Trať Majstrovstiev SR v maratóne

Vlado Oprenčák: Dňa 8. 7. som mal možnosť robiť sprievodcu na trati Brutale skúseným borcom Miroslavovi Hulejovi, Milanovi Jánošíkovi, Igorovi Otiepkovi, Tomášovi Hauserovi a Miroslavovi Kováčikovi – víťazovi posledného ročníka a účastníka všetkých doterajších ročníkov za účelom najazdenia trate. Využil som ich súhlas a ochotu k vyjadreniu sa na naše otázky týkajúce sa blížiaceho podujatia, ktoré je zároveň aj vrcholom sezóny 2007 (Majstrovstvá SR v MTB maratóne).

Dojmy z trate Geodis Zvolenského horského cyklomaratóniku pár dní pred štartom.
(Od slovenskej maratónskej špičky)

Dňa 8. 7. som mal možnosť robiť sprievodcu na trati Brutale skúseným borcom Miroslavovi Hulejovi, Milanovi Jánošíkovi, Igorovi Otiepkovi, Tomášovi Hauserovi a Miroslavovi Kováčikovi – víťazovi posledného ročníka a účastníka všetkých doterajších ročníkov za účelom najazdenia trate. Využil som ich súhlas a ochotu k vyjadreniu sa na naše otázky týkajúce sa blížiaceho podujatia, ktoré je zároveň aj vrcholom sezóny 2007 (Majstrovstvá SR v MTB maratóne). Cieľom týchto príspevkov je priblížiť charakter a náročnosť trate a názory a postrehy jednotlivých skúsených pretekárov na tento pretek ľuďom, ktorí tam neboli a chystajú sa ho absolvovať.
Na našu žiadosť sa vyjadrili k celkovej náročnosti, prípadne k náročnosti niektorých úsekov, na ktoré by radi upozornili, k technickej náročnosti, prečo sa trať oplatí resp. neoplatí absolvovať, ya čo im srdečne ďakujeme.

Ďakujeme, s pozdravom
Vlado Oprenčák

Ahoj Vlado, tak skúsim zopár postrehov.

Je nedeľa ráno a moja Octávia naberá smer Ružomberok s cieľom vo Zvolene. Idem si zajazdiť s borcami o ktorých som vždy čítal len na vyšších priečkach výsledkových listín v maratónoch – Oprenčák, Kováčik, Hauser. Fajn chalani, dobre sme pokecali a ešte lepšie pojazdili. Povoziť sa 14 dní vopred na trati, ktorá bude majstrovskou má niečo do seba, človek odhalí silné a slabé stránky trate ale aj seba. Zistí, kde sú úseky vhodné na únik a tiež na vlastnú záchranu. Okrem toho sme na špeciálnych miestach dostali od autora trate perfektný komentár.

Z troch avizovaných okruhov, ktoré na dlhej trati budú sme prešli dva, podľa Vlada tie ťažšie, a musím povedať, že svojou náročnosťou smerom hore aj dole napĺňajú predstavy o majstrovskej trati. Veď 3000 výškových metrov na niečo málo cez 80 km trate, čo predstavuje riadnu porciu stúpaní koncentrovaných na trati.
Výjazdy mi nerobili problém, horšie je to ale s mojimi jazdeckými kvalitami smerom dole, čo sa v niektorých úsekoch ukázalo ako príliš náročné na moje zjazdárske umenie. Je fakt, že ostatní chalani si to v zjazdoch užívali a tešili sa na ostrý pretek. Každý má niečo rád – jeden holky a druhý vdolky.
Príroda v okolí trate kde sme jazdili bola nádherná, super pohľad na hory a lesy v okolí Zvolena. Nedivím sa partizánom, že sa im tam tak dobre ukrývalo.
Teraz v sobotu som jazdil na Karpatskom vlku. Porovnať tieto dva preteky sa vlastne vôbec nedá. Svojou náročnosťou, profilom a tiež zjazdami je to úplne iná trať. Zatiaľ čo VLK bol pohodovka smerom hore a ešte viac dole, tak Zvolem je trať pre ozajstných bikerov, ktorá preverí kondíciu i dostatok adrenalínu každého jazdca.
Teším sa na sobotu, bude to pekná makačka..

