
Test: Canyon Grail - gravel bicykel, ktorý znesie riadny kus terénu a stále je to cesťák
Chcete jazdiť pomerne svižne cestu a zároveň sa nenechať obmedzovať lesnými spojkami a dokonca si ich aj užiť?
Papierové predpoklady
Karbónový Canyon Grail začína na 105-ke za doslova príjemných 2 199 € a v najlepšej výbave s Ultegra Di2 a odľahčeným rámom za 4 599 €. Do testu sme obdržali model Grail CF SL 8.0 SL v hodnote 3 599 €, ktorý už vo výbave ponúka aj karbónové kolesá.
Geometria je typu endurance, kde sa prihliada skôr na pohodlie jazdca pri dlhších výjazdoch. Rad Grail poškuľuje skôr smerom k cyklokrosu, o čom informujú aj stránky značky Canyon, kde sa uvádza, že si berie niečo z Endurance a časť vlastností z cyklokrosového radu Inflite. Výsledkom je hybrid, ktorý má zvládnuť rýchle výjazdy po dobrom asfalte, ale jeho limit neskončí ani pri rozbitejších úsekoch na štrkovej ceste a suchej, lesníkmi "pobozkanej", lesnej zvážnici.

V teréne zase pridajú na pohodlí objemnejšie plášte, širšie ráfiky, “odpružená” sedlovka, odpružené barany a samozrejme čo to pohltí aj karbónový rám, ale to už je predsa štandard, či? Poďme s týmto kúskom do terénu...
Geometria a špecifikácia


Čo sú to za barany?
A veru, tešil som sa, že akurát na mňa padla táto milá úloha ho pojazdiť a niečo napísať. Aby som to uviedol na pravú mieru, bicykel som mal posunúť Bimjeamovi, ale po prvom výjazde bola z toho láska. Takže Bimjeam (aj keď sa tešil), musel počkať a pojazdil zase trochu iný gravel.

Podľa obrázka sa môže zdať, že medzi horným a spodným levelom riadítok sa dá prehmatávať a používať obe polohy, no tak tomu nie je - používa sa iba vrchná časť. Spodná časť sa nedá dobre uchopiť a jazda tak nie je vôbec komfortná. Vďaka tomu riešeniu a karbónovému prevedeniu sa dosiahla výrazná pružnosť vrchnej trubky riadítok, ktorá je doslova cítiť, a to poriadne. Už pri jazde vidíte, ako materiál pracuje a pomáha tak tlmiť vibrácie.

Rýchle video predstavenie ešte z FOR BIKES 2018
Rozpráva Bimjeam.
Rám
Špecifík je hneď viacero. Širší rázvor dodá jazde v teréne vysokú mieru stability. Aj keď je rám mohutnejší a má vydržať aj drsnejšie zaobchádzanie, má 1 040 g pre verzie SL a iba 830 g vo verzii SLX - ten je vyhradený pre top model.
Aj keď testovaný bicykel bol vo veľkosti M (odprúčaná výška jazdca 178-184 cm), mne by bolo skôr vhodnejšie S (172-178 cm), ale nemal som z toho zlý pocit, že som extra natiahnutý. Bimjeam z veľkosti mal podobný pocit s jeho 176 cm. Tešilo ma však, že špičky mi počas ostrejšieho zatáčania nenarážali do predného kolesa, kde bolo ešte dosť miesta a zrejme aj pri veľkosti S bude stále táto výhoda zachovaná. Do rámu a vidlice sa zmestia plášte až o šírke 42 mm, pričom ešte stále zostane dostatok miesta. Za toto palec hore, hlavne ak chcete jazdiť aj blatistú jeseň a jar.
Sedlovka
Pohodliu do značnej miery pomáha aj odpružená sedlovka, ktorá sa pri prechode hlavne väčších nerovností hýbe smerom dopredu a dozadu v rozsahu do 1 cm. To si neuvedomujete počas jazdy, ale tlmí naozaj výborne. Pohupovanie nie je nijak citeľné a skôr je z toho dojem menej rozbitej cesty . Týmto typom sedlovky je vybavených viacero modelov Canyon-u a dávnejšie sme o nej písali aj pri testovaní hardtailu Exceed a rozhodne si pripísala plusové body.

Navyše, ak hľadáte objímku, tak ju nenájdete. Sedlovka sa uchytáva nižšie medzi zadnými vzperami. Toto pocitovo nie je veľmi pozorovateľné, ale kúsoček ku komfortu to tiež pridá, nakoľko “odpružená sedlovka” je ukotvená nižšie, čo umožní väčšiu mieru ohybu.
Omotávka
Canyon uvádza, že sa jedná o gélové prevedenie pre zvýšenie komfortu a stability, no poznám aj mäkšie omotávky a je to jediná vec, ktorú by som menil, ak nerátam sedlo. Jazdím však bez rukavíc a pri jazde s nimi získate ešte dodatočnú perinu pre dlane a ruky, takže pre väčšinu to bude aj v tomto prevedení ok.Prevody - stúpanie s pomerom 1:1
Nová Ultegra R8000, čo sa týka vzhľadu ale aj funkčnosti, je proste pecka.

Pre hobby cyklistu alebo milovníka stúpaní sú ako stvorené kompakty 50x34 spolu so zadnými 11-timi pastorkami ozubovanými 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34. Na Slovensku veru aj slabší víkendový jazdec môže zdolávať snáď všetky stúpania bez zosadnutia, a to aj doslova slimačou rýchosťou. Oceníte to hlavne v stojkách alebo, ak tohto tátoša zoberiete do Álp... Celok funguje presne a spoľahlivo a takmer na nerozoznanie od najvyššieho levelu, čím je Ultegra povestná. Rovnako má výbornú ergonómiu a páky, ktoré padnú do rúk ako uliate.
Plášte a kolesá

Šírka 40 mm v podaní Schwalbe G-ONE Bite Gravel vôbec nie je lenivá. Na dobrom asfalte odvaľujú rýchlo a ticho a vďaka gripu vysoko po okrajoch dobre držia aj na suchom lesnom podklade. Na moje prekvapenie, plášte vysoko predčili dojem, ktorý som mal po ich zhliadnutí. Nejedná sa o žiadne vysoké štuple, ale držia pekne a záber vedia udržať aj v kamenistých a hlinených sekciách.

Výborným “doplnkom” sú vysoké karbónové ráfiky, o ktoré som mal obavu v teréne. Stále nútia myslieť, že predsa len je to rýchly cesťák a nie XC bicykel. Majú vnútornú šírku 22 mm, vďaka čomu dobre držia objemnejšie plášte. Isto poteší aj bezproblémová možnosť jazdiť bezduše, nakoľko ráfiky aj plášť sú na to pripravené.
Kotúčové brzdy
Na tento druh bicykla sú kotúče povinnná výbava, čo zrejme musí uznať aj ich "odporca" v rámci cestnej cyklistiky. Dávkovanie, sila, a to všetko bez ohľadu na podmienky, sú návykové a pre tento druh bicykla skutočne ideálne - nehovoriac o veľkej priechodnosti pre široké plášte. Navyše, vďaka nim nedostávajú karbónové ráfiky toľko zabrať, čo ocenia hlavne celoroční jazdci. Samozrejme, nechýba štandard uchytenie flat mount a o pevných oskách zrejme tiež netreba nič písať.Poď ho do terénu
