Test: Canyon Exceed CF SLX 9.9 SL - Ponuka, aká sa neodmieta

Test: Canyon Exceed CF SLX 9.9 SL - Ponuka, aká sa neodmieta

Keď mi pred tromi týždňami prišla na mail ponuka na redakčný test biku v prémiovej výbave, neváhal som ani chvíľu. Možnosť poriadne prevetrať devätkilovú karbónovú raketu osadenú vidlicou Fox 32 Step Cast, sadou XTR a kolesami Mavic Crossmax je niečo, s čím sa človek až tak často nestretne.

Jediný háčik predstavovala veľkosť S, ktorá vo mne trochu hlodala a vzbudzovala obavu, že bike mi bude malý na výšku. V skutočnosti sa našťastie tento predpoklad nepotvrdil a špeciálna „pružiaca“ sedlovka vytiahnutá tesne pod rysku maximálneho vysunutia, tak mohla využiť svoj potenciál na maximum. Posed som preventívne natiahol o centimeter dlhším predstavcom otočeným do negatívu a s mojou výškou 176 centimetrov som nemal žiaden problém poskladať sa aj na S-kový rám, ale M by bol vhodnejší.

Osadenie z ríše snov


Sadnúť si na sériovo osadený bike, na ktorom po prevezení nemáte žiadny nápad na upgrade, bola pre mňa vec doteraz nepoznaná. Bike reagoval perfektne na každý podnet a dostať ho do vzduchu bolo ľahšie, než by som si bol kedy pomyslel.



Rám


Ľahkosť karbónového rámu, ktorý má len niečo cez 850 gramov asi netreba nejako bližšie rozpisovať. Je to niečo, čo treba zažiť na vlastnej koži. Napriek nízkej hmotnosti podčiarknutej veľkosťou S, bol rám v kombinácii s boost osami a kolesami Mavic poriadne tuhý a nekrútil sa ani pri silovom dupaní v stojkách. Tapered hlava, post-mount úchyt zadnej brzdy, krátka zadná stavba, či vnútorne vedené bowdeny sú v tomto prípade samozrejmosťou.



Vidlica


Najnovšia vidlica Fox 32 Step Cast, ktorá drží prvenstvo v najnižšej hmotnosti bola na biku osadená v najvyššej verzii Factory so zlatistou Kashima povrchovou úpravou vnútorných nôh. K vidlici so 110 milimetrovou boost oskou vedie trojpolohové uzamykanie z riadítok, ktorého spracovanie je ukážkovo tuhé s chirurgicky presným chodom.



Pohon a brzdy


Na pretekársky orientovaný bike je na dnešnú dobu osadenie dvojpredovníkovou sadou trošku neštandardné, no najvyššia sada Shimano XTR M9000, fungovala perfektne a z funkčného hľadiska jej naozaj nie je čo vytknúť. Spoľahlivý, hladký a precízny chod bol samozrejmosťou počas celého obdobia, ako som mal možnosť bicykel používať. Tuhosť XTR-kového radenia v porovnaní s mäkkým SLX-kom je výrazná, no nie je to nič, na čo by si človek v priebehu dvoch dlhších výjazdov nezvykol. Nový prešmykač typu side swing bol pre mňa veľmi príjemným prekvapením po dvoch sezónach strávených na jednoprevodníku. Cvakanie na ľavej páčke malo v porovnaní so starými top/down swing prešmykačmi veľmi ľahký a príjemný chod. Vychytávkou, ktorú som doteraz neregistroval boli aj malé gumové nárazníky umiestnené na spodu a vrchu vodítka prešmyka, ktoré obmedzovali nepríjemné klepanie reťaze v zjazdoch. Brzdy pochádzajú rovnako z dielne Shimano a netrochárilo sa rozhodne ani v tomto ohľade. Nové XTR-ká vo verzii race sú často na fórach opisované ako menej výkonné, no ja som v porovnaní so štandardnými SLX a XT brzdami nepostrehol žiadny rozdiel, čo sa týka výkonu. Absencia servo-wave mechanizmu dáva brzdám kultivovanejší prejav s lepšou moduláciou brzdného účinku a karbónové páčky sú na pocit veľmi príjemné aj v chladnom počasí. Ice tech brzdové kotúče v priemeroch 180 mm vpredu a 160 mm vzadu sú v tomto prípade už stávkou na istotu, ku ktorej nemožno mať akékoľvek výhrady.



