, pričom ešte stále zostane dostatok miesta. Za toto palec hore, hlavne ak chcete jazdiť aj blatistú jeseň a jar.

Sedlovka


Pohodliu do značnej miery pomáha aj odpružená sedlovka, ktorá sa pri prechode hlavne väčších nerovností hýbe smerom dopredu a dozadu v rozsahu do 1 cm. To si neuvedomujete počas jazdy, ale tlmí naozaj výborne. Pohupovanie nie je nijak citeľné a skôr je z toho dojem menej rozbitej cesty . Týmto typom sedlovky je vybavených viacero modelov Canyon-u a dávnejšie sme o nej písali aj pri testovaní hardtailu Exceed a rozhodne si pripísala plusové body.





Navyše, ak hľadáte objímku, tak ju nenájdete. Sedlovka sa uchytáva nižšie medzi zadnými vzperami. Toto pocitovo nie je veľmi pozorovateľné, ale kúsoček ku komfortu to tiež pridá, nakoľko “odpružená sedlovka” je ukotvená nižšie, čo umožní väčšiu mieru ohybu.

Omotávka


Canyon uvádza, že sa jedná o gélové prevedenie pre zvýšenie komfortu a stability, no poznám aj mäkšie omotávky a je to jediná vec, ktorú by som menil, ak nerátam sedlo. Jazdím však bez rukavíc a pri jazde s nimi získate ešte dodatočnú perinu pre dlane a ruky, takže pre väčšinu to bude aj v tomto prevedení ok.

Prevody - stúpanie s pomerom 1:1


Nová Ultegra R8000, čo sa týka vzhľadu ale aj funkčnosti, je proste pecka.





Pre hobby cyklistu alebo milovníka stúpaní sú ako stvorené kompakty 50x34 spolu so zadnými 11-timi pastorkami ozubovanými 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34. Na Slovensku veru aj slabší víkendový jazdec môže zdolávať snáď všetky stúpania bez zosadnutia, a to aj doslova slimačou rýchosťou. Oceníte to hlavne v stojkách alebo, ak tohto tátoša zoberiete do Álp... Celok funguje presne a spoľahlivo a takmer na nerozoznanie od najvyššieho levelu, čím je Ultegra povestná. Rovnako má výbornú ergonómiu a páky, ktoré padnú do rúk ako uliate.

Plášte a kolesá




Šírka 40 mm v podaní Schwalbe G-ONE Bite Gravel vôbec nie je lenivá. Na dobrom asfalte odvaľujú rýchlo a ticho a vďaka gripu vysoko po okrajoch dobre držia aj na suchom lesnom podklade. Na moje prekvapenie, plášte vysoko predčili dojem, ktorý som mal po ich zhliadnutí. Nejedná sa o žiadne vysoké štuple, ale držia pekne a záber vedia udržať aj v kamenistých a hlinených sekciách.



Výborným “doplnkom” sú vysoké karbónové ráfiky, o ktoré som mal obavu v teréne. Stále nútia myslieť, že predsa len je to rýchly cesťák a nie XC bicykel. Majú vnútornú šírku 22 mm, vďaka čomu dobre držia objemnejšie plášte. Isto poteší aj bezproblémová možnosť jazdiť bezduše, nakoľko ráfiky aj plášť sú na to pripravené.

Kotúčové brzdy


Na tento druh bicykla sú kotúče povinnná výbava, čo zrejme musí uznať aj ich "odporca" v rámci cestnej cyklistiky. Dávkovanie, sila, a to všetko bez ohľadu na podmienky, sú návykové a pre tento druh bicykla skutočne ideálne - nehovoriac o veľkej priechodnosti pre široké plášte. Navyše, vďaka nim nedostávajú karbónové ráfiky toľko zabrať, čo ocenia hlavne celoroční jazdci. Samozrejme, nechýba štandard uchytenie flat mount a o pevných oskách zrejme tiež netreba nič písať.

Poď ho do terénu






A čo rýchle rovinky?


Veru áno a riadne. Skúška pravdy nastala, keď som išiel na výjazde s Radom, ktorý tomu riadne valí a segement Krajné - Hrachovište sme preleteli rýchlosťou 37.9 km/h a na môj výkon som chalanov uvisel, aj keď len tak tak.

A čo Bimjeam?


Z môjho pohľadu sa jedná o jedno z najväčších bikových prekvapení tohto roku. Nikdy by som nepovedal, že ma jazda na takomto type bicykla takto chytí. Spomedzi všetkých testovačiek som mal na ňom najväčší nájazd. Cesty z práce som si spestroval a predlžoval rôznymi poľnými a lesnými cestičkami a vyskúšal som si aj jazdu vyjazdeným singláčom. Grail toho zvládne naozaj viac, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Vo výbave s karbónovými kolesami kombinuje rýchlosť cesťáku, no nestratí sa ani v ľahkom teréne. Je to skutočný chameleón, ktorý je postrachom všetkých šliapavých segmentov. Oproti bežným gravelom sú veľkým plusom aj "dvojposchodové" riadítka, ktoré vám ponúknu nespočetne veľa úchopov aj na dlhých trasách. Ak sa Canyonu tento rok niečo podarilo, tak je to rozhodne model Grail.

Pre viac informácií


Pre ďalšie modely a aktuálne info pozrite Canyon sekciu Grail, alebo aj samotnú stránku testovaného bicykla CF SL 8.0 SL. Dostupné sú už aj informácie o kolekcii Grail 2019, ktoré sa líšia iba v niekoľkých málo detailoch, a to hlavne v iných plášťoch a druhej generácii riadítok Grailcocpit, ktoré poskytujú ešte väčšiu pružnosť.

Čo dodať?


