Test: Canyon Grail - gravel bicykel, ktorý znesie riadny kus terénu a stále je to cesťák

Test: Canyon Grail - gravel bicykel, ktorý znesie riadny kus terénu a stále je to cesťák

Chcete jazdiť pomerne svižne cestu a zároveň sa nenechať obmedzovať lesnými spojkami a dokonca si ich aj užiť?

Papierové predpoklady

Karbónový Canyon Grail začína na 105-ke za doslova príjemných 2 199 € a v najlepšej výbave s Ultegra Di2 a odľahčeným rámom za 4 599 €. Do testu sme obdržali model Grail CF SL 8.0 SL v hodnote 3 599 €, ktorý už vo výbave ponúka aj karbónové kolesá.


Geometria je typu endurance, kde sa prihliada skôr na pohodlie jazdca pri dlhších výjazdoch. Rad Grail poškuľuje skôr smerom k cyklokrosu, o čom informujú aj stránky značky Canyon, kde sa uvádza, že si berie niečo z Endurance a časť vlastností z cyklokrosového radu Inflite. Výsledkom je hybrid, ktorý má zvládnuť rýchle výjazdy po dobrom asfalte, ale jeho limit neskončí ani pri rozbitejších úsekoch na štrkovej ceste a suchej, lesníkmi "pobozkanej", lesnej zvážnici.


V teréne zase pridajú na pohodlí objemnejšie plášte, širšie ráfiky, “odpružená” sedlovka, odpružené barany a samozrejme čo to pohltí aj karbónový rám, ale to už je predsa štandard, či? Poďme s týmto kúskom do terénu...

Geometria a špecifikácia



Čo sú to za barany?

A veru, tešil som sa, že akurát na mňa padla táto milá úloha ho pojazdiť a niečo napísať. Aby som to uviedol na pravú mieru, bicykel som mal posunúť Bimjeamovi, ale po prvom výjazde bola z toho láska. Takže Bimjeam (aj keď sa tešil), musel počkať a pojazdil zase trochu iný gravel.



Podľa obrázka sa môže zdať, že medzi horným a spodným levelom riadítok sa dá prehmatávať a používať obe polohy, no tak tomu nie je - používa sa iba vrchná časť. Spodná časť sa nedá dobre uchopiť a jazda tak nie je vôbec komfortná. Vďaka tomu riešeniu a karbónovému prevedeniu sa dosiahla výrazná pružnosť vrchnej trubky riadítok, ktorá je doslova cítiť, a to poriadne. Už pri jazde vidíte, ako materiál pracuje a pomáha tak tlmiť vibrácie.


Rýchle video predstavenie ešte z FOR BIKES 2018


Rozpráva Bimjeam.

Rám

Špecifík je hneď viacero. Širší rázvor dodá jazde v teréne vysokú mieru stability. Aj keď je rám mohutnejší a má vydržať aj drsnejšie zaobchádzanie, má 1 040 g pre verzie SL a iba 830 g vo verzii SLX - ten je vyhradený pre top model.


Aj keď testovaný bicykel bol vo veľkosti M (odprúčaná výška jazdca 178-184 cm), mne by bolo skôr vhodnejšie S (172-178 cm), ale nemal som z toho zlý pocit, že som extra natiahnutý. Bimjeam z veľkosti mal podobný pocit s jeho 176 cm. Tešilo ma však, že špičky mi počas ostrejšieho zatáčania nenarážali do predného kolesa, kde bolo ešte dosť miesta a zrejme aj pri veľkosti S bude stále táto výhoda zachovaná. Do rámu a vidlice sa zmestia plášte až o šírke 42 mm, pričom ešte stále zostane dostatok miesta. Za toto palec hore, hlavne ak chcete jazdiť aj blatistú jeseň a jar.

Sedlovka

Pohodliu do značnej miery pomáha aj odpružená sedlovka, ktorá sa pri prechode hlavne väčších nerovností hýbe smerom dopredu a dozadu v rozsahu do 1 cm. To si neuvedomujete počas jazdy, ale tlmí naozaj výborne. Pohupovanie nie je nijak citeľné a skôr je z toho dojem menej rozbitej cesty . Týmto typom sedlovky je vybavených viacero modelov Canyon-u a dávnejšie sme o nej písali aj pri testovaní hardtailu Exceed a rozhodne si pripísala plusové body.



Navyše, ak hľadáte objímku, tak ju nenájdete. Sedlovka sa uchytáva nižšie medzi zadnými vzperami. Toto pocitovo nie je veľmi pozorovateľné, ale kúsoček ku komfortu to tiež pridá, nakoľko “odpružená sedlovka” je ukotvená nižšie, čo umožní väčšiu mieru ohybu.

Omotávka

Canyon uvádza, že sa jedná o gélové prevedenie pre zvýšenie komfortu a stability, no poznám aj mäkšie omotávky a je to jediná vec, ktorú by som menil, ak nerátam sedlo. Jazdím však bez rukavíc a pri jazde s nimi získate ešte dodatočnú perinu pre dlane a ruky, takže pre väčšinu to bude aj v tomto prevedení ok.

Prevody - stúpanie s pomerom 1:1

Nová Ultegra R8000, čo sa týka vzhľadu ale aj funkčnosti, je proste pecka.