Kolesá


29-palcové kolesá Mavic Crossmax Pro pôsobia relatívne mohutným dojmom. Dvadsaťštyri na priamo napletených plochých alumíniových špíc je pastva pre oči, ktorá bicyklu dodáva luxusný šmrnc. Bezhákové UST ráfiky frézované 4D technológiou ponúkajú vnútornú šírku 22 milimetrov, čo je pre XC/maratónske použitie optimum s ohľadom na dosiahnutie čo najlepšieho pomeru hmotnosti a tuhosti. Prenikavý zvuk voľnobežky náboja rovnako napovedá o aristokratickom pôvode toho setu kolies.

Ani ryba, ani rak - vychytávky par excellance


„Odpružená“ sedlovka




Komponentom, ktorý vám pri pohľade na bicykel ako prvý udrie do očí, bude s najvyššou pravdepodobnosťou podivná sedlovka delenej konštrukcie. To, že nejde o žiadnu dizajnovú vychytávku zistíte už pri prvom nasadnutí. Sedlovka pri prejazde nerovnosťami efektívne prepružuje cca dva centimetre v predozadnom smere a najväčšie nárazy mierené do vášho zadku spoľahlivo odfiltruje. Priznám sa, že mi chvíľu trvalo zvyknúť si, že nemusím dvíhať zadok pri každom výmole a o to bolestivejšie bolo presadnutie na štandardný hardtail. Napriek spomínanému prepružovaniu som nemal pocit, že by som sa na biku pri špurtovaní nejako neprirodzene pohupoval, alebo mi plával zadok. Za túto vychytávku musím udeliť Canyon-u hlbokú poklonu a keby nemám full, asi by som začal špekulovať, kde by som túto sedlovku zohnal.

Integrovaná ochrana rámu


Ďalším nekonvenčným prvkom, nachádzajúcim sa v oblasti hlavovej trubky je doraz ochrany proti pretočeniu riadítok, ktorý zabraňuje špeciálne tvarovanej krytke hlavového zloženia, aby nedošlo kontaktu kokpitu s hornou rámovou trubkou. Kto nikdy nepretočil rajdy pri páde, nech hodí bidónom!

Čistý dizajn a vnútorné vedenie bowdenov


Minimalistický čiernobiely dizajn grafiky rámu nijako nevybočuje zo zabehnutého vizuálu značky Canyon. Ploché trubky s ostro rezanými hranami pôsobia veľmi elegantne a zároveň spĺňajú požiadavky na pohlcovanie vibrácii vo vertikálnom smere a naopak vysokej torznej tuhosti. Vymeniteľné koncovky vnútorného vedenia kabeláže sú už len štýlovým bonusom a pomyselnou čerešničkou na torte. Náročného zákazníka určite potešia aj maličkosti ako je patka prehadzovačky s priamym úchytom alebo RWS páčka zadnej upínacej osky s „račňovým“ mechanizmom, ktorá má na sebe decentné logo Canyon.

Jazdné vlastnosti




Pri písaní tohto odstavca sa budem pravdepodobne celý čas usmievať. Jazda na Exceede je totižto skutočný zážitok. Celková ľahkosť, s akou sa na ňom dajú zdolávať kopce, je prudko návyková. Mohutný stred v kombinácii s ukážkovo tuhými kolesami naopak nedovoľuje, aby sa bike pod vami krútil, a to ani pri silovom dupaní do pedálov v stoji.

Prepružujúca karbónová sedlovka bráni tomu, aby bike z vás vyklepal dušu a svojim mikropružením posúva bicykel skôr k brehom softailu ako k hardtailu. Predné odpruženie Fox 32 Factory s magickým označením SC (step cast) je novinkou americkej stálice na poli s odpružením a v porovnaní so staršími vidlicami CTD je to „nebe a dudy“.