Je zaujímavé vidieť, že cestné bicykle sa dajú ešte stále posúvať dopredu inováciami, ktoré fungujú. Isto nie sú pre každého, ale o pár rokov tipujem, že nebude až taká rarita stretnúť Grail na cestách. Zatiaľ som síce žiadny iný nevidel, ale dojem z jazdy mám taký, že toto nebude slepá vetva inovácií. Rozhodne si to vyskúšajte, ak budete mať tú možnosť, prípadne navštívte niektorú z testovačiek značky Canyon.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Hazard 21.08.2018 (13:14)

Gravel bajky sú v kurze už pár sezón a ich trh podľa mňa rastie. Je to podľa môjho nazoru super bicykel do každého počasia a každého terénu. Osviežiť si výjazd nejakou poľnou cestou je super. Dokonca aj mnoho lesných ciest to zvládne. Keď chcem niečo športovejšie ako krosový bicykel, pohodlnejšie ako CX a zároveň si vychutnať aj cestu, tak gravel vidím ako celkom dobri alternatívu. Ja by som do toho šiel, keby som na to mal peniažky

 
johnnySVK 21.08.2018 (07:46)

Ja som videl asi pred 3 týždňami Grail v Petržalke na Znievskej na terase pri jednej reštike. Vyzeral presne ako tento testovany...Tie rajdy su podla mna strasne škarede...Mozno sa na tom dobre jazdi, ale tento dizajn mi nesmakuje.

 
SLR 21.08.2018 (19:53)

no ja som skusil len jeden gravel a pride mi lepsie mat cestak na cestu a fulla do terenu... hybrid s obmedzeniami na ceste a taktiez v terene by mi len doma zavadzal...

 
FantomasMan 21.08.2018 (10:16)

Gravel bicykel ? Čistá absurdita dnešnej doby. Ani "ryba ani rak". Len výrobcovia ťahajú z ľudí peniaze. A toľko ich budú každoročne vylepšovať až to skončí MTB full s baranmi. Ušetrím Vám čas... Namontuj te si to už teraz na full odpružení bike a hotovo.

 
Sarinator FantomasMan 21.08.2018 (10:20)

Kolko si ich skusil ? Je to urcite modny trend, no jazdim taky druh biku cez 14 rokov myslim si, ze je to dobra vec, ale nenahradi ani cestak ani horak (ak sa bavime o pretekoch) ale ked sa chces vozti efektivne tak je to dobra volba .

 
FantomasMan Sarinator 22.08.2018 (07:35)

Sledujem, že si vášnivý zastánca Gravel Bike a každému negatívnemu príspevku tu horlivo oponuješ. Ale nevnucuj svoj vkus. Zmier sa tým, že sú ľudia ktorý o tomto type bike pochybujú a nevyhovuje im.

 
Sarinator FantomasMan 22.08.2018 (14:25)

Mrzi ma, ze to tak vyznelo, skor som nabadal k tomu aby si to skusil a potom povedal nazor. Gravel nenahradi ani XC an MTB to je bez debaty. Moja skusenost je ale ze to niejej az taka blbost

 
Bade FantomasMan 21.08.2018 (12:55)

mne to pride taka ista moda ako pred par rokmi fatbiky. vtedy ich ponukal kazdy vyrobca, vsade recenzie. dva tri roky na to uz po fatbiku ani pes nestekne.

 
Sarinator Bade 21.08.2018 (14:16)

Urcite ale toto je tu dlho cyclocross len je to teraz ako pises moda. No narozdiel od fat bike toto je naozaj vseobimajuci koncept

 
BikingSnail 21.08.2018 (14:33)

Kto chce mat iba jeden bicykel a chce na nom jazdit asfalt aj polne cesty , pre toho je gravel bicykel na hobby vyzitie urcite fajn. V minulosti by som gravelom nazval " ukrajinu s baranmi ". Preteky v graveloch su vsak podla mna , preteky stylu " ani ryba , ani rak ". Na ceste pomale , kopce na nich vyslapu iba polovicny profici a to sa nebavme o strmsom sotolinovom zjazde. Tu suhlasim s nazorom modneho vystrelku.

 
Sarinator BikingSnail 21.08.2018 (14:44)

Prepac ale tiez sa ta chcem opytat skusil si ? Ked das pneu na 3.5-4 atm ide to po ceste nad mieru v pohode. Co sa tyka zjazdov je to uz skor o tom ako dko je na (https://www.youtube.com/watch?v=qRF8XasCpS0tom ) . Ja som na svojom zisiel v pohode Lesmir KECY. No a prevody mas uplnu pravdu smrtelnik to neutiahne v stojkach v lese ja vozim 34/22 a vzadu 11-32

 
Sarinator BikingSnail 21.08.2018 (14:49)

Este k tomu ze po ceste pomale pre priklad dopor penumatik
Schwalbe Marathon Almotion 40c 17.1 watt pri 4.1bar
Michelin Power Competition 25c 16.6 watt pri 4.1bar
(https://www.bicyclerollingresistance.com)
Ten rozdiel nieje taky ozrutny ako sa zda

 
Sarinator 21.08.2018 (08:43)

Kolko vazi ?

 
Sarinator Sarinator 21.08.2018 (08:45)

uz som naiel 8.5

 
marcels 21.08.2018 (20:16)

Gravel je aj vyborny zimak - prave cx plaste sa hodia na snehu napr.

 
Rudolf69 22.08.2018 (14:22)

Chiba mi tam chramic spodnej trubki. Predsalen nejaki sutrik odfruknut za jazdi moze lahko.

 
tchebe 22.08.2018 (23:35)

cca cyklokrosový bajk, nič viac, dám aj cestné plášte, mám vysoký rám - ľahko pohodlne na plece..

 
Pridaj komentár