Igor Otiepka

Trať zvolenského maratónu je jedna z najkrajších ale zároveň aj najťažších ktoré som absolvoval. Organizácia bola po minulé roky bezchybná a do výstavby trate sa zase vrhol Vlado Oprenčák, a vyšperkoval trať s nejakými špecialitkami.
Strmé technické výšlapy na 1-1, ale aj tiahle asfaltové a šotolinové kopce dajú hodne zabrať, hlavne v druhom kole, kde už ubúdajú sily. Zjazdy sú technické ale nie zas extrémne, vyžadujú sústredenosť a dobrú techniku.
Prvé kolo je to isté ako vlani, ak bude sucho tak je to 100% zjazdné. V druhom kole je najviac jeden krátky zábavný zjazd s niekoľkými skokmi, ktoré sa dajú aj obísť. Ja som si to užíval ale nájdu sa určite aj taký, ktorý tu zvolia pomalšiu ale istejšiu stopu. Nasleduje traverzový výšlap po technickom a úzkom lesnom chodníku (Pozor! Predbiehanie je to nebezpečné a priam nemožné). Potom sa trať napojí na cestu ktorou sme išli v prvom kole.
Tretie kolo bude veľmi zaujímavé, začíname tým istým kopcom ako v prvom kole, potom je ale technický zjazd až do cieľa. Je to úzky lesný chodník, z časti ten ktorý sa ide v prvom kole hore. Korene, kamene, na pravo skaly, stromy, po ľavej strane priepasť..... Proste nádhera !!!! Je to však nebezpečné keď človek neodhadne svoju rýchlosť a svoje schopnosti, a pozor na široké rajdy, niekde je to len tak - tak..... Tu sa dá ešte veľa získať ale aj stratiť.
Ťažko odhadnúť ako to bude vyzerať keby pršalo. Na suchu sú dobré rýchle a tlusté gumy (ja som mal Shcwalbe Racing Ralf 2,1), ak by výdatne pršalo treba určite nejaký redší vzor aby sa to nezanášalo ale väčšie štuple, aby to držalo v tých technických úsekoch.
Rozhodne je to trať na ktorej sa právom bude bojovať o Majstrovské dresy. Odporúčam to všetkým , ktorý majú radi pravé MTB.

Tomáš Hauser

Trať ktorú som si prešiel musím posúdiť z dvoch hľadísk. Myslel som si ,že idem prejsť trať klasického maratónu, hore, dole, zvážnice... Ja som však vletel do pravej cross countryovej trate s maximálne technickými úsekmi, kde sa tých avizovaných 3000 výškových metrov nastúpa úplne iným spôsobom. Na druhej strane je pravda, že na dlhú trať sa nejdú prihlásiť žiadny začiatočníci, ktorí sa učia spúšťať z kopca. Ak váhate s výberom trate a neviete do čoho idete, zvoľte si radšej mediano. Aj táto trať je na slovenské pomery nadpriemerne náročná.
Pikoškou sú číselne označené dôležité orientačné body, podľa ktorých je možná orientácia na trati (podľa manuálu, ktorý nájdete na internete).
Preto nazývajme krátku trať = Zvolenský maratónik a
Dlhú trať = Zvolenský maratónisko.

Vladko držím Ti palce, aby Ti všetko vyšlo ako si to plánoval, bez problémov a úrazov. Obdivujem ľudí, ktorí pre nás sú ochotní pripravovať akékoľvek podujatia.

Miroslav Hulej

Chcem pochváliť Vlada Oprenčáka, že sa odvážil spraviť takúto trať aj keď niektorí budú asi naňho nadávať, myslím že aj takéto technicky náročnejšie trate sú potrebné.
Tým čo idú po prví krát odporúčam ísť zjazdy s rozumom a ojazdené plášte
alebo sliky radšej nechať doma.

Milan Jánošík.

Odpoveď na Vladovu výzvu som si nechával na tento čas, keď som sa vrátil z Bad Goisernu - Salzkammergut trophy maratónu. Šľahol som si tam 100-vku. K atmosfére sa nebudem vyjadrovať, tá je každému navýsosť jasná, scenéria krajiny jak by smet. Samozrejme to bolo vykúpené drinou v podobe jediného výšlapu s 1000 metrovým prevýšením, cca 1,20 hod. na "malej", ale bolo na čo pozerať. Toto na zvolenskom maratóniku síce nezažijete, ale na slovenské pomery po zhliadnutí trate každému skalnému „horskému“ bikerovi trošku pookreje srdce aj doma. Že Salzkammergut je ťažký vie každý, a vie aj prečo. Stále hore a dole po šotoline. Nič zaujímavé pre pretekára. Tých je našťastie na Slovensku málo. Zvolenský maratónik je neuveriteľne technický, ale 100% zjazdný (za sucha, pre skúsených jazdcov). Svoje adrenalínové pocity si tam každý prežije po svojom. Tých pár ťažších zjazdíkov (ale krátkych) v zápale boja zbehnem aj ja po svojich. Istota je istota. Gro trate je vlaňajšie, nová časť trate nedáva šancu ľuďom, ktorí nejazdia MTB maratóny pravidelne (nič pre cestárov). Technické úseky sú krásne upravené, netreba sa obávať nečakaných "záludností" (voľné kamene, visiaci konár, nečakaná jama, ...). Čo dodať záverom: maratón bude mať zázemie na futbalovom štadióne: dráha, tribúna, šatne, sprchy by nám mali byť k dispozícii, nesmieme však vstupovať na trávnik, robiť neporiadok. Ak sa budeme tohto roku správať v tomto novom prostredí uvedomelo, úroveň tohto podujatia len porastie. Srdečne všetkých pozývam.