Na to, že vidlica papierovo váži pod 1400g sa nekrútila ani náhodou a od počiatočného nafúkania na požadovaný tlak som prakticky o nej ani nevedel. Maslový chod s nulovým vaklom a možnosťou utlmenia (alebo úplného uzamknutia) priamo z riadítok mi bude určite chýbať. Sada XTR, ktorá je v hierarchii Shimana na pomyselnom tróne šliape ako švajčiarske hodinky a široký rozsah prevodov, v kombinácii s jemným odstupňovaním má svoje opodstatnenie hlavne pre maratónske použitie. Napriek tomu, že väčšinu času som si vystačil s veľkým prevodníkom a kazetou s rozsahom zubov 11-40 mi prevod 26/40 padol v strmých stojkách celkom vhod a za celý čas testovania sa mi nestalo, že by som musel zosadnúť a tlačiť. Kto pozná stúpanie na Sedlo Samostrel, určite pochopí.

Priestor na upgrade


Asi by bolo skôr vhodnejšie hovoriť o dotiahnutí k dokonalosti, no nedá mi nepodotknúť, že obrovskou škodou by bolo nevyužiť potenciál ľahučkých UST kolies v kombinácii s objemnými a dobre odvaľujúcimi bezdušovými plášťami.

Už beztak nadštandardnú úroveň pohodia by to katapultovalo v rámci kategórie hardtailov na najvyšší možný level.

Druhou a poslednou vecou, ktorú by som ja osobne na biku vymenil sú gripy. Nie, že by továrne osadené gripy Ergon boli nepohodlné, alebo nebodaj šmykľavé, ale na takto ultimátny pretekársky orientovaný bike sa ľahučké silikónové gripy proste doslova pýtajú.

Pre koho je bike ideálny?


  • Pri tejto otázke sa ponúka kvantum možností.
  • Ak sa vám bike nevlezie do výťahu a máte to vysoko - kúpte si ho! Bicykel v hmotnosti sobotňajšieho nákupu je niečo, čo si absolútne zamilujete.
  • Ak chodíte na preteky do vrchu a ste vždy druhý – kúpte si ho! Napriek tomu, že gro úspechu je vo vašich nohách, tento bike vám to citeľne uľahčí.
  • Ak vám na „pevňáku“ chýba komfort a zároveň nechcete ísť do fulu kvôli zložitosti, vyššej hmotnosti a náročnejšiemu servisovaniu, Canyon Exceed je rozhodne veľmi zaujímavou alternatívou, ktorá je kompromisom niekde medzi klasickým HT-čkom a nízkozdvihovým fullom.


Neodolal ani Slavo

Cena testovaného modelu sa pohybuje na úrovni €4 599, dostupný je dvoch farebných prevedeniach (čierna/biela alebo čierna/červená) a dostupnosť vrátane kompletnej špecifikácie môžete nájsť na slovenskej mutácii webovej stránky canyon.com/sk.

Testovacie dni Canyon


Práve predstavený Canyon Exceed CF SLX 9.9 SL ako aj mnoho ďalších si môžete vyskúšať už tento víkend v MTBIKER centre na Považí. Zoznam bikov, ich dostupnosť a bližšie informácie nájtete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Testovacie dni Canyon

calendar_today 13.05.2017 - 14.05.2017
label MTBIKER akcie
place Hrádok (Slovensko)

Páči sa ti tento článok? thumb_up55thumb_down comments 21 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Canyon Exceed CFR Team – XCO raketa pre tých najnáročnejších

Test: Canyon Exceed CFR Team – XCO raketa pre tých najnáročnejších

Koncom augusta predstavil výrobca Canyon novú verziu pretekárskeho stroja Exceed CFR team. S rámom o hmotnosti 835 gramov sa zaradil medzi najľahšie bicykle na okruhoch svetového pohára. Ako dopadol v teste?
Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

Záujem, ktorý počas minulého roka vyvolalo predstavenie modelu Stoic, zodpovedal naladeniu jazdcov pre technickejšie jazdenie. V najvyššej verzii Stoic 4 sme ho dostali aj my do redakčného testu.
Test: Kellys Gibon 30 -  za málo peňazí, veľa muziky?

Test: Kellys Gibon 30 - za málo peňazí, veľa muziky?

S tzv. modernými hardtailmi sa akoby roztrhlo vrece. Výnimkou nie je ani slovenský Kellys, ktorý svojím modelom Gibon môže v nemalej miere zamiešať karty.
keyboard_arrow_up