Pre hobby cyklistu alebo milovníka stúpaní sú ako stvorené kompakty 50x34 spolu so zadnými 11-timi pastorkami ozubovanými 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34. Na Slovensku veru aj slabší víkendový jazdec môže zdolávať snáď všetky stúpania bez zosadnutia, a to aj doslova slimačou rýchosťou. Oceníte to hlavne v stojkách alebo, ak tohto tátoša zoberiete do Álp... Celok funguje presne a spoľahlivo a takmer na nerozoznanie od najvyššieho levelu, čím je Ultegra povestná. Rovnako má výbornú ergonómiu a páky, ktoré padnú do rúk ako uliate.

Plášte a kolesá


Šírka 40 mm v podaní Schwalbe G-ONE Bite Gravel vôbec nie je lenivá. Na dobrom asfalte odvaľujú rýchlo a ticho a vďaka gripu vysoko po okrajoch dobre držia aj na suchom lesnom podklade. Na moje prekvapenie, plášte vysoko predčili dojem, ktorý som mal po ich zhliadnutí. Nejedná sa o žiadne vysoké štuple, ale držia pekne a záber vedia udržať aj v kamenistých a hlinených sekciách.


Výborným “doplnkom” sú vysoké karbónové ráfiky, o ktoré som mal obavu v teréne. Stále nútia myslieť, že predsa len je to rýchly cesťák a nie XC bicykel. Majú vnútornú šírku 22 mm, vďaka čomu dobre držia objemnejšie plášte. Isto poteší aj bezproblémová možnosť jazdiť bezduše, nakoľko ráfiky aj plášť sú na to pripravené.

Kotúčové brzdy

Na tento druh bicykla sú kotúče povinnná výbava, čo zrejme musí uznať aj ich "odporca" v rámci cestnej cyklistiky. Dávkovanie, sila, a to všetko bez ohľadu na podmienky, sú návykové a pre tento druh bicykla skutočne ideálne - nehovoriac o veľkej priechodnosti pre široké plášte. Navyše, vďaka nim nedostávajú karbónové ráfiky toľko zabrať, čo ocenia hlavne celoroční jazdci. Samozrejme, nechýba štandard uchytenie flat mount a o pevných oskách zrejme tiež netreba nič písať.

Poď ho do terénu



A čo rýchle rovinky?

Veru áno a riadne. Skúška pravdy nastala, keď som išiel na výjazde s Radom, ktorý tomu riadne valí a segement Krajné - Hrachovište sme preleteli rýchlosťou 37.9 km/h a na môj výkon som chalanov uvisel, aj keď len tak tak.

A čo Bimjeam?

Z môjho pohľadu sa jedná o jedno z najväčších bikových prekvapení tohto roku. Nikdy by som nepovedal, že ma jazda na takomto type bicykla takto chytí. Spomedzi všetkých testovačiek som mal na ňom najväčší nájazd. Cesty z práce som si spestroval a predlžoval rôznymi poľnými a lesnými cestičkami a vyskúšal som si aj jazdu vyjazdeným singláčom. Grail toho zvládne naozaj viac, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Vo výbave s karbónovými kolesami kombinuje rýchlosť cesťáku, no nestratí sa ani v ľahkom teréne. Je to skutočný chameleón, ktorý je postrachom všetkých šliapavých segmentov. Oproti bežným gravelom sú veľkým plusom aj "dvojposchodové" riadítka, ktoré vám ponúknu nespočetne veľa úchopov aj na dlhých trasách. Ak sa Canyonu tento rok niečo podarilo, tak je to rozhodne model Grail.

Pre viac informácií

Pre ďalšie modely a aktuálne info pozrite Canyon sekciu Grail, alebo aj samotnú stránku testovaného bicykla CF SL 8.0 SL. Dostupné sú už aj informácie o kolekcii Grail 2019, ktoré sa líšia iba v niekoľkých málo detailoch, a to hlavne v iných plášťoch a druhej generácii riadítok Grailcocpit, ktoré poskytujú ešte väčšiu pružnosť.

Čo dodať?

Je zaujímavé vidieť, že cestné bicykle sa dajú ešte stále posúvať dopredu inováciami, ktoré fungujú. Isto nie sú pre každého, ale o pár rokov tipujem, že nebude až taká rarita stretnúť Grail na cestách. Zatiaľ som síce žiadny iný nevidel, ale dojem z jazdy mám taký, že toto nebude slepá vetva inovácií. Rozhodne si to vyskúšajte, ak budete mať tú možnosť, prípadne navštívte niektorú z testovačiek značky Canyon.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Jeden bicykel a dvoje kolies? Recept na viac zábavy, ale nezabudnite aj na ďalšie detaily.
Test: Alba Optics - okuliare na preteky, do auta alebo úplne na všetko

Test: Alba Optics - okuliare na preteky, do auta alebo úplne na všetko

Na čo sa hodia jednotlivé modely Stratos, Mantra a ANVMA, ktoré sú v novom dizajne značky Alba Optics pre rok 2024?
Test: VAUDE doplnky - nielen pre gravel cyklistu

Test: VAUDE doplnky - nielen pre gravel cyklistu

Značku VAUDE vám snáď netreba predstavovať a ja som tiež neobišiel pri testovaní naprázdno. Ušla sa mi celkom slušná výbavička určená pre commuting a gravel, ktorá v sebe skrýva široké možnosti využitia.
keyboard_arrow_up